Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Här är försvårande omständigheter i massor! Hon hann ju inte mörda alla hon ville. Ge henne ett år till så är syrran, morsan och några av hennes egna barn borta. Mordet plus alla stämplingar, förfalskningar och jag vet inte allt måste väl ge henne livstid..
Ja, så tycker ju jag också. En försvårande omständighet kan vara att 'gärningen föregåtts av särskild förslagenhet' och det kan man tycka gäller i detta fall. Men räcker det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Avalancheking
Det är mycket besvärande att det gäller 1 mord på hennes pappa och ett mordförsök som slumpartat inte blev ett mord på hennes egen mamma. Det är mycket besvärande att hon bett sina egna barn om hjälp och att hennes kille begått handlingarna. Det är också besvärande för JM att detta skett i deras hem. Visst, kan bli frågan om hårdaste tidsbestämda straffet 18 år. Men jag tvivlar.
Ja besvärande är det alla gånger. Och det är försvårande att hon involverat fam-medlemmar i sina planer, hoppas TR håller med. Och givetvis sedan även HR.
Svårt lidande för offret kan ses som försvårande. Hur mycket hann G lida? En obehaglig fråga men den kommer säkerligen att dryftas under slutpläderingarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Att det helt saknas förmildrande omständigheter är väl automatiskt försvårande?
Nej, tror inte det är så. Det finns en 'normalgrad' och sedan ser man till ev förmildrande resp försvårande omst utifrån det. Vilket ev kan göra att det blir dråp el livstid.