2017-06-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Italien besegrade Frankrike med 2-1 i åttondelsfinalen och nu även Zambia i kvartsfinal. Zambia hade i sin tur besegrat Tyskland i sin åttondelsfinal. Underläge med 0-1 då Pezzella blev utvisad i första halvleken. Kvitterade i andra, sedan återigen underläge för att återigen kvittera i 88:e minuten. Sedan vinner man på övertid. Vackert och stort. Såg inte matchen men den känns som en klassiskt italiensk match där utsattheten lyfter laget.

http://resources.fifa.com/mm/document/tournament/competition/02/89/29/25/eng_47_0605_ita-zam_fulltime.pdf

Semifinal mot England på fredag.

Och som du nämner är det ovanligt att Italien är framgångsrika för ungdomar. Man siktar alltid på gli Azzurri, och vad som gynnar det riktiga landslaget. Finns en anledning till att Donnarumma & co inte är med.

Däremot finns rykten om att Donnarumma kanske ska vara med i U21 EM under sommaren. Och han är också ryktenas man angående il Mercato. Jg tror att han stannar i Milan, men att Raiola förhandlar fram klausuler om att kunna lämna om någon lägger ett vansinnigt bud eller om Milan inte kvalificerar sig till CL nästa säsong.
Citera
2017-06-05, 20:27
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag försöker kolla efter info hur Italien gör med de "stora" u-21-lirarna som är uttagna i a-landslaget. Kommer Berardi, Bernardeschi, Donarumma, Rugani mfl spela u-21-EM? Någon som har hängt med i nyhetsflödet de senaste veckorna? Brille?

Det är väl upp till spelarna om dom vill vara med, och så klart tränaren. Vi får väl se vem som är med i truppen. Football Italia hade en nyhet om det där idag... Ja, här är den.

http://www.football-italia.net/103685/gigio-play-u21-championship

Sen har jag funderat lite på Mandragora som har spelat för U-21, men nu spelar U-20 VM. Kan han göra ett mästerskap till i sommar?
Citera
2017-06-05, 20:45
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Italien besegrade Frankrike med 2-1 i åttondelsfinalen och nu även Zambia i kvartsfinal. Zambia hade i sin tur besegrat Tyskland i sin åttondelsfinal. Underläge med 0-1 då Pezzella blev utvisad i första halvleken. Kvitterade i andra, sedan återigen underläge för att återigen kvittera i 88:e minuten. Sedan vinner man på övertid. Vackert och stort. Såg inte matchen men den känns som en klassiskt italiensk match där utsattheten lyfter laget.

http://resources.fifa.com/mm/document/tournament/competition/02/89/29/25/eng_47_0605_ita-zam_fulltime.pdf

Semifinal mot England på fredag.

Och som du nämner är det ovanligt att Italien är framgångsrika för ungdomar. Man siktar alltid på gli Azzurri, och vad som gynnar det riktiga landslaget. Finns en anledning till att Donnarumma & co inte är med.

Det var VAR som gav det röda kortet, domaren hade blåst för straff. Nu blev det istället en frispark och ett rött för Pezzella. Mycket märkligt även om det kanske var rätt. Nu visade FIFA inte direkt några repriser, men det kändes inte som ett kort iaf. Jag vet inte vad jag ska tycka om VAR. Det känns som att det kan bli fel i vilket fall som helst. Men nu gjorde Italien det som dom ska göra, vara tillräckligt bra oavsett hur domaren är.

Orsolini är fantastisk, fyra mål på dom senaste fyra matcherna, vem bryr sig om Berardi nu? Dimarco's frispark i 88:e och Vido som kanske borde ha blivit utvisad, nickar istället in 3-2 i förlängningen på en hörna. Detta unga Italien är extremt duktiga på fasta situationer
Citera
2017-06-05, 21:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Däremot finns rykten om att Donnarumma kanske ska vara med i U21 EM under sommaren. Och han är också ryktenas man angående il Mercato. Jg tror att han stannar i Milan, men att Raiola förhandlar fram klausuler om att kunna lämna om någon lägger ett vansinnigt bud eller om Milan inte kvalificerar sig till CL nästa säsong.
Det här med att ta sig till champions league har fått en märkligt stor betydelse. Om Milan som fyra tar sig till champions league med ett halvkasst lag för att sen åka ut i gruppen eller i åttondelen, är det något som får en spelare att stanna i en klubb? Varför betyder det så mycket?

Att ta sig långt i champions league och ha ett slagkraftigt lag är en annan femma, men att komma till champions league gör väl "alla" förr eller senare.
Citera
2017-06-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det här med att ta sig till champions league har fått en märkligt stor betydelse. Om Milan som fyra tar sig till champions league med ett halvkasst lag för att sen åka ut i gruppen eller i åttondelen, är det något som får en spelare att stanna i en klubb? Varför betyder det så mycket?

Att ta sig långt i champions league och ha ett slagkraftigt lag är en annan femma, men att komma till champions league gör väl "alla" förr eller senare.

Jag tror det kan ha en större betydelse. Tänk Totti som alltid pressat ägarna att satsa pengar. Sensi satsade för mycket pengar, och till stor del kan det ha berott på pressen från Totti. Han vill ha ett slagkraftigt lag och "tvingar" ägarna att satsa.

