2017-06-09, 01:40
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är nog du som inte förstår vad i ditt inlägg jag bemötte. Jag fetade det åt dig för att det skulle vara tydligt och det var alltså detta: "Folk får bo hur stort eller litet dem vill". Mitt svar var nej, folk hindras att bo som de vill som jag skrev.

I sak har vi samma åsikt, orkar inte med att raljera över petitesser, ja flyttskatten har inlåsningseffekter och möjligen kunde jag beskrivit det på annat sätt, jag hade dock en bild i huvudet efter videon du hänvisade till.
Citera
2017-06-09, 06:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill hjälpa alla att få en bostad.
det kommer du inte göra med din modell

Citat:
Även göra det lättare att köpa.
jaha hur då menar du?

Citat:
Sedan ska inte rika människor bo i billiga hyresrätter, dom får köpa.
ok så du tänker slänga ut alla rika hyresgäster som bor för billigt?

Citat:
Billiga HR ska gå till dom som inte kan köpa.
vill du göra om hyresmarknaden till social housing?

Citat:
Det är ju du som vill införa marknadshyra vilket kommer göra det helt sjukt dyrt att bo.
ja det kommer bli sjukt dyrt att bo på Östermalm. Vad är problemet? Alla kan inte bo där...

Citat:
Ska man göra det dyrt att bo måste man göra det för alla isåfall.
det handlar inte om att sätta åt folk. Snarare att få igång rörligheten igen så att folk vågar släppa tillbaka sina hyresrätter till marknaden när de inte behöver dessa längre.

Citat:
Dom kommer ju såklart att höjas. Men även BR med lika mycket.

Och hur har du hjälpt fattiga hyresgäster då?
Citera
2017-06-09, 07:45
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bossen, slemmet, den slitne, Bill Clayton och kratcharen lär väl som vanligt blåneka?

Vad exakt är det jag skulle blåneka? Det klippet pekar på saker jag redan visste sen långt innan, men vad hjälper det mig? Jag är fortfarande i behov av att hitta boende.

Jag har i skrivande stund 74 stycken intresseanmälningar på lägenheter, ingen hos kommunala bostadsbolag med kö. Hur många visningar kommer jag gissningsvis gå på? 0, men jag söker ändå för att jag måste hitta boende.

Man kan hindra "rika" hyresgäster för att hyra billiga HR på samma sätt som man kan hindra låginkomsttagare från att hyra dyra HR eller köpa BR. Fast tvärtom, man sätter inkomsttak istället för inkomstkrav, sparande m.m.
Senast redigerad av Big Boss 2017-06-09 kl. 07:58.
Citera
2017-06-09, 08:37
Medlem
Citat:
Jag vill lösa ett problem vi har, som även du anser att vi har då du vill införa marknadshyra. Men du vill bara sparka på dom fattiga.

Höjer vi fastighetsskatten så höjs boendekostnaden för alla. Höjer vi hyrorna drabbas redan fattiga som inte har råd att äga.
Du och slem kan ju lösa många av problemen med en gång, bygg hyreshus och hyr ut lägenheterna utan vinst och utan lön, vad hindrar er?
Citera
2017-06-09, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Suck, denna tråd är 1000 sidor skit. Svaret är enkelt, det byggs för lite. De som står utan bostad är för kapitalsvaga, däri ligger problemet. Svaren är relativt enkla, avreglera hyresmarknaden, upplåt mer tomtmark i kommunerna, ta bort regleringen i detaljplaner osv - dvs låt folk bygga fritt. Att nyproduktion ska vara så dyrt är löjligt.

En friggebod kostar i materialkostnad ca 25.000 för 20 kvadrat. Solpanel på taket 5000 kronor, driver en luftvärmepump. 50 kvadratmeter arrendekontrakt av kommunen, gratis med förutsättningen att friggeboden tillfaller kommunen vid flytt. Toalett löses genom festivaltoaletter som brukas gemensamt/10 hushåll. Likväl gemensam dusch där folk också hämtar dricksvatten. För detta betalar varje hushåll 500 kronor i månaden, kommunen svarar för driften av toaletterna samt vattnet. Invandrarna kan användas till bajshämtare (enkla jobb). Jordväg till fastigheterna för att minimera underhållet och kostnaden.

Tänk kolonilott modell större. Utvidga en befintlig tunnelbanelinje. Bygg denna kolonilott på en kvadratmil mark, så kan Stockholm ha 2 miljoner nya bostäder med el, vatten samt eget potatisland för en månadskostnad på 500 kronor för allt, kostar 40.000 för köparen och då är det budgeterat för potatisland samt målarfärg och blomkrukor.

Låg standard säger vissa, men detta är ungefär standarden många har på sina sommarstugor/jaktkojor - och det duger.

Flyktingarna borde mer fördel få en detta byggmaterial av kommunen som säger varsågod, här har du hammare och spik samt en lastpall plankor. I samma veva dumpas ett ton potatis samt burkar med bönor på tomten, sedan får flyktingen klara sig själv. Kostar visserligen 50.000, men är en engångskostnad till skillnad där det kostar långt mer än 50.000 i månaden...

Tanken är att detta ska vara ett övergångsboende men om man trivs med sina grannar så kan man välja att bo där hela livet.

