2017-06-05, 23:12
Medlem
Eftersom mitt i Serie C lag Olbia vill jag gärna påminna om att Cossu och Pisano tog 10 poäng på de sista fura matcherna och därmed mirakulöst undvek nedlyttnings Play Off.

Och nästa säsong är de tillbaka i Cagliari. Förmoligen som spelare, och då som talare i omklädnngsrummet och kanske framförallt i förhållande till ultras. Det har uppstått en spricka mellan klubbledningn och ultras som klubben inte har råd med…

Ultras håller på den gamla stilen och borde kunna vara rimligt lätta att snacka med. Men livet förändras och dagens Sconvolts behöver inte vara de som jag såg på relativt nära håll för 25 år sedan.

Skitsamma. Det skapar en atmosfär av viktighet.

Nästa säsong kommer jag förmodligen att rapportera utifrån att ha säsongsbiljett. Vi får se…
Citera
2017-06-06, 16:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tyvärr belönas inte lojalitet. Om du säger att du tänkt stanna alldeles oavsett så finns det ingen anledning att ge dig en hög lön, vilket gör dig lite dum. Om du säger att du kanske lämnar om du inte blir belönad gör dig egoistisk. Men om du säger att du kanske lämnar om laget inte har förmågan att lyckas, så ger det förhoppningsvis dig och laget framgångar. En balansgång...

Jo, det är såklart så att Totti skulle varit öppen för att lämna ifall omständigheterna varit fel i Roma. Jag var nere i källaren & rotade & hittade ett nummer från 2002 av tidningen La Roma. Det är ett officiellt Roma-magasin, vet inte om det säljs fortfarande i dagens tråkiga data-ålder. Förr var den tidningen så stor att den såldes i tidningsstånd även i andra städer än Rom.

Det var i alla fall Totti på framsidan vilket fick mig att plocka upp den för att läsa. Stor intervju med Totti som avslutas med frågan: Totti e Roma tutta la vita? Svar: "Si, adesso si".

Alltså, ja för tillfället. Han var 26 år vid tillfället & visste naturligtvis inte om att han skulle komma till att spela där karriären ut.

Det var förresten ett galet bra lag de hade då. Det var enormt drag kring Roma. Detta var numret innan VM 2002 så tidningen skriver om de som skulle spela VM. Det är fan många det. Då var ändå inte Aldair med! Stor intervju med honom också. Fan vilken gigant han var! Jag höll på att skriva att det var konstigt att Aldair inte var uttagen till VM 2002 & jag började kolla vilka Brasilien hade som mittbackar. Lucio & Roque Junior. Edmilson & Anderson Polga som reserver. Konstigt att Anderson Polga gick före Aldair, då han fortfarande spelade i Gremio, tänkte jag.

Sedan insåg jag ju det självklara. Aldair fyllde 37 år då 2002. Det är det att Totti spelade så länge som gör att man lätt blandar ihop tiden, det liksom flyter samman. I fotbollstid räknat så tillhör ju Aldair fan 1800-talet. I det här numret så tackar man även av Abel Balbo. Hans andra sejour i Roma blev väl inte så lyckad då han egentligen mest var med för att bidra med rutin som bänkspelare & höja nivån på träningar. Han var passé för att inneha huvudroll men ändå högt respekterad.

Det är väl så man får se Tottis avslut också även om det blev lite bittert med tränaren. Totti spelade ändå ganska mycket huvudroll & avgjorde. Problemet ligger lite i att han var för stor för en biroll. Han var fortfarande den stora stjärnan & en klubbikon på ett helt annat sätt än Balbo var. Problemet ligger också lite i att Totti saknade de ledaregenskaper som De Rossi besitter. Totti bör vara protagonista annars funkar det inte.
Citera
2017-06-07, 00:47
Medlem
anteri17s avatar
På tal om tidigare diskussion om U21 och trupputtagning så togs den slutgiltiga truppen ut idag. http://www.football-italia.net/103752/u21-italy-squad-euros-named

Jag har dålig koll på hur Di Biagio formerar sina lag, men något liknande det nedan vore kanske att föredra.

