2017-06-08, 00:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tvärtom borde det motsatta gälla, det blir svårare och få en ihoptryckt massa med oregelbundna ytor
Så du menar att runda sandkorn med släta regelbundna ytor fastnar lättare i varandra?

Citat:
Varför är storleken en faktor när det handlar om bitar skall fastna i varandra?
Det var bara små partiklar som "fastnade överallt" enligt astronauterna.
För att "taggarna" är för små i förhållande till vikten på större stenar.
Citera
2017-06-08, 00:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mralfa
Gillar ljudet av hammarslag i vakuum Hahahahahahahahaha!

https://www.youtube.com/watch?v=pnJ3EDfdvhM
Det förklaras ju i klippet, stötarna togs upp av mikrofonen i dräkten.
Citera
2017-06-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Så du menar att runda sandkorn med släta regelbundna ytor fastnar lättare i varandra?
Ja, förstorar du tillräckligt mycket så lär ytan inte vara speciellt slät men det är mer kontaktyta med slätare objekt jämfört hackigare
Citera
2017-06-08, 00:55
Medlem
Citat:
Tvärtom borde det motsatta gälla, det blir svårare och få en ihoptryckt massa med oregelbundna ytor

Kära sällskap. Vi har nu nått botten. Det kan inte bli dummare än såhär.

Läs, begrunda och skratta lite inombords. Unna er det.

Just jävlar det var konspirationstråd, det kommer fortsätta
Citera
2017-06-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ja, förstorar du tillräckligt mycket så lär ytan inte vara speciellt slät men det är mer kontaktyta med slätare objekt jämfört hackigare

Där kom det, det kunde bli än mer fel.

Host host Tribologi host host
Citera
2017-06-08, 00:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Titta på bergen i bakgrunden 50 sek in på filmen. Helt uppenbart att det är en skärm. Förklaras i detalj här: http://aulis.com/stereoparallax.htm
Vad menas med detta i "förklaringen"?

Citat:
The subtraction of the two photos after the transformations of scaling, rotation, and distorsion is shown on the left. The right image shows the parallax achieved after merging the two frames.

Vad är det för transformation, skalning, rotation och förvrängning de har gjort?
Citera
2017-06-08, 01:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det blir mer kontaktyta mellan två kugghjul än två släta hjul.
Citera
2017-06-08, 01:23
Bannlyst
En av de älsta trådar jag skrivit i 2001-06-09 Jag började här 2006 och den här har jag missat.
Jag minns 1970 eller om det var 1969 på den tiden så var det självklart att det skedde man såg det på TV och tanken att det skulle vara orimligt började inte för mig 30år senare.

Det är så Fantastiskt så det kan nästan inte vara sant. Men under hela 70 och 80-Talet så trodde man på det helt klart men sen när inget mer hände i rymden så började man fundera.

Var det äkta? Jag skulle inte ta gift på det så mycket kan jag säga att folk varit i rymden är så klart sant men landat på månen??

Det är stort seriöst.
Citera
2017-06-08, 01:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

En annan faktor är statisk laddning, det påverkar mer, ju mindre massa partikeln har.
Du har säker fått ballonger, men inte så många fotbollar, att fastna i taket med statisk laddning.

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080924191552.htm

Citat:
To make matters worse, lunar dust suffers from a terrible case of static cling. UV rays drive electrons out of lunar dust by day, while the solar wind bombards it with electrons by night.
Citera
2017-06-08, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
En av de älsta trådar jag skrivit i 2001-06-09 Jag började här 2006 och den här har jag missat.
Jag minns 1970 eller om det var 1969 på den tiden så var det självklart att det skedde man såg det på TV och tanken att det skulle vara orimligt började inte för mig 30år senare.

Det är så Fantastiskt så det kan nästan inte vara sant. Men under hela 70 och 80-Talet så trodde man på det helt klart men sen när inget mer hände i rymden så började man fundera.

Var det äkta? Jag skulle inte ta gift på det så mycket kan jag säga att folk varit i rymden är så klart sant men landat på månen??

Det är stort seriöst.

Jag har inget problem med mitt inlägg men dom som tramsar fattar inte nåt fysiken är nått jag gett fulla fan i men mina minnen är nåt man kan läsa om
Även för den som vill trolla och brilljera.

Det som nästan är lika otroligt men fakta i dag är att man kan i dag stå på sydpolen och tala i satellittelefon.

Helt jävla otroligt jag minns när trådlös telefon kom man kunde gå max 15 m från handenheten.
Jag är bara 55år.
Citera
2017-06-08, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det blir mer kontaktyta mellan två kugghjul än två släta hjul.

Då är du inne på lego igen och en förutsättning där är att det passar ihop, det händer inte i verkligheten
Citera
2017-06-08, 07:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Då är du inne på lego igen och en förutsättning där är att det passar ihop, det händer inte i verkligheten
Inte alls, kugghjulet var bildligt talat så du skulle förstå att kontaktytan blir mindre om partiklarna är släta.
"Kuggarna" behöver inte passa perfekt för att partiklarna ska fastna i varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in