2017-06-08, 22:00
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem är du Gud allsmäktig att avgöra hur stort folk ska bo?

Hög fastighetsskatt drabbar alla boendeformer inkl hyresrätten. Höjda hyror är väl det vi behöver mer av nu?
Jag vill lösa ett problem vi har, som även du anser att vi har då du vill införa marknadshyra. Men du vill bara sparka på dom fattiga.

Höjer vi fastighetsskatten så höjs boendekostnaden för alla. Höjer vi hyrorna drabbas redan fattiga som inte har råd att äga.
Citera
2017-06-08, 22:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill lösa ett problem vi har, som även du anser att vi har då du vill införa marknadshyra. Men du vill bara sparka på dom fattiga.
nej jag vill hjälpa fattiga in på den ordinarie hyresmarknaden och du vill stänga ute dessa genom att försvara rika hyresgästers privilegier.

Att chockhöja kostnader för alla är väl inte att hjälpa fattiga direkt? Det måste du väl inse..

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Höjer vi fastighetsskatten så höjs boendekostnaden för alla. Höjer vi hyrorna drabbas redan fattiga som inte har råd att äga.

Jaha så hur ska man kunna höja fastighetsskatt utan att höja hyrorna?
Citera
2017-06-08, 22:18
Medlem
brutalares avatar
Citat:
nej jag vill hjälpa fattiga in på den ordinarie hyresmarknaden och du vill stänga ute dessa genom att försvara rika hyresgästers privilegier.

Att chockhöja kostnader för alla är väl inte att hjälpa fattiga direkt? Det måste du väl inse..
Jag vill hjälpa alla att få en bostad. Även göra det lättare att köpa. Sedan ska inte rika människor bo i billiga hyresrätter, dom får köpa. Billiga HR ska gå till dom som inte kan köpa. Det är ju du som vill införa marknadshyra vilket kommer göra det helt sjukt dyrt att bo. Ska man göra det dyrt att bo måste man göra det för alla isåfall.

Citat:
Jaha så hur ska man kunna höja fastighetsskatt utan att höja hyrorna?
Dom kommer ju såklart att höjas. Men även BR med lika mycket.
Citera
2017-06-08, 23:52
Medlem
Christopher.s avatar
Suck, denna tråd är 1000 sidor skit. Svaret är enkelt, det byggs för lite. De som står utan bostad är för kapitalsvaga, däri ligger problemet. Svaren är relativt enkla, avreglera hyresmarknaden, upplåt mer tomtmark i kommunerna, ta bort regleringen i detaljplaner osv - dvs låt folk bygga fritt. Att nyproduktion ska vara så dyrt är löjligt.

En friggebod kostar i materialkostnad ca 25.000 för 20 kvadrat. Solpanel på taket 5000 kronor, driver en luftvärmepump. 50 kvadratmeter arrendekontrakt av kommunen, gratis med förutsättningen att friggeboden tillfaller kommunen vid flytt. Toalett löses genom festivaltoaletter som brukas gemensamt/10 hushåll. Likväl gemensam dusch där folk också hämtar dricksvatten. För detta betalar varje hushåll 500 kronor i månaden, kommunen svarar för driften av toaletterna samt vattnet. Invandrarna kan användas till bajshämtare (enkla jobb). Jordväg till fastigheterna för att minimera underhållet och kostnaden.

Tänk kolonilott modell större. Utvidga en befintlig tunnelbanelinje. Bygg denna kolonilott på en kvadratmil mark, så kan Stockholm ha 2 miljoner nya bostäder med el, vatten samt eget potatisland för en månadskostnad på 500 kronor för allt, kostar 40.000 för köparen och då är det budgeterat för potatisland samt målarfärg och blomkrukor.

Låg standard säger vissa, men detta är ungefär standarden många har på sina sommarstugor/jaktkojor - och det duger.

Flyktingarna borde mer fördel få en detta byggmaterial av kommunen som säger varsågod, här har du hammare och spik samt en lastpall plankor. I samma veva dumpas ett ton potatis samt burkar med bönor på tomten, sedan får flyktingen klara sig själv. Kostar visserligen 50.000, men är en engångskostnad till skillnad där det kostar långt mer än 50.000 i månaden...

Tanken är att detta ska vara ett övergångsboende men om man trivs med sina grannar så kan man välja att bo där hela livet.

