2017-06-04, 03:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Såklart inte. Filosofiskt exempel: att skrälla sig vidare till en final där man är kraftig underdog, och sedan förlora nämnda final, är sämre än att ryka som favorit i en kvartsfinal... bilda dig, se fotbollen ur en rationell synvinkel och höj nivån.
Jag måste säga att du är en djup filosof. Väldigt bildad.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-06-04 kl. 04:06.
Citera
2017-06-04, 04:05
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Trams. Det är okunnigt och löjligt att resonera så. Det gäller all sport. Världens kanske bästa basketspelare genom tiderna, LeBron James, är på väg mot sin femte förlust på åtta finaler. Självklart är det bättre att komma till final och göra bra ifrån sig än att gå ut i en tidigare runda.

Om man däremot underpresterar i finalerna är det en helt annan sak. Både Barcelona och vi förtjänade att vinna i Juventus senaste två finaler.
Lebron-exemplet är annorlunda då han isåfall har vunnit 3 av sina finaler. Det är det ständiga rena förlorandet som är det tunga. Bara en scudetto för Roma sen 2001 hade räckt för att göra alla de andra andraplatserna till en bedrift istället för en hemsk påminelse att man är så nära hela tiden. Det är det rena förlorandet för Juventus i Champions league som är det tunga. 5 raka finalförluster är fruktansvärt tungt för en klubb med mottot att vinna är allt. Jag talar nu ur en supporter och klubbsynvinkel/självbild. Ekonomiskt och statistkt är det bättre att komma tvåa en massa gånger.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-06-04 kl. 04:09.
Citera
2017-06-04, 04:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Det är ju en annan sak. Ingen säger det är mer värt att komma på andraplats två, fem eller tio gånger än etta en gång men hellre finalförlust än gå ut i semifinal.
Jag kan inte hålla med. En gång är ingen gång, men jag hade hellre tagit fem raka semifinaluttåg än fem raka finalförluster.
Citera
2017-06-04, 04:14
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag måste säga att du är en djup filosof. Väldigt bildad.

Håller med om anteri17.

Citat:
Lebron-exemplet är annorlunda då han isåfall har vunnit 3 av sina finaler. Det är det ständiga rena förlorandet som är det tunga. Bara en scudetto för Roma sen 2001 hade räckt för att göra alla de andra andraplatserna till en bedrift istället för en hemsk påminelse att man är så nära hela tiden. Det är det rena förlorandet för Juventus i Champions league som är det tunga. 5 raka finalförluster är fruktansvärt tungt för en klubb med mottot att vinna är allt. Jag talar nu ur en supporter och klubbsynvinkel/självbild. Ekonomiskt och statistkt är det bättre att komma tvåa en massa gånger.

Citat:
Jag kan inte hålla med. En gång är ingen gång, men jag hade hellre tagit fem raka semifinaluttåg än fem raka finalförluster.

3/8 för LeBron (om han nu förlorar denna säsong, högst sannolikt blir det så) mot Juventus 2/9 är väl ingen stor skillnad men det är inte poängen. Jag förstår att man i efterhand kan känna att det lika bra hade varit bättre om man aldrig kom till finalen och istället gått ut tidigare om man ändå förlorar finalen men jag vidhåller det är bättre att komma till final och göra allt man kan. De räckte inte till idag helt enkelt men det gör inte dem till förlorare mentalt.

Att gå ut i kvarten mot Barcelona eller mot Monaco hade betytt att de gjort en sämre prestation. Om man sedan inte gillar synen av ledsna spelare och tränare i svartvita och randiga tröjor är en annan sak.

Om man skulle veta att man i slutändan bara får en silvermedalj hade jag också hellre förlorat tidigare men inte är det ens närheten av att vara lika starkt gjort som att komma till final och göra okej ifrån sig.

11 300 inlägg.
Senast redigerad av TKD_1337 2017-06-04 kl. 04:40.
Citera
2017-06-04, 04:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Håller med om anteri17.

3/8 för LeBron (om han nu förlorar denna säsong, högst sannolikt blir det så) mot Juventus 2/9 är väl ingen stor skillnad men det är inte poängen. Jag förstår att man i efterhand kan känna att det lika bra hade varit bättre om man aldrig kom till finalen och istället gått ut tidigare om man ändå förlorar finalen men jag vidhåller det är bättre att komma till final och göra allt man kan. De räckte inte till idag helt enkelt men det gör inte dem till förlorare mentalt.

Att gå ut i kvarten mot Barcelona eller mot Monaco hade betytt att de gjort en sämre prestation. Om man sedan inte gillar synen av ledsna spelare och tränare i svartvita och randiga tröjor är en annan sak.

Om man skulle veta att man i slutändan bara får en silvermedalj hade jag också hellre förlorat tidigare men inte är det ens närheten av att vara lika starkt gjort som att komma till final och göra okej ifrån sig.
Jag har aldrig syftat på den här enskilda säsongen, därav liknelsen med Roma. Om det handlat om ett engångsfall är det oftast bättre med en finalforlust. Vad jag syftar på att i helt unika förlustrader som Juventus har i Europa Och Roma har i Italien kan man göra en liknelse, och då blir det sammantaget väldigt. Tungt för självbilden, spelarna och supportrarna.
Citera
2017-06-04, 14:29
Medlem
Masscentrums avatar
Enligt Sky och Gazzetta är Spalleti klar för Inter. Snackas om ett två-årskontrakt. Imorgon kommer det förmodligen offentliggöras.
Senast redigerad av Masscentrum 2017-06-04 kl. 14:32.
Citera
2017-06-04, 15:28
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
En förlust som lämnar en fysiskt kännbar tomhet, även för en casual supporter som mig. Gick och lade mig med ett stort hål i bröstet. Fjantigt, javisst. Normalt sett kan jag lägga en Juve-förlust åt sidan men det är något med Champions League-finaler som är såpass definierande. Jag hade verkligen unnat denna generation spelare det ultimata erkännandet.

