Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 22:29
  #1
Medlem
Hej!
Jag undrar om jag postat i rätt forumsdel..

Jag har bestämt mig att ta upp kampen mot människans åldrande.
I framtiden ser jag att människor inom 40 år kommer leva 110-120 år långa liv.
I framtiden ser jag att det inte är ovanligt att skola om sig och byta karriär.
Jag undrar om man bör studera biomedicin, molekylärbiologi eller läkare för att lättast
komma med i en forskargrupp som håller på med det här? Jag ser åldrandet som
den största folksjukdomen idag som alla bär på. Har hört att det är lättare att få
komma med i en seriös forskargrupp med en examen i medicin snarare än biomedicin, stämmer det?
Citera
2017-06-10, 22:36
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Du kan ju liksom aldrig stoppa eller bromsa åren som går...
Men att öka vår generella medellivslängd har gjorts och görs. Även om inte cancer är svaret är det rätt intressant som forskning antar jag om man nu skall studera hur celler möjligen can bryta emot dess givna/naturliga regler.
Citera
2017-06-10, 22:47
  #3
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
varför skulle en mentallt frisk människa vilja blir över 100 ?


ge människor tillräckligt med fritid och kapital, så man kan leva livet medans man är ung, så har folk inget större behov av att bli överdrivet gammla.

probelemt ligger i hur vi spenderar våran tid, inte i hur mycket tid vi har.
jobba 40 timmar med ett kuksugar jobb, eller spara och gneta för att få råd med bilen du vill ha, eller huset ?

sänk arbetstimmarna till 20 med samma lön,ta bort alla ekonomiska bovar i världen som suger ut pengar, simsalabim problemet med mänskligheten är löst.


du skulle bli forskare ?

yeah lycka till, jag är ingen einstain men kom endå på detta smarta svar på 6 sekunder.
Citera
2017-06-10, 23:12
  #4
Avstängd
svart.framtids avatar
Det går inte att bromsa åldrandet men det första som alla håller med om är att sola som AS är skit.
Det gör solen gör med folk gör ansiktet är helt kass. Det andra är gener jag vet folk som var smala som såg ut som 48år när dom var 38år.

Det tredje är rökning det sabbar huden speciellt runt munnen.

Det som kan gynna ålder är om man är lite kraftig en fet person har inga rynkor det kan göra upp till 8år i föryngring.
Men seriöst vem vill se ut som 45år och bli ihop med en brud på 29år och första mötet med kompisarna så har man inte ett skit gemansamt?

Är man multimiljonär eller kändis så gäller inte detta men vem av dom läser här?

Jag kan säga en sak fillers lyfta brösten ser bara onatruligt ut.
Lika barn leker bäst och som tröst så tycker jag att 45 åriga brudar ä snygga och dom som är 25 ser inte klara ut. Normalt sett
Citera
2017-06-10, 23:34
  #5
Avstängd
svart.framtids avatar
När jag går på en vanlig krog utan dans och börjar snacka om 1986 så säger folk.
Hur gammal är du
- jag är född 63.

- Herregud jag trodde inte att du ens var 40år du är JU äldre än mina föräldrar!

Men det och att jag tjänar på att jag ser ung ut skiljer mil från raggning dom som säger detta är födda på 1990-Talet
Och för dom är en ev 39-40åring allt här i världen och ett äkta bottenapp för dom

Ska jag nämna folk som såg ut som 40år och äldre som gick på ställen för oss unga när det fanns ställen för dom runt 1980. Vi gick aldrig dit! Och dom kom aldrig till oss.
Var helt omöjligt i dag så finns det INGA ställen för föräldrar och i dag så går väldigt g.a ut på ställen för barn.

Sen en sak till är du 52- 54år 2017 så är du inte uppväxt med dansbands musik ala Vikingarna.
Citera
2017-06-10, 23:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saw17
Jag undrar om man bör studera biomedicin, molekylärbiologi eller läkare för att lättast
komma med i en forskargrupp som håller på med det här?
Respekt för ditt initiativ.

Jag tror att alla du räknade upp är värdefulla. Men knappast läkare?

En annan intressant metod för att leva i all evighet vore ju om man kunde föra in sitt medvetande i en dator som sedan simulerar det fortsatta medvetandet.
Citera
2017-06-11, 00:05
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Respekt för ditt initiativ.

