2017-06-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den här tråden avhandlar en eventuell bubbla i Sverige så håll dig till det och du borde väl veta vilka nivåer som gällde när du hävdar att de hade rätt om att det var en bubbla då.

Så ska det komma ett svar någon gång, hade de som 2010 påstod att det var en bubbla då som skulle leda till en betydande nedgång rätt eller fel, kan du svara på det? Vi pratar alltså generella nedgångar i Sverige, inte enskilda objekt.
Jo jag pratar om city och sjötomt och förort i Sverige.

Kan ju svara igen men verkar som om du har svårt att förstå.. JO vi hade bobubbla år 2010 och Ja priserna skall ner, fast olika beroende på vart bostaden ligger, en 2:a i förorten som din kan rasa 30-50% som du själv nämn nu några gånger, däremot villa med sjötomt eller lya mitt i city kan väl som mest sjunka 5-10%
2017-06-06, 18:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo jag pratar om city och sjötomt och förort i Sverige.

Kan ju svara igen men verkar som om du har svårt att förstå.. JO vi hade bobubbla år 2010 och Ja priserna skall ner, fast olika beroende på vart bostaden ligger, en 2:a i förorten som din kan rasa 30-50% som du själv nämn nu några gånger, däremot villa med sjötomt eller lya mitt i city kan väl som mest sjunka 5-10%

Så du tror på betydande nedgångar av bopriserna generellt i Sverige från nivåerna som gällde 2010, är det korrekt uppfattat?

Du behöver inte fokusera på enskilda objekt utan rent generellt i Sverige, dvs. Valueguards boprisindex. Det låg på ca 140 år 2010 och nu 240. Det krävs alltså en nedgång på 42% bara för att komma ned till nivån 2010, och sedan tror du på en betydande nedgång från den nivån! Då är vi pratar du alltså om nedgångar med ca 60% från dagens nivå
2017-06-06, 19:17
Medlem
Citat:
Så du tror på betydande nedgångar av bopriserna generellt i Sverige från nivåerna som gällde 2010, är det korrekt uppfattat?

Du behöver inte fokusera på enskilda objekt utan rent generellt i Sverige, dvs. Valueguards boprisindex. Det låg på ca 140 år 2010 och nu 240. Det krävs alltså en nedgång på 42% bara för att komma ned till nivån 2010, och sedan tror du på en betydande nedgång från den nivån! Då är vi pratar du alltså om nedgångar med ca 60% från dagens nivå
2010 köpte jag hyreshuset så hyreshus kommer endast gå ner till 2010 års nivå.
Köpte villan jag bor i 2012 så villapriser kan endast gå ner till 2012 års nivåer... varför? Jo för jag gör bara bra affärer 🤗

Byggde hus på Phuket 08-09 så då vet du vilket år du kan ha som inriktning om du tänker köpa där 😂
2017-06-06, 19:18
Medlem
Citat:

Men håller nog med om att en 2:a i förorten kan nog gå ner 60%
2017-06-06, 19:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
2010 köpte jag hyreshuset så hyreshus kommer endast gå ner till 2010 års nivå.
Köpte villan jag bor i 2012 så villapriser kan endast gå ner till 2012 års nivåer... varför? Jo för jag gör bara bra affärer 🤗

Byggde hus på Phuket 08-09 så då vet du vilket år du kan ha som inriktning om du tänker köpa där 😂

Du förstod inte det där jag skrev om att inte gå in på enskilda objekt utan att utgå från generella nedgångar va? Var det något ord som var för svårt för dig?
2017-06-06, 19:37
Medlem
Rebelxs avatar
Om räntorna normaliseras, så kommer många få sälja antingen de vill eller inte.
Dock verkar det som de där jävla kenyianerna har satt som mål att för all framtid ha en i princip negativ ränta, vilket iofs bör leda till avsevärt värre problem än lite prisras på bostäder.

Men alla borde nog hålla med om att ekonomin inte är riktigt.. sund.
Folk som är intresserade av avkastning blir tvingade att ta risker.
Det är inte en ekonomi som i längden kommer gynna privatpersoner, men det har väl ekonomin aldrig egentligen gjort..
2017-06-06, 19:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Dock verkar det som de där jävla kenyianerna har satt som mål att för all framtid ha en i princip negativ ränta, vilket iofs bör leda till avsevärt värre problem än lite prisras på bostäder.

