2017-06-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Jo, men...

Vad kan JAG / DU göra för experiment - när som helst - för att för egen del konstatera vad som är vad? Kan jag ställa mig i Grisslehamn och zooma in på Åland som ligger 42km bort? Om kurvaturen är vad den är, då borde jag inte kunna se Storby hamn på andra sidan pölen.

Faktum är att det ligger några småöar i vägen, på 30km avstånd, men dessa bör inte kunna ses på grund av droppen i kurvaturen. Skulle jag dock kunna zooma in på de öarna, så är det case closed och jordfan är platt.

https://kartor.eniro.se/?c=60.139112,19.199982&z=10&d={%22l%22:[[60.198886,19.337311,60.103195,18.81546,null,1]]}

Nej, så enkelt är det inte att "bevisa" att jordfan är platt! Du måste utesluta alla alternativa förklaringar, om det nu verkligen skulle gå att "zooma fram" öarna. Ljusbrytning i atmosfären kan vara förklaringen, och den är mycket trovärdigare än att jorden är platt.
Jag tror inte ett dugg på Youtube-videor som påstås visa att man kan zooma fram nån amerikansk stad från andra sidan nån stor sjö. Alldeles för lätt att fejka.

Ett enkelt experiment som du kan göra när vädret är det rätta. Titta på molnen när solen går ner (eller upp). Du kommer att se att molnen är solbelysta på undersidan. Fullständigt otänkbart om solen cirkulerar 500 mil över jordytan.

Tyvärr kan inget sådant få övertygade plattjordingar att ändra sig. De vägrar att se bevisen som bevis och kommer istället med svamliga ad-hoc-förklaringar.
Senast redigerad av pewana 2017-06-12 kl. 18:45.
Citera
2017-06-12, 18:56
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Bara du själv kan avgöra vilka bevis du väljer att tro på. Människor som tror på en platt jord har en enastående förmåga att blunda för alla bevis som finns.

Det är minst sagt intressant att följa rörelsen, så kan vi ju säga!

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ett enkelt experiment som du kan göra när vädret är det rätta. Titta på molnen när solen går ner (eller upp). Du kommer att se att molnen är solbelysta på undersidan. Fullständigt otänkbart om solen cirkulerar 500 mil över jordytan.

Har det beviset bemötts av någon plattjordare?
Citera
2017-06-12, 19:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har det beviset bemötts av någon plattjordare?
På samma sätt som alla andra obestridliga bevis: Solen skiner aldrig på undersidan av moln.
Om det skulle se ut som det så är det en optisk villa, eller så är molnen hologram.

"Månen är ett hologram", det var det svar jag fick som förklaring till månförmörkelser, som är ytterligare ett obestridligt bevis för att jorden inte är platt. Månförmörkelse är när jorden kastar skugga på månen, det kan inte ske om månen och solen roterar ovanpå en platt jord.
Citera
2017-06-12, 20:10
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
På samma sätt som alla andra obestridliga bevis: Solen skiner aldrig på undersidan av moln.
Om det skulle se ut som det så är det en optisk villa, eller så är molnen hologram.

"Månen är ett hologram", det var det svar jag fick som förklaring till månförmörkelser, som är ytterligare ett obestridligt bevis för att jorden inte är platt. Månförmörkelse är när jorden kastar skugga på månen, det kan inte ske om månen och solen roterar ovanpå en platt jord.

Mm, minst sagt intressant! Hela FE och allt därtill är just det: intressant. Det är ju som så på en sfärisk planet att just i detta nu seglar ett skepp på sidan av jorden, ett plan flyger upp och ned och någon sitter på en mugg och skiter med näsan i riktning nedåt från min utgångspunkt sett. I någon mening kan jag förstå att tanken på den typen av verklighet känns overklig och att det då är lätt att söka svar som rimmar mer med ens egna tankar, såsom FE.
Citera
2017-06-12, 21:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Mm, minst sagt intressant! Hela FE och allt därtill är just det: intressant. Det är ju som så på en sfärisk planet att just i detta nu seglar ett skepp på sidan av jorden, ett plan flyger upp och ned och någon sitter på en mugg och skiter med näsan i riktning nedåt från min utgångspunkt sett. I någon mening kan jag förstå att tanken på den typen av verklighet känns overklig och att det då är lätt att söka svar som rimmar mer med ens egna tankar, såsom FE.

Narcissism är nog en stor förklaring till FE:arnas skeva verklighetsuppfattningen.
Man önskar en världsbild där man själv och den platta jorden är alltings centrum. En FE:are klarar inte av tanken att deras "upp" är någon annans "ned" och att deras jord bara är en obetydlig planet i ett enormt universum. De vill, såsom narcissister, helt enkelt vara "skapelsens" centrum.
Citera
2017-06-13, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om jorden vore platt och det är som plattjordingarna påstår, att det inte finns någon gravitation, då skulle man bara falla rakt ned och fortsätta ner i det som i så fall finns under den platta jorden.