Jag tror att alla du räknade upp är värdefulla. Men knappast läkare?


Citat:
En annan intressant metod för att leva i all evighet vore ju om man kunde föra in sitt medvetande i en dator som sedan simulerar det fortsatta medvetandet.

Detta finns det fler än jag som tänkt givetvis... Och även om jag är en kvantfysik skeptiker (ja löjligt som attan) vem vet... det "interface" vi skulle kunna göra som är det perfektaste som går, kanske tar lika långt tid det du upplevt. Visst då skulle det vara möjligt att göra kanske runt 30 (så tidigt som möjligt) men då är du runt 30 skulle det ta runt 30 år att överföra hela ditt medvetande...

Varför... jo för våra neuroner består av en ofantlig mängd qbits och lagringen är inte linjär... dvs du kan inte ta 99.999999999% utan du måste har 100% för att det skall vara "du"...

Jag bara spånar lite... och det kanske är bara jag som förstår hur jag tänkte :-)
Men enkelt så kan det vara så att ditt medvetande som är uppbyggt på 1 ms, 1s, 1 minut, 1 timme, 1 dag, 1 vecka, 1 år osv... kanske tar lika lång tid att överföra även med det bästa interfacet du någonsin kan hitta på... och då är det ganska meningslöst...
Citera
2017-06-11, 00:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Detta finns det fler än jag som tänkt givetvis... Och även om jag är en kvantfysik skeptiker (ja löjligt som attan) vem vet... det "interface" vi skulle kunna göra som är det perfektaste som går, kanske tar lika långt tid det du upplevt. Visst då skulle det vara möjligt att göra kanske runt 30 (så tidigt som möjligt) men då är du runt 30 skulle det ta runt 30 år att överföra hela ditt medvetande...

Varför... jo för våra neuroner består av en ofantlig mängd qbits och lagringen är inte linjär... dvs du kan inte ta 99.999999999% utan du måste har 100% för att det skall vara "du"...

Jag bara spånar lite... och det kanske är bara jag som förstår hur jag tänkte :-)
Men enkelt så kan det vara så att ditt medvetande som är uppbyggt på 1 ms, 1s, 1 minut, 1 timme, 1 dag, 1 vecka, 1 år osv... kanske tar lika lång tid att överföra även med det bästa interfacet du någonsin kan hitta på... och då är det ganska meningslöst...
Javisst är vi långt ifrån. Men hade vi redan varit där så hade det inte funnits något syfte med tråden.

Kan man ta en bild med en sån detaljrikedom som fångar varje neuron och synaps i hjärnan så ens medvetande ju i princip säkrat för framtiden.

Då kan bilden användas för framtida forskning. Och vem vet, kanske lyckas man få ihop tillräckligt med beräkningskraft i framtiden?

Sedan så tror jag inte ens hjärnan kan simulera 100% av sitt nuvarande jag. Den kommer ju alltid att förändras, ha fel, vara motsägelsefull och göra oväntade saker. Dagens neurala nätverk bygger med mening in ett "brus" av fel för att det ska bli realistiskt, jag tror att man skulle behöva göra någonting liknande i sådan simulering
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-11 kl. 00:23.
Citera
2017-06-11, 00:26
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Javisst är vi långt ifrån. Men hade vi redan varit där så hade det inte funnits något syfte med tråden.

Kan man ta en bild med en sån detaljrikedom som fångar varje neuron och synaps i hjärnan så ens medvetande ju i princip säkrat för framtiden.

Då kan bilden användas för framtida forskning. Och vem vet, kanske lyckas man få ihop tillräckligt med beräkningskraft i framtiden?

Lite så har jag också tänkt faktiskt, men börjar tro att det kanske inte är så enkelt... det blir lite Heisenberg princip över det hela. Och jag spånade vidare på det.
Vi har helt enkelt så mycket "input" att det skulle ta lika mycket tid att "outputta" :-) som det tog "inputta" den ifrån början. Vilket gör att vårt medvetande troligen aldrig går att flytta. Även om du kan ta en "exakt kopia" så måste du skapa kopian i exakt samma ögonblick. Och detta går helt enkelt inte. Och kommer troligen aldrig att gå. Kan du få en snarlik kopia... möjligen är det ditt "medvetande"... nej och får du inte EXAKT 100% så blir det inte bara en dålig kopia det blir en helt annan... vilket "defeats the purpose" lite...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-06-11 kl. 00:29.
Citera
2017-06-11, 01:19
  #10
Medlem
Agamantums avatar
Jag är forskare och jag vill varna dig för att bli det.

