2017-06-04, 14:29
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vem är AG?
Det är svårt att hänga med i alla turer, i detta stora brottmål.

AG är Johannas 13 åriga son Alexander. Han satt barnvakt åt tvillingarna mordnatten då Göran mördades och Anki blev svårt knivskuren.
Citera
2017-06-04, 15:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Alexanders vittnesmål uppger tidpunkten att hon lämnar vid 20:10/20:15 och kommer hem 23:15/23:20

Då har vi MRs stegräknare, som anger att hans mobil legat på företaget mellan 20.19 och 23.58 att väga mot AGs vittnesmål som uppger detta:

"AG berättar att Johanna och Muhammed åkte iväg direkt när han kom hem vid 20-tiden."

"Alexander uppger att han ringde ytterligare en gång senare på kvällen när klockan var runt elva, han fick inget svar då heller och uppger att han blev ännu mer sur över det. Han säger vidare att efter ett tag, kanske vid kvart över elva kommer Johanna hem tilllägenheten ensam, Muhammed är inte med."

Om AGs uppskattning av tiden är korrekt så bör JM och MR lämnat Granliden senast ca 22:30.
Det är väl fullt möjligt, om man backar ca 40 minuter före larmsamtalet och beaktar AMs uppskattning om att hon var medvetslös ett tag innan hon gick ner och ringde 112.

Om AG har uppskattat tiden fel, t.ex. tio eller 20 minuter, så ger det mer tidsmarginal.

Proceduren, att JM ger MR nycklarna till företaget utanför byggnaden och genast åker hem, tyder väl på att hon försöker skynda sig hem. Kanske för att inte göra AG orolig eller upprörd.

Om JM lämnade MR utanför kontoret 23:10 och han kom upp på kontoret 23:58 och tog sin telefon så undrar man vad han gjorde under tiden. 00:10 var han vid bankomaten, vilket passar med tiden det bör ta att gå.

Citera
2017-06-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Åklagare Wenna eller om det var Fahlander frågade MR i fredags:

"Varför tror du att hon hade två knivar med sig?
- Jag vet inte."

Men jag tror jag vet.
JM tog med sig 2 knivar därför att hon själv hade tankar på att delta vid attackerna.
Ett tag åtminstone.
Hon skulle ta sig an mamman. Mamman som hon hatade så intensivt. Henne skulle hon
gärna hugga ihjäl alldeles själv.
Sen under bilresan till Granliden kom hon plötsligt på att hon glömt ta med två par
handskar. Där fanns ju bara till den väl dresserade "apan" hon hade bredvid sig i bilen.
Och inte kunde hon ge sig till att mörda med kniv utan att ha handskar på händerna.
Nej, då fick det vara. Då fick afghanen sköta alltihop på egen hand.
Han hade ju knivat folk förr så han var ingen nybörjare direkt på området. Borde han
kunna klara ut. Klarade ut det till hälften kom det sedermera att visa sig. Och big mama
blev därmed naturligtvis missnöjd över hans insats och lät honom veta av det också.

Det där febrila letandet efter ett sjukhus - trodde hon verkligen att man bara skulle kunna
traska in till en svårt skadad mamma och avsluta "jobbet"? Ingen tanke på att mamman
var noga bevakad där hon låg?
För när man letade sjukhus den gången så handlade det väl om inget annat än att
försöka hitta mamman?

JM agerar som om hon befann sig mitt inne den simplaste amerikanska
gangsterfilm från 30-talet.

Så ond och så korkad.

JM hatar inte sin mamma. Däremot har de ett komplicerat förhållande.
Men döda personer pratar inte - som bekant.

Enligt ditt, andras lika JM-hatiska debattörer, varför är JM så "ond"? Är hon född sådan?
Eller blev hon det under uppväxten dvs bland annat pga sin far och sin mor?
Fanns det andra avgörande händelser? Att bara skriva "ond, ond ond", är särskilt analytiskt. Det är bara känslor. Och det är lite för mycket känslor i den här utredningen.
Citera
2017-06-04, 15:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om MRs ålder och straff
MR uppger att han är född 1374 10 18 enligt persisk tideräkning.
Omvandlat till västerländsk tideräkning blir det 1996-01-09, ± någon dag.
Här är en omvandlare om den roar någon.
http://www.iranchamber.com/calendar/converter/iranian_calendar_converter.php
I förhör i fredags uppgav MR att han är född 1996-01-08:
"- Jag, MR, född 8 januari 1996 i Teheran."

Om det stämmer var MR 20 år när Göran mördades.

