Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 11:05
  #13
Medlem
Justnothings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Åldrandet är väl ingen sjukdom?
Men forska på du! Mitt tips inrikta dig på åldrande med bibehållen hälsa. Idag kan man med läkemedel förlänga många människors liv med många år, men hur lever dessa? Titta på de som är över 100, de flesta andas och lever därmed, men vilket liv har de? Hjälp med det mesta i vardagen, ser knappt osv.
Så satsa på åldrande med bibehållen hälsa! Bättre leva fullt frisk till 90 än sitta som en grönsak till 120 och dregla!

Bra svar och det är väl där man kan rikta in sig för att leva i ett friskt åldrande, gerontologi. Arbetar med äldre och merparten är multisjuka med en stor mängd läkemedel samt stöd och omvårdnad i vardagen. Kan man få bli 90 år och har hälsan med sig, att man kan sköta sina förflyttningar själv, en bra aptit, en fungerande hjärna, livsglädje och positivt tänkande, så är det dit man ska nå!
Citera
2017-06-11, 11:20
  #14
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Jag är forskare och jag vill varna dig för att bli det.

Forskningen idag är väldigt korrupt och vinklad och Sverige har man lagt ner jättemycket av forskningen. Väldigt väldigt många forskningsplatser står tomma och väldigt många forskningsplatser används i helt andra ändamål.

Med din naivitet kommer du bara bli deprimerad av hur världen ser ut.

Vidare finns det redan mekanismer som identifierats inom åldrande (japanerna hittade). Dessa mekanismer är inget man önskar att pöbeln tar eller får reda på. Det är det sista man vill - att pöbeln får ännu längre livslängd. Man vill hellre förkorta pöbelns livslängd med vaccinering av osäkra vaccin som te x Pandemrix och Gardasil mfl.

Hur förkortar Gardasil pöbelns livslängd ?
Citera
2017-06-11, 13:55
  #15
Medlem
Ser att många av er inte är så pålästa om vilken forskning som bedrivs. Det bedrivs forskning för att förlänga livslängden. Det bedrivs forskning som ett piller som man ska ta som bromsar åldrandet som ska skydda mot alla folksjukdomar. Exempel är Cynthia Kenyon, David Sinclair från Harvard och Aubrey de grey. En intressant film:https://www.youtube.com/watch?v=_wIqJcbTTMY Jag pratar inte om att bli odödlig utan att förlänga de friska levnadsåren.
Citera
2017-06-11, 17:58
  #16
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Hur förkortar Gardasil pöbelns livslängd ?
https://www.youtube.com/watch?v=GO2i-r39hok

CFS för "pigerne", de kommer inte ens orka knulla fram någon ny avkomma = reduktion.

CFS-patienter lever inte alls lika länge dessutom.
Citera
2017-06-12, 10:40
  #17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saw17
Ser att många av er inte är så pålästa om vilken forskning som bedrivs. Det bedrivs forskning för att förlänga livslängden. Det bedrivs forskning som ett piller som man ska ta som bromsar åldrandet som ska skydda mot alla folksjukdomar. Exempel är Cynthia Kenyon, David Sinclair från Harvard och Aubrey de grey. En intressant film:https://www.youtube.com/watch?v=_wIqJcbTTMY Jag pratar inte om att bli odödlig utan att förlänga de friska levnadsåren.

Om detta piller skulle ge oss någon form tjockt skal och få oss att andas mycket mindre (och därmed röra oss mycket mindre) så visst...

