2017-06-04, 22:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Såvitt jag förstår så är förundersökningssekretessen väldigt stark. Att poliser skulle lämna ut sekretesstämplade uppgifter i ett radioprogram är sannolikt mot regelverket. Hurvida det kan straffas vet jag inte.

Om just jag skulle börja glappa om en skjuten patient jag vårdade 1986, uppge att vederbörande var stupfull egentligen, led av en hjärntumör och hade genomgått ett könsbyte - ja då skulle jag antagligen få en IVO anmälan om brott mot tystnadsplikten. I efterförloppet kritiseras hårt av IVO. Vid upprepade eller särskilt allvarlig förseelse kanske sättas under prövotid eller deslegitimeras.
En läkare i Malmö gick in i ett tjugotal unga flickors journaler och skvallrade om deras gynekologkontakter för deras muslimska anhöriga. Han blev av med sin läkarlegitimation.

Men rent allmän - nog är det in i helsike olämpligt att göra sig intressantare i ett sommarradioprogram genom att lämna ut ytterligare försvårande uppgifter om de unga gossar som gjort allt för att komma bort från det de ansågs ha gjort 1998. På vilket sätt skulle det gynna någon att lämna ut sådana uppgifter i radio - annat än ökat intresse för RS själv?

Omdömeslös glapptrut om det han påstod fanns belagt i FUP, uppmärksamhetstörstande lögnhals om det dessutom bara var hans fria fantasier!

Förundersökningssekretess är i huvudsak praktiskt betingad. Det är förstås olämpligt att lämna ut uppgifter som försvårar utredning och eventuell lagföring.

Här pågick ju ingen förundersökning längre och behovet av hemlighetsmakeri var inte så stort. Sekretess på grund av känsliga personuppgifter är egentligen något annat och bröderna var inte namngivna eller pekades direkt ut med personliga uppgifter.
Citera
2017-06-04, 22:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hur f-n kan det vara ett samhällsintresse att en polis sitter och ljuger i radio om hur ett barnmord har gått till!?
Ditt resonemang är helt under isen.

Nä, men hade det varit sanning fanns ju ett samhällsintresse.
Citera
2017-06-04, 22:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Förundersökningssekretess är i huvudsak praktiskt betingad. Det är förstås olämpligt att lämna ut uppgifter som försvårar utredning och eventuell lagföring.

Här pågick ju ingen förundersökning längre och behovet av hemlighetsmakeri var inte så stort. Sekretess på grund av känsliga personuppgifter är egentligen något annat och bröderna var inte namngivna eller pekades direkt ut med personliga uppgifter.

Märkligt resonemang tycker jag.
Menar du alltså att det, i praktiken, finns olika nivåer av hemlighetsstämpling?
Om det du skriver stämmer borde väl .ex. en journalist enkelt ha kunnat få ut materialet.
Citera
2017-06-04, 22:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Ja, det finns ju två aspekter här -- den juridiska och den moraliska.

1. Du verkar inte se det som troligt att du skulle undkomma konsekvenser om du som läkare bröt mot sekretessen i ett massmedie eller -- gissar jag -- i facklitteratur. Jag har svårt att tänka mig att annat gäller för poliser. Jag tycker vidare inte att man kan påstå att 'förundersökningssekretessen [är] väldigt stark' om det skulle vara så att brott mot den ej har någon påföljd.

Utan att kunna juridiken hävdar jag alltså tillsvidare att Rolf Sandberg ej gjort något brottsligt i sitt nöjesprogram. Vidare tror jag inte att t.ex. Sven Å. Christianson gjorde något brottsligt när han beskrev Kevinfallet i ett facklitterärt verk. Eller gäller kanske sekretessbestämmelserna för Sandberg men inte för Christianson?

2. Vi är även oeniga i den moraliska frågan. Det finns ett stort samhällsintresse i att förstå sig på -- och förhoppningsvis lyckas förebygga -- dödligt våld.

Jag skrev tidigare att jag tror att det finns ett mörkertal för dödligt våld med mycket unga gärningspersoner. Om det var/är som du säger borde mörkertalet vara ännu större, med tanke på att den enda kunskapskällan då blir kriminella(?) 'glapptrutar'.

Jag skulle gärna se att straffmyndighetsåldern sänktes till 12 år. Hur uppgifter om GP/MGP yngre än 12 år bör skyddas har jag inte en lika bestämd uppfattning om -- möjligen att 'bevistalan' då borde vara något krav -- men jag ser det alltså inte som försvarbart att dylikt ska tystas ner.

När det gäller förundersökningssekretess tror jag att det självklart finns en straffskala om man bryter mot den. Annars skulle inte alla vara så noga med att upprätthålla den helt enkelt. Men det vet säkert juristerna bättre. Nu sekretesstämplades ju hela FUP - det finns ju en orsak till detta. Det betyder ju inte bara att FUP inte kan granskas av någon - utan faktiskt att de insatta tjänstemännen ska iaktta tystnad om innehållet.
Det ska självklart inte diskuteras av ansvarig förundersökningsledare i ett sommarprogram i radio!

