2017-06-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Precis alla sätt? Det är ju ungefär de senaste fem åren Djurgården har tappat nästan all kulturell relevans samtidigt som Hammarby är större än nånsin. Visst var Hammarby enormt mycket större även innan men nu är det ju inte ens nåt att diskutera. Hammarby är störst och Djurgården ses som marginellt viktigare än typ Assyriska.

Alltså jag är hammarbyare och saknar tiden när derbyna mot Djurgården var nästan lika viktiga som de mot AIK. Men djurgårdarna fortsätter att skjuta sig själva i foten så det är väl bara att ge upp.

"Marginellt viktigare än Assyriska" haha, tror snarare att närmare 70-80 procent från er sida ser matchen mot oss som den viktigaste.
Citera
2017-06-05, 18:59
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
"Marginellt viktigare än Assyriska" haha, tror snarare att närmare 70-80 procent från er sida ser matchen mot oss som den viktigaste.

Nog för att Assyriska-jämförelsen var en överdrift, men ni Djurgårdare är de sista som bör uttala sig om det här med rivalitet. Ni har alltid hävdat att derbyt mot oss är en icke-match, att Gnaget är den enda riktiga rivalen i Stockholm och "lillbajen" är en parentes. Jag har samtidigt följt en del trådar och forum där Djurgårdare inför derbyt mellan oss och Gnaget sitter och hoppas på Gnaget, och det hatas mer mot oss än vad det gör mot Gnaget bland supportrarna. Det går inte ihop. Jag förstår dock varför - ni har tappat en del av er identitet i och med Stadion, och inkräktar numera på oss. Detta är ni såklart medvetna om, och den naturliga reaktionen utåt är därför offensiv.

Åtminstone för egen del så har det alltid varit klart hur jag förhåller mig till Stockholmslagen: jag hatar båda precis lika mycket. Växte upp i Stockholm bland en majoritet av såväl gårdare som gnagare, och kom successivt att förakta alla precis lika mycket. Inget derby är viktigare än det andra.

Hatet mot er gårdare har dock vuxit kraftigt de senaste åren eftersom ni beter er allt mer smutsigt. Alla är horungar eller vrak, ni är äkta. Ni "skiter i publiken", men hånar alla andra när de tappar ett par tusen från match till match. Ni bryr er bara om sportsliga resultat, men allt ni pratar om efter era derbytorskar är hur ni kör över oss på läktarna. Alla lag parkerar bussen, trots att de gör fler mål på er än vad ni gör på dem. Det finns liksom ingen reson i era resonemang. Ni är kappvändare, och ni saknar klass. Gäller givetvis inte alla gårdare, men dessvärre är det den typen som hörs och syns.

Jag kan därför med handen på hjärtat säga att jag njuter mer efter en derbyvinst mot er än mot Gnaget. Matcherna är dock, på förhand, precis lika viktiga. Tro inget annat.
Citera
2017-06-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Nog för att Assyriska-jämförelsen var en överdrift, men ni Djurgårdare är de sista som bör uttala sig om det här med rivalitet. Ni har alltid hävdat att derbyt mot oss är en icke-match, att Gnaget är den enda riktiga rivalen i Stockholm och "lillbajen" är en parentes. Jag har samtidigt följt en del trådar och forum där Djurgårdare inför derbyt mellan oss och Gnaget sitter och hoppas på Gnaget, och det hatas mer mot oss än vad det gör mot Gnaget bland supportrarna. Det går inte ihop. Jag förstår dock varför - ni har tappat en del av er identitet i och med Stadion, och inkräktar numera på oss. Detta är ni såklart medvetna om, och den naturliga reaktionen utåt är därför offensiv.

Åtminstone för egen del så har det alltid varit klart hur jag förhåller mig till Stockholmslagen: jag hatar båda precis lika mycket. Växte upp i Stockholm bland en majoritet av såväl gårdare som gnagare, och kom successivt att förakta alla precis lika mycket. Inget derby är viktigare än det andra.

