Juventus förlorade mot ett starkt Real Madrid. Den spanska klubben har ekonomiska muskler som man använt till att skapa ett lag som ska vinna CL. Tre vinster de senaste fyra åren är vansinnigt imponerande.
Angående Juventus vänder jag min blick mot Serie A. Många tycker att de totaldominerat och vann säkert. Men de hade fyra poäng ned till Roma och fem till Napoli.
Juventus har varit stensäkra hemma men visat svaghet på bortaplan. Förlorat hatmatchen i Florens, båda matcherna i Milano (dessutom supercupen mot Milan i Kina), förlorade mot Roma och spelade oavgjort i Neapel.
Också talande att då bästa laget bestående av genomsnittsröster på spelare i Serie A utnäms, så finns inte en enda spelare från Juventus:
http://www.servizitelevideo.rai.it/televideo/pub/tt4web/Nazionale/16_9_page-207.4.png
Vad jag försöker säga? Att Juventus har ett fantastiskt lag, med stor moral och imponerande vinnarinställning, men att avgörande spelare kanske inte är på världsnivå. Vi snackar om spelare som höjer sig när det är svåra och avgörande matcher. Tänk tillbaka till Milans lag de senaste 30 åren. De briljerade mot svåra motståndare och i svåra situationer, men hade det ofta tungt i serie-lunken.
Jag råkar ha vänner som ofta hänvisar till sin ”vinnarinställning”. Några har gjort karriär till CEOs, andra har vunnit SM inom olika sportgrenar. Men vinnarinställning är enligt mig missbrukat, för de anser ofta att de alltid måste vinna. Vilket gör en vänskaplig tennismatch mindre rolig. För mig handlar vinnarinställning om att vinna de viktiga matcherna. När allt står på spel.
Men jag respekterar Juventus fullt ut. För det krävs inställning att gå ut på ett regnigt Bentegodi och kämpa til sig tre poäng. Och det är det som krävs för att vinna en liga. Under 1980-talet så kämpade Malmö FF till sig Allsvenska ligasegrar medan IFK Göteborg briljerade i direkt avgörande matcher. Båda lagen förtjänade beröm.
Poängen är att Juventus behöver mer briljans som kan höja dem i avgörande matcher. Men samtidigt så tror jag att det är Milano-lagen som kommer att locka de största talangerna till Italien de närmaste åren. Samtidigt som både Roma och Napoli är starka. Det kan bli intressant att följa.