2017-06-05, 17:56
Medlem
EMMA1994s avatar
Det är ju en känslig fråga jag som kvinna kan dock förstå TS resonemang svenska kvinnor kan jag med tycka klär sig väldigt trist med i jämförelse med andra länder. Åker man till tex Ryssland Italien Frankrike så klär sig ju kvinnorna mycket mera kvinnligt och ofta högklackat .

När jag är ute på stan känns det nästan som jag är ensam om att gå i kjol och högklackat sen kan jag ju gå i jeans självklart har det en del med men alltid kombinerat med högklackat
Citera
2017-06-06, 14:16
Medlem
Stivalis avatar
Själv har jag slutat att använda ord som "kvinnligt" & "feminint" för att beskriva hur en snyggt klädd kvinna ser ut. Jag har märkt att det där med kvinnligt & feminint ju kan tolkas precis hur som helst. Herregud, gamla kärringar & skolflickor är ju också feminina. Finns egentligen absolut ingenting som säger att kvinnliga kläder skulle vara snyggare än manliga. Även "uppklätt" är väl ett ord man lite bör akta sig för att använda som en självklarhet. Det förutsätter ju att kvinnan har god smak vad gäller hur man klär upp sig. Om "uppklätt" innebär garden party med pensionärskärringarna eller skolavslutning i mellanstadiet, så nej, då är inte finkläder särskilt sexigt.

Vad jag syftar på är att jag själv gillar den tuffare, sexigare mera bimbo-präglade stilen. Där det finns starkt inslag av "Bad Girl". Högklackat är ju en självklarhet, eller då spetsiga boots som ju också har klack. Smink & smycken likaså.

Sen blir det svårare om "kvinnligt" verkligen nödvändigtvis är snyggt. Tajta jeans eller skinnbyxor är nästan alltid sexigare än klänning. Klänning är sällan snyggt, frånsett riktiga partyklänningar eller festklänningar, ofta i glansigt siden. Man glömmer lätt att förr så var klänning nästan standard. Det var bara en välbärgad samhällsklass eller riktiga bimbos som verkligen hade snygga klänningar. Resten var löst sittande, fula vardagsplagg som inte hade ett uns sexighet över sig. Det är väl egentligen bara någon procent av alla klänningar som verkligen är snygga & sexiga.

Det kräver rätt mycket av designen för att en klänning ska ha snyggt stuk & sitta bra. Jämför med tajta jeans & skinnjacka eller kavaj som nästan alltid är klockrent sexigt. De där riktigt urtjusiga klänningarna har mera festprägel & bars förr mest av en överklass. De fattiga skrotade runt i vardagsklänningar som nästan hade samma effekt som muslimernas klädsel, dvs de dolde formerna på bäraren.

Då jag är född i början av 80-talet så minns jag tiden då det fortfarande fanns gamla kärringar som gick i blommiga klänningar. Det var inte en vacker syn. Den generationens klädstil är som tur är borta nu. Tantstilen ser man inte mer.

50-talet vill man ju gärna förknippa med läckra filmstjärnor & femme fatales. Vardagen var en annan. Det som slår mig när jag ofta kollar på gamla bilder är ju hur otroligt snygga skor de hade. Högklackade, spetsiga pumps var nästan standard förr. Det var så vanligt att det kallades "damsko" eftersom det var just sådana skor damer hade. Visst, de hade läckra skor, men resten då? Var det verkligen så mycket bättre förr? Det blir en snedvriden bild om man bara lyfter fram de snyggast klädda bimbo-tjejerna från förr & jämför med dagens mjukisbyxor & gympaskor.

Själv har jag en tendens att glorifiera den senare delen av 80-talet då skinnjacka, tajta jeans eller snäv kjol & högklackade pumps var vanligt. Den där rockiga stilen. Verkligheten var nog dock som så att "alla" knappast klädde sig så, utan att många hade rent hemska kläder då också. Är glad över att skinnjackan & de snäva jeansen kommit tillbaka, men jag saknar helt klart klackarna.

