2017-06-05, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, om Nisse står inför valet att:
A) Amortera
B) Konsumera

Så har Nisse i fallet A) sparat då dennes nettotillgångar ökat.

Hur blev detta svårt att förstå?

Visst, men hur ska Nisse kunna realisera sin tillgång? Antingen genom att sälja, och var ska då Nisse bo? Eller genom att låna upp på bostaden och då är det tillbaka på ruta ett.
2017-06-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Lånar den här tråden.

Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att amorteringskrav är sådan katastrof för somliga människor att de inte har råd? Kanske har frågat detta tidigare, men jag kan inte sätta fingret kring det.

Jag som vart student och fått ungefär 2900 + 6000 i månaden, dvs studiebidrag + studielån. Till och med jag skulle ha råd att betala på en lägenhet som kostar ungefär 1,5 miljoner med skälig avgift. Problemet för studenter som jag är ju dock att vi får ju inte bostadsrätter förrän vi har ett fast jobb, även om vi skulle ha råd med dessa bostäder. Fast andra som har skaffat bostad redan, de har ju knappast samma problem. De är inte sällan TVÅ stycken som jobbar heltid, alltså inte bara en som jobbar. Varför skulle inte två stycken som jobbar ha råd med lite extra amortering? Att vara så på gränsen ekonomiskt kan de väl ändå inte vara?
Det är nog inte så att det är en katastrof.

Det finns flera betraktelsesätt:
A) En del ser amortering som onödigt sparande och blir irriterade över tvångssparandet. Det är dock deras strikt personliga uppfattning. Men den kommer väl till uttryck i media.

B) Den som kan kasta av sig det egocentriska perspektivet och betrakta "systemet" kan göra observationen att några yngre som inte har så mycket och därmed har behov att köpa saker, och kanske samtidigt skaffar barn, är det minst lämpliga att tvinga på sparande. Däremot de som är 55 och barnen flyttat och har allt de behöver de kan amortera desto mer.
Dvs uppfattningen här är att folk kan få låna när de har stora utgifter och amortera av lånen när de har små utgifter.

Resonemanget i B) kolliderar dock med föreställningen att man skall spara ihop till det men köper, vilken förfäktas av en del i tråden.

C) En del menar att investeringarna i bostäder minskar i Sverige när staten gör det för svårt att köpa. Alternativt att folk prioriterar bostäder och det går ut över annan konsumtion vilket gör att ekonomiska aktiviteten minskar och arbetslösheten ökar.
2017-06-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Javisst, herr Banan utgår endast från räntekostnaden och bortser från att lägenheterna kostar riktiga pengar, riktiga summor som faktiskt måste betalas tillbaka också.
Ränteutgifter.
Lånet kan vara amorteringsfritt och så löser men det vid försäljning. Vad är det som bortses ifrån?

Citat:
Alpha menar att detta dock inte är något problem eftersom lånet löses vid försäljning, dock förutsatt att man får täckning av den dåvarande köpesumman!
Vad är det för potentiellt problem du talar om?

Citat:
Detta resonemang (att lånade pengar på nåt vis inte är riktiga pengar) är naturligtvis helt bisarrt.
Vad menar du med "riktig pengar"??

I ena fallet har man en skuld och i andra en fordran. Klart att det är olika när man befinner sig på motsatta sidor.

Du behöver försöka konkretisera vad det är för problem du ser.

Citat:
Jag blir lite förstämd när jag hör talas om folk som blir väldigt upprörda när de blir "blåsta" av arbetsgivaren på några hundra för uteblivna ob-tillägg eller dyl, eller när det blir tjafs på jobbet om att det är för dyrt att lägga hela 50:- per person när någon fyller år. En tjej köpte nyligen lägenhet för två miljoner och var sur på säljaren för att hon fick betala för stor del av månadsavgiften den månaden hon skulle flytta in. Hon blev ju blåst på säkert en tusenlapp!!

Då kan samma slags individer utan att tveka höja buden i bostadsauktion med 10-20-50-100 tusen åt gången.

Det är precis samma slags pengar det handlar om.
Det ena var frivilligt och överenskommet.
Det andra var ofrivilligt och inte överenskommet.

Hur i all världen gör man för att inte förstå att reaktionerna är olika på det?
(Låter dock orealistiskt att inte månadsavgiften var reglerad i enlighet med tillträdet. Sådant brukar mäklare klara av).

Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
Precis! Det verkar som att folk handlar med låtsaspengar när de köper bostad men riktiga pengar när de betalar månadsavgiften.
Verkar för vem?

