2017-06-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ingen människa föds ond.
Man kan däremot födas med en skörhet som kan leda till psykologiska eller psykiatriska problem, speciellt om man utsätts för trauma eller andra negativa omständigheter.
Att vara sk "psykopat", dvs sakna förmåga till normal empati leder inte självklart till att man utvecklar en antisocial personlighetsstörning. Ett bra exempel är den kända engelska forskaren som upptäckte att han hade en hjärna typisk för en psykopat trots att han levde ett välanpassat liv som gift etablerad vetenskapsman. När han berättade för sin fru att han var psykopat svarade hon att hon inte var förvånad.
En psykopat som hade sämre tur var norrmannen Breivik. Han uppvisade psykiatriska symptom redan vid två års ålder. En statlig psykolog rekommenderade omhändertagande av pojken när han var fyra år, annars skulle pojken kunna få allvarliga störningar.
Men ingen föds ond.

Det är just det jag är ute efter. Jag tillhör själv dem som anser att det finns för mycket känslor inblandade i utredningen och det är lite för lätt att peka finger åt JM.
Varför är det sådant hat dvs mycket starka negativa känslor mot JM här tror du?

Jag tror att JM varit med om en hel del under sin barndom som ligger bakom självskadebeteendet inklusive att hon missbrukar sex på olika sätt.

Breivik kan vi lämna därhän. Det finns mycket märkligheter i utredningen om hans bakgrund.
Citera
2017-06-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är just det jag är ute efter. Jag tillhör själv dem som anser att det finns för mycket känslor inblandade i utredningen och det är lite för lätt att peka finger åt JM.
Varför är det sådant hat dvs mycket starka negativa känslor mot JM här tror du?

Jag tror att JM varit med om en hel del under sin barndom som ligger bakom självskadebeteendet inklusive att hon missbrukar sex på olika sätt.

Breivik kan vi lämna därhän. Det finns mycket märkligheter i utredningen om hans bakgrund.

Jaså, det låter intressant, med Breiviks bakgrund menar jag... men den diskussionen skall väl föras i en annan tråd.
Jag har också noterat de starka känslorna i tråden, tror det kan bero på att människor gärna vill dela upp i "vi och dem". De goda och de onda. Svart eller vitt.
Men jag är övertygad om att barn inte föds onda. Förutom min övertygelse finns väldigt mycket forskningsstudier som stödjer detta. Mer och mer kommer det fram att det finns en ärftlig faktor som ger en skörhet, som gör att svåra omständigheter skadar barnet svårare. Till skillnad från de sk maskrosbarnen som kan klara en tuff uppväxt väldigt bra.
Citera
2017-06-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
JM hatar inte sin mamma. Däremot har de ett komplicerat förhållande.
Men döda personer pratar inte - som bekant.

Enligt ditt, andras lika JM-hatiska debattörer, varför är JM så "ond"? Är hon född sådan?
Eller blev hon det under uppväxten dvs bland annat pga sin far och sin mor?
Fanns det andra avgörande händelser? Att bara skriva "ond, ond ond", är särskilt analytiskt. Det är bara känslor. Och det är lite för mycket känslor i den här utredningen.

Hur menar du med detta att det är 'lite för mycket känslor i den här utredningen'?
Citera
2017-06-04, 15:57
Medlem
Nu har jag läst vittnesmål och kollat masterna.

Tror det såg ut så här:

20:19 kontoret, mobilen lämnad, byt bil till touranen 5 min.
20:24 åker till Granliden 52 min (anvænder uppmätt tid för körning dagtid med trafik, 42 min uppmätt kvällstid)
21:14 sitter 15 min i bilen, får kniven.
21:29 står bakom kontainer i 5 min.
21:34 väntar utanför sovrummet i 30 min
22:04 överfaller 5 min
22:09 rusar ut väcker JM kommer iväg 5 min
22:14 åker tillbaka hemåt 52 min, förbi kontoret 7 min, byter bil 5 min
23:18 hemma igen

Tycker detta stämmer väl överäns med de vittnesmål som givits.

Uppkoppling på Johannas mobil vid 21 stämmer överäns med ett sms skickat av lotta. Mobilen var således ljudlös men icke avstängd. Alexsanders misslyckade samtal finns också registrerade. Det senaste var 22:50 och Alexander sa att hon kom hem straxt efter 23:15 någonting. Då satte hon sig i soffan och stirrade storögt framåt och verkade tänka. Sedan gick Alexander och la sig. Mohammad var då ej hemma.

