2017-06-10, 15:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men med Zlatan är det nu ganska unikt då man just sett så många matcher av nu avgörande sort där han inte levererat. En gång är liksom ingen gång men för Zlatan har det blivit hans signum gång efter gång efter gång. Startade redan mot Senegal 2002, kom fri och kunde avgöra men missade. Att han nu aldrig har gjort det måste liksom ha en anledning och jag gissar på psyket. För just det faktum att han nu annars säsong efter säsong pumpat in mål. Således en väldigt bra spelare att nu vinna ligor med och även då komma långt med i cupspel men ingen spelare att nu lita på i avgörande lägen.

Det är bara det att det är knepigt att direkt koppla det till just psyket eller någon annan anledning heller för den delen. Hans lag åkte ur helt enkelt. Ska man verkligen gräva i det noggrant så måste man även titta på om han var dålig i matcherna innan den sista som de åkte ur i. Att han konstant alltså blir sämre ju längre turneringen går. För att bara titta på sista matchen blir fel. Varför klev ingen annan i laget fram & avgjorde då?

Det blir snedvridet att bara åsyfta matcher där laget åkte ur. Det där skulle ju säkert i så fall gälla massvis med spelare som tillhört lag som är bra & går långt men ändå inte hela vägen. Hur ser det ut för en spelare som tex är med i Kroatiens eller Englands landslag eller kanske deltar i CL för lag som Lyon, Benfica, Arsenal, Valencia, PSV, Dortmund etc? Ja, någon gång åker man ur helt enkelt. Att då hänvisa till att spelarens psyke inte klarade stora matcher, med hänvisning till den sista matchen, blir lite snett.
Citera
2017-06-10, 16:20
Medlem
TKD_1337s avatar
Tillfälligheter och marginaler. Det är mycket vad fotboll, all sport, slutspel och ja, livet som helhet påverkas starkt av. Jag är säker att Zlatan i till exempel Real Madrid 2014-2017 hade höjt lagets vinstchans.

Det är tröttsamt att se folk skylla på att vissa spelare och lag helt enkelt bara är förlorare eller att man övervärderar en titel eller att man inte tog den titeln, till exempel som att Ronaldo plötsligt är bättre för att han vann EM och som om Messi skulle varit bättre om Götze inte gjort ett supermål.

Om man ska kunna säga Zlatan eller vem som helst inte räcker till när det gäller ska man vara redo presentera en seriös genomgång av de matcherna.
Senast redigerad av TKD_1337 2017-06-10 kl. 16:31.
Citera
2017-06-10, 17:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Vilket jag gjorde också när jag nämnde Zlatans antal missade chanser. Jag har sagt det förut och säger det igen för femtioelfte gången; Att kritisera Zlatan när det är befogat är inte detsamma som att "ösa skit" som du uttrycker dig. Vore jävligt konstigt om man hyllade Zlatan även om han gjorde en sämre match utifrån sin standard. Likaså har jag faktiskt berömt när han väl gjort bra ifrån sig. Men det är visst inte intressant att nämna för dig. Sedan är det inga som problem att ha höga förväntningar hos en spelare som Zlatan vad gällande båda aspekterna.
Oftast när du skriver om Zlatan är det för att trycka ned honom och det är bara å kolla igenom historiken så ser man det tydligt. Men men, varför tjafsa helt i onödan en dag som denna?

Gårdagen var magisk, med det sagt och för att hålla sig OnT så skulle jag inte vilja se Zlatan i landslaget om vi når VM. Janne har gjort det bra med materialet han har och att då ta in Zlatan som är en spelare som tar mycket plats och behöver stor frihet vore att experimentera för mycket i.m.o.

Å andra sidan så visst skulle det locka att se Z avsluta karriären på den största av scener men laget före jaget.
Citera
2017-06-10, 18:25
Medlem
MartinStLouiss avatar
Kan bli intressant med Zlatan till LA Galaxy.
Citera
2017-06-10, 19:17
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Kan bli intressant med Zlatan till LA Galaxy.

Innan han blev skadad så var jag rätt övertygad om att han inte skulle avsluta karriären i MLS men nu verkar det som att det blir så.

Visserligen helt off topic men i en Football Manager save jag hade så gick Zlatan till IFK Göteborg vid 35 års ålder och spelade två säsonger för 34tkr veckan för att sen avsluta karriären i Ajax 37 år gammal.
Citera
2017-06-10, 19:25
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Vet inte om det finns något större symbolvärde i att "släppa Zlatan". Man har visat att man kan spela utan honom, man har visat att man inte behöver honom, det ser jag som huvudsaken.