Citat:
Ursprungligen postat av rewhy2
Ett lån på 2 000 000 med en ränta på 1,5% som betalas av på 30 år gör att det kostar ca en tusenlapp per höjning på 10 000 kr. Detta är extremt lågt räknat, 10-års räntan ligger på ca 3,3% och den faktiska amorteringstiden ligger i genomsnitt på 125 år. I dagens läge så är det inte speciellt ovanligt att man höjer med 100 000 kr i en budgivning, eftersom den procentuella skillnaden med dagens priser ändå blir låg. Detta är ju lättvindigt bortkastade pengar oavsett om man löser själva lånet vid en försäljning.
Vad är ditt förslag?
Ska folk inte köpa bostäder för att produktionskostnaden stigit eller vad?

Sedan ska man inte överdriva det ekonomiska. Låt oss säga att man verkligen vill bo någonstans. Och även någon annan känner likadant. Och det leder till att buden drar iväg. Och någon betalar pga det 100 KSEK "för mycket". Efter 15 år är det 555/månad. Men det kanske dom tycker är helt ok för att få bo just där.
Tänker man på en villa blir detta nog lättare att förstå. De är nog mer unika.
2017-06-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Det är mycket snack om 7-8% kalkylränta hos folket här.
Kan bero på att de 4 stora bankerna använder det, och vad jag hört använt det ganska länge.

Citat:
Nu när jag skulle köpa en lägenhet så frågade jag vad min bank hade för kalkylränta, de sa 3 punkter + 5-års räntan, vilket blev kring 5.5% ränta. Banken hade inget skuldkvotstak och detta gav mig chansen att låna cirka 6.8 gånger min årsinkomst, till en lägenhet med 2000 kr i månadsavgift.
Den bank som har avvikit och tagit större risk är statliga SBAB. Dom har krupit över 5 ggr årsinkomsten men vad jag sett då tagit högre ränta.
SBAB kan ju skyffla kreditförluster på skattebetalarna så att dom är riskbenägna är väl ingen förvånad över.

Citat:
Men detta är väl inte så farligt, för mitt lån kostar bara 3000 kr i månaden och det har man väl råd med.
Med 39 KSEK i månaden bör det inte vara något problem att betala den räntan. Har du någon amortering?

Citat:
Någon som vill räkna på detta om detta gäller en lägenhet för kring 3 miljoner? Eller kanske ett par som köper en villa för 8 miljoner? Vad gäller om skuldkvoten är 7 ggr årsinkomsten med 15% kontantinsats? Ser alla glädjekalkyler lika bra ut?
Nu använder bankerna ca 5 ggr årsinkomsten. (en del kan ha lite andra regler men man hamnar iaf på ungefär samma max lånebelopp). Så det är det men får räkna på. (Jag har kollat detta då och då genom att låtsas vara bostadsköpare. Och dom har sagt stopp ganska precis vid 5 ggr inkomsten).
2017-06-05, 20:04
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Tja, utgift för kapital och månadsavgift är ca 3950.
I samma område har du den här https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-skondal-stockholms-kommun-bagarfruvagen-13,-2tr-11562856
Där hamnar vi på 4800/månad i stället. Då är den dock 6 kvm större.

Men någon anser kanske att denne kan fixa till ytskiktet för en billig penning. T ex har tid att göra jobbet själv. Och då är den du ojar dig över mer attraktiv pga den lägre månadsavgiften. Säg att färg, tapeter, golv, kökssnickerier går på 100 KSEK. Det är 93 kr/månad.

Så troligen är det några hemmafixare (vars arbetstid är snudd på gratis) som bjuder upp den. Eller också några som vill visa att dom har råd inför mäklarinnan (som verkar vara i fertil ålder).

Vad är problemet?
Jag vill bara poängtera att det är omöjligt för oss som vill ta oss in på marknaden för första gången med dagens priser. Ska man få lån på den summan behöver man över 35.000 i månaden. Hur ska folk man vanliga jobb kunna bo?
2017-06-05, 20:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill bara poängtera att det är omöjligt för oss som vill ta oss in på marknaden för första gången med dagens priser. Ska man få lån på den summan behöver man över 35.000 i månaden. Hur ska folk man vanliga jobb kunna bo?

Du kan knappast utgå från att alla ska ha råd att bo på de bästa adresserna, du får helt enkelt anpassa bostaden efter din ekonomi. Den påverkas dock starkt av hur ekonomisk du är, bränner du allt innan nästa lön kommer går det inte så bra.
2017-06-05, 20:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Visst, men hur ska Nisse kunna realisera sin tillgång? Antingen genom att sälja, och var ska då Nisse bo? Eller genom att låna upp på bostaden och då är det tillbaka på ruta ett.