Enligt glob-modellen tror jag att det skulle fungera som bungee-jump, med linan fäst i jordens centrum. Till slut skulle du fastna i tyngdlöshet mitt i jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det blir en svängningrörelse med allt lägre amplitud. Dvs du kommer att fara som en jojo fram och tillbaka och du kommer för varje gång åka allt kortare sträcka för att till slut stanna i mitten.

Du kan jämföra det med en gunga, du pendlar fram och tillbaka tills du till slut stannar längst ned där lägesenergin är som lägst.

Möjligt att någon redan har påpekat följande, jag har varit borta och inte läst alla kommentarer i detalj:
Den här pendelrörelsen uppstår bara om tunnelröret borras mellan Nord- och Sydpolen. (Iofs det logiska - det blir kortaste borrningen!)
Alla andra borrningsalternativ leder till att kroppen glider utmed ena väggen, på grund av Corioliseffekten. Effekten blir starkast om hålet borras mellan två punkter på ekvatorn.
Citera
2017-06-13, 07:47
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Möjligt att någon redan har påpekat följande, jag har varit borta och inte läst alla kommentarer i detalj:
Den här pendelrörelsen uppstår bara om tunnelröret borras mellan Nord- och Sydpolen. (Iofs det logiska - det blir kortaste borrningen!)
Alla andra borrningsalternativ leder till att kroppen glider utmed ena väggen, på grund av Corioliseffekten. Effekten blir starkast om hålet borras mellan två punkter på ekvatorn.

Hur mycket kraft skulle det behövas (en raket monterad på ryggen, typ) för att passera jordens mittpunkt genom det borrade hålet? Jag tänker om gravitationen är som starkast i mitten av sfären, och man kan nolla den kraften med en raketmotor, då har man väl också klurat ut och mätt kraften hos gravitationen?

Nu har jag knappt druckit kaffe här på morgonen, men ja... ni förstår säkert.
Citera
2017-06-13, 07:53
Medlem
Citat:
(Det där inlägget handlade naturligtvis om den globformade jorden.)

De som säger sig tro på en platt jord har olika förklaringar till det som vi andra kallar gravitation. En hypotes är att "jordskivan" är i accelererad rörelse uppåt, med accelerationen 9,81 m/s2. (Hur den kan vara det sedan skapelsen för 4,5 miljarder år sedan förstår jag inte.) I så fall ramlar man rakt genom hålet, ut på andra sidan och in i jag-vet-inte-vad.
En annan hypotes säger att alla ämnen "sorterar upp sig efter sin densitet" med de tätaste ämnena nederst. Vad som då händer med kroppen i tunneln måste nog en plattjording förklara.
Citera
2017-06-13, 08:06
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
En annan hypotes säger att alla ämnen "sorterar upp sig efter sin densitet" med de tätaste ämnena nederst. Vad som då händer med kroppen i tunneln måste nog en plattjording förklara.

Densitetsteorin tycker jag är intressant! Likväl det här med diamagnetism och dylika inslag. Och för att svara på din fråga så tror jag att de, plattjordingarna, skulle hänvisa till det djupaste hålet som någonsin borrats och att man kanske inte kan komma mycket djupare än så. Alltså, det blir aldrig någon tunnel.
Citera
2017-06-13, 15:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur mycket kraft skulle det behövas (en raket monterad på ryggen, typ) för att passera jordens mittpunkt genom det borrade hålet? Jag tänker om gravitationen är som starkast i mitten av sfären, och man kan nolla den kraften med en raketmotor, då har man väl också klurat ut och mätt kraften hos gravitationen?

Nu har jag knappt druckit kaffe här på morgonen, men ja... ni förstår säkert.
Befinner man dig i jordens medelpunkt så är man tyngdlös eftersom gravitationen där drar lika mycket i alla riktningar.
Citera
2017-06-13, 18:47
Medlem
Citat:
Densitetsteorin tycker jag är intressant! Likväl det här med diamagnetism och dylika inslag. Och för att svara på din fråga så tror jag att de, plattjordingarna, skulle hänvisa till det djupaste hålet som någonsin borrats och att man kanske inte kan komma mycket djupare än så. Alltså, det blir aldrig någon tunnel.
Det tycker inte jag - såsom plattjordingarna nu beskriver den är den enbart korkad!

Densitet är en egenskap hos materialet. En skalär, dvs den har ett värde men ingen riktning. En kraft däremot är en vektor, dvs den har både ett värde och en riktning. Den som pratar om en "densitetsskillnadskraft" måste alltså förklara hur densitetsskillnaden kan samverka med ex-vis jordytan, så att "kraften" får sin riktning. Ingen plattjording/FE-kramare har kunnat förklara detta. "Förklaringen" har i stället varit rena idiotier, t ex "upp är upp och ner är ner"!

För närvarande är "densitetsteorin" ingen teori, inte ens en vettig hypotes som håller ihop. Utan bara svammel.
Citera
2017-06-13, 22:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Densitetsteorin tycker jag är intressant!

Gör man en enhetsanalys på att kraft och densitet är samma sak så kommer man fram till att meter är samma sak som sekund.

Densitetsteorin är med andra ord lika vettig som att svara '23 minuter' på frågan om hur långt man promenerat och i vilken riktning man gick man.
Senast redigerad av madtop 2017-06-13 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in