2017-06-05, 10:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Enligt svenne så är kostnaden för hans bostad vad det kostar att bo där var månad... förutom då han vill snacka om sin förmögenhet , då helt plötsligt är det väldigt viktigt att poängtera vad hans lägenhet är värd.

Ungefär som när man snackar med nån 18 åring som köpt ny bil och fråga va den kosta, -ööööhh den kosta baaa 3 tusen i månaden ööööhhhh...
Då har man brutit ner det hela till en enhetlig form. Det är bra mycket tydligare att säga 3k i månaden än.

50k i inköp, skatt 500kr i månaden, försäkring 4k i halvåret, service för 5k om året, parkering för 300 kr i månaden, soppa kostar... etc....
2017-06-05, 11:07
Medlem
brutalares avatar
Helt galet att denna risiga bostad ligger på 2 miljoner redan: https://object.highestate.se/30493-kubbegatan_55.html#bids

Bubbla eller inte så är det något som är väldigt fel med svensk bostadsmarknad.
2017-06-05, 11:34
Medlem
Brunbeverns avatar
Lånar den här tråden.

Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att amorteringskrav är sådan katastrof för somliga människor att de inte har råd? Kanske har frågat detta tidigare, men jag kan inte sätta fingret kring det.

Jag som vart student och fått ungefär 2900 + 6000 i månaden, dvs studiebidrag + studielån. Till och med jag skulle ha råd att betala på en lägenhet som kostar ungefär 1,5 miljoner med skälig avgift. Problemet för studenter som jag är ju dock att vi får ju inte bostadsrätter förrän vi har ett fast jobb, även om vi skulle ha råd med dessa bostäder. Fast andra som har skaffat bostad redan, de har ju knappast samma problem. De är inte sällan TVÅ stycken som jobbar heltid, alltså inte bara en som jobbar. Varför skulle inte två stycken som jobbar ha råd med lite extra amortering? Att vara så på gränsen ekonomiskt kan de väl ändå inte vara?
2017-06-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Då har man brutit ner det hela till en enhetlig form. Det är bra mycket tydligare att säga 3k i månaden än.

50k i inköp, skatt 500kr i månaden, försäkring 4k i halvåret, service för 5k om året, parkering för 300 kr i månaden, soppa kostar... etc....
Om nån frågar mig va min bil kostade säger jag 300 tusen plus en bil i inbyte.. om de frågarcefter va skatten är eller vad försäkringen ligger på så svarar jag på det, hade jag haft lån på den och de fråga vilken ränta jag betalar på lånet så hade jag svarat på det, men alla är vi ju olika.
2017-06-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här har vi gått igenom i tråden förut, alla utgifter är inte kostnader. Amortering är ett sparande och det är en utgift men inte en kostnad. Lika lite som om du har ett månadssparande till ett sparkonto, det är inte heller en kostnad. Googla eller sök i tråden så att du slipper göra bort dig på sama sätt som andra gjort tidigare i tråden.
Amortering är amortering, annars hade det hetat "hur mycket sparar du på ditt hus i månaden, - jag sparar 10 tusen i månaden"
I mitt fall amorterar jag 15 tusen i månaden och jag kommer aldrig belåna villan igen, på vilket vis menar du att jaga sparar då (förutom att sänker räntekostnaden var månad)?
2017-06-05, 14:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om nån frågar mig va min bil kostade säger jag 300 tusen plus en bil i inbyte.. om de frågarcefter va skatten är eller vad försäkringen ligger på så svarar jag på det, hade jag haft lån på den och de fråga vilken ränta jag betalar på lånet så hade jag svarat på det, men alla är vi ju olika.
En bil i inbyte... Den kan ju vara värd precis vad som helst. Det säger egentligen inget all om vad bilen kommer att kosta dig.

Det är som när folk säger att de köpt senaste värsting telefonen för 500 kr. Jättebillig!!

Om man bortser från att de binder sig på ett svindyrt abonnemang i 3 år. Oj då. Inte så billigt alls.

Att alltid bryta ner samtliga kostnader per månad ger överskådlighet och gör det enkelt att mäta mot sin inkomst.
2017-06-05, 15:12
Avslutad
Citat:
Amortering är amortering, annars hade det hetat "hur mycket sparar du på ditt hus i månaden, - jag sparar 10 tusen i månaden"
I mitt fall amorterar jag 15 tusen i månaden och jag kommer aldrig belåna villan igen, på vilket vis menar du att jaga sparar då (förutom att sänker räntekostnaden var månad)?

Nej, att betala tillbaka en skuld är inte att spara, det är att betala tillbaka en skuld. Hur kan det vara på något annat sätt. Så länge man har en skuld netto har man inget sparat. Men det är ju bara mina fem cent.
2017-06-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, att betala tillbaka en skuld är inte att spara, det är att betala tillbaka en skuld. Hur kan det vara på något annat sätt. Så länge man har en skuld netto har man inget sparat. Men det är ju bara mina fem cent.

Sparat på så vis att när du säljer så får du högre mellanskillnad "i fickan" så det blir som en typ av sparande men kanske sparande är fel ord.
2017-06-05, 16:57
Medlem
brutalares avatar
Hur ska en singel som vill ta sin in på bostadsmarknaden kunna vinna en budgivning när råtthål som denna kostar som den gör? https://object.highestate.se/30493-kubbegatan_55.html

Senaste bud: 2 250 000 kr
2017-06-05, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hur ska en singel som vill ta sin in på bostadsmarknaden kunna vinna en budgivning när råtthål som denna kostar som den gör? https://object.highestate.se/30493-kubbegatan_55.html

Det är bara att bjuda över, det lönar sig ju alltid. Om fem år säljer du den för sju miljoner serru. Såvida du inte skärmar av ett hörn så den blir en tvåa. Då går den för tie mille. Minst.
2017-06-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Tja, utgift för kapital och månadsavgift är ca 3950.
I samma område har du den här https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-skondal-stockholms-kommun-bagarfruvagen-13,-2tr-11562856
Där hamnar vi på 4800/månad i stället. Då är den dock 6 kvm större.

Men någon anser kanske att denne kan fixa till ytskiktet för en billig penning. T ex har tid att göra jobbet själv. Och då är den du ojar dig över mer attraktiv pga den lägre månadsavgiften. Säg att färg, tapeter, golv, kökssnickerier går på 100 KSEK. Det är 93 kr/månad.

Så troligen är det några hemmafixare (vars arbetstid är snudd på gratis) som bjuder upp den. Eller också några som vill visa att dom har råd inför mäklarinnan (som verkar vara i fertil ålder).

Vad är problemet?
2017-06-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tja, om Nisse står inför valet att:
A) Amortera
B) Konsumera

Så har Nisse i fallet A) sparat då dennes nettotillgångar ökat.

Hur blev detta svårt att förstå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in