Hatet mot er gårdare har dock vuxit kraftigt de senaste åren eftersom ni beter er allt mer smutsigt. Alla är horungar eller vrak, ni är äkta. Ni "skiter i publiken", men hånar alla andra när de tappar ett par tusen från match till match. Ni bryr er bara om sportsliga resultat, men allt ni pratar om efter era derbytorskar är hur ni kör över oss på läktarna. Alla lag parkerar bussen, trots att de gör fler mål på er än vad ni gör på dem. Det finns liksom ingen reson i era resonemang. Ni är kappvändare, och ni saknar klass. Gäller givetvis inte alla gårdare, men dessvärre är det den typen som hörs och syns.

Jag kan därför med handen på hjärtat säga att jag njuter mer efter en derbyvinst mot er än mot Gnaget. Matcherna är dock, på förhand, precis lika viktiga. Tro inget annat.
Fortsätt såhär, för detta älskar jag! Gårdare som hävdar storhet genom gamla meriter och bajare som går bananas i myten om sig själva! Kan inte bli bättre!!
Citera
2017-06-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
På vilka sätt förutom publik (senaste fem åren) är Bajen en större klubb än DIF?
Jag pratar publikt. Lägg också till uppmärksamhet i media och era interna möten som bajen alltid vinner.

Btw, det är nuet som räknas.
Citera
2017-06-05, 19:55
Medlem
Citat:

För mig är den största anledningen till att hatet mot Gnaget är större för de är riktigt äckliga vid vinster och att min bekantskapskrets främst är Gnagare. Gnagare är snåla, egoistiska med en jävla hybris så blir liksom svårt att inte hata dem mest. Ni är dock en solklar tvåa och oavsett vad folk säger kommer matcherna mot er smälla jävligt högt.
Citera
2017-06-05, 21:14
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggaassgasgas
Jag pratar publikt. Lägg också till uppmärksamhet i media och era interna möten som bajen alltid vinner.

Btw, det är nuet som räknas.
Okej, jag vill inte förringa Bajens publiksiffor - jag tycker de är otroligt imponerande, även om många är fågelholkar - men jag tycker att det finns fler aspekter som räknas i vad som är en "stor" klubb. Tycker till exempel att det krävs lite mer än en ynka titel någonsin om klubben man jämför med har 11 SM-guld och 4 cup-guld. Att du nämner uppmärksamhet i media är ju intressant då vi varit relevanta i media i tio år medan vi mer eller mindre konstant varit mediokra eller fullkomligt värdelösa, även inför den här säsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Precis alla sätt? Det är ju ungefär de senaste fem åren Djurgården har tappat nästan all kulturell relevans samtidigt som Hammarby är större än nånsin. Visst var Hammarby enormt mycket större även innan men nu är det ju inte ens nåt att diskutera. Hammarby är störst och Djurgården ses som marginellt viktigare än typ Assyriska.
Absolut, när vi spelade på Stadion och ni på Söderstadion och hade liknande publiksiffror, vi hade ett välfyllt prisskåp och ert ekade tomt, vi spelade i Allsvenskan och ni i Superettan, så var Hammarby fortfarande enormt mycket större eftersom ni var "kulturellt relevanta". Herregud, myten!
Citera
2017-06-05, 22:41
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Det finns liksom ingen reson i era resonemang. Ni är kappvändare, och ni saknar klass. Gäller givetvis inte alla gårdare, men dessvärre är det den typen som hörs och syns.
Tycker du helt ärligt att det finns reson hos er bajare då? Det enda man hör av er är om våra derbytorskar, medan era tabellplaceringar skrattas bort med det klassiska "vi är bajare, vi skiter i tabellen". Ett bra exempel på hur ni själva saknar reson i era argument är ditt eget resonemang. Du säger att vi blivit smutsigare, men du frånser helt från att det faktiskt är ni bajare som knivskurit folk på stan de senaste åren, att det är ni bajare som attackerat våra pubar när DFG inte ens varit där och att det är ni bajare som försökt storma vår familjeläktare. Ni påstår att vi är grindif, men ni bortser helt från ert egna gnäll om biljettpriserna, att det är för jobbigt att åka till Solna och att ni gjorde världens sak av "låt han dö"-ramsan (vilket f.ö. journalister fortfarande gnäller om). Nämn en gång vi gnällt så mycket som er? Vis derbyförluster? Ja, är man en riktig supporter så är det fullt befogat att snälla efter en derbyförlust. Det förstår nog du också.

