Citat:
Ursprungligen postat av
vindsus86
Jag har fått mail från personen som säger sig vara vännen som var med Anna när hon träffade E och detta är en del av vad denne skrivit till mig:
"Hej, jag kan inte skriva i tråden med min nya användare. Jag ville ändå förtydliga ett par saker du undrade över då jag inte är alls bekväm med de osanningar vissa sprider:
Jag är vännen som var med henne, jag är dock inte en kvinna så pratet om en vännina stämmer inte.
Anna och Erik skildes inte åt, jag följde dem till hållplatsen där de stannade för att vänta på en buss till Kronoparken medan jag lämnade dem för att åka hem.
Anna skulle komma med hem till mig egentligen men av skäl jag inte känner att alla behöver känna till ville hon istället åka till Kronoparken först och ta en buss hem till mig senare.
Jag kan inte garantera att meddelandet om att hon var för trött och vi skulle ses en annan dag skrevs av henne och inte Erik.
Anna var väldigt öppen med sin homosexualitet, förhållandet med Linus byggde som jag förstod det på känslor av förälskelse medan hon annars egentligen drogs till kvinnor. Så pratet om att hon tog med Erik hem för sex är helt grundlösa spekulationer. "
"Både Anna och jag var berusade, hon hade druckit några starkcider. Erik verkade väldigt berusad, enligt han själv var det sprit han druckit. Han verkade trevlig och social, jag pratade dock bara med honom ett fåtal minuter. Jag tror att klockan var åtta ungefär när vi skildes åt, trekvart senare fick jag meddelandet över messenger."
I samma meddelande nämnde han även att Anna bjudit med sig E hem, men att han just nu inte tyckte att alla behöver veta varför. Vilket säkert får många att spekulera om droger igen, men det kan ju vara något så oskyldigt som att han ville köpa några oöppnade ciderflaskor som Anna hade hemma hos sig eller vad som helst. Och det kanske är någon sådan detalj som polisen vill kunna få från gärningsmannen sen. Vem vet.
Jag frågade sedan ifall han var med då Anna bjöd hem E och det var han. Anledningen till varför E skulle följa med henne hem ville han inte diskutera, men det var i alla fall en konkret anledning. Något ärende av något slag. Sedan skulle Anna träffa sin kompis igen.
"Hon bjöd med mig också men jag ville hem och hon skulle egentligen komma hem till mig senare.
Jag fick just reda på att Erik också verkar ha misshandlat en annan kille. Signalementet jag gav på honom stämde överens med ett jag hört av en bekant vars vän var den misshandlade. När jag såg här i tråden att han hade bilder på instagram hade de tagit en titt på dem och genast känt igen honom. "
Och en sak som jag tycker är viktigt att ta med eftersom flera är skeptiska till motiven hos dem som skickar privatmeddelanden till vissa personer i tråden:
"Du får posta vad du vill av vad jag skrivit för min del men det som för mig känns viktigast att få fram är att hon inte kände Erik sedan tidigare och att de såvitt jag vet aldrig skildes åt utan att han var den sista personen jag såg henne i livet med. Tack för din hjälp."
Nej, hon bjöd knappast med sig honom hem av "något oskyldigt skäl", det är klart det rör sig om känslig information, varför skulle personen som såg dem annars vara så oerhört diskret på just den punkten och inte då det rör sig om annat?
Vad ska man hem till en vilt främmande person att göra mitt i natten när man är väldigt berusad? Ja, inte är det för att titta på vederbörandes frimärkssamling, det kan i så fall ske vilken annan dag som helst.
Efterfest kanske, men killen visste knappast att Anna var homosexuell och gissningsvis var det därför det hela spårade ur. De drack i soffan och killen tyckte det hettade till, men Anna som är lesbisk avvisade och då slog det slint.