2017-06-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Jag har hört om den här "bubblan"i massa år men aldrig sett den.
Enda bubblan som fanns är nog finans krisen efter det har det inte runnits bubblor
Bubblan har funnits i 15 år, den kan spricka i morgon eller om 5 år.. att du inte sett den verkar konstigt, bara att gå in och jämföra vad en bostad kostade år 2000 och jämför sedan med vad den kostar idag, när du ändå håller på och jämför så ta fram en lönespec från år 2000 och jämför den med en från idag, har du fått samma löneutveckling som bostadspriser ökat så är det bara till att gratulera 🙂
2017-06-04, 12:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har bankerna en spåkula?
De vet om köparen kommer att bli sjuk, bli arbetslös, de vet oxå att köparen kommer att amortera ner bostaden till en rimlig nivå den dagen köparen blir pensionär och halverar sin inkomst, banken ser oxå i sin spåkula att köparen aldrig kommer att köpa bil, båt, husbil eller annat på lån?

Sanningen är snarare att de som köpte kåk för 20 år sedan för 500k har idag lån på minst 500k, märkligt va?

Bankerna behöver ingen spåkula för att kräva att låntagarna klarar långt högre räntor än vad som gäller. Men bor man på en avfolkningsort som du och inte är attraktiv på arbetsmarknaden är förstås risken för arbetslöshet större. Sanningen angående de som tog lån på 500 KSEK för 20 år sedan är också att det var mycket mer realt sett än det är idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du något annat argument eller tog dina kunskaper slut där? Är räntan det enda som kostar och är räntan på dina lån det enda som finns om du bor i en bostadsrättsförening.
Hur påverkas konsumtionsutrymmet av övriga kostnader som valfri bostadskonsument har?

Nu var det ditt inlägg om räntorna jag bemötte och då är det förstås det jag tar upp. Till skillnad från dig fokuserar jag på vad det står i inlägget jag citerar. Hur påverkas konsumtionsutrymmet av att en massa prylar som vi konsumerar faller i pris realt sett? TV, datorer, kostnader för nyheter (vem prenumererar på dagstidningar idag) osv.
2017-06-04, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inte riktigt så det fungerar. Inflationen i sig säger inget om räntenivån.

Nuvarande inflation styre förändringar i räntan inte själva nivån. har vi 5% i ränta och inflation på 1,5 så sänks räntan. Om inflationen är 2,5 så stiger räntan.

Förändringar görs också i relation till nuvarande ränta. Så har vi 1% i ränta och höjer med 0,1 så är det samma sak som att ha 10% och höja med 1%

Räntenivån förklarar inflationen. Låga räntor gäller liksom hög inflation. Som sagt, inflationen är förljugen eftersom den falskt presenteras med KPI.

Det har fungerat en längre tid nu med låga räntor/hög inflation (folket i stort har gillat det därför att de stirrat sig blinda på hur prislappen på deras bostäder har ökat) men var det jobbigt för förstagångsköparna för 10 år sedan är det ännu värre nu. Inflationen har lett till kraftigt höjda priser.

Du ger ett exempel på 5% i ränta och inflation på 1,5. Det är snarare tvärtom i verkligheten, inflationen är 5% och räntan 1,5 (cirka). Räntorna ska alltså upp och priserna ned.
2017-06-04, 12:37
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad jag hör från folk som köpt BR så har dom bjudit på flera samtidigt. Då har det funnits flera intressanta objekt till salu. Vet ett fall där en ytligt bekant vann en budgivning, och kom tvåa på en annan. Då hoppade vinnaren av där han kom tvåa och då valde han att köpa den i stället, för sitt högsta bud på den. Och hoppade därmed av där han vann.
Den han sedan köpte menade han var bättre till det priset.

Så jag tvivlar inte på mäklaren om att det är vanligt. Men det förutsätter ju att det finns flera lägenheter som är intressanta. När jag har flyttat har jag dock letat villa i minst 6 månader innan jag hittat en jag vill bjuda på. Men villor är väl lite mer unika. Eller så är jag ovanligt petig.