Sen ja, det finns rötägg i Djurgården också. Det säger jag inte emot. Men en gnutta (läs: ett helrör) självinsikt vore faktiskt på plats för er då allt det ni anklagar oss för är något ni så uppenbart har själva också!
Citera
2017-06-05, 22:51
Medlem
Snorkelbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöqa
Snyggt trestegstifo av gbg senast och bra bortafölje! Helt ok drag på CN men inget utöver det vanliga.

Ang. storleken på vår klack nu kontra förr så är det klart att framgång har en del i det men det är lite oärligt när folk försöker låtsas som att framgången är enda faktorn. CN skapades inför säsongen 2015 efter otaliga år av att klubben aktivt motarbetat supporterkulturen kring klubben. Helt plötsligt skapades ett publikdrag redan inför säsongen, och många gamla klackrävar återvände mm, långt innan någon ens kunde drömma om framgång. Klacken var bättre än på länge redan i premiären, och därefter drar som ni kanske vet folk folk. CN blev större och större hela våren trots att det inte var förrän sent på hösten som folk i staden började se IFK som ett reellt topplag.

Sen är det väl iofs också en styrka att växa i medgång också. ÖSK eller HeIF hade ju exempelvis aldrig klarat växa på samma sätt under samma förutsättningar.

Det krävs knappast någon raketforskare för att komma fram till att om laget presterar kommer också publiken. Det är precis det som hänt er! Om grabbarna med 12 fingrar nere på den lokala pizzerian säger annat ljuger dom tyvärr för dig!

Vad gäller oss är du även där ute och och cyklar. Under förra säsongen gick laget riktigt bra under våren vilket också gjorde att publiken tog sig till arenan. Så funkar det på dom flesta allsvenska arenorna! Jävligt tråkigt... Ja! Uppenbarligen funkar svenska publik så.

http://www.na.se/fotboll/allsvenskan/osk-s-publiksucce-sa-ar-klubben-bast-i-allsvenskan
Citera
2017-06-05, 23:25
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Tycker du helt ärligt att det finns reson hos er bajare då? Det enda man hör av er är om våra derbytorskar, medan era tabellplaceringar skrattas bort med det klassiska "vi är bajare, vi skiter i tabellen". Ett bra exempel på hur ni själva saknar reson i era argument är ditt eget resonemang. Du säger att vi blivit smutsigare, men du frånser helt från att det faktiskt är ni bajare som knivskurit folk på stan de senaste åren, att det är ni bajare som attackerat våra pubar när DFG inte ens varit där och att det är ni bajare som försökt storma vår familjeläktare. Ni påstår att vi är grindif, men ni bortser helt från ert egna gnäll om biljettpriserna, att det är för jobbigt att åka till Solna och att ni gjorde världens sak av "låt han dö"-ramsan (vilket f.ö. journalister fortfarande gnäller om). Nämn en gång vi gnällt så mycket som er? Vis derbyförluster? Ja, är man en riktig supporter så är det fullt befogat att snälla efter en derbyförlust. Det förstår nog du också.

Sen ja, det finns rötägg i Djurgården också. Det säger jag inte emot. Men en gnutta (läs: ett helrör) självinsikt vore faktiskt på plats för er då allt det ni anklagar oss för är något ni så uppenbart har själva också!

