2017-06-07, 21:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, t ex. Barnbarn ärver ju inte sina far- eller morföräldrar, om dessa inte skrivit ett testamente om detta. Den avlidnes barn kan avstå arv till sitt eget barn. I övrigt är det så att man äger sina tillgångar och kan förfoga över dem tills man dör.

Såvitt jag vet ärver barnbarn om deras förälder är död eller saknar arvsrätt.
Om JM blir dömd för mord på sin far så säger ärvdabalken att arvet ska fördelas som om hon hade varit avliden innan pappan. Om jag förstår lagen rätt dvs ärvdabalken 15 kap 4 §

Har någon förverkat sin rätt att taga arv, skall ärvas såsom hade han dött före arvlåtaren.

I detta fall blir det väl ett efterarv som ska fördelas först när mormor avlider. Och då som en kvotdel av dödsboets förmögenhet. Så om hon skänker bort rubbet innan hon går bort, blir det ändå inget.
Citera
2017-06-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det som är stötande är att en svensk domstol låter ett barn schavottera. Men så är det ju också Västmanland.
Det där får du nog lov att utveckla, så att vi vanliga fåkunniga förstår.
Citera
2017-06-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Såvitt jag vet ärver barnbarn om deras förälder är död eller saknar arvsrätt.
Om JM blir dömd för mord på sin far så säger ärvdabalken att arvet ska fördelas som om hon hade varit avliden innan pappan. Om jag förstår lagen rätt dvs ärvdabalken 15 kap 4 §

Har någon förverkat sin rätt att taga arv, skall ärvas såsom hade han dött före arvlåtaren.

I detta fall blir det väl ett efterarv som ska fördelas först när mormor avlider. Och då som en kvotdel av dödsboets förmögenhet. Så om hon skänker bort rubbet innan hon går bort, blir det ändå inget.
Ja, jag bara reagerade på vissa resonemang som i min öron lät som argument för något slags rättmätiga förväntningar på arv, som skulle på något sätt kunna kränkas. Om AM skulle ge sig ut på årslånga kryssningar och leva upp sina pengar, så får såväl barn som barnbarn finna sig i detta.

Alla lagliga spetsfundigheter gällande JM som eventuell arvtagare avstår jag som okunnig ifrån att diskutera.
Citera
2017-06-07, 21:30
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Det där får du nog lov att utveckla, så att vi vanliga fåkunniga förstår.

Schavottera betyder att bli utsatt för allmänt hån.
Saol är din vän ;-)
http://www2.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_13_pa_natet/ordlista
Citera
2017-06-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, det håller jag absolut med om. Jag hade tyckt precis likadant om hans ev vittnesmål, om det hade varit något som kunnat gynna JM i målet men gå emot mormor.

Minderåriga barns vittnesmål har inte i en mordrättegång att göra - annat om det är helt oundvikligt. Om en minderårig dessutom vittnar mot sin mor, mormor, far eller annan släkting blir det ännu värre - då ska barnen dessutom känslomässigt kastas mellan kärlek och skuldkänslor i framtiden.
Du verkar inte förstå att det föreligger ett dilemma - du är så säker på att du vet vad som är rätt och fel för en annan människa. Den unge mannen har mycket att grubbla på i framtiden och risken för skuldkänslor och andra nedbrytande känslor är stor även med ditt förslag. En nyfiken fråga: du skriver alltid minderåriga barn. Finns det barn som inte är minderåriga också ?
Citera
2017-06-07, 21:33
Medlem
Tack till dig som länkade!

Vad säger ni? ska jag gå på rättegången imorgon?
Ngn som gått på en och vet vilken tid hennes rättegångar börjar? Har för mig att Aftonbladet/Expressen/SvD börjar livekommentera runt 8.30...
Citera
2017-06-07, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Lögnen från dig var att ENDAST åklagarna hade tillgång till AG under förhör.

