Citat:
Brytande av sekretess
Rättsfrågan är om förundersökningsledare brutit sekretess genom att lämna ut uppgifter ur en nedlagd förundersökning?
Hade allt gått enligt boken och anvisningar hade det varit lite enklare att beskriva och förklara, men tyvärr är inte det fallet. Så låt oss ta det från början, nästan.
I normalfallet skall en misstänkt delges misstanke vid första förhöret, som misstänkt för ett så grovt brott som mord, och tilldelas offentlig försvarare vilket sker av rätten samt ställas inför häktningsdomare inom lagstadgad tid. Finns inte skäl för att kunna styrka brott skall förundersökningen läggas ner. Den offentlige försvararen skall närvara vid förhör.
Med andra ord så är följande involverade i rättsprocessen i Arvika. Poliser som utreder. Åklagare som skall vara förundersökningsledare och domare på Arvika tingsrätt som skall besluta om häktning. Samt naturligtvis den offentlige försvararen. Låt oss nu punkta ner lite “avvikelser” från det jag skrivit.
1. De misstänkta är minderåriga och deras mål skall handläggas enligt Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare https://lagen.nu/1964:167 Till detta kan komma om de skall anses som särskilt skyddsvärda. En omständighet som man alltid skall beakta vid unga misstänkta. För rättsfrågan kan det vara relevant.
2. Vid förhör har offentlig försvarare eller vårdnadshavare inte varit närvarande.
3. Som förundersökningsledare har polis agerat.
4. Förundersökningen har lagts ned utan bevistalan.
5. Den nedlagda förundersökningen har “hemligstämplats”.
Att jag skriver “hemligstämplats” beror på att alla förundersökningar beläggs med sekretess så kallad förundersökningssekretess som bryts när den misstänkte åtalas och FUP blir allmän handling.
Åklagarmyndigheten beskriver Offentlighetsprincipens tillämpning (rättsfråga) översiktligt så här.
Citat:
Hemliga handlingar
I vissa fall får allmänna handlingar hållas hemliga, enligt bestämmelser i sekretesslagen. Det gäller till exempel om de skyddar intresset att förebygga eller beivra brott. Lagen ger också sekretesskydd för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. Av dessa skäl är normalt allt material i en förundersökning hemligt till dess att åtal väcks. Då blir förundersökningsprotokollet i de flesta fall offentligt.
Sekretesskyddet för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden kan också gälla efter det att åtal har väckts. Det kan exempelvis handla om uppgifter i förundersökningar om sexualbrott.
I vissa fall får allmänna handlingar hållas hemliga, enligt bestämmelser i sekretesslagen. Det gäller till exempel om de skyddar intresset att förebygga eller beivra brott. Lagen ger också sekretesskydd för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden. Av dessa skäl är normalt allt material i en förundersökning hemligt till dess att åtal väcks. Då blir förundersökningsprotokollet i de flesta fall offentligt.
Sekretesskyddet för uppgifter om enskilda medborgares personliga eller ekonomiska förhållanden kan också gälla efter det att åtal har väckts. Det kan exempelvis handla om uppgifter i förundersökningar om sexualbrott.
Åklagarmyndigheten skriver “hållas hemliga” vilket är det korrekta. Jag skriver “hemligstämpling” av pedagogiska skäl som följer.
Domstolsverkets handböcker har under under fliken Brott följande rubriker:
10.4 Utlämnande av handlingar till allmänheten,
10.5 Sekretess och
10.6 Hemligstämpling
En nedlagd förundersökning är en allmän handling men inte med automatik offentlig. Efter sekretessprövning kan alla eller delar av FUP utlämnas till allmänheten. En part har partsinsyn.
Enligt media har förundersökningen lagts ned och “hemligsstämplats” vilket i princip inte betyder någonting förutom att det är en påminnelse om att sekretessprövning skall göras.
För att göra detta måste man veta mot vilken lag den skall prövas mm.
Finns denna sekretessprövning dokumenterad inför sommarpratarprogrammet?
Nu till rättsfrågan.
Innebar polisens utlämnande av uppgifter i en nedlagd förundersökning ett sekretessbrott?
Svaret måste baseras på om han handlar i tjänsten som förundersökningsledare, då kan ha rätt till det. Som privatperson är det ett sekretessbrott.
Till detta kommer frågan om han varit behörig att leda förundersökningen i denna fas. Enligt den interna delegationsordning inom Polismyndigheten har han tilldelats den befogenheten. Rätt eller fel? Det är en ansvarsfråga mellan Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten.
Du frågar om det eventuella sekretessbrottet kan beivras. Det beror på brottets allvarlighetsgrad och preskriptionstiden. Se länkar
20 kap. Om tjänstefel m. m.
Preskription i brottmål
Nu vet jag inte när sommarpratarprogrammet sändes och jag har inte tagit reda det heller.
Orsaken är att det ursprungliga brottet som ett eventuellt sekretessbrott avser är ett mord som saknar preskriptionstid. Hur sekretessbrott avseende ett sådant brott skall bedömas med avseende på preskriptionstid vet jag inte. Syftet med sekretessen och brytande av sekretessen avgör om det är ett brott för de uppgifter som lämnats ut från förundersökningen. För polisens egna uppfattningar finns andra lagar som kan komma ifråga. Man får inte säga precis vad man vill i ett sommarpratarprogram.
PS. Jag vet att jag inte svarat på alla varianter av eventuella formuleringar av rättsfrågan eller detaljerat resonemanget jag för. Jag tycker redan att inlägget är för långt.
Senast redigerad av Utredaren 2017-06-05 kl. 11:00.
Senast redigerad av Utredaren 2017-06-05 kl. 11:00.