Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Gläds åt Demoskoprekordet istället. Var dock medveten om att det kan vara brus, som t ex sommaren 2014 då Demoskop hoppade så här: 8,2 > 10,0 > 9,2 > 12,2. Varför brusar Demoskop så pass mycket? Jo, för att de sedan 2005 inte väger på föregående val, som övriga telefon-OI gör. Det har sina för- och nackdelar. De menar att fördelarna överväger:
En kraftig svängning i Demoskop kan alltså vara en fingervisning om responsen på något som hänt alldeles nyligen. Tänk er Demoskop som en go-kart som vidarebefordrar minsta ojämnhet rakt upp i arslet på föraren, medan Sifo är mer som en Citroën DS med gasdämpare som gör att du kan köra över ett slukhål utan att skvätta ut läsken.
Jag förstår inte riktigt hur de menar. Menar de att man ska strunta i deras nivåer och bara titta på förändringarna? I så fall borde de kanske presentera sina resultat lite annorlunda. T.ex. inte skriva SD fick 21 och gick upp 1%-enhet, utan skriva att SD ökade med 5% sen förra mätningen.
Om jag ska gissa så tror jag att de flesta väger mot sitt förra OU-resultat. Yougov och Sentio svänger betydligt mycket mer än de övriga särskilt i småpartier som Fi och KD, så de är undantaget. Sen vet man ju inte riktigt hur vägandet mot val går till, det är nog många som inte justerat faktiskt.
Om man ser OU före och efter valet så låg ju alla plötsligt på val-nivå för SD utom Sentio som låg rätt på valdagen men efter valet låg på 16,7 i okt. Om nu inte Demoskop justerar för valet så var det alltså en reellt uppgång för SD precis efter valet och väldigt få OI har gjort någon justering. Novus gjorde en antagligen i December dock, men de har inte hängt med i yougovs och Sentios senare svängningar, så antagligen väger de för tidigare OU.
Men det är mycket som spelar in så man kanske ska nöja sig med att följa Yougov och Sentio. Det är ju inte omöjligt att det inte alls var en ökning som skedde efter valet utan bara en ökning i ärlighet när man såg att så många andra röstat SD.
Sen tror jag inte så mycket på vad Demoskop påstår om sin känslighet, men det går inte att bortse från att 2,9%-enheter är sensationellt för Demoskop. Det har bara skett två gånger tidigare, inför valet och under sommaren 2015. Inför valet så var man ensam om den ökningen, och är man konspiratorisk så kan man fundera på det. Men sommaren 2015 följde alla med, så antagligen kan man räkna med fler positiva resultat nu. PKismen och åsiktskorridoren håller ju på att klappa ihop och terrordåden börjar gå folk på nerverna, så det kanske blir en rusning nu i sommar. Synd bara att det är så dåligt med OU under sommaren.