2017-07-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I sammanhanget är det viktigt att veta att kommersiell båt- och flygtrafik inte använder sig av magnetiska kompasser, de använder sig av tröghetsnavigering genom t.ex en gyrokompass.

En gyrokompass visar kursförändringar, en gyrokompass visar om du håller en rätt kurs eller om du åker i cirklar. Bäring 270 är på en gyrokompass en rät kurs, det är inte en cirkel.

Följaktligen är det ganska osannolikt att båtar och flygplan åker omkring i cirklar utan att någon märker det.
Antagande är moder till alla problem. Har jag påstått att "båtar och flygplan åker omkring i cirklar utan att någon märker det"?
Citera
2017-07-18, 16:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Varför är resonemanget vara idiotiskt? Om planet flyger horisontellt och hastigheten är 2000 km/timmen, så hinner planet färdas 33 km på en minut och höjden ökar med 85 m på grund av globens nedåtgående krökning. På fem minuter har planet hunnit 166 km och höjden har ökat med över 2 km. Efter 10 minuters flygning har planet avverkat 330 km och höjden har ökat med hela 8,5 km. Så visst måste planet dippa nosen för att hålla rätt höjd och för att följa globens nedåtgående krökning. Så är verkligheten på din glob utan gravitationens magi.

Ditt resonemang är idiotiskt för du bortser från grundläggande mekanik och krafter samt att du inte ens begriper att flyghöjd är höjden över marken där planet är - inte där det var för 10 minuter sedan.

Att öka sin höjd betyder att lyftkraften måste öka. Ökar du inte ökar lyftkraften kommer planet att behålla sin höjd.
Så nej, planet måste inte dippa nosen för att behålla sin flyghöjd.
Citera
2017-07-18, 16:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Antagande är moder till alla problem. Har jag påstått att "båtar och flygplan åker omkring i cirklar utan att någon märker det"?

Nej det tror jag inte.
Det är däremot ett väldigt vanligt påstående hos dem som tror på en platt jord.
Citera
2017-07-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vad har det med detta att göra att det saknas i äldre böcker? Läser du bara äldre litteratur? Cavendish ville väga jorden och experimentet var ett steg på vägen genom att ta fram gravitationskonstanten. Ganska noggrannt dessutom. Experimentet har upprepats efter det.

Densitet är massa per volym och ingen kraft. Varför faller korken neråt? Vad är det för kraft som drar korken neråt när den är omgiven av luft? Vad är det för kraft som drar ner korken en liten bit i vattnet?

Det är inte luft som fluffar till fjädern då det bevisligen inte finns luft i kammaren vilket man ser när klot och fjädrar faller lika fort. Fluffet kan lika gärna ha orsakars av mekaniken som släppte fjädern.

Du kan argumentera dig blå i ansiktet men gravitation är ett faktum.

Du visar bara återigen hur paranoid du är med dina anklagelser om manipulation. Varför skulle någon entitet vilja manipulera oss att tro på självklara saker?

Hur väger man jorden?

Det är ingen kraft som drar men det känns ganska meningslöst att upprepa vad jag redan har förklarat ett antal gånger.

Mekaniken kan inte "fluffa" till fjädern om det inte finns luft runt fjädern som kan göra motstånd när mekaniken rycker i fjädern. Du vet inte vad du pratar om.
Du skriver också att "bevisligen inte finns luft i kammaren". Om du nu på fullt allvar tror att det är möjligt att en stor byggnad kan nyttjas som vakuumkammare så har du nog tappat all kontakt med verkligheten.

Du har inte heller en susning om vad gravitation är, men du vet att den existerar och det är ett faktum. Ja, när logiken brister så tar egot över!
Men du får naturligtvis tro vad du vill, för det är vad allt handlar om, tro.
Citera
2017-07-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ditt resonemang är idiotiskt för du bortser från grundläggande mekanik och krafter samt att du inte ens begriper att flyghöjd är höjden över marken där planet är - inte där det var för 10 minuter sedan.

Att öka sin höjd betyder att lyftkraften måste öka. Ökar du inte ökar lyftkraften kommer planet att behålla sin höjd.
Så nej, planet måste inte dippa nosen för att behålla sin flyghöjd.

