2017-06-06, 12:26
Medlem
sajebiss avatar
Attacken mot Raqqa har inletts

Hoppas vi inte får se några s.k. manifestationer från ISIS-anhängare idag under nationaldagsfirandet.
Citera
2017-06-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Läste att USA koalitionen belägrat Raqqa sedan i höstas. Alltså över 6 månader. Borde inte staden och is krigarna svälta ihjäl? Hur får de in mat i staden om den är under belägring?

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är en felaktig uppgift. Om Raqqa är helt belägrat nu, så har det skett den senaste veckan, de var omringade från tre håll, är den sista uppgiften jag har sett.

Stämmer som humanlife säger, sdf har 3 sidor av raqqa, den södra är under isis kontroll.

Sedan är det såklart svårt för dem att transportera något speciellt på den sidan med floden där samt att förhoppningsvis ett vakande öga av koalitionens flyg
Citera
2017-06-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Stämmer som humanlife säger, sdf har 3 sidor av raqqa, den södra är under isis kontroll.

Sedan är det såklart svårt för dem att transportera något speciellt på den sidan med floden där samt att förhoppningsvis ett vakande öga av koalitionens flyg

Har USA slagit ut broarna som går över floden i Raqqa.

Kanske inte går på grund av att stänga in civila.
Citera
2017-06-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321

De flesta broarna om inte alla är mig veterligen ur bruk, ska ha förstörts av bombningar
Citera
2017-06-06, 13:09
Medlem
Tillssons avatar
Citat:

Det verkar som om alla broarna i själva Raqqa är sönderbombade.

https://mobile.almasdarnews.com/article/us-coalition-destroys-every-bridge-inside-northern-raqqa-town/

https://syria.liveuamap.com/en/2017/3-february-pics-from-destroyed-raqqa-bridges--
Citera
2017-06-06, 13:15
Medlem
Tillssons avatar
FSA har börjat en offensiv mot SAA i östra al-Suwayda. Igår sköt de ner ett syriskt flygplan lite längre norrut.

Om man ser på bilderna avancerar de i konvojer över öppen yta. Känns väldigt riskabelt med tanke på RuAFs lyckade angrepp mot IS-konvojerna senaste veckan.

https://twitter.com/worldonalert/status/872033306489094144
https://syria.liveuamap.com/en/2017/6-june-fsa-army-of-eastern-lions--and--alabdo-martyrs-launch
Citera
2017-06-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
De flesta broarna om inte alla är mig veterligen ur bruk, ska ha förstörts av bombningar

Då borde operationen gå snabbt, tror fortfarande att SDF gjort en överenskommelse om Raqqa. Svårt att se SDF ta så mycket och snabbt i Raqqa regionen utan att ha gjort en deal.

Turkiet verkar i alla fall ha gått över till Ryssland på grund av stödet för SDF.

Hindrar Tyskland plats i landet och ropar efter att Qatar ska ansluta sig till dem och Ryssland.
Citera
2017-06-06, 16:56
Medlem
Citat:
Då borde operationen gå snabbt, tror fortfarande att SDF gjort en överenskommelse om Raqqa. Svårt att se SDF ta så mycket och snabbt i Raqqa regionen utan att ha gjort en deal.

Turkiet verkar i alla fall ha gått över till Ryssland på grund av stödet för SDF.

Hindrar Tyskland plats i landet och ropar efter att Qatar ska ansluta sig till dem och Ryssland.
Du ovh bl a Humanlife tror på en deal mellan SDF och ISIS... Hur är det ens möjligt? Hur kommer man överens med vissa terrorister om att de ska lämna Rakka och gå mot Palmyra samtidigt som man krigar med dem? Vad gör de terrorister som blir kvar i Raqqa med sina bröder som accepterar en sån överenskommelse? Logisk är det omöjligt med en sån överenskommelse, rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-06-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Du ovh bl a Humanlife tror på en deal mellan SDF och ISIS... Hur är det ens möjligt? Hur kommer man överens med vissa terrorister om att de ska lämna Rakka och gå mot Palmyra samtidigt som man krigar med dem? Vad gör de terrorister som blir kvar i Raqqa med sina bröder som accepterar en sån överenskommelse? Logisk är det omöjligt med en sån överenskommelse, rätta mig om jag har fel.

Beror på vad du anser IS är.

Om man tror att de styrs av andra länder som jag så är en överenskommelse inte fel tänk.

Jag tror att IS skapades av Sunni länderna för att störta shia regeringarna i både Syrien och Iraq.
Citera
2017-06-06, 17:13
Medlem
Citat:
Beror på vad du anser IS är.

Om man tror att de styrs av andra länder som jag så är en överenskommelse inte fel tänk.

Jag tror att IS skapades av Sunni länderna för att störta shia regeringarna i både Syrien och Iraq.
Tycker du att det låter logisk att IS säger till SDF att ni får döda en del av oss medans resten av oss går mot Palmyra?

Jag vill veta hur en sån överenskommelse gick till. Hur kan SDF kriga med ISIS samtidigt som de gör en deal med dem? Omd et blev fred mellan SDF och IS ås hade jag också trott på en deal.
Citera
2017-06-06, 17:23
Medlem
Citat:
Du verkar bortse från möjligtheten det kan handla om en strategisk reträtt från landsbygden till städer, där IS underläge i eldkraft och numerär inte har lika stor inverkan?

Citat:
Märkligt då att IS anfaller de sunnigrupper i Syrien som inget hellre vill än att just störta "shia"*-regimen...

*Är verkligen alawiter att betrakta som shiamuslimer? Ingen vet väl egentligen vad den religionen går ut på?
Citera
2017-06-06, 19:54
Medlem
Tittade på ett par filmer från Idlib provinsen utlagda på Live-leak som ju enligt svenska medier behärskas av "moderata rebeller" och som väl skulle visa hur vardagligt och bra livet fungerar där när folket slipper Assad. Filmerna var textade på engelska och väl avsedda för västerländsk publik. Jag undrar hur dessa sk moderata rebeller tänker när de lägger ut en film där kvinnor verkar nästan ha utegångsförbud och husarrest och är nästan totalt frånvarande i folkvimlet och en västerlänning skall uppfatta det som trevligt?

https://www.liveleak.com/view?i=4a7_1496703554
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in