Några utdrag från BrB,
29 kap. Om straffmätning och påföljdseftergift

5 § Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta
...
5. om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet,

7 § Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.
För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt tjugoett år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år. Om fängelse på längre tid och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 26 kap. 2 §, får dock dömas till fängelse i högst fjorton år. Lag (2009:396).

Som jag tolkar lagen kan MR dömas till max 10 år. Om rätten anser att livstid bör utdömas så kan han få 14 års fängelse. Det skulle förvåna mig om JM får något annat än livstid.

Skulle däremot MRs ålder fastställas till att ha varit 21 eller mer då Göran mördades, då kan MR dömas till livstid.

Jag tror som du - MR kan antas vara 20 år vid mordet. Han har ju när han kom angivit samma födelsedagsdatum 8/1 men gjort sig två år yngre i sin ansökan som ensamkommande 151213 - han angav födelsedatum 980108. Då skulle han bara vara 17 år vid ankomsten och kunde bli placerad i familjehem etc.

JM påstod ju att RM skulle vara 25 år, men nu verkar ju handlingar från familjen i hemlandet tala just för att han idag är 21 och 20 när han mördade. Om han döms borde väl utvisning efter avtjänat straff också kunna läggas in i påföljden?
En person under 21 ska inte dömas till livstid, lägg där till ev utvisning och de fakto att han samarbetat samt varit i JMs våld - tror vi landar kring 10 år för RM.
Citera
2017-06-04, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Mycket intressant. Det här behöver dissikeras. Låg telefonen på laddning till 23:58 och kom JM hem 23:15 och om han duschade hemma och inte på kontoret så är det något som inte stämmer. Någon som minns när MR kom hem på kvällen? AG var ju fortfarande vaken.
Ja, jag reagerade på tidsspegeln. Släpper hon ur honom vid kontoret strax innan hon kommer hem 23:15/20 så lär han inte ha gått in direkt och hämtat mobilen (saknas rörelse fram till 23:58 som sagt). Känns inte som uppmaning om bildemolering passar in heller. Han som är så kuvad hade fått ögonen utklösta om det vore en strikt order för att eliminera spår. Eller gnäller hon på det då han kommer hem?

För övrigt begriper jag inte följande heller. Byter bil för att den är typ trevligare att köra, ska till Katrineholm.
Sätter mobilen på laddning och sen får han veta efter vägen att de är på väg mot Granliden istället.
Låter arrangerat, som att han kör halvsanningar och vet redan innan att de ska iväg till Granliden.
Alltså... just precis i mordspegeln ska mobilen plötsligt laddas på kontoret?
Så oerhört lämpligt...
Citera
2017-06-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Vet att det sagts att det väntar fler rättegångar för Möllerskan efter denna, men har man specificerat vad de handlar om?
Har det öht nämnts något om de två fosterbarnen? Pågår det någon förundersökning där?
Kommer det att bli ytterligare mordrättegångar mot JJ och AB?

Det finns kanske ingen "drivkraft" att utreda barnen. Det kanske kommer fram för mycket i så fall.
Citera
2017-06-04, 15:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Bioföräldrar har absolut ingen ekonomisk vinning på att deras tvångsplacerade barn dör under placeringen, tvärtom, de kommer att få betala begravningen, samt kan inte försäkra sina placerade barn!! Och OM nu bioföräldrar "vill bli av med sina barn", så kan de faktiskt begära en s.k. "frivillig placering"!!

Nu kom ju dessa barn (tvillingar pojke/flicka) från Socialjouren i Stockholm (enligt fuppen och AM), vilket inte är en "frivillig placering".

Men kanske JM tog någon egen privat försäkring.....

Rent hypotetiskt - om vi utgår från att en psykopat gör allt för egen vinning, och ingenting av någon annan anledning - vad är då det ekonomiska värdet av fosterbarn som levande resp. döda?

Som jag förstått får man ett förutbestämt månadsbelopp för placeringen. Medan kostnaderna kan variera. Är ersättningen stor nog att även täcka kostnaderna för ett "dyrt" barn? Finns möjlighet att begära
högre ersättning?

Om ett fosterbarn dör och bio-föräldrarna inte betalt begravning, går då det allmänna emellan och täcker kostnaden?

Kan en fosterföräldrer ta ut livförsäkring på fosterbarn?