Donarumma

Conti Rugani Caldara Barreca

Benassi Gagliardini Pellegrini

Bernardeschi Berardi Chiesa

Det finns alltid en risk att man romantiserar ett landslag som man önskar extra lycka. Men, trots eventuell bias, känns laget vasst. Donarumma bör vara turneringens bästa målvakt. 3 fjärdedelar av backlinjen är högklassig. Mittfältet helt okej, medan anfallssättningen utifrån namn är sylvasst, även om kanske Petagna lär ta en poacherroll på Chiesas bekostnad.

Känslan är att Italien är underskattade inför turneringen. Spanien har hypats, men namnmässigt är Italien jämnbördigt om inte vassare. Tyskland kan jag för dåligt, medan alla kan se att Englands lag saknar de stora namnen. Portugal bör rimligen vara ganska bra.

Berardi och Bernardeschi borde kunna dominera en sån här turnering. Det återstår att se om Italien lyckas.
Citera
2017-06-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
På tal om tidigare diskussion om U21 och trupputtagning så togs den slutgiltiga truppen ut idag. http://www.football-italia.net/103752/u21-italy-squad-euros-named

Jag har dålig koll på hur Di Biagio formerar sina lag, men något liknande det nedan vore kanske att föredra.

Donarumma

Det finns alltid en risk att man romantiserar ett landslag som man önskar extra lycka. Men, trots eventuell bias, känns laget vasst. Donarumma bör vara turneringens bästa målvakt. 3 fjärdedelar av backlinjen är högklassig. Mittfältet helt okej, medan anfallssättningen utifrån namn är sylvasst, även om kanske Petagna lär ta en poacherroll på Chiesas bekostnad.

Känslan är att Italien är underskattade inför turneringen. Spanien har hypats, men namnmässigt är Italien jämnbördigt om inte vassare. Tyskland kan jag för dåligt, medan alla kan se att Englands lag saknar de stora namnen. Portugal bör rimligen vara ganska bra.

Berardi och Bernardeschi borde kunna dominera en sån här turnering. Det återstår att se om Italien lyckas.

Lägg till att Donnarumma endast är 18 år, samt att Chiesa är 19. (För att fullborda den unga trion från Milan så kan nämnas Locatelli 19 år och Calabria 20 år.)

Om man kollar in spaniens trupp har de ingen under 20 år. Inte heller England eller Tyskland. Har inte kollat upp fler. Allt enligt en snabbtitt på Wiki, så jag kan såklart ha fel.

PS
Murru från Sardinien och Cagliari har spelat i U21 sedan mars 2014. En evighet. Han är nu 22 år…
Citera
2017-06-07, 20:56
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Donarumma

Jag håller med dig, Italien ser verkligen intressanta ut i turneringen. Som du skriver så borde Berardi och Bernadeschi kunna dominera en sådan här turnering och jag hoppas de gör det.
Citera
2017-06-07, 21:21
Medlem
Och utan att bli alltför rasbiologisk så tor jag inte att jag ser ett enda ”oitalienskt” namn när jag snabbt tittar igenom U20 och U21-trupperna. En styrka enligt mig. Inte minst Sverige har haft problem med muslimer som ber, albaner som örnar osv.
Citera
2017-06-07, 23:00
Medlem
zachs avatar
Hade en alldeles underbar fylla i helgen. Åkte tillbaka till Rom. Som back in the days, kom efter Totti-matchen hem på tisdagen, lördagen därefter så åkte jag igen. Då med frugan. Av en eller annan anledning så va det hennes första tripp till den eviga staden, så blev mest turistande. Astråkigt och varmt. Men hittade faktiskt Ichnusa på rätt många ställen. Och på lördagen hittade jag dom allra flesta. Hade varslat innan om att jag och den romerska natten hade en date på lördagen, hade en del unfinished business sen trippen med ungarna. Passade min trötta fru bra. Medan hon kröp ner i sängen på det överdådiga Sheraton ute i Eur där vi bodde så tog jag taxin in till stan. Eller till Camp Testaccio. Ett gäng öl i både kropp och medföljande påse. Funderade och flummade. Vidare till Da oio a casa mia. En anspråkslös restaurang. Väldigt otilltalande ställe egentligen, jämfört med dom restauranger som finns i staden. Absolut inget en turist söker sig till om man inte är målmedveten och röd-gul. Varit där förr, väckte gamla minnen.