Att den gemene bajaren inte skulle bry sig om tabellplaceringar stämmer givetvis inte. Du förstår nog inte hur trötta vi supportrar är på misskötsel i klubben, harvande i lägre divisioner och mediokra placeringar i den allsvenska tabellen. Vi är dock vana vid det, och har därför svårt att ha samma förväntningar eller krav på våra sportsliga prestationer som man bör ha på klubbar som Malmö, Gnaget och Djurgården med fler meriter och större finansiella muskler. Med det sagt drömmer vi ändå om sportsliga framgångar, och det tror jag också att vi kommer få se inom de närmsta åren.

Sedan tycker jag vi måste hålla isär diskussionen här. Att firmascenen och till viss del ultrasscenen är smutsig vet vi alla om, och det gäller alla lag. Min kritik riktar sig till julgranssupportrar och andra gårdare. Er hybris är provocerande, och att ni fortfarande bröstar upp er inför derbyn gör att jag inte känner någon som helst sympati för er efter derbytorskarna år efter år. Givetvis vet jag hur grinigt och jobbigt det är efter ett derby, men ni förtjänar det av så många anledningar. Ni gör det hela ännu värre dessutom då ödmjukhet inte riktigt är er grej. Ni är Stockholms stolthet, ni har 11 guld, ni är störstbästvackrast och så vidare, och så vidare.

Och vad gäller smutsiga attacker på stan: kanske inte helt rätt läge med tanke på vad era firmagrabbar gjorde på Medis inatt. Jag har bekanta som bevittnade det hela, 40-50 man som fullständigt slog sönder julgranssupportrar och ultras som firade derbysegern. Tjejer som misshandlades och vanliga supportrar som hamnade på sjukhus, kanske inte en skalp man gärna skryter om? Det är ett lågvattenmärke, oavsett vad KGB gjort för 10 månader sedan. Dock ingenting jag tänker vända mot dig/er då jag vet att samma skit sker från alla håll.
Citera
2017-06-06, 00:27
Medlem
ÖFKs tifo mot Sundsvall nedan. Twist på slutet med en passning till Giffarna. I övrigt ark över alla läktare.

http://imgur.com/a/Un1Ep - Steg ett
http://imgur.com/a/3F78x - Steg två

Film på det hela (Muta musiken, fruktansvärt, när man väl fått en bra låt (rött & svart pumpar hjärtat) så borde man köra den jämt. Pinsamt)
https://www.youtube.com/watch?v=z4ba4z5AGHo

Patronerna körde ungefär som ifjol med konfetti, pappersslingor och lite rök. Enkelt men effektfullt! Ska bli kul att se vad de gör till matchen i Sundsvall.
Citera
2017-06-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Gårdarna får spela Håkan Hellström - Din tid kommer på repeat till nästa derby.

hata gais

hehe, den där är ganska fin ändå, lite Morrissey-esque, det är många tonåringar(och förmodligen en och annan fullt färdigutvecklad människa också) som har eller kommer hångla och lipa till den. Han är bra på det där.

hata Gais.
Citera
2017-06-06, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Okej, jag vill inte förringa Bajens publiksiffor - jag tycker de är otroligt imponerande, även om många är fågelholkar - men jag tycker att det finns fler aspekter som räknas i vad som är en "stor" klubb. Tycker till exempel att det krävs lite mer än en ynka titel någonsin om klubben man jämför med har 11 SM-guld och 4 cup-guld. Att du nämner uppmärksamhet i media är ju intressant då vi varit relevanta i media i tio år medan vi mer eller mindre konstant varit mediokra eller fullkomligt värdelösa, även inför den här säsongen.

Absolut, när vi spelade på Stadion och ni på Söderstadion och hade liknande publiksiffror, vi hade ett välfyllt prisskåp och ert ekade tomt, vi spelade i Allsvenskan och ni i Superettan, så var Hammarby fortfarande enormt mycket större eftersom ni var "kulturellt relevanta". Herregud, myten!
På tal om "myten" är jag nyfiken om vad ni derbynollor hänvisar till?

Genuint nyfiken, berätta gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in