Det är inte en ekonomi som i längden kommer gynna privatpersoner, men det har väl ekonomin aldrig egentligen gjort..

Vad menar du med normaliseras, vad är en normal ränta enligt dig? Utgår du från genomsnittsräntan de senaste 10, 25, 50 eller 100 åren eller hur har du kommit fram till vad som är normalt?
2017-06-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Men när du menar att det går att skaffa en lägenhet i Nynäshamn så pratar du om Nynäshamn, inte om Stockholm. Det är inget fel på Nynäshamn. Men det är faktiskt en egen kommun. Det måste du väl ändå förstå.
Nej, lika lite som att det inte skulle gå att säga att man bor i Stockholm fast men bor i någon av kommunerna Sundbyberg eller Solna. Eller någon av alla de andra kommunerna som kan sägas ingå i Stockholm.

Jag vet fö höginkomsttagare som bor i Nynäshamn och jobbar i norra delen av Stockholm. Varför skulle då inte det gå för en låginkomsttagare?
Och utanför Norrtälje också för den delen.

Du har fått förklarat för dig av andra att sådan orter ingår i boenderegion för folk som arbetar i Stockholmsregionen.
Varför har du så svårt att ta emot den informationen.
Senast redigerad av Alpha101 2017-06-06 kl. 20:03.
2017-06-06, 20:10
Medlem
Citat:
Tittar man på real boränta efter skatt så har den legat på ca 1.2% i snitt på 2000 talet. Det var lite högre vid lågkonjunkturen och kronförsvaret i början på 90-talet. Innan dess var den lägre.

Så vad är det du avser med normalisering? 0% som på 80-talet?

Citat:
Ja, och hur skulle det annars vara??

Privatpersoner har klara fördelar av en marknadsekonomi med vinstmöjligheter och konkurrens. Det leder till tillväxt.
2017-06-06, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, lika lite som att det inte skulle gå att säga att man bor i Stockholm fast men bor i någon av kommunerna Sundbyberg eller Solna. Eller någon av alla de andra kommunerna som kan sägas ingå i Stockholm.

Jag vet fö höginkomsttagare som bor i Nynäshamn och jobbar i norra delen av Stockholm. Varför skulle då inte det gå för en låginkomsttagare?
Och utanför Norrtälje också för den delen.

Du har fått förklarat för dig av andra att sådan orter ingår i boenderegion för folk som arbetar i Stockholmsregionen.
Varför har du så svårt att ta emot den informationen.

Jag vet folk som dagspendlar mellan Kalmar och Stockholm också. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Ingår Kalmar i "boenderegionen" också?

Varför kan du inte ägna dig åt ämnet "priser i stockholm" utan att blanda in priser på andra orter? Det är tämligen ointressant tycker jag.
2017-06-06, 20:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det här missade jag och det visar upp att du är en av de mest korkade personerna här i tråden och då är ändå konkurrensen med sådana som bajsbosse stentuff. Det är klart man måste ta risk för att få avkastning, detta är totalt grundläggande. Om det fanns riskfri avkastning skulle folk förstås bara gå och hämta hem den och sedan skulle det ta slut precis som allt som prissätts under marknadspris. Inte mer konstigt än att om du slänger ut hundralappar på gatorna kommer de inte ligga kvar där, någon kommer plocka upp dem tills det inte finns några kvar längre.
2017-06-06, 21:54
Medlem
Citat:
Det här missade jag och det visar upp att du är en av de mest korkade personerna här i tråden och då är ändå konkurrensen med sådana som bajsbosse stentuff. Det är klart man måste ta risk för att få avkastning, detta är totalt grundläggande. Om det fanns riskfri avkastning skulle folk förstås bara gå och hämta hem den och sedan skulle det ta slut precis som allt som prissätts under marknadspris. Inte mer konstigt än att om du slänger ut hundralappar på gatorna kommer de inte ligga kvar där, någon kommer plocka upp dem tills det inte finns några kvar längre.
Om det inte finns riskfri avkastning på fiat-pengar vad är det då som ger det inneboende värdet enligt klassisk definition (sällsynt, delbart, inneboende värde etc.) att kunna fungera som just pengar eller är det nya tider igen? Varför skulle en frivilligt, på sikt, vilja ha dessa papperslappar eller avista när det är en förlust att spara? Då återstår ju därmed bara statligt tvång som vi får se hur länge det håller innan bra pengar driver ut dåliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in