Vilken kraft har du i åtanke, gravitation?
Citera
2017-07-18, 16:45
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte.
Det är däremot ett väldigt vanligt påstående hos dem som tror på en platt jord.
Har jag sagt att jag tror på en platt jord?
Citera
2017-07-18, 16:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
direktflyg utan mellanlandning, som t.ex. mellan Australien och Sydamerika existerar inte, därmed är det inte sagt att man inte kan flyga från Australien till Sydamerika eller vice versa. Men du, din clown, försöker förvränga eller medvetet missförstå allt man säger.

Jo jag vet att din förklaring till direktflyg mellan Australien och Sydamerika är att det är bluff och en del av den stora konspirationen. Det är foliehattens sista utväg, förneka förekomsten och säg att det är fejk.

Men jag vill att alla andra ska förstå att det faktiskt finns dagliga direktflyg på södra halvklotet och att dessa rutter är helt omöjliga på den platta jorden.
Citera
2017-07-18, 16:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vilken kraft har du i åtanke, gravitation?

Nej jag snackar om den berömda densitetskraften. Även kallad ned är ned kraften. Du vet den som får stenar och flygplan att falla till marken.
Citera
2017-07-18, 16:48
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då kommer man till slut till isväggen?
Du kommer till Antarktis, om du går söderut tillräckligt länge ja. Om det längre in i antarktis finns en isvägg vet vi inte. Men det är nog rimligt att luften fryser när solen kommer alltför långt bort.
Citera
2017-07-18, 17:10
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Hur väger man jorden?

Det är ingen kraft som drar men det känns ganska meningslöst att upprepa vad jag redan har förklarat ett antal gånger.

Mekaniken kan inte "fluffa" till fjädern om det inte finns luft runt fjädern som kan göra motstånd när mekaniken rycker i fjädern. Du vet inte vad du pratar om.
Du skriver också att "bevisligen inte finns luft i kammaren". Om du nu på fullt allvar tror att det är möjligt att en stor byggnad kan nyttjas som vakuumkammare så har du nog tappat all kontakt med verkligheten.

Du har inte heller en susning om vad gravitation är, men du vet att den existerar och det är ett faktum. Ja, när logiken brister så tar egot över!
Men du får naturligtvis tro vad du vill, för det är vad allt handlar om, tro.
Det handlar om din tro ja. Jag tror inte, jag vet. Jag vet så mycket att trots att vi inte kan fullt ut förklara vad som orsakar gravitation så finns den bevisligen. Den är ett faktum. Den förklarar fullt ut alla observationer som ni plattisar kallar "buoyancy". Det är obestridligt och du kan inte motbevisa det.

Det finns bevisligen ingen luft i kammaren för att fjädern faller lika snabbt som klotet. Det finns ingen annan rimlig förklaring. Och jag tror inte. Du tror i brist på kunskap.
Citera
2017-07-18, 17:31
Medlem
menpallas avatar
Citat:
direktflyg utan mellanlandning, som t.ex. mellan Australien och Sydamerika existerar inte.
De direktflygen existerar, kan tänka mig att detta är ett gammalt påstående som hänger kvar från flat earth society, de har funnits i åratal enbart i syfte att få folk att inte ska bry sig om detta och leva kvar i sin drömvärld. Mellan australien och sydamerika stannar dom ofta till i LA, precis som väntat på gleasons map, mycket märkligt på ett klot.
Citera
2017-07-18, 17:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
De direktflygen existerar, kan tänka mig att detta är ett gammalt påstående som hänger kvar från flat earth society, de har funnits i åratal enbart i syfte att få folk att inte ska bry sig om detta och leva kvar i sin drömvärld. Mellan australien och sydamerika stannar dom ofta till i LA, precis som väntat på gleasons map, mycket märkligt på ett klot.
Fel. Fel och fel igen.

Det finns direktflyg mellan Australien och Sydamerika och den rutten går över Stilla havets vatten söder om ekvatorn. Går inte ens i närheten av LA.

Bevisligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in