Ja där är jag som dig jag kan gå och kika på visningar rätt mycket men lägger inget bud, har ju även min "kravlista" nu och inväntar rätt lägenhet.
2017-06-04, 12:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du ger ett exempel på 5% i ränta och inflation på 1,5. Det är snarare tvärtom i verkligheten, inflationen är 5% och räntan 1,5 (cirka). Räntorna ska alltså upp och priserna ned.

Om detta vore verkligheten skulle det vara väldigt bra att låna och slutsatsen borde då bli en helt annan.
2017-06-04, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om detta vore verkligheten skulle det vara väldigt bra att låna och slutsatsen borde då bli en helt annan.

Det är verkligheten. Du gömmer dig bakom KPI.

Det anses ju bra att låna nu, precis det du är inne på, därför att räntorna är låga och priserna stiger. Du påpekar ju det återkommande själv med påståendet "det har aldrig varit så billigt att bo som nu". Just sådär tänker ju de stressade projektledarna och det övriga svenska folket alltjämt och därför ökar såväl priser som skuldsättningen. Tills det inte går längre. De på väg in får det som sagt inte roligare. Det blir bara värre och värre.
2017-06-04, 12:58
Medlem
Citat:
Bankerna behöver ingen spåkula för att kräva att låntagarna klarar långt högre räntor än vad som gäller. Men bor man på en avfolkningsort som du och inte är attraktiv på arbetsmarknaden är förstås risken för arbetslöshet större. Sanningen angående de som tog lån på 500 KSEK för 20 år sedan är också att det var mycket mer realt sett än det är idag.

Nu var det ditt inlägg om räntorna jag bemötte och då är det förstås det jag tar upp. Till skillnad från dig fokuserar jag på vad det står i inlägget jag citerar. Hur påverkas konsumtionsutrymmet av att en massa prylar som vi konsumerar faller i pris realt sett? TV, datorer, kostnader för nyheter (vem prenumererar på dagstidningar idag) osv.
Nää jag bor inte på nån avfolkningsort, tvärtom växer befolkningen här vart år och har gjort så i alla tider.. så frågan är varför du inbillade dig att jag bor på en avfolkningsort? Är det för att du bodde på en sådan ort och blev tvingad att flytta för att överhuvudtaget kunna försörja dig som du tar för givet att alla andra har haft samma miserabla liv som dig?

Men så du menar alltså att banken tar höjd för att låntagaren inte lånar mer till annat, att låntagaren amorterat ner sitt lån till en rimlig nivå före de går i pension och inkomsten blir lägre?
Hur fungerar detta i praktiken? Ringer de upp låntagaren när de fyller 55 och ber denne att öka sin amortering och ber denne sälja sin båt som han köpt på kredit, eller ringer de till 40 åringen som håller på att gå in i väggen och ber denne att öka sin amortering eftersom dennes läkare ringt banken och varnat om att 40 åringen kommer att bli långtidssjukskriven om 4 år, eller hur fungerar detta när banken tagit höjd för att låntagaren skall klara en ränta på 7-8%? Räknar de på en sjuklön, på en a-kassa, på en pension eller hur kom de fram till detta? Ännu märkligare är att man ofta ser hus som går på aktion hos fogden, räknade banken fel eller?
2017-06-04, 12:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är verkligheten. Du gömmer dig bakom KPI.

Exakt vad i mitt inlägg fick dig att komma till den slutsatsen?
Försök skilja på det jag skrev från det du tänker när du svarar på det.
2017-06-04, 13:04
Medlem
Citat:
som du och inte är attraktiv på arbetsmarknaden är förstås risken för arbetslöshet större.
Jag jobbar som platschef på en oljeplattform, är många tusen som söker dessa jobben var gång de söker, varför valde arbetsgivaren en som "inte är attraktiv på arbetsmarknaden" till ett sådant jobb? Är arbetsgivaren så korkad? Arbetsgivaren har funnits i hundratals år och finns på hela planeten och tjänar multum om året, hur kan detta vara möjligt med en så korkad arbetsgivare, har arbetsgivaren bara haft tur i alla dessa år eller vad är förklaringen till att arbetsgivaren anställer folk som ingen vill ha?
2017-06-04, 13:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nää jag bor inte på nån avfolkningsort, tvärtom växer befolkningen här vart år och har gjort så i alla tider.. så frågan är varför du inbillade dig att jag bor på en avfolkningsort?