Dessutom är boendet ekologiskt, solenergi, gemensamt brukande av resurser och återvinning av bajset för att framställa gödsel som använts till egna odlingar, förlagsvis potatis.
Senast redigerad av Christopher. 2017-06-08 kl. 23:55.
Citera
2017-06-09, 00:14
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat. Fokus på ämnet inte på varandra.

// mod
Citera
2017-06-09, 00:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Suck, denna tråd är 1000 sidor skit. Svaret är enkelt, det byggs för lite. De som står utan bostad är för kapitalsvaga, däri ligger problemet.

Du missade kanske det här:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155452871806757&id=15868618 6756

Vi har lika många bostäder i dag per person som vi hade för 30 år sedan.
Citera
2017-06-09, 00:59
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du missade kanske det här:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155452871806757&id=15868618 6756

Vi har lika många bostäder i dag per person som vi hade för 30 år sedan.

Tror jag säkert men singelhushållen är större samt att urbaniseringstrycket är stort, finns hus på landsbygden som förfaller.
Citera
2017-06-09, 01:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tror jag säkert men singelhushållen är större samt att urbaniseringstrycket är stort, finns hus på landsbygden som förfaller.

Är singelhushållen större, fler menar du?
Såg du hela filmen och tog till dig informationen?
Citera
2017-06-09, 01:13
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Är singelhushållen större, fler menar du?
Såg du hela filmen och tog till dig informationen?

Filmen täcker inte hela bilden, att folk bor kvar i allmännyttan köper jag, att bygglov sätter restriktioner köper jag. Att vi har bostadsbrist köper jag. Att folk bor fel köper jag inte. Folk får bo hur stort eller litet dem vill. Att staten har en skyldighet att anordna boendet köper jag inte. Avreglera, privatisera och låt folk sköta sig själv.
Citera
2017-06-09, 01:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Filmen täcker inte hela bilden, att folk bor kvar i allmännyttan köper jag, att bygglov sätter restriktioner köper jag. Att vi har bostadsbrist köper jag. Att folk bor fel köper jag inte. Folk får bo hur stort eller litet dem vill. Att staten har en skyldighet att anordna boendet köper jag inte. Avreglera, privatisera och låt folk sköta sig själv.

Nej folk bor inte så stort de vill, det finns många äldre som gärna skulle lämna sina stora hus och flytta in till lägenheter som inte kan göra det av skatteskäl. Vi har också de som bor betydligt större än vad de behöver i HR eftersom de är prisreglerade och för att de tjänar på att bo kvar där tills det blir en ombildning. Båda dessa grupper tjänar på att bo större än vad de vill.
Citera
2017-06-09, 01:25
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Nej folk bor inte så stort de vill, det finns många äldre som gärna skulle lämna sina stora hus och flytta in till lägenheter som inte kan göra det av skatteskäl. Vi har också de som bor betydligt större än vad de behöver i HR eftersom de är prisreglerade och för att de tjänar på att bo kvar där tills det blir en ombildning. Båda dessa grupper tjänar på att bo större än vad de vill.

Vad i avreglera, privatisera förstår du inte? Finns ingen flyttskatt blir det större mobilitet, släpper man hyresregleringen så röker man ut folk som bor för stort och inte kan betala för det. Men det kommer behövas alternativ till det befintliga beståndet, varav en avreglering av hela plan och bygglagen är nödvändigt, lägre standard sänker produktionskostnaden varav mitt exempel på friggebodsalternativ tjänar som alternativt, du kan ha ett fullgott boende för under 50.000 i Stockholm med el, vatten och dusch.
Citera
2017-06-09, 01:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad i avreglera, privatisera förstår du inte? Finns ingen flyttskatt blir det större mobilitet, släpper man hyresregleringen så röker man ut folk som bor för stort och inte kan betala för det. Men det kommer behövas alternativ till det befintliga beståndet, varav en avreglering av hela plan och bygglagen är nödvändigt, lägre standard sänker produktionskostnaden varav mitt exempel på friggebodsalternativ tjänar som alternativt, du kan ha ett fullgott boende för under 50.000 i Stockholm med el, vatten och dusch.

Det är nog du som inte förstår vad i ditt inlägg jag bemötte. Jag fetade det åt dig för att det skulle vara tydligt och det var alltså detta: "Folk får bo hur stort eller litet dem vill". Mitt svar var nej, folk hindras att bo som de vill som jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in