Mohammads förehavanden efter bilbytet vid kontoret tror jag var så här:
23:05 (ca) Mohammad går in på kontoret. Han är fortfarande blodig. Han tvättar av sig och gör rent efter sig. Tar blodiga kläder och stoppar i påse. Röker på lite grann, men vill ha mer. Han behöver pengar för detta. Han bestämmer sig för att låna jobbilen, nycklarna hänger ju på kontoret. Han tar mobilen och nycklarna och påsen. Sätter sig och kör, slår på telefonen medans. Den vaknar till vid västra storgatan för att 1 min senare koppla upp mot snälltorp. Han ringer Abbas. Är så framme hemma.
Mohammad ber Johanna om bankomatkortet, får det (eller tar det) åker igen. Pengar tas ut 00:10.
Samtal rings sedan 00:17 och en kvart senare 00:30 ringer han igen.
Han kör sedan tillbaka bilen till kontoret och går hem. Hemma vid 1 tiden på natten.
Johanna vaknar av han försöker tvätta. Hon ser att han har missat lite och har lite blod kvar i håret och ber honom duscha. Sedan lägger han sig.
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-04 kl. 16:00.
Citera
2017-06-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hahaa, fast jag tror ju att hon var med i rummet, kanske t o m aktiv. Jag tror inte MR berättade hela sanningen (utav rädsla och skydd för de sina där hemma, troligen därför han kollapsade i rättssalen), kanske därför AM lämnade rättegången tidigt.

Jag tycker också att skadorna på BOs är lite intressanta, jag efterfrågade förut någon muslim i tråden om det finns något arabiskt/muslimskt ordspråk/barnramsa om vedervärdiga saker som sker med ögon och tunga/mun (kluven tunga)........Typ Agatha Christies "Tio små negerpojkar" om du kommer ihåg den.......

När det gäller avlyssningen i bilen tror jag uppriktigt att JM letade efter sockontor/familjerätten i kommunen (som brukar ligga nära eller i typ vårdcentralen) för att hämta hem sina tvillingar, så tolkar i alla fall jag konversationen.

Sedan så tror lilla jag att JM är bra mycket smartare än vad hon låter folk tro, det kan ex vara väldigt fördelaktigt att kollega TROR att man inte ens kan logga in på bankkonto etc. Men ordna falsk livförsäkring över internet går bra, och en massa lån, troligen t o m SMS-lån......etc etc.

Kanske tog JMs riktiga tossigheter fart med att JB dömdes för narkotikabrott och HVB-Hem, fosterbarnsindustrin blev inte längre lätt-tillgänglig för JM, utan JM såg ensamkommandeindustrin som ett lättare alternativ.

Mycket märkligt att JMs dotter JB fått behålla sitt barn, trots den miljö av drogmissbruk, våld i nära relationer, stora pengaflöden in/ut på JBs konto, ägandeskap av bilar etc etc. Samt att soc (skattebetalarna) står för bostad och hyra för henne. Jag känner till minst 50 familjer som blivit av med sina barn helt utan verklig grund, eller bra mycket mindre än det JB håller på med!

Jag hoppas verkligen att någon synar ex inloggningslistor på soc i E-tuna.....och andra soc JM arbetat på......

Jag lärde mig när jag var liten att saker och ting ska kallas vid deras rätta namn.......såsom soc-haggor!!

Att dottern fått behålla sina barn , funderar jag om det har att göra med att mamman är socionom och morfar framgångsrik företagare. Det kan ju ha gett socialen intryck av en viss stabilitet i familjen.

Märkligt att du känner femtio familjer om fått sina barn omhändertagna , jag har aldrig träffat eller ens hört om någon som råkat ut för detta. Har läst om det i tidningen men det är väl ändå väldigt sällsynt?
Citera
2017-06-04, 16:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK, han har erkänt, men först efter att han fick veta att hans DNA fanns under GMs naglar. Nu har han en del sympatier efter sin långa monolog.

Han framställer sig själv som ett offer, det var hans bröder som tyckte att han skulle flytta till Sverige, det är hans kompisar som råder honom att stanna hos kassakossan, det är JM som tjatar sig till mordet och mordförsöket.

Själv är han en knarkande stackare utan egen drivkraft, som under vånda tvingas misshandla och mörda.

Snyft

Men det är två sovande obeväpnade äldre människor han ger sig på. I sina sängar får de 18 respektive 24 knivhugg, han hugger och hugger. Blodet rinner, kniven fastnar, han får loss den och fortsätter. Hur lång tid tar det att hugga två människor så många gånger? Med en kökskniv.

