Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Tyvärr belönas inte lojalitet. Om du säger att du tänkt stanna alldeles oavsett så finns det ingen anledning att ge dig en hög lön, vilket gör dig lite dum. Om du säger att du kanske lämnar om du inte blir belönad gör dig egoistisk. Men om du säger att du kanske lämnar om laget inte har förmågan att lyckas, så ger det förhoppningsvis dig och laget framgångar. En balansgång...
Jo, det är såklart så att Totti skulle varit öppen för att lämna ifall omständigheterna varit fel i Roma. Jag var nere i källaren & rotade & hittade ett nummer från 2002 av tidningen La Roma. Det är ett officiellt Roma-magasin, vet inte om det säljs fortfarande i dagens tråkiga data-ålder. Förr var den tidningen så stor att den såldes i tidningsstånd även i andra städer än Rom.
Det var i alla fall Totti på framsidan vilket fick mig att plocka upp den för att läsa. Stor intervju med Totti som avslutas med frågan:
Totti e Roma tutta la vita? Svar: "Si, adesso si".
Alltså, ja för tillfället. Han var 26 år vid tillfället & visste naturligtvis inte om att han skulle komma till att spela där karriären ut.
Det var förresten ett galet bra lag de hade då. Det var enormt drag kring Roma. Detta var numret innan VM 2002 så tidningen skriver om de som skulle spela VM. Det är fan många det. Då var ändå inte Aldair med! Stor intervju med honom också. Fan vilken gigant han var! Jag höll på att skriva att det var konstigt att Aldair inte var uttagen till VM 2002 & jag började kolla vilka Brasilien hade som mittbackar. Lucio & Roque Junior. Edmilson & Anderson Polga som reserver. Konstigt att Anderson Polga gick före Aldair, då han fortfarande spelade i Gremio, tänkte jag.
Sedan insåg jag ju det självklara. Aldair fyllde 37 år då 2002. Det är det att Totti spelade så länge som gör att man lätt blandar ihop tiden, det liksom flyter samman. I fotbollstid räknat så tillhör ju Aldair fan 1800-talet. I det här numret så tackar man även av Abel Balbo. Hans andra sejour i Roma blev väl inte så lyckad då han egentligen mest var med för att bidra med rutin som bänkspelare & höja nivån på träningar. Han var passé för att inneha huvudroll men ändå högt respekterad.
Det är väl så man får se Tottis avslut också även om det blev lite bittert med tränaren. Totti spelade ändå ganska mycket huvudroll & avgjorde. Problemet ligger lite i att han var för stor för en biroll. Han var fortfarande den stora stjärnan & en klubbikon på ett helt annat sätt än Balbo var. Problemet ligger också lite i att Totti saknade de ledaregenskaper som De Rossi besitter. Totti bör vara protagonista annars funkar det inte.