2017-06-03, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det har påtalats tidigare. Inte minst i bostadsbristtråden.

Det hör nog mer till bostadsbristtråden.

Men jag har frågat där hur man mäter upp bostadsbrist. Men har inte direkt fått mer svar än att det är "självklart" att det är bostadsbrist.

Och även köerna då. Varvid jag har påtalat att det är en konstig brist som upphör i samma ögonblick man tar bort hyresregleringen.
Den tråden är också väldigt lång och lika hjärndöd som denna (eller möjligen värre).

Du har rätt, ska posta där.
2017-06-03, 10:27
Avslutad
Vill dela med mig av ett fältbesök på ett av alla nybyggen som ploppat upp i min stad det senaste halvåret.

Stadsdelen heter Djurängen och är sedan ett par generationer bebyggda med urtypiska svenska bostadslängor i tre våningar, samt en släng villamatta i periferin. Europaväg 22 brusar i väster med en dämpande trädridå och buffertzon i form av grönområde, parklek etc.

Eftersom jag kör förbi området dagligen la jag märke till ett stort projekt, som jag snart förstod var ett gigantiskt bullerplank. På andra sidan, inte mer än 100 meter från långtradarna ska det byggas villor. De ser ut ungefär som skokartonger, om man kan tänka sig skokartonger på 120 kvadrat och formade som ett L. Eftersom bullret, bruset och dånet från motorvägen är svårt att komma åt ens med den fem meter höga muren, måste varje hus liksom kapslas in, atriumträdgård alltså, för att man ska kunna bo någotsånär drägligt.

Annonser finns ute, med världsrekord i pekoralstil. Enligt arkitekten är detta "det perfekta boendet".

Det perfekta boendet kostar däremot! 4125000 kr är knappast för dyrt för lyckan att vyssjas till sömns av polska tunga lastbilssläp.

Good times.
2017-06-03, 20:26
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Vart budgivning på vår lägenhet men där ena hård budgivaren helt plötsligt försvann och mäklaren inte ens fick tag på personern längre, frågade varför personen gör på det sättet?

Enligt mäklaren är det mer standard än undantag att en budgivare kan buda på 3-4 st lägenheter samtidigt för att lyckas få ena lägenheten, och oftast är det vanligt folk som behöver bo.

Visst detta kan ju vara ett tecken på bostadsbristen men i mina ögon något riktigt konstigt beteende då en person kan höja budet med 100 000:- på olika lägenheter som om det vore "blandat backen" på en gårdsauktion med ett utropspris på 1:-, 100 000:- är ju 1/3 av årsinkomsten för en medelsvensson ungefär och då vara en del av av hela bubbelapparaten går utöver mitt förstånd.

Någon mer som hört detta?

Inte hört om det men är inte alls förvånad. Dagens obefintliga regelverk med ej bindande bud och säljare som kan dra sig ur närsom tillåter ju detta. Också tänkt att detta förfarande borde trissa upp priserna mer än vad de skulle bli om vi hade tex bindande bud. Faktiskt rätt övertygad om att det föreligger ett litet överpris på bostäder generellt pga detta, dock svårt att säga hur mycket.
2017-06-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Vart budgivning på vår lägenhet men där ena hård budgivaren helt plötsligt försvann och mäklaren inte ens fick tag på personern längre, frågade varför personen gör på det sättet?

Enligt mäklaren är det mer standard än undantag att en budgivare kan buda på 3-4 st lägenheter samtidigt för att lyckas få ena lägenheten, och oftast är det vanligt folk som behöver bo.

Visst detta kan ju vara ett tecken på bostadsbristen men i mina ögon något riktigt konstigt beteende då en person kan höja budet med 100 000:- på olika lägenheter som om det vore "blandat backen" på en gårdsauktion med ett utropspris på 1:-, 100 000:- är ju 1/3 av årsinkomsten för en medelsvensson ungefär och då vara en del av av hela bubbelapparaten går utöver mitt förstånd.

Någon mer som hört detta?
Vad jag hör från folk som köpt BR så har dom bjudit på flera samtidigt. Då har det funnits flera intressanta objekt till salu. Vet ett fall där en ytligt bekant vann en budgivning, och kom tvåa på en annan. Då hoppade vinnaren av där han kom tvåa och då valde han att köpa den i stället, för sitt högsta bud på den. Och hoppade därmed av där han vann.
Den han sedan köpte menade han var bättre till det priset.

Så jag tvivlar inte på mäklaren om att det är vanligt. Men det förutsätter ju att det finns flera lägenheter som är intressanta. När jag har flyttat har jag dock letat villa i minst 6 månader innan jag hittat en jag vill bjuda på. Men villor är väl lite mer unika. Eller så är jag ovanligt petig.
2017-06-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Inte hört om det men är inte alls förvånad. Dagens obefintliga regelverk med ej bindande bud och säljare som kan dra sig ur närsom tillåter ju detta. Också tänkt att detta förfarande borde trissa upp priserna mer än vad de skulle bli om vi hade tex bindande bud. Faktiskt rätt övertygad om att det föreligger ett litet överpris på bostäder generellt pga detta, dock svårt att säga hur mycket.
När jag köpte min första villa så körde mäklarna där med sluten budgivning. Min uppfattning var att det drev upp priset något oerhört.
Detta ledde till att folk som varit med ett tag la sig skyhögt över "utgångspriset". Och den som verkligen hittat något de ville ha drog till något extremt. Medan nybörjarna la sig strax ovanför och blev sedan chockade över vilket pris det blev.
Jag är inte övertygad om att en auktion drivit upp priserna så mycket.