Försök inte nu, du har redan berättat att priserna är extremt låga där du bor vilket visar att ingen vill bo där. Alla som kan flyr uppenbarligen och kvar är bara du.

Citat:
Men så du menar alltså att banken tar höjd för att låntagaren inte lånar mer till annat, att låntagaren amorterat ner sitt lån till en rimlig nivå före de går i pension och inkomsten blir lägre?
Hur fungerar detta i praktiken? Ringer de upp låntagaren när de fyller 55 och ber denne att öka sin amortering och ber denne sälja sin båt som han köpt på kredit, eller ringer de till 40 åringen som håller på att gå in i väggen och ber denne att öka sin amortering eftersom dennes läkare ringt banken och varnat om att 40 åringen kommer att bli långtidssjukskriven om 4 år, eller hur fungerar detta när banken tagit höjd för att låntagaren skall klara en ränta på 7-8%? Räknar de på en sjuklön, på en a-kassa, på en pension eller hur kom de fram till detta? Ännu märkligare är att man ofta ser hus som går på aktion hos fogden, räknade banken fel eller?

Banken beräknar hur mycket låntagaren behöver för en massa kostnader inklusive sådant som egentligen inte är nödvändigt som t.ex. utlandsresor, transporter (även om det inte behövs då man bor centralt). De tar också till mer än nödvändigt för andra saker som behövs men inte i den omfattningen om det kniper. När alla dessa kostnader är dragna kräver de att låntagaren kan betala 7-8% i ränta trots att dagens räntor ligger långt under det.

Du fokuserar väldigt mycket på att alla ska bli arbetslösa och jag förstår att din verklighet på din avfolkningsort ser ut så och där kan det vara befogat att bankerna är ännu hårdare än idag. Men för människor med bra jobb i t.ex. Stockholm är situationen en annan, inte under någon kris jag har upplevt har det blivit hög arbetslöshet i Stockholm.
2017-06-04, 13:17
Medlem
Citat:
Försök inte nu, du har redan berättat att priserna är extremt låga där du bor vilket visar att ingen vill bo där. Alla som kan flyr uppenbarligen och kvar är bara du.

Banken beräknar hur mycket låntagaren behöver för en massa kostnader inklusive sådant som egentligen inte är nödvändigt som t.ex. utlandsresor, transporter (även om det inte behövs då man bor centralt). De tar också till mer än nödvändigt för andra saker som behövs men inte i den omfattningen om det kniper. När alla dessa kostnader är dragna kräver de att låntagaren kan betala 7-8% i ränta trots att dagens räntor ligger långt under det.

Du fokuserar väldigt mycket på att alla ska bli arbetslösa och jag förstår att din verklighet på din avfolkningsort ser ut så och där kan det vara befogat att bankerna är ännu hårdare än idag. Men för människor med bra jobb i t.ex. Stockholm är situationen en annan, inte under någon kris jag har upplevt har det blivit hög arbetslöshet i Stockholm.

Priserna är inte extremt låga utan normala och de har även här rusat i 20 år, och jo befolkningen har ökat vart år på orten jag bor, sitter som folkvald i kommunen och har de exakta siffrorna och de har aldrig någonsin minskat.

Nej ingen på min ort får sparken men eftersom jag inte jobbar där utan jobbar på en plattform utanför Norge så bryr mig jag inte om de skulle börja sparka folk här. Däremot har de sparkat hundratusentals i Norge inom oljesektorn men inget som berör mig.

I Stockholm finns väl inte så många bra jobb? Alla jag känner som flyttat dit var ju sådana som inte kunde få jobb där de kommer ifrån utan blev tvingade att flytta, alltså de mindre begåvade, det är just därför man kan kränga små lägenheter till dem för miljoner, de är inte så begåvade helt enkelt, de är arbetsboskap, de arbetar som dårar för att betala lånen på små lägenheter i förorten de stackarna.
2017-06-04, 13:20
Medlem
Citat:

Oj räknar bankerna så noga, var gång jag ringt och velat köpa bostad eller hyreshus har de bara sagt Ja på sekunden i telefon, men de kanske inte är så noga på min bank 😊

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in