Det är väl en helt annan fråga som inte påverkar om amortering var ett sparande eller inte. Men om Nisse inte hade köpt en bostad, var skulle han bo då? Kan inte Nisse realisera sin tillgång genom att flytta dit menar du eller hur tänker du?
2017-06-05, 20:25
Bannlyst
Citat:
Tja, utgift för kapital och månadsavgift är ca 3950.
I samma område har du den här https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-skondal-stockholms-kommun-bagarfruvagen-13,-2tr-11562856
Där hamnar vi på 4800/månad i stället. Då är den dock 6 kvm större.

Men någon anser kanske att denne kan fixa till ytskiktet för en billig penning. T ex har tid att göra jobbet själv. Och då är den du ojar dig över mer attraktiv pga den lägre månadsavgiften. Säg att färg, tapeter, golv, kökssnickerier går på 100 KSEK. Det är 93 kr/månad.

Så troligen är det några hemmafixare (vars arbetstid är snudd på gratis) som bjuder upp den. Eller också några som vill visa att dom har råd inför mäklarinnan (som verkar vara i fertil ålder).

Vad är problemet?

Ha ha Problemet är att det är rent skräp eller iallafall på tok för dyrt. 2,250,000 för en sketen etta i Sköndal. 36 kvadrat på markplan!!! Inte det första vansinniga objektet på senare tid. Vad har vi haft? 10 kvadrat för en vind i Gamla stan där man inte kunde stå raklång. Ett par miljoner för en BR i Rinkeby precis bredvid motorvägen. Ett GARAGE på Stora Essingen där någon tokig djävel kommer att få betala totalt 2 miljoner på att göra om skiten till en liten djävla bostad. Jesus kristus, och det är inte över ännu.

Var tvungen att kolla exakt var Sköndal ligger. Ser trevligt ut men vad fan, stackars förstagångsköpare. Det vill till för dem att pyramidspelet fortsätter.
2017-06-05, 20:31
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kan knappast utgå från att alla ska ha råd att bo på de bästa adresserna, du får helt enkelt anpassa bostaden efter din ekonomi. Den påverkas dock starkt av hur ekonomisk du är, bränner du allt innan nästa lön kommer går det inte så bra.
Det är knappast den bästa adressen. Även i ännu värre och mindre attraktiva gator har liknande priser. Och sedan så har jag faktiskt insatsen sedan länge men man måste ha en lön på 35.000 i månaden som singel för att kunna köpa en sådan lägenhet.
2017-06-05, 20:32
Bannlyst
Citat:
Tja, om Nisse står inför valet att:
A) Amortera
B) Konsumera

Så har Nisse i fallet A) sparat då dennes nettotillgångar ökat.

Hur blev detta svårt att förstå?

Nej. Det är inte att spara bara för att ens tillgångar ökat av anledningar man inte bidragit till själv så TRAMS! Det är bara dina förvridna moderattypiska tokerier som du svänger dig med igen. Att spara är ett val och en livsstil. Att ha ren flax just nu på tillgångssidan är en vinst. En händelse och ett beteende är helt olika saker.

Ändrat: ta mig tusan, Alpha har faktiskt rätt här och jag håller med. Så fel av mig. Trodde han kallade höjda priser för "sparande". Men tycker mig känna igen att både han och Sven brukar resonera så ändå.
Senast redigerad av Mertillen 2017-06-05 kl. 20:38.
2017-06-05, 20:36
Medlem
Citat:
Betalar man mindre så får man bo på mindre attraktiva platser.

Bostäder finns det. Priserna i t ex Norrtälje, Märsta, Nynäshamn, Västerhaninge mfl platser är fullt överkomliga och möjliga för någon med 20 K i månaden i inkomst.

Ditt problem är att du inte vill betala vad det kostar där du vill bo. Du vill inte acceptera att du får bosätta dig på mindre attraktiva platser. Iaf till en början. Hade du accepterat detta från början hade du varit i bättre situation nu.

EDIT
Tog bort länk till boende med restriktioner jag inte noterade först.
Senast redigerad av Alpha101 2017-06-05 kl. 20:44.
2017-06-05, 20:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är knappast den bästa adressen. Även i ännu värre och mindre attraktiva gator har liknande priser. Och sedan så har jag faktiskt insatsen sedan länge men man måste ha en lön på 35.000 i månaden som singel för att kunna köpa en sådan lägenhet.

Nej men du får väl anpassa bostaden efter din ekonomi som jag skrev, eller förbättra din ekonomi alternativt flytta ihop med någon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in