Men visst åkte priserna upp på auktioner också. Vet en där mäklaren tog emot bud under visningen och glatt meddelade de andra på visningen var gällande bud låg. Det var dock mer en hästhandlarmäklare som hoppat på den boom som var då.
2017-06-04, 09:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte då. 3% på 3 miljoner är 90000 = en räntekostnad på 8000kr/månad. Klarar alla lätt. Ett genomsnittligt hushåll med två inkomster drar in netto ca 40000/månad...
Du får ingen villa eller 3:a i Sthlm för 3,5 milj. Det är ointressant om folk som köpte sitt hus/lägenhet för 6-10 år sedan klarar en räntehöjning. Det som har betydelse är hur den påverkar förstagångsköparna och de som byter bostad.
Sen är inte räntan den enda parametern, skatter och avgifter höjs i rask takt.
2017-06-04, 10:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du får ingen villa eller 3:a i Sthlm för 3,5 milj. Det är ointressant om folk som köpte sitt hus/lägenhet för 6-10 år sedan klarar en räntehöjning. Det som har betydelse är hur den påverkar förstagångsköparna och de som byter bostad.

Ur samhällsperspektiv är det förstås inte ointressant hur väl den stora massan klarar räntehöjningar men även om vi fokuserar på de som köper nu så klarar de stora räntehöjningar, bankerna kräver att de ska klara 7-8%.
2017-06-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Accepterar man att bo i utkanten av Stockholm, framförallt på avstånd från pendeltåg od, så kan man hitta småhus/BR för en bra bit under 3.6 MSEK. Utanför Norrtälje hittar man villor för under 2 MSEK.

Betalviljan visar sig vara starkt kopplad till centralt boende, alternativt med bra kommunikationer.
Och det gör också att det är svårt att få ihop lönsamhet med nyproduktion i utkanter. Betalviljan räcker inte till material, transporter, löner, kommunala avgifter.

Under det senaste året har det sålts 100 K BR och ca 50 K småhus. En hel del av det lär vara sådana där köparen har sålt något och går in med stor kontantinsats. Detta borde bli ca 300 K personer som flyttar varje år. Säg att hälften har hög belåning. Då talar vi om 1.5% av befolkningen. På 5 år blir det då ca 7.5% av befolkningen.

Det är alltså bland dessa som det kan bli något problem. Att de kan vilja flytta till något mindre och minska boendeutgifter.
Det leder inte till någon krasch.
2017-06-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
de som köper nu så klarar de stora räntehöjningar, bankerna kräver att de ska klara 7-8%.
Har bankerna en spåkula?
De vet om köparen kommer att bli sjuk, bli arbetslös, de vet oxå att köparen kommer att amortera ner bostaden till en rimlig nivå den dagen köparen blir pensionär och halverar sin inkomst, banken ser oxå i sin spåkula att köparen aldrig kommer att köpa bil, båt, husbil eller annat på lån?

Sanningen är snarare att de som köpte kåk för 20 år sedan för 500k har idag lån på minst 500k, märkligt va?
2017-06-04, 12:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ur samhällsperspektiv är det förstås inte ointressant hur väl den stora massan klarar räntehöjningar men även om vi fokuserar på de som köper nu så klarar de stora räntehöjningar, bankerna kräver att de ska klara 7-8%.
Har du något annat argument eller tog dina kunskaper slut där? Är räntan det enda som kostar och är räntan på dina lån det enda som finns om du bor i en bostadsrättsförening.
Hur påverkas konsumtionsutrymmet av övriga kostnader som valfri bostadskonsument har?
2017-06-04, 12:07
Medlem
Jag har hört om den här "bubblan"i massa år men aldrig sett den.
Enda bubblan som fanns är nog finans krisen efter det har det inte runnits bubblor
2017-06-04, 12:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Accepterar man att bo i utkanten av Stockholm, framförallt på avstånd från pendeltåg od, så kan man hitta småhus/BR för en bra bit under 3.6 MSEK. Utanför Norrtälje hittar man villor för under 2 MSEK.

Betalviljan visar sig vara starkt kopplad till centralt boende, alternativt med bra kommunikationer.
Och det gör också att det är svårt att få ihop lönsamhet med nyproduktion i utkanter. Betalviljan räcker inte till material, transporter, löner, kommunala avgifter.

Under det senaste året har det sålts 100 K BR och ca 50 K småhus. En hel del av det lär vara sådana där köparen har sålt något och går in med stor kontantinsats. Detta borde bli ca 300 K personer som flyttar varje år. Säg att hälften har hög belåning. Då talar vi om 1.5% av befolkningen. På 5 år blir det då ca 7.5% av befolkningen.

Det är alltså bland dessa som det kan bli något problem. Att de kan vilja flytta till något mindre och minska boendeutgifter.
Det leder inte till någon krasch.
Norrtälje och Gnesta är Sthlms län, men knappast Sthlms stad eller kranskommun, ex Danderyd, Lidingö, Solna, Sundbyberg, Vallentuna, Täby, Nacka, Tyresö, Haninge, Botkyrka.
Att det finns villor och lägenhetr i Nynäshamn som går att köpa för 3,5 milj är ointressant för de som vill bo i Sthlm eller på rimligt avstånd.
I kranskommun är priset för en villa snarare 7-9 milj och i lite finare områden är vi över 10 miljoner, då kommer inte belåningen hamna på några 3 miljoner, vilket är min poäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in