Såg en tjej på bussen häromdan som hade just kort skinnjacka, supertajta jeans & högklackade boots. Uppsminkad som fan & galet läcker. Jag satte mig snett bakom henne för att kunna spana lite & följde sedan efter henne 50m då vi steg av vid samma hållplats. Hela grejen med henne förstärktes av att kompisen var raka motsatsen. Löst sittande ful klänning, sneakers, osminkad. Frågan är vem av dem som var mest "feminin & kvinnlig". Hon i klänning var ju helt klart mera flickig i stilen medan skinnjacke-bruden ju hade passat bland de tuffa biker-killarna. Därför drar jag mig lite från att kalla feminint för snyggt.

Genom de fula hippie-kvinnorna på 70-talet så kunde klänningen leva vidare som vardagsplagg för lågstadielärarinnor & bibliotekarier, när den i själva verket borde ha slängts på soptippen för länge sedan.
Senast redigerad av Stivali 2017-06-06 kl. 14:21.
Citera
2017-06-07, 13:46
Medlem
Är det tänkt att kvinnor ska bära klänningar, högklackat etc varje dag året runt? Lär ju vara ganska opraktiskt emellanåt, särskilt under vintern. Jag kan förstå om man hellre vill ha byxor, kängor etc istället då, men det är ju så okvinnligt för TS, så det är väl inget som TS skulle acceptera.
Citera
2017-06-07, 18:07
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Det är ju en känslig fråga jag som kvinna kan dock förstå TS resonemang svenska kvinnor kan jag med tycka klär sig väldigt trist med i jämförelse med andra länder. Åker man till tex Ryssland Italien Frankrike så klär sig ju kvinnorna mycket mera kvinnligt och ofta högklackat .

När jag är ute på stan känns det nästan som jag är ensam om att gå i kjol och högklackat sen kan jag ju gå i jeans självklart har det en del med men alltid kombinerat med högklackat

Vanliga vardagar kan man verkligen känna sej som något udda t o m mitt inne i Malmö centrum. Var häromdagen och lunchade på en annan restaurang än den vanliga där man känner mej. Blev faktiskt lite uttittad inte bara av män utan även av tjejer/kvinnor. Jag hade ju på mej min kontorlook dvs dräktjacka och pennkjol med slits och pumps. Kolla den där! Vem tror hon att hon är?

Likadant kan jag ibland känna mej som en främmande fågel t o m i mitt tjejgäng där den vanliga dressen är mysis och gympadojor alt sneakers.
Senast redigerad av vitapumps 2017-06-07 kl. 18:11.
Citera
2017-06-07, 18:28
Medlem
CindyXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
. Jag satte mig snett bakom henne för att kunna spana lite & följde sedan efter henne 50m då vi steg av vid samma hållplats.

Alltså va??? Vad är du för creep egentligen? lmfao
Citera
2017-06-07, 18:39
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Vanliga vardagar kan man verkligen känna sej som något udda t o m mitt inne i Malmö centrum. Var häromdagen och lunchade på en annan restaurang än den vanliga där man känner mej. Blev faktiskt lite uttittad inte bara av män utan även av tjejer/kvinnor. Jag hade ju på mej min kontorlook dvs dräktjacka och pennkjol med slits och pumps. Kolla den där! Vem tror hon att hon är?

Likadant kan jag ibland känna mej som en främmande fågel t o m i mitt tjejgäng där den vanliga dressen är mysis och gympadojor alt sneakers.

Men precis exakt så sen tycker jag ju män och kvinnor tittar på olika vis kvinnor tittar typiskt så som du säger titta på den vem tror hon hon är eller lite sur blick och säger det där kan ju inte vara bekvämt medan män mer tittar för dem tycker det är snyggt men eller till och med stirrar för det är så sällan dem får se det
Citera
2017-06-07, 18:44
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Är det tänkt att kvinnor ska bära klänningar, högklackat etc varje dag året runt? Lär ju vara ganska opraktiskt emellanåt, särskilt under vintern. Jag kan förstå om man hellre vill ha byxor, kängor etc istället då, men det är ju så okvinnligt för TS, så det är väl inget som TS skulle acceptera.

