2017-06-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Vi får ett sakkunnigutlåtande som jag nämnde förut. Från Freud, försvarsmekanismer till chockfasens stadier.
Allt kommer falla på plats.
I fängelset kan hon ha terapimottagning, sen skriva en avhandling: Criminal minds: A longitudinal participatory study
Citera
2017-06-08, 18:08
Medlem
why123s avatar
Hahaha, jag ska erkänna att när jag läst i kapp varannan timme så har jag skrattat så jag legat dubbel. "Jag är nog den enda i salen som kan psykologi". Så pratar hon om barns rättigheter, vilket skämt,haha och påpekar att hon är en välutbildad kvinna

Men en stilla fråga, vad den någon av er som förstod vad hon ville ha sagt? Vem var mördaren och var någonstans befann hon sig?
Citera
2017-06-08, 18:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det är en sanning med modifikation i detta fallet. Då det bara finns livstid eller rättspsyk som alternativ. Livstid brukar slutligen landa kring 20 år. Man får så gott som aldrig sitta 40 år på psyket. Man kommer ut när man anses vara frisk. Kan bli om 1 år eller 25. Ofast närmare det senare dock med tanke på brottens natur.

Sten-Erik Eriksson, 85 år, har suttit över 50 år på rättspsyk.

http://www.expressen.se/nyheter/sten-erik-84-kan-bli-kvar-pa-rattspsyk/
Citera
2017-06-08, 18:09
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
42-åringen svarar:
- Jag kan bara hänvisa till forskningen. Det är ännu ett tecken på att jag varit i total chock, gränspsykotisk.

Några av åhörarna skrattar.
Om hennes utsagor är en följd av mental sjukdom så kunde ju försvaret ta in ett expertvittne som berättade detta. Som det är nu börjar det bli lite som rättegången mot Mats Alm. Han berättade ju så fantasifulla saker så folk visste inte om de skulle skratta eller gråta.

Hon vill sätta sig över folk, hon insinuerar att hon har specialkunskaper i och med sin utbildning som de andra saknar...men att ställa medicinska diagnoser är väl inget som en socionom gör? Hon är nog dock fullt medveten om vilken diagnos hon själv bär på.
Citera
2017-06-08, 18:10
Medlem
Citat:
Det är en sanning med modifikation i detta fallet. Då det bara finns livstid eller rättspsyk som alternativ. Livstid brukar slutligen landa kring 20 år. Man får så gott som aldrig sitta 40 år på psyket. Man kommer ut när man anses vara frisk. Kan bli om 1 år eller 25. Ofast närmare det senare dock med tanke på brottens natur.

Men om det blir fängelse (vilket det nog lutar åt..) så är väl det inte alldeles säkert att det blir livstid; för det så krävs det ju försvårande omständigheter och det kanske inte TR tycker att man 'kommer upp till' trots allt?
Citera
2017-06-08, 18:14
Medlem
valleros avatar
Citat:
Johanna har idag visat att hon definitivt vill satsa på rättspsyk. För från det kan man lura sig ut resonerar hon. Hon kommer dock inte hamna där.
Senast redigerad av vallero 2017-06-08 kl. 18:32.
Citera
2017-06-08, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

jag sa inget om att ingen har gjort det. Leif Axmyr fick 51 års fängelse med. Inget av de sakerna tillhör vanligheterna. Man KAN få femlingar. Men är det representativt för att föda barn? Så man får se det.
Citera
2017-06-08, 18:15
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om det blir fängelse (vilket det nog lutar åt..) så är väl det inte alldeles säkert att det blir livstid; för det så krävs det ju försvårande omständigheter och det kanske inte TR tycker att man 'kommer upp till' trots allt?

Här är försvårande omständigheter i massor! Hon hann ju inte mörda alla hon ville. Ge henne ett år till så är syrran, morsan och några av hennes egna barn borta. Mordet plus alla stämplingar, förfalskningar och jag vet inte allt måste väl ge henne livstid..
Citera
2017-06-08, 18:15
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Ja, det finns flertalet som sitter inne på rättspsyk som med största sannolikhet aldrig kommer komma ut.

Ett annat exempel: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RYWIb3oFDQIJ:www.dn.se/nyheter/sverige/farlig-psyksjuk-brottsling-rymde/+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=se

Johanna kan alltså få sitta mycket längre inspärrad om hon mot förmodan döms till vård. Fast man kan ju också naturligtvis komma ut snabbare men det vet man ju liksom inte innan.
Citera
2017-06-08, 18:17
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
2:03 in i inslaget: https://www.youtube.com/watch?v=NSqxi28MzuM
Och här kan du höra henne från i måndags:
https://www.youtube.com/watch?v=q19W_1J9G3A

Och om några timmar har man lagt ut valda delar från hennes "show" idag.

Okej... men varför tror du "man" väljer, just "valda delar" ? Vilka delar kan det vara ?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Det är mycket besvärande att det gäller 1 mord på hennes pappa och ett mordförsök som slumpartat inte blev ett mord på hennes egen mamma. Det är mycket besvärande att hon bett sina egna barn om hjälp och att hennes kille begått handlingarna. Det är också besvärande för JM att detta skett i deras hem. Visst, kan bli frågan om hårdaste tidsbestämda straffet 18 år. Men jag tvivlar.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
jag sa inget om att ingen har gjort det. Leif Axmyr fick 51 års fängelse med. Inget av de sakerna tillhör vanligheterna. Man KAN få femlingar. Men är det representativt för att föda barn? Så man får se det.

Då får vi hoppas på 50 år för JM också för hon är unik och inte ett dugg vanlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in