När klockan va mycket så tog jag en taxi till Campo de Fiori. Mitt torg. Är alltid där med ungarna, men aldrig inne på puben jag nu stegade mot. Anspråkslöst ställe det med. Inget för en turist. Plats för max 30 gäster, inte ens en uteservering. Påminner lite om en svartklubbssylta i valfri storstad. De enda som är in där är förmodligen röd-gula. Som sommaren och våren 2001, då Sensi sr började besöka stället. Frekvent började man där hålla träffar med fansen, eller iaf de ledande i curva sud (och de med bra minne minns ett knivslagsmål när engelsmän råkade illa ut just där typ 2010). 2002-2005 så va jag där ofta. Gick under smeknamnet grande som nån tyckte passade mig. Va rätt ballt, minns en spontanmatch på Campo de Fiori. Jag förmodligen rätt påverkad och väldigt många fler. Vårt mål va fontänen, minns att en kille gjorde ett fantastiskt mål på halvvolley rätt ner i vattnet. Och de som jobbade där mindes mig, den ena sken upp som en sol när jag kom och beställde en öl. Såg att han kände igen mig direkt men förmodligen ändå inte riktigt kunde placera mig men tror minnet kom ikapp honom när jag beställe en birra och med eftertryck la till grande efteråt. Blev hedersmedlem där för flera år sen, har supit bort medlemskortet med det gjorde inget. Det må vara skitigt, dunkelt, sunkigt och allmänt kallt och ogästvänligt ställe men är bästa puben i hela världen för mig.

Slutade på toan där inne. Och det är ingen toa man vill sluta på. Inte sketfräscht direkt. Tog följe med ena killen som jobbade där, knallade över tibern och hamnade på Piazza Trilussa. Liksom tröskeln till stadsdelen Trastevere. Va skitkonstigt, va väl snudd på radiostyrd vid tillfället men allt blev glasklart men ändå inte. Trilussa. Fan namnet ringde en klocka. Just där och då så va det värsta deja vu-känslan. Trilussa, Trilussa, Trilussa. Vet inte varför bara, men nåt speciellt är det. Våra vägar skildes åt där, insåg det nog va bra att vakna med frugan och inte följa med honom och vakna på nån helt annat plats. Men Trilussa, namnet hängde med mig, har hängt med mig hem. Vet inte varför det känns så bekant. Har varit där flera gånger men är nåt liksom speciellt. Antar det är en annan historia, en annan fylla, hoppas kunna få svar men känns tveksamt, för just nu så famlar jag i mörkret. Trilussa, Trilussa... Vad fan har jag gjort på Piazza Trilussa??
Citera
2017-06-07, 23:22
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Trilussa. Fan namnet ringde en klocka. Just där och då så va det värsta deja vu-känslan. Trilussa, Trilussa, Trilussa. Vet inte varför bara, men nåt speciellt är det. Våra vägar skildes åt där, insåg det nog va bra att vakna med frugan och inte följa med honom och vakna på nån helt annat plats. Men Trilussa, namnet hängde med mig, har hängt med mig hem. Vet inte varför det känns så bekant. Har varit där flera gånger men är nåt liksom speciellt. Antar det är en annan historia, en annan fylla, hoppas kunna få svar men känns tveksamt, för just nu så famlar jag i mörkret. Trilussa, Trilussa... Vad fan har jag gjort på Piazza Trilussa??

Jadu....jag bildgooglade Piazza Trilussa.

Tror bilden säger det mesta....
http://www.romainrima.it/online/wp-content/uploads/2010/04/piazza-trilussa.jpg
Citera
2017-06-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jadu....jag bildgooglade Piazza Trilussa.

Tror bilden säger det mesta....
http://www.romainrima.it/online/wp-content/uploads/2010/04/piazza-trilussa.jpg

Jag är övertygad om att du, zach och jag alla har haft upplevelser i Italien som vi nu tar med ett snett leende. Oavsett hoppas jag kunna återvända till zachs inlägg, som kanske har mindre kontakt med dagens fotboll men oändligt mycket med Calcio. Ett av de bästa inläggen genom tiderna just för att det osar genuin Calcio rakt igenom...