Det är ju lite vad man vänjer sig vid själv kör jag både kjol och byxor på vintern och kjol är faktiskt inte så kallt med tjocka strumpbyxor och stövlar givetvis högklackade funkar hur bra som helst på vintern
Citera
2017-06-07, 18:45
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly

Det är ju lite vad man vänjer sig vid själv kör jag både kjol och byxor på vintern och kjol är faktiskt inte så kallt med tjocka strumpbyxor och stövlar givetvis högklackade funkar hur bra som helst på vintern
Citera
2017-06-07, 18:46
Medlem
Kallas feminism. Kvinnor vill vara män! Vi män får börja klä oss som kvinnor!
Citera
2017-06-07, 19:28
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Alltså va??? Vad är du för creep egentligen? lmfao

Så jävla creepy var det väl inte? Bussen var helt tom så jag kunde välja vilken plats jag ville & tog ju då lämpligen 2 platser snett bakom henne för att kunna kolla lite. Sen skulle vi av på samma ställe som inte var någon hållplats ute på vischan utan samhällets centralstation. Sedan skulle jag egentligen åt ett annat håll men valde att ta en omväg på ca 50-100m för att på avstånd kunna njuta lite till av uppenbarelsen. Dessutom så var dom ju två stycken så de snackade & skrattade & tänkte inte alls på mig. Situationen var alltså absolut inte obehaglig på något sätt.
Citera
2017-06-07, 19:50
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Men precis exakt så sen tycker jag ju män och kvinnor tittar på olika vis kvinnor tittar typiskt så som du säger titta på den vem tror hon hon är eller lite sur blick och säger det där kan ju inte vara bekvämt medan män mer tittar för dem tycker det är snyggt men eller till och med stirrar för det är så sällan dem får se det

Vissa kläder för kvinnor har som främsta syfte att vara just snygga eller kanske tom att vara så snygga att de är sexuellt upphetsande. Därav att det lätt renderar i avundsjuka hos andra kvinnor som inte vågar, vill eller känner sig bekväma med att bära den stilen.

När det dessutom, som i fallet med klackar, är direkt opraktiskt så är det ju uppenbart att bäraren värdesätter sitt utseende mer än att ha det bekvämt. Att detta leder till att män blir attraherade gör det ju till ganska kontroversiellt i vissas avundsjuka ögon. Det är acceptabelt att hellre köpa något prydnadsföremål än någon praktisk sak till hemmet. Men att pynta sig själv på ett sätt som gör att männen känner åtrå är något som gör vissa skeptiska.

Däremot blir det lite knepigt om man likställer "kvinnligt" & "feminint" med "snyggt" & "sexigt". Många plagg för kvinnor är inte avsedda att vara sexiga, tex huvudduk som ju snarare har den motsatta avsikten. Vad kan vara mera kvinnligt än huvudduk? Många av de snyggaste kläderna för kvinnor har ju motsvarigheter för männen, exempelvis dräktjacka/kavaj.
Citera
2017-06-08, 10:38
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vissa kläder för kvinnor har som främsta syfte att vara just snygga eller kanske tom att vara så snygga att de är sexuellt upphetsande. Därav att det lätt renderar i avundsjuka hos andra kvinnor som inte vågar, vill eller känner sig bekväma med att bära den stilen.

När det dessutom, som i fallet med klackar, är direkt opraktiskt så är det ju uppenbart att bäraren värdesätter sitt utseende mer än att ha det bekvämt. Att detta leder till att män blir attraherade gör det ju till ganska kontroversiellt i vissas avundsjuka ögon. Det är acceptabelt att hellre köpa något prydnadsföremål än någon praktisk sak till hemmet. Men att pynta sig själv på ett sätt som gör att männen känner åtrå är något som gör vissa skeptiska.

Däremot blir det lite knepigt om man likställer "kvinnligt" & "feminint" med "snyggt" & "sexigt". Många plagg för kvinnor är inte avsedda att vara sexiga, tex huvudduk som ju snarare har den motsatta avsikten. Vad kan vara mera kvinnligt än huvudduk? Många av de snyggaste kläderna för kvinnor har ju motsvarigheter för männen, exempelvis dräktjacka/kavaj.

Absolut kan det ju vara så men vissa kvinnor kan kanske inte tänka i dem banorna att jag som tjej kanske faktiskt gillar klä mig lite sexigt . Jag klär mig ju inte enbart för att sticka ut när jag är ute utan går i högklackat och kjol även här hemma och då är det bara jag och min lilla dotter så klär mig ju så för jag gillar det .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in