2017-06-03, 22:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Han befann sig i underläge men hade kunnat ta sig ur sin beroendeställning, tex genom att tala med JMs kollega eller annan. Han var absolut tillräckligt gammal för att ta ansvar för sitt eget liv och, med sin bakgrund, sannolikt mer självständig än motsvarande genomsnittlig yngling. Han har konsekvent valt att agera torped.

Nej. Men livstid för JM och lagens strängaste straff för honom. Han är ett monster jag inte vill ha lös på gatorna.

Och vad får dig att tro att han inte var intresserad av pengarna. Allt tyder på motsatsen. Beteende och egna utsagor.

Edit: Även mördarna i Malmö är i beroendeställning. Kanske ännu värre eftersom de uppenbart riskerar avrättning om de "sviker". Han är en ganska typisk påtänd mördare med taskig bakgrund.
Det är klart han är intresserad av pengar; vem är inte det? - Även här har JM strukit honom medhårs genom att säga att alla andra tidigare varit ute efter hennes pengar, men inte han - nej, då. - Detta har ju varit ytterligare ett sätt för henne att binda upp MR och få honom att tro att hon är mer eller mindre blåst - men oförarglig/ofarlig. - Men droger kostar pengar, och de pengarna har i princip aldrig MR haft. - Ja, som torped kan man ju tjäna en hacka, eller som knarkförsäljare eller ficktjuv. Hur som helst måste pengarna anskaffas. - Det är klart MR måste in ett bra tag för att få perspektiv på sig själv; för att bli drogfri; för att inte fortsätta att vara ett "monster". - Eller vill du att han ska åka in som monster och efter en "livstid" komma ut som ett mästarmonster..? - Och vad gör man åt mästarmonster som åker in? - Kommer de ut som övermästermonster med rätt att döda..? - I MR:s fall behövs - förutom fullständig drogfrihet - en mångårig utbildning, språkstudier och lektioner i allt möjligt och omöjligt - moral och etik, ej att förglömma. - Kanske vore rättspsykiatrisk vård att föredra; han lär vid det här laget ha en hel del drogrelaterade psykiska problem som i första hand borde åtgärdas. Dessa har dessutom spelat en stor roll när JM fick honom att under ett drogrus knivhugga hennes föräldrar; t.o.m. varit den utlösande faktorn.
Citera
2017-06-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Så här ser / såg det ut 2017-04-28.....

Noterbart: "Utvisningsyrkande"

-"- : "Uppgift om att MR dödat tidigare"

https://minfil.org/UdSbB4bab8
Vem menas att MR mördat tidigare i sitt patetiska liv?
Citera
2017-06-03, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Vem menas att MR mördat tidigare i sitt patetiska liv?
Det är luddigt, var väl nåt om en kniv i ryggen på nåt bröllop i Turkiet. Satt han i fängelse kan det väl inte vara så svårt att bekräfta men har inte en susning om vad allt detta mynnade ut i. Låter som Rajabi style men vore intressant att veta mer. Kan väl inte vara fritt taget ur luften, eller så hittade han kanske på för att verka kaxig?http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ne8nd/vittne-19-aringen-sager-att-han-har-suttit-i-fangelse-i-turkiet
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 23:21.
Citera
2017-06-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är klart han är intresserad av pengar; vem är inte det? - Även här har JM strukit honom medhårs genom att säga att alla andra tidigare varit ute efter hennes pengar, men inte han - nej, då. - Detta har ju varit ytterligare ett sätt för henne att binda upp MR och få honom att tro att hon är mer eller mindre blåst - men oförarglig/ofarlig. - Men droger kostar pengar, och de pengarna har i princip aldrig MR haft. - Ja, som torped kan man ju tjäna en hacka, eller som knarkförsäljare eller ficktjuv. Hur som helst måste pengarna anskaffas. - Det är klart MR måste in ett bra tag för att få perspektiv på sig själv; för att bli drogfri; för att inte fortsätta att vara ett "monster". - Eller vill du att han ska åka in som monster och efter en "livstid" komma ut som ett mästarmonster..? - Och vad gör man åt mästarmonster som åker in? - Kommer de ut som övermästermonster med rätt att döda..? - I MR:s fall behövs - förutom fullständig drogfrihet - en mångårig utbildning, språkstudier och lektioner i allt möjligt och omöjligt - moral och etik, ej att förglömma. - Kanske vore rättspsykiatrisk vård att föredra; han lär vid det här laget ha en hel del drogrelaterade psykiska problem som i första hand borde åtgärdas. Dessa har dessutom spelat en stor roll när JM fick honom att under ett drogrus knivhugga hennes föräldrar; t.o.m. varit den utlösande faktorn.
Jag tycker det som är mysko och skulle utredas varför stackars mamman sade till MR att lova att du berättar allt, att hon vet att hon fick leva på nåd, hon såg suddigt flera personer i rummet och inte såg vem var gärningsmannen. Hon är kanske rädd och vågar inte utpeka gärningsmannen eller gärningsmännen. MR är väldigt slug, hänsynslös, avslöjar att han mördad av ekonomiska skäl, utnyttjat JM och trots att hon hjälpt honom han funderat på att mörda även henne. Killen behöver mycket vård, terapi.
Citera
2017-06-03, 23:11
Medlem
afKnollentotts avatar
Beträffande MR, så kan han upplevas som hårdhudad, av det som framkommit. Det är ändock bara brottstycken. Hur vardagen sett ut däremellan får man fantisera sig fram till, för att kunna förstå.
Hårdhudad - men ändå lättledd ? Klantskalle ?
Han är nog mest lik spolingarna i Malmö, tuffingarna som mördar. "Primitiva" ungdomar, med en uppväxt - helt olika oss - i Sverige. "Likes" är det moderna.

