2017-06-07, 14:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja, men hon räknade ju med att klara sig undan denna mord oxå (som med Aki)

Förvisso; läs min nästa kommentar här ovan.
Citera
2017-06-07, 14:26
Medlem
Smhfs avatar
Klistrar in en länk som kan vara bra att ha, för kommande dagar.

Rättegången i Arbogafallet – dag för dag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/rattegangen-i-arbogafallet-dag-for-dag
Citera
2017-06-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Vid mord utfört av en närstående får denne inte ta del av arvet. Frågan har varit uppe i tråden tidigare. JM kommer inte få en spänn efter sin far om hon döms.
Rättspsykiatrisk vård och hon ärver!
Citera
2017-06-07, 14:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur JM tänkte sig att kunna komma undan med saken är någonting annat, men med AM vid liv och vittnande så mörknade förstås himlen snabbt. Och sen lär hon ju ha räknat med att ganska snabbt behöva ta livet av MR genom den överdos hon också föreslår och förespeglar i de avlyssnade samtalen. Dödsängeln sveper med vingarna. Det är bestämt från början, och JM kan strunta i om MR har sin mobil med till Granliden eller ej. Och om han lämnar andra spår. Otroligt klantigt bara att missa ha ihjäl AM, där blir man nästan fundersam, fast det verkar ha varit nära, vad jag förstår. Att AM omedelbart fattade vem som låg bakom och vågade säga det räddade henne nog från nya attacker från MR på sjukhus också.

Jag fick vänta närmare en vecka på mitt fb-konto innan jag kunde gå lös på fru Möller. Påminner en lite om de amerikanska vapenlagarna. 😁

Ärlighet
Jag tappar rytmen ibland när jag följer det här fallet därför att jag är alldeles för naiv. Jag tror i grunden alla om gott och att alla i huvudsak är ärliga. Varje ny historia från JM så lyssnar jag...

JM
Det fungerar inte med JM. Efter MRs självmord, som JM hade planerat, så hade det varit lätt för JM att dikta ihop en historia som gav MR ensam ansvaret för mord och mordförsök. Ingen hade trott på historien, men med vårt rättssystem så hade den inte kunnat avföras. Hon hade gått fri. Nu hann dom bli inlåsta innan JM hade fixat den där "överladdade" heroinsprutan till MR. Dessutom går han, trots stränga uppmaningar om motsatsen, och erkänner mord och mordförsök och pekar ut JM som initiativtagare. Var händer då med han som skulle ta livet av sig? Jo, då är han plötsligt en käresta igen, med "en plats i JMs hjärta".
Det hon säger har sällan något med verklighet eller sanning att göra. Hon säger det som hon tror gagnar hennes syften bäst. För ögonblicket. Ofta teatraliskt och med tårar också, om det kan vara till nytta. Om man tycker att det ser rörande ut ska man inte glömma bort att hon är en kall mördare. Om än ännu inte dömd.

Vapenlagar
Vad hade hänt om MR haft ett skjutvapen i sina händer när JMs föräldrar skulle avrättas? Båda döda och inget DNA-spår?
Kanske är skjutvapen mer effektiva än köksknivar?
Hittills i år har 6 554 personer dött i USA som offer för skjutvapen.
12 854 har skadats av skjutvapen.

Om vi skalar om dödstalet från USA till Sverige så skulle 205 personer skjutits till döds hittills i år här. Nu är ju våra vapenlagar lite mer restriktiva än de i USA.

http://www.gunviolencearchive.org

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-07 kl. 14:41.
Citera
2017-06-07, 14:37
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
En liten undran bara, mest för min egna höga njutnings skull. När rättegången är över och JM dömts, kommer hon då i hovrätten att vara försedd med handfängsel och en uppsättning hinsandräkt? Eller får man ha privata kläder även då? Överklaga kommer ju någon av parterna göra. Även fast mina pengar börjar gå till sluten vård, får nästan gåshud bara av tanken..
Det är samma förutsättning som i tingsrätten, privata kläder och handfängsel. Det blir livstid. Garanterat
Citera
2017-06-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My49
JMs systers barn hade fått dela på systerns arv om inget testamente redan var skrivit att allt skulle gå till JM om något hände systern.

Helt korrekt. My bad.
Citera
2017-06-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ärlighet
Jag tappar rytmen ibland när jag följer det här fallet därför att jag är alldeles för naiv. Jag tror i grunden alla om gott och att alla i huvudsak är ärliga. Varje ny historia från JM så lyssnar jag...