Det finns utomliggande faktorer också som gör vår livslängd begränsad.
Citera
2017-06-12, 10:42
  #18
Medlem
Åldrande klassas som en sjukdom idag, det är en sjukdom som alla bär på och som för med sig en del kramper och relaterade folksjukdomar. Jag vet att flera bedriver framgångsrik forskning idag och att det nu genomförs tester på människor. Det är ett piller som aktiverar immunförsvaret som skyddar mot alla sjukdomar en människa kan få. Min fråga var vad jag skulle studera, just nu lutar det åt apotekare eller biomedicin för forskningsmöjligheterna.
Citera
2017-06-12, 11:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Åldrandet är väl ingen sjukdom?
Men forska på du! Mitt tips inrikta dig på åldrande med bibehållen hälsa. Idag kan man med läkemedel förlänga många människors liv med många år, men hur lever dessa? Titta på de som är över 100, de flesta andas och lever därmed, men vilket liv har de? Hjälp med det mesta i vardagen, ser knappt osv.
Så satsa på åldrande med bibehållen hälsa! Bättre leva fullt frisk till 90 än sitta som en grönsak till 120 och dregla!
Åldrande är den största riskfaktorn för att dö så varför skulle det inte vara en sjukdom? Över 20 års ålder gäller Gompertz lag, risken att dö dubblas vart åttonde år. Skröplighet hör ihop med de biologiska och kemiska förändringar som ökar risken att dö tills döden blir oundviklig. En bot mot åldrande skulle åtgärda både åldersrelaterad död och åldersrelaterad skröplighet i ett slag. Bilden att "evigt liv" skulle medföra att sitta som en grönsak är bara en ovetenskaplig variant av myten om folk som önskade evigt liv av en ande men glömde att be om evig ungdom.
Citera
2017-06-12, 11:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saw17
Åldrande klassas som en sjukdom idag, det är en sjukdom som alla bär på och som för med sig en del kramper och relaterade folksjukdomar. Jag vet att flera bedriver framgångsrik forskning idag och att det nu genomförs tester på människor. Det är ett piller som aktiverar immunförsvaret som skyddar mot alla sjukdomar en människa kan få. Min fråga var vad jag skulle studera, just nu lutar det åt apotekare eller biomedicin för forskningsmöjligheterna.
Den bästa vägen till vilken framåtskridande forskning som helst, inklusive men inte begränsat till forskning om åldrande, är att ägna sig åt öppna former av vetenskap där kunskapen sprids utan betalväggar eller gränser mellan ämnen. Den akademiska världen är inte vägen framåt. Jag skulle rekommendera att du ägnar dig åt Citizen Science på djur som antingen åldras mycket långsamt, inte åldras alls eller till och med kan åldras baklänges (sådana djur finns, dessutom är de ofta nära släkt med djurarter som åldras fort vilket gör det mycket lättare att identifiera nyckelgener). DNA-sekvenseringskit för Citizen Scientists är att rekommendera. Du behöver ingen titel för att forska!
Citera
2017-06-12, 22:17
  #21
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
https://www.youtube.com/watch?v=GO2i-r39hok

CFS för "pigerne", de kommer inte ens orka knulla fram någon ny avkomma = reduktion.

CFS-patienter lever inte alls lika länge dessutom.

Har forskat vidare i saken... och jag tror faktiskt du har en poäng.

Arroganta/nonchalanta jäkla läkare som skiter i sina patienter och vad de rapporterar, och lita på mig jag vet allt om det.

Har faktiskt ingen aning om hur deras kliniska studier kommer fram till såna glädje resultat ? det rapporteras säkert för lite..
Citera
2017-06-12, 23:10
  #22
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saw17
Åldrande klassas som en sjukdom idag, det är en sjukdom som alla bär på och som för med sig en del kramper och relaterade folksjukdomar. Jag vet att flera bedriver framgångsrik forskning idag och att det nu genomförs tester på människor. Det är ett piller som aktiverar immunförsvaret som skyddar mot alla sjukdomar en människa kan få. Min fråga var vad jag skulle studera, just nu lutar det åt apotekare eller biomedicin för forskningsmöjligheterna.

Nu vet man inte hur set blir framöver men i dagsläget är det mkt mer Attraktivt för en forskargrupp att plocka in en medicine student eller läkare än någon av de andra kategorierna (förutsatt samma metodologiska kompetens) av rent finansiella skäl.

Utbildningsmässigt är det möjligen så att man inom läkarprogrammet behöver förslösa en del energi på att lära sig en massa namn och funktioner för muskler nerver och senor som man i stället hade kunnat investera i att förkovra sig i åldrandets mekanismer.

Men det spelar mindre roll. Skulle det vara så att du även om fem år skulle vara intresserad av att forska kring transhumanistiska möjligheter så är en bred men kanske inte så forskningsinriktad grundutbildning minst lika bra som en snävare mer molekylär utbildning.

Jag rekommenderar läkarprogrammet. Bra födkrok om inget annat i slutändan. Du kan förkovra dig under tiden du får dig denna yrkesutbildning till godo.
Citera
2017-06-15, 09:56
  #23
Medlem
Jag ska ta upp kampen. Kampen mot klockan. Jag kör nog på apotekare eller biomedicin.
Citera
2017-08-27, 22:24
  #24
Medlem
Ungt blod ska vitt föryngra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback