Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Det jag menade med att du motsäger dig själv är att du oftast pendlar mellan tre saker som förklaring till dom höga bostadspriserna och det är "dyrare produktion-politiska åtgärder-högre lön",
Högre inhemska löner leder till högre byggnadskostnad och därmed högre produktionskostnad, och därmed högre priser.
Dock har jag visat att även transportkostnader och materialkostnader stigit i takt med byggnadskostnaden.
Var har jag skrivit något som kolliderar med ovanstående?
Just politiska åtgärder vet jag inte om jag sagt skulle ha ökat på produktionskostnaden. Möjligen har jag nämnt kommunala avgifter, men det är inte direkt politiska åtgärder. Andra har däremot nämnt regleringar som är kostnadsdrivande. Hiss och handikappanpassning bla. Det kan jag väl ha refererat till.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
när folk ifrågasätter och tar fram statistik att det kunde byggas billigare
Det är väl bara att göra det då. Lyckas man med det så sjunker byggnadskostnaden och det sänker prisnivån.
Jag har inte invänt mot detta. Utan tvärtom sagt att om byggjobbarna halverar lönerna så är det prissänkande.
Dvs produktionskostnaden reglerar priset både upp och ned. Ökande produktion kommer att hålla ned priset om efterfrågan ökar.
Och faller produktionskostnaden som kommer det att sänka prisnivån.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
men även att priserna inte följt produktionskostnaden
??
Var det inte bara för några dagar sedan jag visade, med data från SCB och HOX att de följts åt. (Med undantag för sista uppgången, vilken lett till stigande produktion iom att det blivit lönsamt att bygga. Man säger att det byggs i samma takt som under miljonprogrammet).
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
så går du över till nästa steg att det är smarta politiska åtgärder som gör att priset ligger i en lagom prisnivå,
Det får du ta och förklara vad du menar med. Vad skulle det handla om?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
när detta påstående har förklarats att även politiska åtgärder kan få det att falla
Visst kan det ske. Och jag har väl gett exempel på det.
Det räcker med att de politiska åtgärderna sänker BNP och skapar arbetslöshet så faller bostadspriserna (och nyproduktionen upphör).
När har jag inte varit konsekvent i det?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
så hoppar du över till att det är löneökningen som följer bostadspriserna men när folk presenterar att det ändå inte stämmer med priserna så går du tillbaka till steg ett och börjar prata om produktionspriserna igen.
Även andra har visat grafer på att det stämmer ganska väl. Sedan fattas det nog några % men det har jag pekat på kan bero på att folk väljer dyrare material. (Statistiken visar att materialkostnaderna stigit). Andra har fört fram regleringar som driver upp byggnadskostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Varken du, jag eller någon annan kan veta om marknaden är rätt prissatt eller inte vilket gör den här tråden så lång som den är.
Det där är väl en liten annan fråga. Men så länge som folk frivilligt producerar så får man lov att säga att marknaden är rätt prissatt. Det är just marknaden som bestämmer priset.
Även ett modeplagg som är dyrt för att sedan falla i pris när modet ändras har varit rätt prissatt om det nu sålts.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Dom som kommer utvisa hur det ligger till med bostadspriserna det är tiden och det har vi säkert gott om

Bostadspriserna får vi statistik på varje månad.