2017-06-08, 18:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om det blir fängelse (vilket det nog lutar åt..) så är väl det inte alldeles säkert att det blir livstid; för det så krävs det ju försvårande omständigheter och det kanske inte TR tycker att man 'kommer upp till' trots allt?
Att det helt saknas förmildrande omständigheter är väl automatiskt försvårande?
Citera
2017-06-08, 18:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då får vi hoppas på 50 år för JM också för hon är unik och inte ett dugg vanlig.

HAHA, kanske skrev förvirrat. Han fick livstid sen när han slutligen fick sitt straff tidsomvandlat så slutade det på 51 år. Det är dock hiskeligt. Om de anser att du fortfarande är en fara för samhället ska du inte få tidsomvandlat enligt praxis. Men visst har du rätt, det vore så förbannat kul att se hennes min när hon får (om detta sker) livstids fängelse.
Citera
2017-06-08, 18:24
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
T.ex. ordet "mamma" blir den första tanken som dyker upp i mitt huvud.

Jag reagerade också på ordet mamma, när man har läst samtalen som avlyssnades när hon ringer till sina barn så presenterar hon sig med Hej det är Johanna, som en vän.

Hon behöver nog inte presentera sig öht den rösten tar ingen fel på.
Citera
2017-06-08, 18:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
HAHA, kanske skrev förvirrat. Han fick livstid sen när han slutligen fick sitt straff tidsomvandlat så slutade det på 51 år. Det är dock hiskeligt. Om de anser att du fortfarande är en fara för samhället ska du inte få tidsomvandlat enligt praxis. Men visst har du rätt, det vore så förbannat kul att se hennes min när hon får (om detta sker) livstids fängelse.

Det var jag som var otydlig. Jag menade att oavsett om det blir livstid (mer troligt) eller rättspsyk, så hoppas jag att hon aldrig kommer ut utan blir sittande minst 50 år.

Jag avundas inte tingsrätten som ska få till ett sammanhang i vad JM säger och skriva ihop en tydlig dom.
Citera
2017-06-08, 18:30
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, det finns flertalet som sitter inne på rättspsyk som med största sannolikhet aldrig kommer komma ut.

Ett annat exempel: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RYWIb3oFDQIJ:www.dn.se/nyheter/sverige/farlig-psyksjuk-brottsling-rymde/+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=se

Johanna kan alltså få sitta mycket längre inspärrad om hon mot förmodan döms till vård. Fast man kan ju också naturligtvis komma ut snabbare men det vet man ju liksom inte innan.
Men från fängelset kan man inte manipulera sig ut. Det kan man teoretiskt göra från rättspsyk efter kort tid om man har en "passerande" psykos. Jag misstänker att Johanna själv snabbt ställer diagnosen att hon har fått en "släng" av det, men nu är allt bra och hennes barn behöver henne. In her head. Men återigen, nej. Hon kommer inte att kryssas. Inte ens skuggan av en chans.
Citera
2017-06-08, 18:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men från fängelset kan man inte manipulera sig ut. Det kan man teoretiskt göra från rättspsyk efter kort tid om man har en "passerande" psykos. Jag misstänker att Johanna själv snabbt ställer diagnosen att hon har fått en "släng" av det, men nu är allt bra och hennes barn behöver henne. In her head. Men återigen, nej. Hon kommer inte att kryssas. Inte ens skuggan av en chans.

Nej, JM har inte skuggan av en chans att kunna bli kryssad hon får vackert finna sig i en livstidsdom där hennes straff ska tidsbestämmas av en domstol när hon avtjänat tillräckligt många.

Hon får räkna med minst 20 år bakom lås och bom, kanske lite mer eftersom hon så utstuderat jobbat för att förpassa människor till en bättre värld.
Citera
2017-06-08, 18:35
Medlem
shbous avatar
Citat:
Det är en sanning med modifikation i detta fallet. Då det bara finns livstid eller rättspsyk som alternativ. Livstid brukar slutligen landa kring 20 år. Man får så gott som aldrig sitta 40 år på psyket. Man kommer ut när man anses vara frisk. Kan bli om 1 år eller 25. Ofast närmare det senare dock med tanke på brottens natur.