Jag vill nog påstå -fast helt utan egen erfarenhet eller expertis, att mordet/mordförsöket kräver både sinnesnärvaro och beslutsamhet. En bortskämd man som mördar för att behålla sin bekväma tillvaro. Lika känslokall som anstiftaren​.

Så ingen som helst sympati från min sida för hans inövade monolog där han har tagit tillvara varje uns av FUP som han kan ha nytta av för egen del. Ingen dumskalle trots knarkandet. Inget offer.
Ja, precis, snyft...snyft...
Patetiskt är vad det är. "En frisk kärna bla bla"

Håller med dig fullständigt i vad du skriver.
Först när han är överbevisad om sin skuld via denna tekniska bevisning i form av DNA
under mordoffrets naglar och nåt annat så behagar han kvittra fram ett erkännande.

Han har inte tvingats utföra det fruktansvärda med en pistol mot sitt huvud precis;
döda eller dödas själv. Han har gjort ett eget fritt val. Han är allt annat än ett offer.
JM må ha tjatat på honom till förbannelse om att göra henne till viljes och mörda hennes
föräldrar, det ursäktar ingenting. Hade han verkligen haft den där "friska kärnan" så
hade han helt sonika tagit sitt pick och pack och lämnat människan.
Minsta mänsklighet så hade han uttryckt sin avsky för vad hon ber honom att göra.
Betackat sig för giftermål med tillhörande permanent uppehållstillstånd när villkoret
för detta var att begå MORD.
Han kunde gå sin väg och slippa ha mord på sitt samvete. Han kunde nog få ett
uppehållstillstånd henne förutan.

Men eftersom han inte är främmande för att göra andra människor illa sedan tidigare
så var det nog när allt kommer omkring inget större steg för honom att ta när han i den
tidiga augustinatten smög sig in i hemmet hos ett äldre par medan de sov och
rått och kallblodigt stötte kniven i först mannen och sedan kvinnan. Gång på gång på gång.
Beslutsamt som du påpekar. Det var rena slakten han ägnade sig åt.
Och detta kunde han faktiskt med lätthet avstått ifrån.
Om han varit en god, empatisk människa vilket han alltså absolut icke är.
Han är ett hänsynslöst, mordiskt avskum som nu ska låtsas vara ångerfull och
klämmer fram en och annan tår och så får han givetvis somliga naiva själar att tro
på att han nog ändå har en "frisk kärna" där inom sig.

Nu vill han förstås komma undan straffmässigt så lindrigt som möjligt och då
är det inte tal om att vara några 25 år längre direkt...

Nej, ingen sympati här heller det minsta. Han förtjänar bara att bemötas med avsky
precis som sin "tjatiga matmor".
Citera
2017-06-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, precis, snyft...snyft...
Patetiskt är vad det är. "En frisk kärna bla bla"

Först när han är överbevisad om sin skuld via denna tekniska bevisning i form av DNA
under mordoffrets naglar och nåt annat så behagar han kvittra fram ett erkännande.

Han har inte tvingats utföra det fruktansvärda med en pistol mot sitt huvud precis;
döda eller dödas själv. Han har gjort ett eget fritt val. Han är allt annat än ett offer.
JM må ha tjatat på honom till förbannelse om att göra henne till viljes och mörda hennes
föräldrar, det ursäktar ingenting. Hade han verkligen haft den där "friska kärnan" så
Minsta mänsklighet så hade han uttryckt sin avsky för vad hon ber honom att göra.
Betackat sig för giftermål med tillhörande permanent uppehållstillstånd när villkoret

Men eftersom han inte är främmande för att göra andra människor illa sedan tidigare
så var det nog när allt kommer omkring inget större steg för honom att ta när han i den
rått och kallblodigt stötte kniven i först mannen och sedan kvinnan. Gång på gång på gång.
klämmer fram en och annan tår och så får han givetvis somliga naiva själar att tro

Nej, ingen sympati här heller det minsta. Han förtjänar bara att bemötas med avsky

Håller med. Det finns inga skäl till straffrabatt med tanke på grymheten han visade med sina många knivhugg. Han kan bara dömas till lagens strängaste straff.
Citera
2017-06-04, 16:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jag är beredd att hålla med dig. MR mördade för sin egen vinnings skull, precis som JM.

Han är inte en liten oskyldig blyg viol som aldrig burit hand på någon tidigare. Han är en knarkare som tidigare knivskurit folk och suttit inne. Man ska inte glömma bort att hans omgivning vittnat om att många var rädda för honom bland afganerna i Eskilstuna, att han sannolikt också deltog aktivt i misshandeln av sexfilmspojarna. Han har nära till grovt våld flera gånger i sitt unga liv.

