2017-06-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
AGs förhör ska spelas upp i rätten enligt SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.

Tackar för denna info!🙂

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Mycket bra formulerat av tingsrätten i frågan!
Mycket bra återgivet och refererat också av Ann-Sofie Sannemalm som här, liksom i referat från domstolen visar att hon har tagit sig tid till att sätta sig in i det här komplicerade fallet.

"Den 13-årige sonen sa inledningsvis till polisen att han och hans mamma varit hemma under mordkvällen den 3 augusti. 42-åringen hade sagt till honom vad han skulle säga om polisen frågade – annars fanns det risk att familjen skulle splittras, enligt förhöret i förundersökningen."

"Men den falska berättelsen fick pojken att må dåligt. Efter att ha pratat med sin pappa bestämde han sig för att berätta sanningen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

Ditotack.
Men håller inte med. Inte mycket bra skrivet av TR; det var ju alldeles formidabelt! Bravissimo!😁👍

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tydligt beslut och intressant formulering. Jag utgår nu från att sonen slipper vittna (såvida inte försvarsadvokaten kallar honom, Gud förbjude).
Nu är jag ingen jurist, men jag tolkar beslutet som att TR kan tänka sig att tillmäta detta förhör ett värde som inte är obetydligt.

Ja formuleringen är intressant; 'närmast stötande' betyder väl på tingsrättska ungefär vedervärdigt, vidrigt: 'tyngre' än så kan de nog inte formulera sig utan att riskera stämning?😏
Kanske bör man inte dra några större växlar på det här men kan man inte iom deras ordval hintningsvis skönja något om hur TR ser på JM som person, det var väl inte direkt nödvändigt för själva saken att uttrycka sig såpass normativt; en något mer 'neutral' formulering som att målet anses främjas av uppspelningen i fråga borde väl ha dugit nog så bra?
Citera
2017-06-07, 16:38
Medlem
Citat:
Det är förvånande på flera sätt att det efter snart ett år inte ens hållits förhör efter misshandeln.
Det finns en åklagare och en polis i Eskilstuna som bär ansvaret för detta.
Det har varit uppe flera gånger i tråden och jag vet inte varför det drar ut på tiden så länge.

Det har ju också framförts i tråden flera gånger att det tycks vara omöjligt att få JM åtalad i Eskilstuna. Hon är ju misstänkt som initiativtagare till misshandeln. Det finns ju även uppgifter om att hon väntade utanför i bilen. Jag tror att det är två eskilstunapoliser som finns på JMs "ex-lista". Han som inte vill förhöra de som misstänks för misshandeln är inte ex-pojkvän till JM (vad jag vet), men har ju också angripit Ekuriren för att dom skrev om att JM hade sex med pojkar som hon knutit till sig på sitt boende för ensamkommande.

Att inte MR sagt något om misshandeln skulle jag gissa är på inrådan av hans advokat.

Det är en pågående utredning det blir väl en separat rättegång skulle jag tro
Citera
2017-06-07, 16:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kanske bör man inte dra några större växlar på det här men kan man inte iom deras ordval hintningsvis skönja något om hur TR ser på JM som person, det var väl inte direkt nödvändigt för själva saken att uttrycka sig såpass normativt; en något mer 'neutral' formulering som att målet anses främjas av uppspelningen i fråga borde väl ha dugit nog så bra?

Jag var inne på något liknande i det här inlägget tidigare i dag:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Jag tolkar det som rätten skriver och som domaren säger som att dom är medvetna om att JM försöker manipulera även rätten, men att dom tydligt markerar att dom inte låter sig manipuleras av JM.

Hon kör sitt vanliga race, som har fungerat för henne hittills. I domstolsförhandling fungerar det inte.

Citera
2017-06-07, 16:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
Det är en pågående utredning det blir väl en separat rättegång skulle jag tro

Det blir väl troligen det, om det blir ett åtal, men det är ju ändå väldigt mycket som samlats ihop till den rättegång som nu pågår. Det är också förvånande att de misshandlade fortfarande inte hörts, snart elva månader efter misshandeln.

Citera
2017-06-07, 16:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det fungerar inte med JM. Efter MRs självmord, som JM hade planerat, så hade det varit lätt för JM att dikta ihop en historia som gav MR ensam ansvaret för mord och mordförsök. Ingen hade trott på historien, men med vårt rättssystem så hade den inte kunnat avföras. Hon hade gått fri. Nu hann dom bli inlåsta innan JM hade fixat den där "överladdade" heroinsprutan till MR. Dessutom går han, trots stränga uppmaningar om motsatsen, och erkänner mord och mordförsök och pekar ut JM som initiativtagare. Var händer då med han som skulle ta livet av sig? Jo, då är han plötsligt en käresta igen, med "en plats i JMs hjärta".
Det hon säger har sällan något med verklighet eller sanning att göra. Hon säger det som hon tror gagnar hennes syften bäst. För ögonblicket. Ofta teatraliskt och med tårar också, om det kan vara till nytta. Om man tycker att det ser rörande ut ska man inte glömma bort att hon är en kall mördare. Om än ännu inte dömd.