Efter sex succékantade säsonger kulminerade allting i denna match. Total legendstatus för all framtid eller avslöjade på den största av scener. Tyvärr lär historieskrivningen nu berätta om en generation som var störst i Italien men bara näst störst i Europa och världen. Jag tror inte att Buffon, Barzagli, Bonucci, Chiellini och Marchisio orkar ladda om för ett sista försök.

Historien tar inte hänsyn till att Casemiros mål var en freak accident som måste toucha Khedira exakt på millimetern som den gör. Visst hade Real Madrid börjat ta över spelet, men det var en situation som Juventus var bekväma med. Allting kändes fortfarande så självklart. Det skulle bli seger.

Tyvärr tror jag att även spelarna lurades in i den mentaliteten, att man förtjänade en CL-seger som tack för lång och trogen tjänst och att man nu var medias och neutrala fans gullgossar. Jag fick en olustig känsla i kroppen när jag läste om hur hela världen älskade Buffon och unnade honom segern.
Citera
2017-06-04, 16:54
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Tyvärr tror jag att även spelarna lurades in i den mentaliteten, att man förtjänade en CL-seger som tack för lång och trogen tjänst och att man nu var medias och neutrala fans gullgossar. Jag fick en olustig känsla i kroppen när jag läste om hur hela världen älskade Buffon och unnade honom segern.

Det där tror jag inte påverkar nämnvärt faktiskt. Det blir nog efterhandskonstruktion. Du har nog omedvetet, kanske mot din vilja, låtit dig påverkas av Kristian Borell & dennes ständiga yrande om ödet & att det var meningen att sluta si & så. I själva verket tror jag inte att det har någon direkt inverkan. Det där skulle man nog egentligen kunna dra upp efter varenda finalmatch. Att den & den spelaren hade förtjänat att få vinna & att många hoppades på det.
Citera
2017-06-04, 23:02
Medlem
anteri17s avatar
Jag försöker kolla efter info hur Italien gör med de "stora" u-21-lirarna som är uttagna i a-landslaget. Kommer Berardi, Bernardeschi, Donarumma, Rugani mfl spela u-21-EM? Någon som har hängt med i nyhetsflödet de senaste veckorna? Brille?
Citera
2017-06-04, 23:43
Medlem
MrSkargards avatar
Det verkar som att Lazio-spelarna Patric och Keita Baldé Diao är mer än bara vänner...
Citera
2017-06-05, 00:07
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det verkar som att Lazio-spelarna Patric och Keita Baldé Diao är mer än bara vänner...

Dom är nog gamla vänner i alla fall. Spelade ihop i Barcelonas juniorlag. Det är dock Patric som kom söderifrån till Barcelona. Han kom från Murcia medan Keita Baldé, som är så mörk att det inte var lönt att haka på tatueringstrenden, kommer från Girona & har representerat Kataloniens landslag.

Invandraren från den fattiga södern togs emot väl av den infödde som välkomnade honom till det rika Katalonien & de började kanske böga med varandra. Nej, det där var ett dåligt skämt.
Citera
2017-06-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
När Panico gjorde 2-0 målet så sprang han fram till bänken, hämtade en tröja och höll upp den. Det var Barellas.

Om jag fortsätter lite på talanger så tycker jag det ser ganska bra ut för Italien i stort. Det är första gången på tio år dom är i U20 VM. Ur mitt Juve-perspektiv så gläds jag åt att Mandragora äntligen spelar fotboll igen. Efter sin svåra skada, nu är han kapten i detta landslag. Orsolini har gjort två mål på tre matcher, hans mål mot Japan var det första spelmålet Italien har gjort på ett par år. Sen finns där Romagna, Vitale och Cassata. Någon av dom dorde kunna slå igenom och blir riktigt bra.

Frankrike står för motståndet i åttondelen på torsdag, som tyvärr för min del spelas när jag jobbar. Dom vann sin grupp enkelt och det blir en tuff match.
...

Italien besegrade Frankrike med 2-1 i åttondelsfinalen och nu även Zambia i kvartsfinal. Zambia hade i sin tur besegrat Tyskland i sin åttondelsfinal. Underläge med 0-1 då Pezzella blev utvisad i första halvleken. Kvitterade i andra, sedan återigen underläge för att återigen kvittera i 88:e minuten. Sedan vinner man på övertid. Vackert och stort. Såg inte matchen men den känns som en klassiskt italiensk match där utsattheten lyfter laget.

http://resources.fifa.com/mm/document/tournament/competition/02/89/29/25/eng_47_0605_ita-zam_fulltime.pdf

Semifinal mot England på fredag.

Och som du nämner är det ovanligt att Italien är framgångsrika för ungdomar. Man siktar alltid på gli Azzurri, och vad som gynnar det riktiga landslaget. Finns en anledning till att Donnarumma & co inte är med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in