Angående SÅC har han mig veterligen inte brutit mot någon sekretess någonstans? Men han har kommit med ovetenskapliga påståenden i utredningar, böcker och föreläsningar. Han har utgett sig för att kunna dra slutsatser som han inte haft tillräckligt stöd för, han har låtsats att han kunnat se och göra saker som inte stämmer - som att avgöra pojkarna skuld och delaktighet. Han är vetenskapligt snett ute, inte sekretessmässigt. Inte helt olik Machiarini faktiskt!

Om det finns ett samhällsintresse av att belysa grova brott och även Kevin-fallet borde naturligtvis FUP bli offentlig. Men mot samhällsintresset står barnens skyddsbehov och därför hemligstämplas FUP. Barnens skyddsbehov är starkare än samhällsintresset och har naturligtvis inte upphört för att Sandberg har ett sommarprogram i radio! Det borde till och med Sandberg själv insett!

Dessutom verkar det ju rätt uppenbart att en del av Sandbergs påståenden om "stenklara erkännande" , mordplaner etc inte finns belägg för i FUP. Det är ju nästan förtal att påstå att något sådant finns om det inte gör det.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-04 kl. 22:59.
Citera
2017-06-04, 23:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt om jag håller med, pojkarna var visserligen inte namngivna, men för alla på orten Dottevik var det helt uppenbart vilka de var. Att beskriva att de begått mycket grova planerade närmast tortyrmässiga handlingar som avslutas med mord är ju verkligen att utsätta dem för att bli betraktade som rent kriminella förfärliga barn i omgivningens ögon. Alla som kände dem fick ju en helt annan bild av vad de påståtts gjort.
Citera
2017-06-05, 08:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Märkligt resonemang tycker jag.
Menar du alltså att det, i praktiken, finns olika nivåer av hemlighetsstämpling?
Om det du skriver stämmer borde väl .ex. en journalist enkelt ha kunnat få ut materialet.

Nej, för även om fallet ansågs som löst och behovet av förundersökningssekretess upphört var handlingarna ur förundersökningen känsliga uppgifter för privatpersoner. Något egentlig FUP upprättades ju heller aldrig eftersom det inte blev någon rättegång.

Men Sandberg pratade bara om fallet allmänt och med anonymisering av de inblandade och då sker ju ingen sekretessprövning som vid utlämnande av handlingar.
Citera
2017-06-05, 08:31
Medlem
Som sagt. VARFÖR börjar GW tjata om detta fall nu han gjorde inte ett piss när det väl begav sig? Nu ska han leka duktig i varenda krimfall som finns och skydda sin kompis DJ i detta. Patetisk trött alkoholist.
Citera
2017-06-05, 08:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag vet inte riktigt om jag håller med, pojkarna var visserligen inte namngivna, men för alla på orten Dottevik var det helt uppenbart vilka de var. Att beskriva att de begått mycket grova planerade närmast tortyrmässiga handlingar som avslutas med mord är ju verkligen att utsätta dem för att bli betraktade som rent kriminella förfärliga barn i omgivningens ögon. Alla som kände dem fick ju en helt annan bild av vad de påståtts gjort.

Man kan ju diskutera lämpligheten men jag tror däremot inte man kan betrakta det som sekretessbrytande och förbjudet i formell mening.
Citera
2017-06-05, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Som sagt. VARFÖR börjar GW tjata om detta fall nu han gjorde inte ett piss när det väl begav sig? Nu ska han leka duktig i varenda krimfall som finns och skydda sin kompis DJ i detta. Patetisk trött alkoholist.
Du har rätt till dina åsikter. Och Din första fråga är befogad. Men i övrigt. Menar du du att G W har fel i sakfrågorna?
Citera
2017-06-05, 09:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Man att GL ger sin i debatten, enbart för att skydda sin kompis SÅC, tycker du är bra.
Det går inte att ta dig på allvar överhuvudtaget.
Citera
2017-06-05, 09:27
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Men snälla Svensson. ALLT
finns i en förundersökning. Familjeförhållanden, läkarutlåtanden etc etc. Klart bröderna var namngivna i FUP. Du brukar vara påläst, men nu vet i sjutton om du var vaken
Sedan har jag tidigare skrivit att förundersökningssekretess av nedlagda utredningar borde kunna göras tillgängliga, åtminstone för den som varit misstänkt.
Nu var det sekretess och Rolf Sandberg hade ingen som helst rätt att sitta och berätta saker ur den. även om det mesta var "hittapå". Svinaktigt beteende, som det inte finns några ursäkter för
Citera
2017-06-05, 10:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Många passar på att stå i rampljuset nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in