Jag är för berusad för att ge ett rättvist svar nu, men hoppas innerligt kunna återvända. Buffa!
Citera
2017-06-08, 01:20
Medlem
Stivalis avatar
Nu fastnade jag i det här jävla Piazza Trilussa. Försöker ta pulsen på platsen & känna av dess karaktär. Zachs inlägg var som en jävla fylle-roman av Ulf Lundell.

Tydligen så var Trilussa en poet som var stor på 20-& 30-talet. Han tog sin inspiration från gatorna & tavernorna, så man kan ju ana att Trilussa heller inte var nykterist direkt.

Han står staty vid piazzan, jag försöker bena ut var statyn står genom att pussla ihop bilder. Jävligt skruvad dikt bredvid statyn. Handlar om någon gris & att hamna i finkan. Han känns som en poet av det "skitigare" slaget. Snubben framför statyn ger kanske en indikation på vilket klientel som hänger kring torget. Finns kanske parallell till varför Zachs minne är dimmigt.

https://www.flickr.com/photos/pf_imprint/10774178675/sizes/l

Väggmålning av Trilussa på mur vid torget:
https://www.flickr.com/photos/147528925@N04/33738481952/sizes/l

Fyllot jag länkade till i förra inlägget ligger på en trappa som leder till ett fontänmonument. Ballt målad vägskylt i förgrunden.
https://www.flickr.com/photos/90490196@N03/8230067782/sizes/l

Nedanför fontänen finns en sån där tidningskiosk som är så typiskt för Italien. Fan, kolla takvåningen på huset. Vilken jävla paradvåning med balkongen!!
https://www.flickr.com/photos/silvergoldberry/8430167939/sizes/l

Husen ni ser bakom kiosken är dessa. Där ligger Pizza Pazza. Sicket jävla hak!!
https://www.flickr.com/photos/o_sole_mio/13912820958/sizes/l

Härlig kvällsbild som osar romantik & mystik. Man hör hur hennes klackar ekar mot gatstenen i natten. Kanske är hon på väg upp till paradvåningen med balkongen. Kanske blir hon mördad & slängd i Tibern.
https://www.flickr.com/photos/galland78/15607659939/sizes/l

Ja, fotbollen överlämnar jag till de som kan den!
Citera
2017-06-08, 02:17
Medlem
JayGatsbys avatar
Om Milan nu kan få lite pengar i baken så kanske man kan återkomma till fornstora dagar.
Då kanske calcio har en chans ute i Europa. Det verkar ju gå något troll i Juventus och deras ständiga oförmåga att vinna CL.
Tom Inter har ju gjort det.

Nåväl, Milan får gärna ta över manteln nu.
Citera
2017-06-08, 04:28
Medlem
Stivalis avatar
Nu har jag micklat runt med google streetview & fått kläm på Piazza Trilussa.

Fotografen här står precis vid statyn av Trilussa. Han har den precis bakom sig. Fan vad jag saknar att bo i storstad & givetvis då storstad med äldre gatumiljö!

https://www.flickr.com/photos/hmcm/465743405/sizes/l

Kvinnan på den svartvita, suggestiva kvällsbilden går vid det här huset. Bilden är tagen från parken bakom fontänen. Pizza Pazza ligger till höger.

https://www.flickr.com/photos/photo_de_dom/9165487727/sizes/l

Pizza Pazza har dock en konkurrent vägg i vägg. Pizza Trilussa som fyndigt nog har en likadan skylt med sitt namn som den gamla gatuskylten. Typisk Rom-bild med två dräggiga turister utan klädsmak. Troligen amerikaner va? Kan såklart vara svenskar också.

https://www.flickr.com/photos/134539786@N06/34187942966/sizes/l

Åt motsatt håll från fontänen så har vi bron Ponte Sisto. Uppkallad efter påve Sixtus IV, som lät bygga den på 1400-talet, liksom Sixtinska kapellet. På den här bilden verkar dock vandaler ha invaderat Rom igen & förstört en av bänkarna.

https://www.flickr.com/photos/serguei2k/3843151003/sizes/l

En liten fördjupning i Tottis hemtrakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in