Hur kunde JM, så enkelt och på så kort tid, lyckas manipulera MR till mordet (om det befinns vara sant) ?
Jag tror att, det i botten, måste finnas ett bottenlöst agg hos JM - nåt som inte kan förklaras av pengar eller arv. Det måste bli tyst i hennes huvud. Tyst, bara tyst. Hon, med hennes svada och frenesi hade ju lätt kunnat spinna vidare på HVB-hem. Tjäna pengar. Varför gå över lik, likt gå över ån efter vatten.
Det finns en hämndlystnad, kanske i kombination med störning.

Vad som kommer fram, gällande AP, så får väl inte han anses ha varit hårdhudad - däremot lättledd. Han tog ändå egna initiativ, nåt som skulle reta JM till förbannelse. Han är bevisligen död. Kan någon, inte hittills, påtänkt gärningsman, varit behjälplig vid frånfället. En som höll på traditioner. Kräftfiskeförbudet, som det såg ut förr i världen, upphörde ALLTID 7/8, klockan 17:00. Vilka befann sig på sommarstället på eftermiddagen? JM, tvillingarna, AP och någon / några, som "blivit kvar". Vilken soppa hon (JM) har ställt till med, har jag läst. En, av JM, "gillad" kräftbild på fejjan, tycks förvåna den som lagt upp bilden... (bekräftelse, minns du ?) är något jag kommer att tänka på.....

Återigen, varför all denna planering / manipulation, från JM´s sida ?
Pappas flicka som oförskyllt hämnat i besvär efter besvär.....

Nu var ju föräldrarna åldriga och ville "dra sig tillbaka", GM var kanske alkoholiserad och lätt dement. Kombinationen kan lätt resultera i något ogenomtänkt. AM, barsk och resolut - "Se till att täppa till den där masjäveln" en gång för alla - minns jag från en idrottsgala - det gällde speedway - men ändå. Nok är nok.

Hur och varför AP, respektive GM är döda är ännu höljt i dunkel.....

Dom döda talar inte......
Citera
2017-06-03, 23:15
Medlem
Citat:

Ja och i allt detta är han väldigt lik många andra mördare. Jag kan tycka att samhället är väldigt dåligt på att rehabilitera brottslingar och att större reformer av kriminalvården behövs. Skulle rehabiliteringen fungera så är jag allmänt för dagens milda kriminalpolitik. Nu är jag sådan att jag tenderar tro på det jag ser snarare än på det jag hör. Och det fungerar inte i dag. Därför ska vi, till dess vi får rätsida på detta, om det alls går, se till att hålla människor som visat sig beredda att begå grova brott borta från samhället så länge som möjligt. Jag tror inte på rosenskimrande drömmar. Jag tror att vi snart hör om honom igen om han är ute om några få år. Skickas han till Iran, lär vi få en notis om en hängning.

Killen är ingen psykopat men man kan säkert vara nog så manipulerande ändå, inte minst i en situation som denna. Han har nog dessutom fått goda råd av både åklagare/polis och försvarare om hur han borde uppträda i rätten; de har ett gemensamt intresse av att flytta fokus till den mer svårfällda brottslingen. Därför getts möjlighet till en lång monolog.

Omständigheterna i hans fall är inte, som jag ser det, mer förmildrande än i andra fall. Det finns ofta tragiska historier bakom. Han är gammal nog för att straffas för det han gjort. Han är inte någon god människa.

Även om vi nu diskuterar hur hans vittnesmål ska tolkas börjar vi väl komma lite OT så jag stannar där.
Citera
2017-06-03, 23:25
Medlem
Citat:
Är ganska övertygad om att MR skulle ha ”omkommit”, alt. getts en överdos, i Norge, och att gripandet där faktiskt kom att bli hans räddning – liksom det fängelsestraff han får (kombinerat med drogavvänjning, utbildning och samtalsterapi) paradoxalt nog kan komma att innebära något positivt för honom; faktiskt också en välbehövlig trygghet. – Även om han så småningom utvisas ur Sverige har han då en betydligt mer solid grund att stå på än han skulle ha haft som drogdealare i Sverige.

MR:s försvarare tycks mig också vara rätt person att framöver hjälpa och vägleda honom på olika sätt. Flera av hans gamla kompisar verkar vara av det mer lojala slaget och kommer säkert inte heller att överge honom.

Hade inte MR haft oturen att träffa på JM kunde hans liv ha fått en helt annan inriktning: vilken vet vi inte, men vi vet att han är ung och därmed oerfaren, ett nästan tomt blad på vilket både goda och onda krafter kan lämna avtryck.

I stället för att hjälpa MR att komma på rätt köl utnyttjar JM hans drogmissbruk och ger honom pengar att köpa nya droger. Hon snärjer honom med allehanda finter; utnyttjar honom som barnvakt, städare, matlagare, utpressare, uppassare... och efter många månaders preparering som mördare: Han är rätt person, tycker hon; han har gått den hårda skolan; kan hantera både kniv och pistol, och han har mycket att vinna men bara sin själ att förlora.

MR:s kompisar fattade fullt ut varför han bodde hos denna välnärda madam (som genom hela livet stöttats av sina föräldrar, till skillnad från MR vars familj knappt kunde betala hyran); att han tog tillfället i akt och utnyttjade situationen för att genom ett giftermål få det hägrande uppehållstillståndet betydligt snabbare än han annars skulle ha fått.

MR utlovades guld och gröna skogar och mer därtill: JM skulle hjälpa hans familj, han skulle få ta hit sin käresta, hon skulle köpa ett hus där de kunde leva och bo, och han skulle också få hjälp med att starta och driva en liten strandrestaurang som hade en bar med fyra, fem biljardbord, osv. - JM målade upp en bild som var mycket svår att motstå för den fattige och drogberoende MR. - På dagarna klängde tvillingarna på honom och kom alltmer att tycka om honom: På bilder tagna i Norge ser vi att MR bär en sovande tvilling i sin famn, och vi ser också hur han tar hand om alla tunga väskor, springer ärenden, osv. - Jo, visst var han JM:s "hund".

Samtidigt dras han med allehanda samvetsförebråelser, knarkar dagligen och försöker förgäves hitta en utgång i en tillvaro som mer eller mindre kommit att urarta till ett inferno. Kort sagt: Han är också ett offer: ett offer för fattigdom, krig, droger, manipulation, lögner (t.ex. JM:s tårdrypande historia om övergrepp från sin far; en kärlekslös, blundande mor) och falska förespeglingar.

Han erkände; han grät; han bad om förlåtelse; han ångrade sig bittert. Han ska inte dömas tillnärmelsevis lika hårt som den utstuderade anstifterskan.
Som du resonerar (vilket inte är orimligt), har JM utöver att ha förorsakat förlust av människoliv förstört MR:s liv. Är detta ett brott i sig ? Moraliskt ? Juridiskt ?
Citera
2017-06-03, 23:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja och i allt detta är han väldigt lik många andra mördare. Jag kan tycka att samhället är väldigt dåligt på att rehabilitera brottslingar och att större reformer av kriminalvården behövs. Skulle rehabiliteringen fungera så är jag allmänt för dagens milda kriminalpolitik. Nu är jag sådan att jag tenderar tro på det jag ser snarare än på det jag hör. Och det fungerar inte i dag. Därför ska vi, till dess vi får rätsida på detta, om det alls går, se till att hålla människor som visat sig beredda att begå grova brott borta från samhället så länge som möjligt. Jag tror inte på rosenskimrande drömmar. Jag tror att vi snart hör om honom igen om han är ute om några få år. Skickas han till Iran, lär vi få en notis om en hängning.