Forskningen idag är väldigt korrupt och vinklad och Sverige har man lagt ner jättemycket av forskningen. Väldigt väldigt många forskningsplatser står tomma och väldigt många forskningsplatser används i helt andra ändamål.

Med din naivitet kommer du bara bli deprimerad av hur världen ser ut.

Vidare finns det redan mekanismer som identifierats inom åldrande (japanerna hittade). Dessa mekanismer är inget man önskar att pöbeln tar eller får reda på. Det är det sista man vill - att pöbeln får ännu längre livslängd. Man vill hellre förkorta pöbelns livslängd med vaccinering av osäkra vaccin som te x Pandemrix och Gardasil mfl.
__________________
Senast redigerad av Agamantum 2017-06-11 kl. 01:23.
Citera
2017-06-11, 02:02
  #11
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saw17
Jag undrar om man bör studera biomedicin, molekylärbiologi eller läkare för att lättast komma med i en forskargrupp som håller på med det här?
Det finns många insteg för att närma dig det du vill hålla på med.

Ray Kurzweil, datatekniker och utvecklingschef på Google, exempelvis, tänker att om du lever sunt och överlever tillräckligt länge så kommer du att kunna få hjälp att överleva ända till den dagen då du kan leva för evigt. (Genom det som ofta kallas "Actuarial escape velocity".)

Han har skrivit mycket om detta, bland annat i sin bok Fantastic Voyage: Live Long Enough to Live Forever.

Gary Ruvkun, är molekylär biolog och professor på Harvard och försöker hitta exakt vilka gener som styr åldrandet och sedan justera dessa för att öka livslängden.

Här är ett föredrag av honom; The Small RNA Revolution: A perfect storm -
https://www.youtube.com/watch?v=f36GbTHncG0

Aubrey De Grey, som är gerontolog, å sin sida ser på kroppen som en komplicerad maskin som kan lagas och lagas och på så sätt fortsätta att leva mycket mycket länge.

Här har du ett TED-talk av honom;
https://www.ted.com/talks/aubrey_de_...an_avoid_aging

En annan förgrundsfigur är Richard A. Miller, professor i patologi och ansvarig för NS Center on Aging vid forskningsuniversitet i Michigan. Här är ett föredrag av honom; Anti-Aging Medicines: The Beginning of the End of the Beginning - https://videocast.nih.gov/summary.asp?Live=11603&bhcp=1

Nyckelord du kan googla för att komma igång och lära dig mer är "Longevity", "Anti-aging movement" och "Life Extension Movement"
Citera
2017-06-11, 08:05
  #12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saw17
Hej!
Jag undrar om jag postat i rätt forumsdel..

Jag har bestämt mig att ta upp kampen mot människans åldrande.
I framtiden ser jag att människor inom 40 år kommer leva 110-120 år långa liv.
I framtiden ser jag att det inte är ovanligt att skola om sig och byta karriär.
Jag undrar om man bör studera biomedicin, molekylärbiologi eller läkare för att lättast
komma med i en forskargrupp som håller på med det här? Jag ser åldrandet som
den största folksjukdomen idag som alla bär på. Har hört att det är lättare att få
komma med i en seriös forskargrupp med en examen i medicin snarare än biomedicin, stämmer det?
Åldrandet är väl ingen sjukdom?
Men forska på du! Mitt tips inrikta dig på åldrande med bibehållen hälsa. Idag kan man med läkemedel förlänga många människors liv med många år, men hur lever dessa? Titta på de som är över 100, de flesta andas och lever därmed, men vilket liv har de? Hjälp med det mesta i vardagen, ser knappt osv.
Så satsa på åldrande med bibehållen hälsa! Bättre leva fullt frisk till 90 än sitta som en grönsak till 120 och dregla!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback