2017-06-03, 20:49
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Spinner vidare på De Rossi. Är årsbarn med honom så när man legat sömnlösa nätter och fantiserat om en karriär i Roma så har han varit den naturliga knutpunkten, spelaren man "jämfört" sig med. Jag älskar Daniele men därför är han också en av spelarna som jag gett mest kritik. Han har varit en av ligans bäst betalda spelare under flera år något han sällan förtjänat. Han har haft ett antal säsonger som varit direkt svaga och i vissa stunder har han varit fantastisk i landslaget men erbarmlig i Roma. Han har ryktats till ett antal lag genom åren och till skillnad från Totti så har det alltid känts möjligt att han ska lämna.

Men han är "vår" och när han är bra så ÄR han verkligen bra. Han hade kanske varit bättre om han sluppit Tottis skugga men jag vet också att han nog inte skulle byta något i världen mot att inte få ha spelat med Francesco. Nu är han inte längre den 33-årige "Capitano Futuro", nu är han vår kapten och jag hoppas av hela mitt hjärta att han klarar det som Totti (som kapten, inte som symbol) inte klarade av. Att trycka in de där sista procenten av jävlaranamma i den här klubben.
Citera
2017-06-03, 21:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
I kväll är vi alla Juventini!

Hoppas Chiellini anför försvarsmuren som bara han kan.

Hur tror ni de svartvita ställer upp med laget? Vem startar bredvid ovannämnde? Barzagli?
Menade såklart Bonucci...
Citera
2017-06-03, 22:42
Medlem
sebastian_s avatar
Juventus är vad Roma är i serie a. Det är bättre att komma tia än tvåa 5 gånger på raken.
Citera
2017-06-03, 23:25
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Juventus är vad Roma är i serie a. Det är bättre att komma tia än tvåa 5 gånger på raken.

Såklart inte. Filosofiskt exempel: att skrälla sig vidare till en final där man är kraftig underdog, och sedan förlora nämnda final, är sämre än att ryka som favorit i en kvartsfinal... bilda dig, se fotbollen ur en rationell synvinkel och höj nivån.
Citera
2017-06-03, 23:41
Medlem
Juventus förlorade mot ett starkt Real Madrid. Den spanska klubben har ekonomiska muskler som man använt till att skapa ett lag som ska vinna CL. Tre vinster de senaste fyra åren är vansinnigt imponerande.

Angående Juventus vänder jag min blick mot Serie A. Många tycker att de totaldominerat och vann säkert. Men de hade fyra poäng ned till Roma och fem till Napoli.

Juventus har varit stensäkra hemma men visat svaghet på bortaplan. Förlorat hatmatchen i Florens, båda matcherna i Milano (dessutom supercupen mot Milan i Kina), förlorade mot Roma och spelade oavgjort i Neapel.

Också talande att då bästa laget bestående av genomsnittsröster på spelare i Serie A utnäms, så finns inte en enda spelare från Juventus:

http://www.servizitelevideo.rai.it/televideo/pub/tt4web/Nazionale/16_9_page-207.4.png

Vad jag försöker säga? Att Juventus har ett fantastiskt lag, med stor moral och imponerande vinnarinställning, men att avgörande spelare kanske inte är på världsnivå. Vi snackar om spelare som höjer sig när det är svåra och avgörande matcher. Tänk tillbaka till Milans lag de senaste 30 åren. De briljerade mot svåra motståndare och i svåra situationer, men hade det ofta tungt i serie-lunken.

Jag råkar ha vänner som ofta hänvisar till sin ”vinnarinställning”. Några har gjort karriär till CEOs, andra har vunnit SM inom olika sportgrenar. Men vinnarinställning är enligt mig missbrukat, för de anser ofta att de alltid måste vinna. Vilket gör en vänskaplig tennismatch mindre rolig. För mig handlar vinnarinställning om att vinna de viktiga matcherna. När allt står på spel.

Men jag respekterar Juventus fullt ut. För det krävs inställning att gå ut på ett regnigt Bentegodi och kämpa til sig tre poäng. Och det är det som krävs för att vinna en liga. Under 1980-talet så kämpade Malmö FF till sig Allsvenska ligasegrar medan IFK Göteborg briljerade i direkt avgörande matcher. Båda lagen förtjänade beröm.

Poängen är att Juventus behöver mer briljans som kan höja dem i avgörande matcher. Men samtidigt så tror jag att det är Milano-lagen som kommer att locka de största talangerna till Italien de närmaste åren. Samtidigt som både Roma och Napoli är starka. Det kan bli intressant att följa.
Senast redigerad av Brille68 2017-06-03 kl. 23:59.
Citera
2017-06-04, 00:36
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Trams. Det är okunnigt och löjligt att resonera så. Det gäller all sport. Världens kanske bästa basketspelare genom tiderna, LeBron James, är på väg mot sin femte förlust på åtta finaler. Självklart är det bättre att komma till final och göra bra ifrån sig än att gå ut i en tidigare runda.

