Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ja, det är fortfarande en jätteskämsfaktor. Särskilt i storstäderna, då extra särskilt i Stockholm. Du kan förlora anseende, jobb, kunder, vänner... tror fan att folk är försiktiga. Man får alltid lägga på ett gäng procententenheter på SD:s siffor. Frågan är bara hur många.
Bra kommentar om de sociala och "psykologiska" effekterna av att öppet gå ut med att man stöder SD. Det finns uppenbarligen fortfarande en enorm skillnad mellan storstad och landsbygd, med storstad menar jag främst Stockholm, Göteborg och Malmö innerstad. Här i Västsverige, t o m i lite större städer som Borås, är det inte speciellt "farligt" att erkänna att man sympatiserar med SD:s politik och tänker rösta på dem. Det blir knappast några sociala konsekvenser. Vet många egenföretagare - elektriker, VVS:are, snickare, murare, plåtslagare, glasmästare - som helt öppet pratar på om SD och hur jävla illa sjuklövern har förstört Sverige. Men de verkar ändå ha kvar sina kunder, vänner och den sociala s k "statusen". Kan för lite om Stockholm och stockholmarna, men vad jag hör och läser mig till (bl a i denna tråd) så verkar det ännu vara oerhört stigmatiserande att säga att man röstar på Åkesson. Att man kan förlora anseende, jobb, kunder, vänner och bli i det närmaste utfryst år 2017 för att man är SD:are är ju rent bisarrt... lever vi på medeltiden?