Killen är ingen psykopat men man kan säkert vara nog så manipulerande ändå, inte minst i en situation som denna. Han har nog dessutom fått goda råd av både åklagare/polis och försvarare om hur han borde uppträda i rätten; de har ett gemensamt intresse av att flytta fokus till den mer svårfällda brottslingen. Därför getts möjlighet till en lång monolog.

Omständigheterna i hans fall är inte, som jag ser det, mer förmildrande än i andra fall. Det finns ofta tragiska historier bakom. Han är gammal nog för att straffas för det han gjort. Han är inte någon god människa.

Även om vi nu diskuterar hur hans vittnesmål ska tolkas börjar vi väl komma lite OT så jag stannar där.
Gällande goda råd så är det givet det ord du skriver: fokusförskjutning, annars vore det inte mycket till advokat.
Det är en mordrättegång, inte nån stödjande roll som varken vän eller terapeut, det är strategier.
Läste om stämpling, att det står i ett balansförhållande till beroendeställning, och en kriminolog hade uttalat sig om vikten att göra slut med henne, att om han inte gjort det självmant vore det en trolig rekommendation från försvaret.
Det finns mycket finesser på ett järnspett...
Nånstans där ska rätten försöka hålla huvudet kallt och läsa mellan raderna utan att ryckas med av berättelserna, tårarna, ett visst rävspel och utröna äkthet och väga det mot sakfakta/bevisning.
Inte busenkelt, de behöver nog kaffe med jämn intervall.
.
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 23:49.
Citera
2017-06-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Som du resonerar (vilket inte är orimligt), har JM utöver att ha förorsakat förlust av människoliv förstört MR:s liv. Är detta ett brott i sig ? Moraliskt ? Juridiskt ?
JM har inte förstört MR:s liv. JM och MR förstört varandras och andra människornas liv. MR är ansvarig för sina handlande. Det är inte bara att man kan övertalas till att mörda. Det handlar om respekt, värde, känslor för människornas liv. 99,99 % av världens befolkning skulle inte kunna mörda och/eller låta övertalas till att mörda. MR är slug, rubbad.
Citera
2017-06-03, 23:53
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag går inte på någon linje i detta fall. Jag går på uppmätta tider och avstånd samt vittnesmål.

Tid för avfärd från hemmet får jag från Alexander. Han uppger att de åkte direkt då han kom hem.

Återskapat sms tidpunkt (19:5?)

Enl urika och sonen åkte han hem direkt på sin hoverboard. Tidsåtgång 10-15 min.

Alexander hemma 20:05 (han säger själv åttatiden)

Tidpunkten för Johannas hemkomst får jag också från Alexander. Han ringde 22:50, inget svar. Johanna kom hem en stund senare. Alexander nämner tidpunkten 23:15

Sonens tidangivelse för när de misstänkta mördarna åkte iväg stämmer bra med övrig bevisning. När MR skickades in på kontoret av JM för att hämta nyckeln till Touranen så satte han sin telefon på laddning där. Då var klockan 20:19---hans stegräknare slutade registrera rörelse klockan 20.19. Några minuter senare var de alltså redo att köra vidare till Granliden i Touranen, medan telefonen blev kvar på laddning på kontoret.

Skärmdump på Mohammad Rajabis stegräknare (tillägg 1 54), till styrkande av att hans telefon legat still den 3 aug kl 20.19-23.58
(se punkt 12 s. 8: https://cdn-03.minfil.org/UdSbB4bab8/8e7e9e73-1496519158/V_stmanlands_TR_B_3570-16_Aktbil_131.pdf)
Citera
2017-06-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
JM har inte förstört MR:s liv. JM och MR förstört varandras och andra människornas liv. MR är ansvarig för sina handlande. Det är inte bara att man kan övertalas till att mörda. Det handlar om respekt, värde, känslor för människornas liv. 99,99 % av världens befolkning skulle inte kunna mörda och/eller låta övertalas till att mörda. MR är slug, rubbad.
Jag avsåg inte att förringa MR:s ansvar. Men om JM anses så skyldig till anstiftan att straffet ska vara som för mord, vilket jag uppfattar flertalet i tråden tycker, då har hon ju utöver att förorsaka GM:s död och Ankis livshotande skador, bringat MR i fördärvet. Utan att kreditera MR tycker jag mig se ett brott utöver mord. Detta är mera en filosofisk fråga, utan betydelse för påföljderna.
Citera
2017-06-03, 23:59
Medlem
Citat:
MR har mördat för JM:s skull; på hennes inrådan, efter mycket tjatande, bedjande ögon, övergreppshistorier – och löfte om ett bättre liv: Han saknade pengar, han saknade utbildning, han saknade arbete, han saknade uppehållstillstånd, han saknade sin familj och sin käresta i Iran, han saknade fast förankring, han saknade sitt språk; att fritt och dagligdags kunna uttrycka sina tankar inkl. språkets alla nyanser, han saknade vägledning... Han hamnade hos en utsugande, psyksjuk socialkärring av värsta sort som under täckmanteln av att vara "snäll" gav honom mer och allt starkare droger för att för egen vinning kunna utnyttja honom som ett underminerat och förvirrat mordredskap.