Om man däremot underpresterar i finalerna är det en helt annan sak. Både Barcelona och vi förtjänade att vinna i Juventus senaste två finaler.
Citera
2017-06-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Trams. Det är okunnigt och löjligt att resonera så. Det gäller all sport. Världens kanske bästa basketspelare genom tiderna, LeBron James, är på väg mot sin femte förlust på åtta finaler. Självklart är det bättre att komma till final och göra bra ifrån sig än att gå ut i en tidigare runda.

Om man däremot underpresterar i finalerna är det en helt annan sak. Både Barcelona och vi förtjänade att vinna i Juventus senaste två finaler.
Jag håller med. Juventus slår uppifrån när det gäller Serie A, men är en underdog när det gäller CL. Pengar har betydelse. Att ta sig till final och hålla minst jämna steg under den första halvleken är stort och vackert. Men man har en bit till för att bli mästare.

Samtidigt hade det fungerat om ett par, tre av nyckelspelarna i Real Madrid inte presterat på sin yppersta kapacitet. Och det är där som Juventus ännu inte riktigt är. Defensivt och spelmässigt är man på minst samma nivå som Real Madrid, men den offensiva briljanta biten är man inte riktigt på nivå.

Men det finns ingen anledning för Juventus att skämmas för sin insats. Jag ville att Juventus skulle vinna, medan min son, som håller på Milan, njöt intensivt av Juventus nederlag.
Citera
2017-06-04, 01:29
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med. Juventus slår uppifrån när det gäller Serie A, men är en underdog när det gäller CL. Pengar har betydelse. Att ta sig till final och hålla minst jämna steg under den första halvleken är stort och vackert. Men man har en bit till för att bli mästare.

Samtidigt hade det fungerat om ett par, tre av nyckelspelarna i Real Madrid inte presterat på sin yppersta kapacitet. Och det är där som Juventus ännu inte riktigt är. Defensivt och spelmässigt är man på minst samma nivå som Real Madrid, men den offensiva briljanta biten är man inte riktigt på nivå.

Men det finns ingen anledning för Juventus att skämmas för sin insats. Jag ville att Juventus skulle vinna, medan min son, som håller på Milan, njöt intensivt av Juventus nederlag.

Så är det. Att en spelare som James Rodriguez inte ens får plats på Reals bänk är talande. Samtidigt är det ohållbart med en så pass bra trupp och James kommer därför lämna.

Haha. Inter-fans höll nog lika hårt på oss.
Citera
2017-06-04, 02:35
Medlem
Ingen kommer ihåg en tvåa. Hellre titlar och blandade motgångar än att titulera sig som "äh vi var nästbäst 3 av 5 år!". Vem fan vill titta i prisskåpet och se en jävla silverpokal

Inters trippel > juventus stabilitet i serie a. Juves fans kan bara drömma om en trippel som få lag uppnått. Vill man vara och statuera sig som en gigant får man gå hela vägen.
Citera
2017-06-04, 02:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Ingen kommer ihåg en tvåa. Hellre titlar och blandade motgångar än att titulera sig som "äh vi var nästbäst 3 av 5 år!". Vem fan vill titta i prisskåpet och se en jävla silverpokal

Inters trippel > juventus stabilitet i serie a. Juves fans kan bara drömma om en trippel som få lag uppnått. Vill man vara och statuera sig som en gigant får man gå hela vägen.

Möjligt. Men det går ju inte att ha det synsättet; ingen kan veta innan man försöker om man kommer förlora eller vinna en eventuell final... Både gällande Roma i Italien och Juventus i Europa har man sällan vart tillräckligt bra för att komma annat än tvåa. Vid sådana lägen, om än att andraplatserna upprepas, kan man inte gärna förklara finalnederlag som "nedvikningar" eller "förlorarmentalitet".
Citera
2017-06-04, 03:06
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase

Hade lätt bytt Romas nio (9!) andraplatser sedan scudetton mot en Scudetto till. Utan tvekan. Spelar ingen roll om vi harvat runt 10-15 plats resten av tiden.
Citera
2017-06-04, 03:13
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Hade lätt bytt Romas nio (9!) andraplatser sedan scudetton mot en Scudetto till. Utan tvekan. Spelar ingen roll om vi harvat runt 10-15 plats resten av tiden.

Det är ju en annan sak. Ingen säger det är mer värt att komma på andraplats två, fem eller tio gånger än etta en gång men hellre finalförlust än gå ut i semifinal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in