Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, det är ju bra att försöka reda ut vad som gäller. Jag förstår dock inte riktigt om du menar att jag har fel om något och i så fall om vad. Rätt till partsinsyn gäller inte en nedlagd förundersökning och det är ju vad som är fallet vad gäller Kevin-utredningen. Det gick heller inte till rättegång så att något blev offentligt.
De utpekade bröderna hade därför ingen sådan rätt att ta del av utredningen. Det finns som du citerar däremot inget absolut förbud för polis eller åklagare att låta dem ta del av valda delar, men det är en rättighet med så stora förbehåll att det är att ta i att som texten du citerar kalla det en rättighet. I princip kan det vara så att nästan allt då anses som för känsliga uppgifter att lämna ut, exempelvis med hänsyn taget till andra personer, som brottsoffret osv. Så det är en "rättighet" på nåder, skulle jag vilja säga, eller om så vill en rättighet med stora förbehåll.
Först får vi göra lite distinktion i
Partsinsyn i nedlagd förundersökning och
Parts insyn i nedlagd förundersökning, dvs tidigare parts insyn.
Partsinsyn godkänns inte i nedlagd förundersökning och det finns ett bra skäl till det. Jag kopierar från Lawline så du inte tror att jag hittar på.
Citat:
Den misstänkte har då rätt att ta del att ta del av det som förekommit i utredningen, inklusive anmälan som gjorts mot honom eller henne.
Partsinsynen sträcker sig dock inte till nedlagda förundersökningar, eftersom det i detta skede inte längre kvarstår några misstankar. - See more at:
http://lawline.se/answers/partinsyn-vid-nedlagd-forundersokning#sthash.QbQq4gVX.dpuf
Men för bröderna gäller att brottsmisstanke kvarstår.
Om det finns tillräckliga skäl har åklagaren
absolut åtalsplikt.
Rättsläget avseende mord har förändrats genom att preskriptionstiden har avskaffats.
Bröderna skulle med nuvarande ordning ha ett helt liv framför sig med risk att åtalas på nytt när som helst eftersom en del betraktar dom som skyldiga utan att dom meddelats. Det strider mot
oskuldspresumtionen. Börjar du förstå vart jag vill komma?
Har då bröderna som tidigare part beaktansvärda skäl att ta del av den nedlagda förundersökningen. Ja, självklart. De betraktas ju som skyldiga och som myndiga har de egen rättshandlingsförmåga och kan ansöka om att få ut handlingar om sig själva.
Har de då rätt att få ut det material de fick från förundersökningen. Ja, det har de, de fick ju också ut det efter sekretessprövning.
I brottsutredningar gäller det raka skaderekvisitet vilket innebär att huvudregeln är att uppgifter skall lämnas ut om det inte finns sekretess pga av att någon lider allvarlig skada.
Det är alltså inte så att polis och åklagare kan välja utan de måste motivera varför de inte lämnar ut uppgifter. Det är en rättighet att få ut uppgifter ur en nedlagd förundersökning om det finns beaktansvärda skäl.
Bara så här långt borde det stå klart för dig att bröderna hade rätt att få ut materialet. Vad de sedan gör med materialet är deras ensak men självfallet blir de som deltagit i rättsövergreppet på bröderna olustiga till mods och vill ha en annan ordning.