Detta kan ses på samma vis. Och jag tror inte att ultras har några som helst problem med en "framgångs-klausul". Piska fram framgångar!
Citera
2017-06-05, 21:15
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag tror det kan ha en större betydelse. Tänk Totti som alltid pressat ägarna att satsa pengar. Sensi satsade för mycket pengar, och till stor del kan det ha berott på pressen från Totti. Han vill ha ett slagkraftigt lag och "tvingar" ägarna att satsa.

Detta kan ses på samma vis. Och jag tror inte att ultras har några som helst problem med en "framgångs-klausul". Piska fram framgångar!
Ja det är nog så man ska se det. Ett mätbart sätt att sätta press.
Citera
2017-06-05, 21:26
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Tycker det är ett bakvänt tänk du kör med. Att det är bättre att skita i det än att förlora. Eller att det är bättre att åka ut tidigt än att förlora på slutet.

CL är inte något Kalle Anka-jippo man bara kan skita i. Det är ju där man vill vara med. Även om man torskar 6 raka så är det bättre än att inte vara med alls.

Däremot kan jag tycka att det känns lite girigt med spelare som hela tiden försöker byta klubb för att ta sig framåt i karriären, istället för att ge det en chans med klubben som tror på en & vill ha en kvar.
Citera
2017-06-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Tycker det är ett bakvänt tänk du kör med. Att det är bättre att skita i det än att förlora. Eller att det är bättre att åka ut tidigt än att förlora på slutet.

CL är inte något Kalle Anka-jippo man bara kan skita i. Det är ju där man vill vara med. Även om man torskar 6 raka så är det bättre än att inte vara med alls.

Däremot kan jag tycka att det känns lite girigt med spelare som hela tiden försöker byta klubb för att ta sig framåt i karriären, istället för att ge det en chans med klubben som tror på en & vill ha en kvar.

Tyvärr belönas inte lojalitet. Om du säger att du tänkt stanna alldeles oavsett så finns det ingen anledning att ge dig en hög lön, vilket gör dig lite dum. Om du säger att du kanske lämnar om du inte blir belönad gör dig egoistisk. Men om du säger att du kanske lämnar om laget inte har förmågan att lyckas, så ger det förhoppningsvis dig och laget framgångar. En balansgång...
Citera
2017-06-05, 21:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Nja jag menade att det inte är så karriärsdefinierande för Donnarumma att vara med i Champions league 2018 som 19 åring så att han behöver ha det som klausul. Det har inte precis skapats några legender av Arsenals champions league säsonger de senaste åren(och då har de ändå gjort det "bra"). Att bara ta sig dit är inte mycket i sig ,men som brille påpekade är det väl så man sätter press på klubben nuförtiden.

Jag tycker personligen att rejäla satsningar för att visa att man vill tillbaka till top 10 är viktigare. Men det kan vara svårt att få in det i ett kontrakt på något annat sätt.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-06-05 kl. 21:48.
Citera
2017-06-05, 21:54
Medlem
Ett annat alternativ är att du är lagets i särklass dyraste tillgång och klubben håller på att gå i konkurs. Ska du likt Nesta offra dig för klubbens bästa, eller ska du låta klubben försvinna ned flera divisioner där du som ung stjärna ska offra de viktigaste åren?

Nesta och Baggio räddade Lazio och Fiorentina, eller mer rätt deras ägare. Men det gjorde att de aldrig kunde få uppleva Tottis enorma kärlek från en klubb.

Det är oerhört märkliga och mäktiga mekanismer som spelar in. Och man ska absolut inte bortse från ultras inverkan.

Både Nesta och Baggio är hyllade. Baggio anses av de flesta vara italiens främsta spelare genom tiderna och Nesta är normalt i topp fyra när det gäller försvarare.
Citera
2017-06-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan

På tal om Cagliaris talanger så finns Cragno i Benevento, ingen sard visserligen enligt wiki, men jag har sett ett gäng matcher med Cragno och jag tycker att det kan nog bli en fin målvakt. Snart bara tio minuter kvar att avgöra vem som möter Carpi i finalen. Benevento har 1-0 sen första mötet, nu står det 0-0.

Första matchen mellan Carpi och Benevento slutade 0-0. Avgörandet sker på fredagen 8:e juni. (samma dag som U20 VM-semifinalen Italien mot England.)
Citera
2017-06-05, 22:41
Medlem
Citat:

Parma – Lucchese 2-1
http://cdn.corrieredellosport.it/images/2017/05/31/215341337-ca40be34-0bd3-4d50-b77b-e01ca8705ec7.jpg

Pordenone - Cosenza 1-0
http://www.sienaclubfedelissimi.it/resize.php?maxx=708&src=upload/d5438de759423bb3b41c96e7ed023573.jpg

Livorno – Reggiana 1-2
https://staticsportube.akamaized.net/Web/FILES/public/thumbs/vod_news_andata_quarti_playoff_livorno_reggiana_16 17_2.jpg
...

Lucchese Parma 1 – 2
Alessandria Lecce 0 – 0
Cosenza Perdenone 0 – 0
Reggiana Livorno 2 – 2

Semifinalerna;
Parma - Pordenone
Alessandria - Reggiana

Finalen spelas 17:e juni där jag nu hoppas på Parma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in