I detta läget tar man inte in Zlatan som en Messias för att återskapa "Team Zlatan", utan för att ersätta "svaga" kuggar som Toivonen eller Berg mot en starkare. Visst, det finns en risk med det hela, men är det någon gång ett landslag med Zlatan kan fungera så är det nu.

Haha Zlatan skulle aldrig acceptera att vara en bänkspelare, hela Zlatans personlighet handlar om att allt måste kretsa runt honom själv.
Citera
2017-06-10, 19:26
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Oftast när du skriver om Zlatan är det för att trycka ned honom och det är bara å kolla igenom historiken så ser man det tydligt. Men men, varför tjafsa helt i onödan en dag som denna?

Gårdagen var magisk, med det sagt och för att hålla sig OnT så skulle jag inte vilja se Zlatan i landslaget om vi når VM. Janne har gjort det bra med materialet han har och att då ta in Zlatan som är en spelare som tar mycket plats och behöver stor frihet vore att experimentera för mycket i.m.o.

Å andra sidan så visst skulle det locka att se Z avsluta karriären på den största av scener men laget före jaget.

Hann fick chansen att avsluta i EM, hur gick det? Jo han var den sämsta av de ordinarie svenska spelarna.
I sista avgörande matchen gjorde han dessutom en bottenprestation. Han viker sig helt enkel o de viktiga matcherna...
Citera
2017-06-10, 19:28
Medlem
Astrorbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hann fick chansen att avsluta i EM, hur gick det? Jo han var den sämsta av de ordinarie svenska spelarna.
I sista avgörande matchen gjorde han dessutom en bottenprestation. Han viker sig helt enkel o de viktiga matcherna...

Varför han det egentligen? viker sig i viktiga matcher? år efter år.
Citera
2017-06-10, 19:40
Medlem
Citat:

Läst årsboken Fotboll 2017. EM-delen är full av syrliga passningar åt Zlatan. Wales beskrevs som följande "De hade grovjobbare och sen två superstjärnor utan divaliteter som kämpade för laget" och de skrev om Ronaldo i samband med finalen "Ronaldo agerade vattenbärare på linjen efter skadan och peppade de andra, det är omöjligt att se Zlatan agera på detta sätt" och sen svenska EM-matcherna beskrev det Zlatan "ju längre matchen mot Belgien led ju mindre brydde sig Zlatan om laget och började tänka på hur hans PR var"
Citera
2017-06-10, 20:18
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
I CL kan jag hålla med, där har han chokat många gånger. Men det var för tusan pga av Zlatan vi tog oss till EM. Minns du ens play-off matcherna mot Danmark? Att Zlatan innan EM-16 gjort två mål de tre tidigare Europamästerskapen? Att Zlatan gjorde mål mot Belgien men det blev bortdömd på ett något märkligt sätt där Berg enligt domaren spela farligt?

Vika ned sig var det ja, ganska befängt å påstå.
Citera
2017-06-10, 20:35
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Läst årsboken Fotboll 2017. EM-delen är full av syrliga passningar åt Zlatan. Wales beskrevs som följande "De hade grovjobbare och sen två superstjärnor utan divaliteter som kämpade för laget" och de skrev om Ronaldo i samband med finalen "Ronaldo agerade vattenbärare på linjen efter skadan och peppade de andra, det är omöjligt att se Zlatan agera på detta sätt" och sen svenska EM-matcherna beskrev det Zlatan "ju längre matchen mot Belgien led ju mindre brydde sig Zlatan om laget och började tänka på hur hans PR var"

Så tänkte jag också under EM-finalen, att "Zlatan hade aldrig agerat så om han varit skadad". Sen kom EL-finalen och där var en skadad Zlatan minst lika aktiv som en skadad Ronaldo under EM-finalen. Så att Zlatan inte bryr sig kan nog avfärdas som bullshit.
Citera
2017-06-10, 20:48
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Haha Zlatan skulle aldrig acceptera att vara en bänkspelare, hela Zlatans personlighet handlar om att allt måste kretsa runt honom själv.

Är ju inte alls säkert att det måste vara så. Han har varit just storstjärnan i de flesta lag han spelat i. Det är mycket möjligt att han idag skulle acceptera att komma med till VM som potentiell inhoppare med tydliga direktiv om att han inte är förstaval. Är mycket möjligt att han skulle nöja sig med sista 15-20 minuterna så som läget är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in