Men han kommer antagligen få straffrabatt för <21 år, för samarbete i utredningen och kanske för att han kan dömas till utvisning som en del av straffet.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-04 kl. 16:15.
Citera
2017-06-04, 16:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror som du - MR kan antas vara 20 år vid mordet. Han har ju när han kom angivit samma födelsedagsdatum 8/1 men gjort sig två år yngre i sin ansökan som ensamkommande 151213 - han angav födelsedatum 980108. Då skulle han bara vara 17 år vid ankomsten och kunde bli placerad i familjehem etc.

JM påstod ju att RM skulle vara 25 år, men nu verkar ju handlingar från familjen i hemlandet tala just för att han idag är 21 och 20 när han mördade. Om han döms borde väl utvisning efter avtjänat straff också kunna läggas in i påföljden?
En person under 21 ska inte dömas till livstid, lägg där till ev utvisning och de fakto att han samarbetat samt varit i JMs våld - tror vi landar kring 10 år för RM.
Det är väl en dag öronmärkt till detta, ska bli intressant om pappersstriden.

I P7an säger JM att han är 25. Han skriver i sms att han fyller 25 år, han säger det i en telefonavlyssning, och sen är det papper från gränspolisen i Kroatien (samt den svenska) där han är född -94.

Det är rätt luddigt öht om hans bakgrund/kriminella aktiviteter - svårt då det främst är genom honom själv eller vad han ska ha sagt till andra.

Han slog en lärare och blev relegerad, sen slog han en polis och fick ungdomsfängelse ett halvår. Sen uppgiften om att han huggit en kniv i ryggen på nån vid ett bröllop och fängelse i Turkiet.
I stämningsansökan står nåt om att han mördat men inte definierat.
Fram till nu då han erkänt mord och mordförsök samt sagt att han tänkt hugga en kniv i JM samt misshandeln med kniv mot sexfilmarna.
....mycke' kniv blev de'''.
Citera
2017-06-04, 16:33
Medlem
Citat:
Han ville ha ett uppehållstilstånd, och ta hit sin mamma och sin riktiga flickvän.

Var läser du att MR gjorde det för pengars skull??

Jo, och JM är ju väldigt känd för att hålla vad hon lovar......Aki skulle ha umgänge med sina barn.....

MR visste att det var något fel i huvudet på JM......han hoppades på ett uppehållstillstånd....
Ja absolut ha gjorde mycket för sin egen skull.

Jag läste i FUP en (tror jag) efter hennes tjat om alla de miljoner hon skulle få ut när föräldrarna mördas så sa hon ju till honom att de två skulle fly tillsammans och leva tillsammans, alltså är han involverad i pengarna.
Citera
2017-06-04, 16:35
Medlem
Citat:
För MR gäller det mat för dagen och tak över huvudet.

För JM lyxkonsumtion......
MR hade 10000 kr på sitt kontokort från oss svanska skattebetalare. Det hade samlat på sig. Så han fick allt som vilken annan flykting som helst, dvs mat på bordet och tak överhuvudet dessutom pengar att leva för.
Citera
2017-06-04, 16:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl en dag öronmärkt till detta, ska bli intressant om pappersstriden.

I P7an säger JM att han är 25. Han skriver i sms att han fyller 25 år, han säger det i en telefonavlyssning, och sen är det papper från gränspolisen i Kroatien (samt den svenska) där han är född -94.

Det är rätt luddigt öht om hans bakgrund/kriminella aktiviteter - svårt då det främst är genom honom själv eller vad han ska ha sagt till andra.

Han slog en lärare och blev relegerad, sen slog han en polis och fick ungdomsfängelse ett halvår. Sen uppgiften om att han huggit en kniv i ryggen på nån vid ett bröllop och fängelse i Turkiet.
I stämningsansökan står nåt om att han mördat men inte definierat.
Fram till nu då han erkänt mord och mordförsök samt sagt att han tänkt hugga en kniv i JM samt misshandeln med kniv mot sexfilmarna.
....mycke' kniv blev de'''.

Får dom bara till det med åldern så är problemet med strafflängden löst, livstid kommer att utdömas.

Hans advokat kommer att kämpa för att få in honom under 21 men frågan är om han lyckas, vi får se helt enkelt.

Båda ska ha livstid och bara åldersbestämningen fungerar så kommer det att lösa sig till det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in