Dessutom är boendet ekologiskt, solenergi, gemensamt brukande av resurser och återvinning av bajset för att framställa gödsel som använts till egna odlingar, förlagsvis potatis.
Har aldrig byggts mer, men inget hindrar dig till att bygga mer, slå dig samman med brutalare och slem och bygg hyreshus utan lön och vinst, vad hindrar er?
Citera
2017-06-09, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vad exakt är det jag skulle blåneka? Det klippet pekar på saker jag redan visste sen långt innan, men vad hjälper det mig? Jag är fortfarande i behov av att hitta boende.

Jag har i skrivande stund 74 stycken intresseanmälningar på lägenheter, ingen hos kommunala bostadsbolag med kö. Hur många visningar kommer jag gissningsvis gå på? 0, men jag söker ändå för att jag måste hitta boende.

Man kan hindra "rika" hyresgäster för att hyra billiga HR på samma sätt som man kan hindra låginkomsttagare från att hyra dyra HR eller köpa BR. Fast tvärtom, man sätter inkomsttak istället för inkomstkrav, sparande m.m.
Jag äger hyreshus och inte fan väljer jag de som är fattigast när jag väljer hyresgäster, hur hade du tänkt att du skulle kunna tvinga mig till att välja de hyresgäster du tycker passar och inte de som JAG tycker passar för att bo i MINA lägenheter?
Citera
2017-06-09, 12:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss

Vem tror du är intresserad av att hyra ut till folk med dålig ekonomi?

Redan idag ställs höga inkomstkrav för att få hyra och hur ska du gå till väga för att stoppa detta?

Problemet med dig är att du vägrar inse bakgrunden till varför du inte får komma på visning. Du är en del av problemet utan att veta om det tydligen...
Citera
2017-06-09, 12:46
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem tror du är intresserad av att hyra ut till folk med dålig ekonomi?

Redan idag ställs höga inkomstkrav för att få hyra och hur ska du gå till väga för att stoppa detta?

Problemet med dig är att du vägrar inse bakgrunden till varför du inte får komma på visning. Du är en del av problemet utan att veta om det tydligen...

Personligen har jag inte dålig ekonomi längre, jag hade det när jag arbetslös för några år sedan.
Men jag vet visst om att jag inte får komma på visning, att det just beror på detta, tack men jag vet mycket väl.

Men med andra ord så ska folk med taskig ekonomi behandlas som smuts, värre än kriminella. Eftersom de får åtminstone hyra bostad.

Fattiga brukar ha dålig ekonomi och låg inkomst, så i själva verket bryr du dig inte ett dyft om att de ska kunna hyra i din marknadsutopi.
Senast redigerad av Big Boss 2017-06-09 kl. 12:49.
Citera
2017-06-09, 12:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Suck, denna tråd är 1000 sidor skit. Svaret är enkelt, det byggs för lite. De som står utan bostad är för kapitalsvaga, däri ligger problemet. Svaren är relativt enkla, avreglera hyresmarknaden, upplåt mer tomtmark i kommunerna, ta bort regleringen i detaljplaner osv - dvs låt folk bygga fritt. Att nyproduktion ska vara så dyrt är löjligt.

Det byggs inte för lite, snarare byggs det för mycket. Bostadsmarknaden försvagas och de som tidigare köpt på spekulation har slutat. Vi närmar oss en marknadskollaps när allt fler dyra lägenheter byggs utan att efterfrågan kan väga upp.

Problemet löses inte med nyproduktion, utan i det befintliga bostsdsbeståndet. Äldre vars barn har flyttat behöver lämna sina villor, par och småbarnsfamiljer behöver flytta från sina små lägenheter.

I ett första steg måste reavinstskatten bort och fastighetsskatten återinföras, det skulle låsa upp flyttkedjorna. Sedan behöver hyresmarknaden avregleras samtidigt som kommunerna får ansvar att ordna någon motsvarighet till social housing för de svagaste på marknaden.

Jag tror inte på att dyr nyproduktion löser något, men ingen vill bygga billiga hyresrätter heller.
Citera
2017-06-09, 15:56
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det byggs inte för lite, snarare byggs det för mycket. Bostadsmarknaden försvagas och de som tidigare köpt på spekulation har slutat. Vi närmar oss en marknadskollaps när allt fler dyra lägenheter byggs utan att efterfrågan kan väga upp.

Problemet löses inte med nyproduktion, utan i det befintliga bostsdsbeståndet. Äldre vars barn har flyttat behöver lämna sina villor, par och småbarnsfamiljer behöver flytta från sina små lägenheter.

I ett första steg måste reavinstskatten bort och fastighetsskatten återinföras, det skulle låsa upp flyttkedjorna. Sedan behöver hyresmarknaden avregleras samtidigt som kommunerna får ansvar att ordna någon motsvarighet till social housing för de svagaste på marknaden.

Jag tror inte på att dyr nyproduktion löser något, men ingen vill bygga billiga hyresrätter heller.

Det är detta som förstör människor, släpp människor fria istället för att låsa in dem i den svenska modellen.
Citera
2017-06-09, 16:04
Medlem
Sverige behöver bygga billiga hyresrätter, istället bygger man dyra.
Citera
2017-06-09, 16:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Sverige behöver bygga billiga hyresrätter, istället bygger man dyra.
Alla som anser att det är brist på "billiga" hyresrätter borde organisera sig och starta crowdfunding där man gör löpande inbetalning för att det ska vara billigt.

Varför sker aldrig detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in