MR bör ha en MYCKET STOR STRAFFRABATT; inte bara pga sin ålder, utan också för att han stått i beroendeställning till en av Sveriges värsta och mest elakartade manipulatörer med allt vad detta innebär. Till och med hennes mor säger att hon inte har några känslor.

Han har inte förstått varför föräldrarna skulle dödas; bara att hans matmor och den som gentemot de svenska myndigheterna ansvarade för hans väl och ve i landet: JM, varit mycket angelägen om detta mord (mordförsök) och att hon sagt sig vara betjänt av att han utförde det. Han bibringades också uppfattningen att han själv skulle ha allt att vinna och inget att förlora - och till slut visste han varken ut eller in; allt under det hans hjärna underminerades av alla droger.

MR sade nej; han rekommenderade henne i sina klara stunder att gå till en läkare; han bad henne sluta med sina dumheter; han gjorde allt för att skaka av sig hennes enträgna förfrågan; han varnades för henne; han rökte sig bort i dimmorna… men han fick aldrig en lugn stund utan att hon påminde honom.

JM åt sig allt längre in i hans drogomtöcknade hjärna och hon gav honom pengar och till och med tillgång till sitt betalkort för att han inte skulle gå miste om en kontinuerlig ny- och påtändning i allt högre doser och med allt tätare mellanrum. Till slut styrde hon MR:s tankar och hjärna så till den grad att hon en kväll med belåten min drog på sig ett par diskhandskar, gnisslade ut en byrålåda och drog fram en av hans dyra märkeströjor, vecklade ut den på köksgolvet, hämtade en stor skarp kökskniv och lät den försvinna ned i en plastpåse varpå hon gjorde ett litet knyte av mordattiraljerna och smög ned i sin stora skinnväska. – Nu var det bara en viss slutpreparering kvar: Hon försäkrade sig om att MR hunnit få i sig erforderlig dagsranson och lite till, viskade till honom att hon hade en liten överraskning till honom och att han skulle få veta vad det var så fort de var utom syn-och hörhåll för AG som hon såg stod och tjuvlyssnade bakom ett hörn. ”Okey”, sade MR.

AG lämnade lägenheten och åkte till sina kusiner – men hann knappt komma dit förrän JM (som gått bet på att få tag på DB) kommenderade hem honom: Han fick vara barnvakt när hon skjutsade MR till K-holm, och inom en timme skulle hon vara tillbaka. – Det skulle dröja c:a tre timmar.

Till MR sade hon att hon förberett ett varmt och läkande ört- och reningsbad med levande ljus på ena badkarskanten; bubbel på den andra – men först var hon tvungen att uträtta ett litet ärende. ”Okey”, sade MR. – Och så åkte de: Hon mot G-liden; han mot avgrunden.

Efteråt kunde han inte stå på benen. Han visste vad han gjort samtidigt som han agerat någonstans utanför sig själv. – Var, visste han inte; inte heller varför; bara att. Han mådde dåligt och hela han var blodig; hans hjärna fungerade inte som den skulle: Det var framför allt JM:s verk; resultatet av lång och varaktig psykisk preparering som en så pass ung person som MR inte haft ens en sportslig chans att värja sig mot.

Länge sedan jag läste så mycket BS.

Enligt ditt tänk så har även JM förmildrande omständigheter. Hon föddes så, hon kan ju inte hjälpa att hon föddes empatilös, hon kan inte hjälpa att hon inte har känslor för någon, hon föddes med psykiska sjukdommar. Någon störning i hennes hjärna blev till under fosterstadiet.

Någonstans i allt detta finns ett eget ansvar som en vuxen människa har, det gäller även MR i allra högsta grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in