JM
Det fungerar inte med JM. Efter MRs självmord, som JM hade planerat, så hade det varit lätt för JM att dikta ihop en historia som gav MR ensam ansvaret för mord och mordförsök. Ingen hade trott på historien, men med vårt rättssystem så hade den inte kunnat avföras. Hon hade gått fri. Nu hann dom bli inlåsta innan JM hade fixat den där "överladdade" heroinsprutan till MR. Dessutom går han, trots stränga uppmaningar om motsatsen, och erkänner mord och mordförsök och pekar ut JM som initiativtagare. Var händer då med han som skulle ta livet av sig? Jo, då är han plötsligt en käresta igen, med "en plats i JMs hjärta".
Det hon säger har sällan något med verklighet eller sanning att göra. Hon säger det som hon tror gagnar hennes syften bäst. För ögonblicket. Ofta teatraliskt och med tårar också, om det kan vara till nytta.

Vapenlagar
Vad hade hänt om MR haft ett skjutvapen i sina händer när JMs föräldrar skulle avrättas? Båda döda och inget DNA-spår?
Kanske är skjutvapen mer effektiva än köksknivar?
Hittills i år har 6 554 personer dött i USA som offer för skjutvapen.
12 854 har skadats av skjutvapen.

Om vi skalar om dödstalet från USA till Sverige så skulle 205 personer skjutits till döds hittills i år här. Nu är ju våra vapenlagar lite mer restriktiva än de i USA.

http://www.gunviolencearchive.org

Du glömmer i dina svartvita spekulationer att MR också säger det som gagnar honom.
Citera
2017-06-07, 14:43
Medlem
AGs förhör ska spelas upp i rätten enligt SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.
Senast redigerad av rundkvist 2017-06-07 kl. 14:50. Anledning: Felstavning
Citera
2017-06-07, 14:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Rättspsykiatrisk vård och hon ärver!

Nja, om jag förstår ärvdabalken rätt så finns ingen sådan automatik utan det är en omständighet som ska beaktas. Läs själv:

Ärvdabalken
15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente
1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.
Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,
1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning
, eller
2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547).
Citera
2017-06-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du glömmer i dina svartvita spekulationer att MR också säger det som gagnar honom.
Just han nämnde ingenting om att ha varit med om att spöa sexpojkarna!
Citera
2017-06-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Klistrar in en länk som kan vara bra att ha, för kommande dagar.

Rättegången i Arbogafallet – dag för dag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/rattegangen-i-arbogafallet-dag-for-dag

Tack. Bra att ha. Tror att Reservdagar också kommer att användas.
Citera
2017-06-07, 15:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Följ förhören genom de tio olika redogörelser av vad som hände mordkvällen som JM hittills åstadkommit.

Jämför dom med förhör med MR, fram till 2016-12-22, då MR inleder förhöret med att säga:

"Jag Mohammad Rajabi, född 1996-01-08 erkänner mord på Göran Möller och mordförsök på Anki Möller."
"Nu berättar jag att det var jag tillsammans med Johanna som har utfört det."
"Det var ingen annan person som var med och utförde det förutom jag och Johanna."

Förhör med både JM och MR finns nedtecknade i FUP, om man så vill i svart-vitt:
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf

Båda är skyldiga till mord. Det var inte det jag skrev om som du kallar "svartvita spekulationer". Det jag försökte uttrycka var att för mig framstår det som uppenbart, från förhör i FUP och från det som framkommit i tingsrätten att JM och MR är helt olika personligheter. JM är en mycket manipulativ psykopat som är närmast omänsklig när man ser till hennes vilja och förmåga att ta livet av människor som hon tycker är i vägen för henne. De tio olika historier som hon framfört om vad hon gjorde kvällen då hennes föräldrar mördades visar dessutom att hon är närmast mytoman. Att hon dessutom med lätthet drar in barn som medhjälpare ("skaffa nyckel", "ge mig ett falskt alibi", "ta på dig skulden, du får pengar senare", etc.) placerar henne i en kategori som jag varken sett eller hört talas om tidigare.

Jag ser stora skillnader mellan JM och MR som personer och personligheter. Försökte du säga att du inte ser de skillnader som jag ser?

Jag skrev ju iofs. inte om MR i inlägget som du kommenterade, men du kan väl ändå förtydliga vad du menade?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-07 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in