Jag äcklas över att skriva ner sådana resonemang men faktum är att det är så psykopater fungerar. Läs på t ex psykopati.se .
Citera
2017-06-04, 15:09
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Kan Granlidens otillgänglighet spela någon roll, om det blir en fällande dom för JM? Jag tänker på mordet på Marina J., 2010. Hennes ex. fälldes i HR, och i domen pekades fyndplatsen ut som ett ställe som krävde god lokalkännedom:

s. 33.

MRs tidsfönster den kvällen visar att han inte hade all tid i världen att utföra dådet. Någon med god lokalkännedom borde varit med? Eller är jag helt ute och cyklar? Har inte läst många domar alls.
Nej, men jag tror du resonerar helt riktigt. Leif GW Persson har nämnt just den aspekten du tar upp och jag tror han har koll. Platsen är ju inget ställe man bara hamnar på liksom, att någon annan skulle åka ut den krångliga vägen och råka hamna vid huset och sen gå in och mörda utan att stjäla något och sen dra därifrån känns ju minst sagt lite långsökt.
Citera
2017-06-04, 15:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Enligt ditt, andras lika JM-hatiska debattörer, varför är JM så "ond"? Är hon född sådan?
Fanns det andra avgörande händelser? Att bara skriva "ond, ond ond", är särskilt analytiskt. Det är bara känslor. Och det är lite för mycket känslor i den här utredningen.

Grovt anses psykopati vara medfött och ärftlig medan narcissisms anses uppstå av uppväxtförhållanden. Inget motsäger väl att JM lider av båda...

Men jag har också funderat mycket över dels hur JM kunnat bli den hon är och dels varför allt kommer fram först nu?

Vi har läst om påståenden att JMs farmor skulle dödat hennes farfar, att GM led av alkoholismen, att JM skämdes bort av föräldrarna, att hon själv blev mor tidigt, att hon känner sig förfördelad gentemot systern, att modern satte ner foten etc. Men detta kan ju inte riktigt förklara allt JM anses ha gjort.
Citera
2017-06-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Ingen människa föds ond.
Man kan däremot födas med en skörhet som kan leda till psykologiska eller psykiatriska problem, speciellt om man utsätts för trauma eller andra negativa omständigheter.
Att vara sk "psykopat", dvs sakna förmåga till normal empati leder inte självklart till att man utvecklar en antisocial personlighetsstörning. Ett bra exempel är den kända engelska forskaren som upptäckte att han hade en hjärna typisk för en psykopat trots att han levde ett välanpassat liv som gift etablerad vetenskapsman. När han berättade för sin fru att han var psykopat svarade hon att hon inte var förvånad.
En psykopat som hade sämre tur var norrmannen Breivik. Han uppvisade psykiatriska symptom redan vid två års ålder. En statlig psykolog rekommenderade omhändertagande av pojken när han var fyra år, annars skulle pojken kunna få allvarliga störningar.
Men ingen föds ond.
Citera
2017-06-04, 15:17
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Husbilen hade ju redan Göran och Anki åkt iväg med om jag förstått saken rätt. Menar du att det fanns en xtra gasoltub på Granliden? Vilket utrymme användes då till att förgifta Aki och endast Aki?
Tanken är inte dum, jag ser bara inte scenariot framför mig. Kanske du kan beskriva hur du tänkte?

Alltså, är inte det mest troliga - om nu Aki ens var vid liv på Granliden - att han blev tillsagd att sova i gäststugan?
Där fanns väl möjlighet att både kväva och gasa ihjäl honom utan alltför mycket oväsen.
Citera
2017-06-04, 15:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Rent hypotetiskt - om vi utgår från att en psykopat gör allt för egen vinning, och ingenting av någon annan anledning - vad är då det ekonomiska värdet av fosterbarn som levande resp. döda?

Som jag förstått får man ett förutbestämt månadsbelopp för placeringen. Medan kostnaderna kan variera. Är ersättningen stor nog att även täcka kostnaderna för ett "dyrt" barn? Finns möjlighet att begära
högre ersättning?

Om ett fosterbarn dör och bio-föräldrarna inte betalt begravning, går då det allmänna emellan och täcker kostnaden?

Kan en fosterföräldrer ta ut livförsäkring på fosterbarn?

Jag äcklas över att skriva ner sådana resonemang men faktum är att det är så psykopater fungerar. Läs på t ex psykopati.se .

JM anser ju att för henne jobbiga personer kan tas av daga ex. affärskompanjonen som hon försökte få någon att mörda.

Om hon haft hand om något mycket krävande barn, kanske hon helt enkelt ville byta ut fosterbarnet och få ett nytt mindre krävande men som lönade sig lika mycket eller mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in