I bilaga: Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09 II
Sidan 16

Videoförhör med AG 20170222
I medlyssningsrummet fanns förutom åklagarna Lars Jähresten samt Amanda Hikes

Detta är endast sammanfattningen av förhöret men vet att jag läst det även i dialogform.
Nej det har du inte läst och jupp endast åk ställer kompletterande frågor i förundersökningen och nu i rätten spelas förhöret upp av åk, A är deras vittne. Han är ett barn och där finns regler åt alla håll och kanter som måste efterföljas gällande förhörsstrategin, inte bara juridiskt.
Citera
2017-06-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tackar för denna info!🙂

Ditotack.
Men håller inte med. Inte mycket bra skrivet av TR; det var ju alldeles formidabelt! Bravissimo!😁👍

Ja formuleringen är intressant; 'närmast stötande' betyder väl på tingsrättska ungefär vedervärdigt, vidrigt: 'tyngre' än så kan de nog inte formulera sig utan att riskera stämning?😏
Kanske bör man inte dra några större växlar på det här men kan man inte iom deras ordval hintningsvis skönja något om hur TR ser på JM som person, det var väl inte direkt nödvändigt för själva saken att uttrycka sig såpass normativt; en något mer 'neutral' formulering som att målet anses främjas av uppspelningen i fråga borde väl ha dugit nog så bra?
Ja, rätten visar känslor, de är upprörda över JM:s tilltag. Ovanligt, "oprofessionellt" men uppfriskande !
Citera
2017-06-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Schavottera betyder att bli utsatt för allmänt hån.
Saol är din vän ;-)
http://www2.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_13_pa_natet/ordlista
Därav min fråga (ironisk).
Citera
2017-06-07, 21:41
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Du verkar inte förstå att det föreligger ett dilemma - du är så säker på att du vet vad som är rätt och fel för en annan människa. Den unge mannen har mycket att grubbla på i framtiden och risken för skuldkänslor och andra nedbrytande känslor är stor även med ditt förslag. En nyfiken fråga: du skriver alltid minderåriga barn. Finns det barn som inte är minderåriga också ?
Av Solglittret oftast kallad "gossen", vilket krymper honom rejält. Jag tycker "den unge mannen" stämmer bättre med hur jag upplever honom i de förhör jag läst. Heja Alex. Han har ett rättspatos som få.
Citera
2017-06-07, 21:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Tack till dig som länkade!

Vad säger ni? ska jag gå på rättegången imorgon?
Ngn som gått på en och vet vilken tid hennes rättegångar börjar? Har för mig att Aftonbladet/Expressen/SvD börjar livekommentera runt 8.30...

Du ska närvara på rättegången om DU känner för det. Inte vad andra tycker och känner.
Lycka till, om du nu går - du kommer i vart fall vara en erfarenhet rikare om du går....
Du kan kolla med tingsrätten telefonledes eller via mail.... det funkar nog - tidförskjutningar kan dock inträffa, med kort varsel....
Citera
2017-06-07, 21:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Att bli älskad av sina barn är ingen mänsklig rättighet, det är något man förtjänar, eller också inte.
Föräldraskap är ett privilegium; mamma och pappa är en hederstitel.
Erinrar mig hela tiden följande ord under debattens gång som kan bytas ut till moderskap:
"Anyone can be a father, but it takes someone special to be a dad."

Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Anknytning är otroligt viktig, helt min uppfattning också.
Däremot kan ju anknytning ske till annan närvarande person, tex pappan.
Precis, och därav används ord som vårdare/anknytningsperson likaväl.
I vissa fall är bindningen så gravt osund till en förälder att ett uppbrott är det enda raka för barnets väl och ve.
Det mest avskyvärda är när barn förringas via överförmynderi:
Barnet får inte göra sin röst hörd för vuxna vet minsann vad som är bäst i alla lägen: klapp, klapp på huvudet lilla gossen.

Att inte bli lyssnad på, att bli ignorerad (nonchalerad, förskjuten, förminskad) kan vara mycket skadligt på sikt.
Barn är inte en ägodel till en förälder. Här ska inte kramas till vilket pris som helst, barnet har inte åtaganden/skyldigheter gentemot en störd förälder och i detta fall Johanna Möller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in