Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Åh, kära du, jag skäms inte ett dugg.
Jämförelsen med JM är i en specifik sakfråga och där går du arm i arm med henne beträffande "barnperspektivet".
Jag påtalar din Agenda att smutskasta offer och det har du gjort långt innan jag inträdde aktivt i tråden. Erinrar mig att just du introducerade fyllediskussionerna om hur aspackad Anki var och som det var ett jävla hallå om innan FUP via sms och PM, att de inte klarat av att hala flaggan blabla.
...så kasta inte sten i glashus.
Du förringar AG redan i text som den lille gossen. Han är troligen på 14:e året som tonåring och har en egen vilja och en mycket hög nivå gällande etik.
Påtryckningar är nåt du gärna överbetonar för att förstärka hans svaghet och du påstår att hans mormor använder honom som slagträ för att hämnas.
...allt detta anser jag är bs hur du än går i taket och snart behöver luktsalt.
Avslutningsvis:
Vad som än sker så ska AG ha en stor eloge för sina fina egenskaper och han har gott stöd av sin pappa och garanterat av sin mormor, moster och syster. Han har ett välbehövligt skyddsnät och har förutsättningar att klara sig bra trots vidriga omständigheter via sin mor.
Det stämmer att jag via en insatt person i utredningen fick uppgifter om att makarna Möller gick och lade sig tidigt pga att de druckit mycket. Det skulle också varit orsaken till att de lämnade dörren öppen och glömde ta ner flaggan.
Mer mystiskt än att man inmundigade en del alkohol på tu man hand skulle orsakerna till att en mördare kunde ta sig in och övermanna dem utan att det märktes, inte vara. Inga förgiftningar, inget sömnmedel, inga gaser eller kidnappningar - allt som det spekulerades om i tråden.
Idag vet vi att det var sant. GM påstås ha haft ett alkoholmissbruk och hade 2,0 promille i blodet när han dog, dvs rätt berusad. AM påstås ha druckit en liter vin den kvällen innan hon gick och la sig. På sjukhuset hade hon bara 0,1 promille i blodet - men vi vet inte om det mättes upp efter blodtransfusion eller långt senare. De flesta av oss blir rätt berusade med högre promillehalt än så av att själva dricka en liter vin.
Så vad i detta finns det som "smutskastar offren"??
Det är fullt tillåtet och mycket vanligt att vuxna människor dricker en del alkohol på sitt landställe och blir berusade en ledig kväll. Jättevanligt och absolut inte skamfyllt eller något som måste hyschas ner. Om du tycker det är moraliskt förkastligt får det stå för dig. Jag tycker att
paret Möller hade all rätt i världen att få göra som om de ville.
Hurvida AG "har en mycket hög nivå när det gäller etik" tror jag faktiskt inte att någon av oss kan bedöma. Av hans tre äldre syskon har två redan dömts i domstol, hans hemförhållanden verkar ha varit kaotiska och missbruk har förekommit hemma hos JM. Var inte också hans far delaktig i JMs bolag?
Han är ett minderårigt barn vars moralbegrepp och etiska kompass ännu inte är färdigutvecklad - det är den inte på något barn i hans ålder. Låt honom känna trygghet och stabilitet och slippa delta i rättskipningen mot hans mamma. Hur gärna Ankis målsägarbiträde än talar sig varm för detta.
Du antyder på ett obehagligt vis att alla uppgifter om ett offer som inte direkt innehåller en hyllningskör är att smutskasta. Liksom att allt som indirekt kan gynna en åtalad är att "gå arm-i-arm" med den mordåtalade. Det är naturligtvis inte så. Man behöver inte bära svartvita PK glasögon hela tiden - ibland är det rätt nyttigt att ta av dem. Prova så får du se!