Jag är på den linjen, om du tvivlade. Naiv kan man vara, men inte med Möllerskan. Mycket av sånt som förefaller mystiskt i dialog och beteende mellan JM och MR framstår för mig som JM som duperar MR till att inta en särskild attityd eller hållning till saker, med framtida manipulering i åtanke -- att låtsas sova i bilen för att inte verka oroad över risken att åka dit, att skratta bort "värsta kriminella" för att bibehålla bilden av en privat och i någon mening rättmätig uppgörelse med föräldrarna, och på olika sätt dölja för MR att hon håller på att snärja honom för att sedan skjuta honom full med knark.
Citera
2017-06-07, 17:09
Medlem
Är det bestämt NÄR det ska spelas upp? AGs förhör?
Fan hoppas på imorgon då jag tänkte gå på rättegången
Citera
2017-06-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313

Jag tror att det är några av dessa dagar det kommer spelas upp:

•Dag 16 – 12/6: Vittnen under rubriken ”Anhöriga”
•Dag 17 – 13/6: Vittnen under rubriken ”Anhöriga”, ”Expojkvännens ålder”, ”Den 3 augusti 2016”, ”Polis- och ambulanspersonal” och ”Rättsmedicinska undersökningar”

Läs mer:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/rattegangen-i-arbogafallet-dag-for-dag
Citera
2017-06-07, 17:41
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
AGs förhör ska spelas upp i rätten enligt SVT:

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.
Jösses, det är alltså tingsrätten (domaren + nämndemännen) som kallar Johannas begäran för stötande?

Det känns som utgången i detta fall är rätt klar. De tycker nog precis likadant som de flesta övriga i Sverige när de sitter där och lyssnar på spektaklet. JM kommer nog överklaga till hovrätten sen så någon slutgiltig fast dom har vi kanske inte förens i slutet av året.
Citera
2017-06-07, 17:45
Medlem
Närmast stötande
Arbogakvinnan hänvisade till FN:s barnkonvention och sade sig vilja skydda sin son. Gråtandes krävde hon att sonen inte ska få vittna.
– Det strider mot allt vad barnperspektiv säger, sa hon mellan snyftningarna.
Hennes advokat Amanda Hikes skriver i en begäran:
"(Arbogakvinnan) samtycker inte till att NN vittnar i detta mål, varken genom uppspelning av tidigare förhör, genom att höras i domstolen eller genom uppläsning av förhör eller att någon hörs angående vad han uppgett i förhör".
Hon skriver vidare att åklagarna försöker använda FN:s barnkonvention på ett sätt som "inte är tanken".
Nu har tingsrätten bestämt sig – för att köra över Arbogakvinnans krav.
Bland annat då såväl sonen själv som hans pappa gett sitt samtycke att förhöret spelas upp under rättegången.
"Att under nu angivna omständigheter ge (Arbogakvinnan) möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagaren från att förebringa vad NN har berättat inför polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där NN:s morföräldrar varit offren – som närmast stötande".
Rättegången mot Arbogakvinnan fortsätter på torsdagen.
Då ska kvinnan själv förhöras hela dagen.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-krav-nobbas-stotande/
Citera
2017-06-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, det håller jag absolut med om. Jag hade tyckt precis likadant om hans ev vittnesmål, om det hade varit något som kunnat gynna JM i målet men gå emot mormor.

Minderåriga barns vittnesmål har inte i en mordrättegång att göra - annat om det är helt oundvikligt. Om en minderårig dessutom vittnar mot sin mor, mormor, far eller annan släkting blir det ännu värre - då ska barnen dessutom känslomässigt kastas mellan kärlek och skuldkänslor i framtiden.

Han har ju redan berättat för polisen att han ljög i första förhöret. Ģör väl ingen skillnad för honom om det förhöret spelas upp i rätten. Han har ju redan tagit ståndpunkt i frågan att inte ljuga för att skydda JM. Han kommer ju inte ens att vara på plats när det spelas upp.
Citera
2017-06-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313

Imorgon som jag förstått saken.
Citera
2017-06-07, 17:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du tycker inte att detta kan betraktas som att Anki försöker påverka ett barnbarn ex AG?

Men du tycker att detta är "högst förståligt" och att hon gärna också får göra vederbörande arvlös om han inte går emot JM och håller med Anki och vittnar....
Det handlade inte om AG alls, eftersom han sköter sig perfekt trots sin unga ålder. Jag vet inte om du har problem med vad som är rätt eller fel handlande?
Vadå "går emot JM" och "håller med AM"? Är det här något litet gräl som utspelar sig bland lågstadiebarn på rasten?
DE SOM FÖRSVARAR MORD OCH MÖRDARE PÅ NÅGOT SÄTT HAR FEL. Det handlar inte om JM eller AM utan om värderingar, hört talas om?
Och det här snacket om att barn alltid älskar sin mamma är inte sant. Att bli älskad av sina barn är ingen mänsklig rättighet, det är något man förtjänar, eller också inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in