2017-06-04, 09:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Låter som skitsnack. "Mössa som blåst in under". Skulle inte någon anställd vara medveten om hur attraktionen fungerar?

Alla bryter mot säkerhetsföreskrifter och säkerhetsanordningar ibland. Det går bra för det mesta. Man går över gatan, trots röd gubbe, för "man hinner nog", man kör lite för fort med bilen, eller för nära fordonet framför och man gör det i tron av att man faktiskt har stenkoll på situationen. Man är övermodig, man är trött eller stressad och ibland kommer farbror Otur och hälsar på.

På jobbet är det samma sak. Visst, jobbar man som kontorsråtta kanske det inte är risk för liv och lem, men i tex tillverkningsindustrin kan det hända massa saker, vilket jag har fått uppleva på egen hand. Folk är övermodiga, trötta och stressade överallt, så varför inte på ett tivoli?
Citera
2017-06-04, 09:20
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Tragiskt.

Undrar om han hamnade under och blev ihjälklämd eller fick den i skallen och ramlade vid sidan av.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han var fastklämd.

Citat:
En intervju ned en kille som såg olyckan och hjälpte till att få loss den fastklämde mannen med hjälp av en domkraft.

Kepsen som den döde försökte få tag i hade flugit iväg från huvudet på en som satt i karusellen.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/218431
Urk!

Föraren av attraktionen borde veta hur den rör sig. Jag hoppas att han dog direkt. Smack!
Senast redigerad av 80231 2017-06-04 kl. 09:35.
Citera
2017-06-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonic
Jag var där.

Berätta mer då istället för att vara så fåordig. Kollar man på videon så finns det inget mellanrum utan karusellen går nästan ända ned i marken.

Men eftersom du var där kan du berätta så slipper folk spekulera.

Står att han fick den i huvudet vilket jag förutsätter att han av smällen flög bakom/sidan och fastande med en liten del av kroppen under? Hade han hamnat direkt under så hade han inte bedömnts som allvarligt skadad.

Var han vid medvetna?
Hur mycket av kroppen hamnade under?
Var det "blodigt"?
Kunde inte den lyftas manuellt istället för att vänta på domkraft?
Citera
2017-06-04, 11:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Berätta mer då istället för att vara så fåordig. Kollar man på videon så finns det inget mellanrum utan karusellen går nästan ända ned i marken.

Står att han fick den i huvudet vilket jag förutsätter att han av smällen flög bakom/sidan och fastande med en liten del av kroppen under? Hade han hamnat direkt under så hade han inte bedömnts som allvarligt skadad.

Var han vid medvetna?
Var det "blodigt"?

Enligt länken till filmen jag lade in några inlägg tidigare där en kille uttalade sig som hjälpte till att få loss killen, så var offret fullständigt fastklämd och jag fick intrycket att han dog direkt.
Citera
2017-06-04, 11:11
Medlem
Wajis avatar
Frågan är ju vad som verkligen hände. Att dö när man åker karusell känns ju som olustig historia

Lider med de närmaste
Citera
2017-06-04, 11:21
Medlem
burgertowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Karusellen tillhör PeterPans tivoli..

Då är det hög sannolikhet att den döde är rumän om man får tro informationen på Peter Pans egen hemsida

http://www.peterpantivoli.se/internal/else/reportage_peterpantivoli.pdf
Citera
2017-06-04, 11:41
Bannlyst
Citat:

Var han vid medvetna?
Var det "blodigt"?
jo men föraren låg väl under svårt o lyfta då om han var enda som visste hur man körde den
Citera
2017-06-04, 11:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Frågan är ju vad som verkligen hände. Att dö när man åker karusell känns ju som olustig historia

Lider med de närmaste

Han åkte inte karusell. Han jobbade på tivolit och befann sig under karusellen när den var på väg ner
Citera
2017-06-04, 11:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Var han vid medvetna?
Var det "blodigt"?

Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
jo men föraren låg väl under svårt o lyfta då om han var enda som visste hur man körde den

Ja, det verkar som att den döde var den som körde karusellen.
Citera
2017-06-04, 11:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Han åkte inte karusell. Han jobbade på tivolit och befann sig under karusellen när den var på väg ner

Tack för den info. Det var som fan
Citera
2017-06-04, 12:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tack för den info. Det var som fan

Karusellen går upp och ner - och när den är uppe kan man gå under den. Men den rör sig upp och ner olika snabbt under åket.

En av åkarna tappade sin keps. Den hamnade på golvet nedanför karusellen. När karusellen slutade gå skulle kepsen fastna under karusellen och inte gå att få fram. Istället för att vänta till alla klivit av karusellen och låta karusellen gå uppåt och låsa den i ett läge (om det nu är möjligt), gick han istället under karusellen när den var i rörelse för att hämta kepsen. Kanske han tyckte det var jobbigt att höja karusellen senare eller så ville han stajla. Men han missbedömde hur snabbt karusellen skulle komma ner. Så han klämdes fast och dog direkt vad jag förstått även om polisen sa svårt skadad.
Citera
2017-06-04, 13:11
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Karusellen går upp och ner - och när den är uppe kan man gå under den. Men den rör sig upp och ner olika snabbt under åket.

En av åkarna tappade sin keps. Den hamnade på golvet nedanför karusellen. När karusellen slutade gå skulle kepsen fastna under karusellen och inte gå att få fram. Istället för att vänta till alla klivit av karusellen och låta karusellen gå uppåt och låsa den i ett läge (om det nu är möjligt), gick han istället under karusellen när den var i rörelse för att hämta kepsen. Kanske han tyckte det var jobbigt att höja karusellen senare eller så ville han stajla. Men han missbedömde hur snabbt karusellen skulle komma ner. Så han klämdes fast och dog direkt vad jag förstått även om polisen sa svårt skadad.

Som någon sa tidigare, fy fan att vara den som tappade kepsen då.. Man känner sig skyldig över något man egentligen inte hade någon kontroll över. Hoppas jag aldrig erbjuds bli hjälpt av någon som sen avlider pga en petitess som en keps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in