2017-06-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Och då måste jag ha diffarna för att kolla hur snabbt och noggrant man kan lösa dom numeriskt.
Då kan jag bilda mig en uppfattning om hur rimligt det är att datorn i kapseln klarade av det.
T ex Runge-Kutta är ju ganska omständig och kräver väldigt mycket kontinuerlig beräkning.

Vad får dig att tro att det måste vara datorn i kapseln som utförde beräkningarna ? Går att att utföra dom på datorer på Jorden och skicka rersultatet mellan kapsel och Jorden. Och datorer klarar mycket kontinuerlig beräkning.
Citera
2017-06-09, 09:19
Bannlyst
Är det kanske därför det kommit en Hollywoodfilm om hur en svart kvinna fixade diffar numeriskt med Eulers?
För att folk har insett att datorerna på de tiden inte hade kapaciteten.
Alltså måste NASA trolla fram en hjälte som enligt filmen använde Eulers metod, vilket hon inte alls verkar ha gjort i verkligheten!
Detta var nytt för mig, tack du som tipsade om Katherine!
Citera
2017-06-09, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Vad får dig att tro att det måste vara datorn i kapseln som utförde beräkningarna ? Går att att utföra dom på datorer på Jorden och skicka rersultatet mellan kapsel och Jorden. Och datorer klarar mycket kontinuerlig beräkning.
Tydligen inte tillräckligt enligt NASA och Hollywood.
Citera
2017-06-09, 09:42
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Och då måste jag ha diffarna för att kolla hur snabbt och noggrant man kan lösa dom numeriskt.
Då kan jag bilda mig en uppfattning om hur rimligt det är att datorn i kapseln klarade av det.
T ex Runge-Kutta är ju ganska omständig och kräver väldigt mycket kontinuerlig beräkning.
Vänd dig då till NASA. Ingen här kan förmodas veta hela matematiken bakom navigeringen som användes. Det är ju absurt att kräva det av deltagare i tråden.

För övrigt är inte numerisk beräkning av diffar särskilt svårt ens för 60-talets datorer.
Citera
2017-06-09, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vänd dig då till NASA. Ingen här kan förmodas veta hela matematiken bakom navigeringen som användes. Det är ju absurt att kräva det av deltagare i tråden.

För övrigt är inte numerisk beräkning av diffar särskilt svårt ens för 60-talets datorer.
Tydligen var dom det.
Citera
2017-06-09, 10:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tydligen var dom det.
Källa? Jag kan ha missat det i tråden men tar för mycket tid att leta.
Citera
2017-06-09, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Källa? Jag kan ha missat det i tråden men tar för mycket tid att leta.
Katherine Johnson, som någon så påpassligt nämnde!
Citera
2017-06-09, 11:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri

Och det var precis så man gjorde med de mer avancerade beräkningarna..

The onboard digital computer plays a central role in the system operation. It receives and transmits data and commands appropriately from and to the other components and subsystems shown. Starting clockwise at the bottom of Figure 1, the computer receives data and instructions from the ground by radio telemetry and sends back to the ground formats of data of interest for mission control.

Apollo Guidance and Navigation PDF
Citera
2017-06-09, 11:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ja låt oss gå på djupet. Vilka diffar använde dom när dom räknade ut hur kursen skulle korrigeras?

Men din lilla inbilska mupp.. Det är ju för bövelen på dig bevisbördan ligger då du hävdar att matematiken var för svår. Du har naturligtvis inte en blekblå aning om vad du tramsar om
Citera
2017-06-09, 14:48
Medlem
Citat:
10-15 vittnen väger ganska tunt.

På tal om att inte svara alltså (igen), så försöker jag en tredje gång:

Ändå är det 10-15 vittnen fler än personer som vittnat om att allting bara är lögn. Dock arbetade ungefär 8000 (har jag för mig) för NASA under den här tiden. Jag vet att samtliga 8000 inte var på månen, men de arbetade med projektet. Då kan man ju anse det troligt att någon av dessa, vars jobb ändå är just rymden, också borde ansett att månlandningen var omöjlig och skulle vittna om detta.

Sen vet jag fortfarande inte om jag förstår dig. Menar du verkligen att det är bättre att personer som kan vittna om något (både om det är för eller mot i frågan) dör för att sanningen ska komma fram? Kanske jag som misstolkar?
Citera
2017-06-09, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
På tal om att inte svara alltså (igen), så försöker jag en tredje gång:

Ändå är det 10-15 vittnen fler än personer som vittnat om att allting bara är lögn. Dock arbetade ungefär 8000 (har jag för mig) för NASA under den här tiden. Jag vet att samtliga 8000 inte var på månen, men de arbetade med projektet. Då kan man ju anse det troligt att någon av dessa, vars jobb ändå är just rymden, också borde ansett att månlandningen var omöjlig och skulle vittna om detta.

Sen vet jag fortfarande inte om jag förstår dig. Menar du verkligen att det är bättre att personer som kan vittna om något (både om det är för eller mot i frågan) dör för att sanningen ska komma fram? Kanske jag som misstolkar?
Inga som jobbade för NASA hade nån koll på om månlandaren verkligen landade med astronauter ombord. Förrutom några få huvudansvariga.
Och som jag sagt flera ggr nu, om det inte går att upprepa något, t ex hoppa 20 meter i höjd, så kommer ingen tro på det efter ett tag. Oavsett om 15 vittnen sagt att dom såg Nisse hoppa 20.03 i Oslo.
Citera
2017-06-09, 15:01
Medlem
Citat:
Inga som jobbade för NASA hade nån koll på om månlandaren verkligen landade med astronauter ombord. Förrutom några få huvudansvariga.
Och som jag sagt flera ggr nu, om det inte går att upprepa något, t ex hoppa 20 meter i höjd, så kommer ingen tro på det efter ett tag. Oavsett om 15 vittnen sagt att dom såg Nisse hoppa 20.03 i Oslo.

Nu har man ju som sagt landat på månen mer än en gång. Lustigt hur ofta konspirationsteoretiker antingen inte vet detta eller glömmer det.

Som jag skrev till dig så vet jag också att alla som jobbade på NASA inte var uppe på månen. Men de sysslade däremot med rymdforskning. Och ingen av dessa tycks ha ifrågasatt rimligheten att landa på månen. 8000 människor som alltså håller tyst om lögnen? För mig verkar det otroligt.

Förstår fortfarande inte din inställning till vittnen. Är det bättre att de lever eller är döda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in