Citat:
Ursprungligen postat av
D-Vitamin
Vi säger så här då! Vi bortser från alla bevis som delgivits oss via mellanhänder. Vilket experiment kan JAG utföra för att konstatera jordens sfäriska / platta skepnad och som i största möjliga mån är obestridbar?
Vi kan också säga att ovan experiment inte behöver ha som syfte att övertyga andra. Jag vill bara veta själv.
Vi leker med den tanken

Det finns en mycket lång rad av sådana bevis, en hel del har nämnts nyligen. Jag kan fylla på listan något:
Avstånden mellan olika platser på jorden är mycket välkända. Samlad mänsklig kunskap sedan hundratals år. Den som vill kan sätta sig ner och själv räkna fram ex-vis avståndet mellan Kapstaden och Sydney, mellan Kapstaden och Peking och mellan Peking och Sydney (jag tänker dock inte göra det.)
Vi
vet också att det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn, och att
en färd utmed ekvatorn är (drygt) 4000 mil.
Det är helt uppenbart omöjligt att förena sådana helt säkra avståndssiffror med en platt jord. Geometrin går helt enkelt inte ihop.
Studera även flygrutter: Direktflyg mellan Australien och Sydamerika går inte via nordpolen!
Sedan kan var och en läsa plattjordingarnas "förklaringar" och
studera dem kritiskt. Då ser man att ingen har kunnat förklara (bland mycket annat) solnedgång, soluppgång, midnattssol, solförmörkelse och månförmörkelse på ett vettigt sätt. Och inte ens varför det finns en klart synlig horisontlinje när man tittar ut över havet en dag med klart väder!