Ja, du har väl rätt. Svårt att säga.

Det här reagerade jag f.ö. på, från SVT:

16:56 Jähresten: Min klient undrar: Varför skulle du skydda honom efter den 3 augusti?
- Jag ville inte förstå att det var han som var ute på Granliden. jag orkade inte förlora en person till som jag tyckte väldigt mycket om. Jag kunde inte tro, och att jag kan inte tro att jag har gjort det här..
Citera
2017-06-08, 18:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Ja, du har väl rätt. Svårt att säga.

Det här reagerade jag f.ö. på, från SVT:

16:56 Jähresten: Min klient undrar: Varför skulle du skydda honom efter den 3 augusti?
- Jag ville inte förstå att det var han som var ute på Granliden. jag orkade inte förlora en person till som jag tyckte väldigt mycket om. Jag kunde inte tro, och att jag kan inte tro att jag har gjort det här..

Hoppsan, det missade jag. Läste nog för snabbt och tänkte att hon menade att MB inte kan ha gjort det där. Sicken tabbe.
Citera
2017-06-08, 18:42
Medlem
Smhfs avatar
Video från förhören i dag.

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/218761
Citera
2017-06-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Här är försvårande omständigheter i massor! Hon hann ju inte mörda alla hon ville. Ge henne ett år till så är syrran, morsan och några av hennes egna barn borta. Mordet plus alla stämplingar, förfalskningar och jag vet inte allt måste väl ge henne livstid..

Ja, så tycker ju jag också. En försvårande omständighet kan vara att 'gärningen föregåtts av särskild förslagenhet' och det kan man tycka gäller i detta fall. Men räcker det?

Citat:
Det är mycket besvärande att det gäller 1 mord på hennes pappa och ett mordförsök som slumpartat inte blev ett mord på hennes egen mamma. Det är mycket besvärande att hon bett sina egna barn om hjälp och att hennes kille begått handlingarna. Det är också besvärande för JM att detta skett i deras hem. Visst, kan bli frågan om hårdaste tidsbestämda straffet 18 år. Men jag tvivlar.

Ja besvärande är det alla gånger. Och det är försvårande att hon involverat fam-medlemmar i sina planer, hoppas TR håller med. Och givetvis sedan även HR.
Svårt lidande för offret kan ses som försvårande. Hur mycket hann G lida? En obehaglig fråga men den kommer säkerligen att dryftas under slutpläderingarna.

Citat:
Att det helt saknas förmildrande omständigheter är väl automatiskt försvårande?

Nej, tror inte det är så. Det finns en 'normalgrad' och sedan ser man till ev förmildrande resp försvårande omst utifrån det. Vilket ev kan göra att det blir dråp el livstid.
Citera
2017-06-08, 18:45
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ja, hon har i princip redan landat sig själv på Hinsan på livstid. Kan talet om övergående psykos vara något slags försök till att få det så kallade guldkrysset? Alltså att man var galen vid gärningen men frisk vid rättegången...fast hon kommer ju naturligtvis inte få det heller.

Vad det gäller manipulation vid livstidsstraff så förekommer det lite grann enligt min uppfattning. Tony Olsson uppgav sig ha blivit frälst då han ansökte om att få sitt livstidsstraff omvandlat till ett tidsbestämt och Jackie Arklöv har engagerat sig i en anti-nazistisk organisation (vilket han framhåller vid sina förhandlingar om att få livstidsstraffet omvandlat).
Citera
2017-06-08, 18:47
Avstängd
Lyssna på henne bara i videon: "Jag skulle aldrig skylla på en annan person" Men hon har ju skyllt på massor. Blir inte klok på henne. Hon kan säga: "jag skulle aldrig kunna åka till ett land som Thailand" sen har hon åkt dit 13 ggr. När hon får frågor om detta så svarar hon något helt annat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/4p6B6/42-aringen-om-mordet-och-mordforsoket-i-sommarstugan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in