Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Bankerna behöver ingen spåkula för att kräva att låntagarna klarar långt högre räntor än vad som gäller. Men bor man på en avfolkningsort som du och inte är attraktiv på arbetsmarknaden är förstås risken för arbetslöshet större. Sanningen angående de som tog lån på 500 KSEK för 20 år sedan är också att det var mycket mer realt sett än det är idag.
Nu var det ditt inlägg om räntorna jag bemötte och då är det förstås det jag tar upp. Till skillnad från dig fokuserar jag på vad det står i inlägget jag citerar. Hur påverkas konsumtionsutrymmet av att en massa prylar som vi konsumerar faller i pris realt sett? TV, datorer, kostnader för nyheter (vem prenumererar på dagstidningar idag) osv.
Nää jag bor inte på nån avfolkningsort, tvärtom växer befolkningen här vart år och har gjort så i alla tider.. så frågan är varför du inbillade dig att jag bor på en avfolkningsort? Är det för att du bodde på en sådan ort och blev tvingad att flytta för att överhuvudtaget kunna försörja dig som du tar för givet att alla andra har haft samma miserabla liv som dig?
Men så du menar alltså att banken tar höjd för att låntagaren inte lånar mer till annat, att låntagaren amorterat ner sitt lån till en rimlig nivå före de går i pension och inkomsten blir lägre?
Hur fungerar detta i praktiken? Ringer de upp låntagaren när de fyller 55 och ber denne att öka sin amortering och ber denne sälja sin båt som han köpt på kredit, eller ringer de till 40 åringen som håller på att gå in i väggen och ber denne att öka sin amortering eftersom dennes läkare ringt banken och varnat om att 40 åringen kommer att bli långtidssjukskriven om 4 år, eller hur fungerar detta när banken tagit höjd för att låntagaren skall klara en ränta på 7-8%? Räknar de på en sjuklön, på en a-kassa, på en pension eller hur kom de fram till detta? Ännu märkligare är att man ofta ser hus som går på aktion hos fogden, räknade banken fel eller?