2017-06-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, nu är det oerhört svårt att svara på frågan för en som faktiskt följt tråden (men som avstått från att läsa FUP till dess domen faller, av just den anledningen).

Tror att de vill fälla henne. Det kan vara viktigare än sakargumenten eftersom de, efter att ha utvecklat den känslan, ser allt med färgade glasögon. Åklagarna har gjort ett skickligt jobb här. Nu är de säkert ganska rutinerade men påverkade blir de. Försvararen har, som jag ser det, varit alltför passiv, särskilt då hon hört vittnen, och borde ha kunnat kalla flera egna (tex efter att ha läst slasken resp läst på om kiselalger).

Intresserad även av det större problemkomplexet, om relevant.
Jag håller mig till fallet:
Medan jag satt och plitade på mitt första inlägg om saken formligen exploderade tråden med inlägg om kärnan i just detta, så jag är kanske sent ute.
Nåväl
Tillspetsat blir diskussionen som intressantast i inlägg # 21880 där letsdoit svarar develi (ta för allt i världen inte illa upp för den hänvisningen; 21:31 idag ifall mod gör ingrepp och numreringen går överstyr)

Develi "utgår från rå juridik och inte emotionell påslag" och betonar således gärningen, medan letsdoit påpekar att "han hamnade hos en utsugande, psyksjuk socialkärring av värsta sort som under täckmanteln av att vara "snäll" gav honom mer och allt starkare droger för att för egen vinning kunna utnyttja honom som ett underminerat och förvirrat mordredskap."

Just den karakteristiken kan de flesta av oss i tråden enas hyfsat om, men om det gäller att "om de enda tvivel som finns kvar kring huruvida den tilltalade agerat som åklagaren påstått är orimliga" blir frågan finns det tvivel på denna beskrivning som är rimliga? Det är också så, att" Det är dock oklart hur orimlig en eventuell bortförklaring ska vara för att anses ligga utom det rimligas gräns".

Jag ser det som en svår kvalitativ fråga, och undrar bl.a. om den är så svår att man inte kan/vill ta ställning till den?
Citera
2017-06-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så du menar att JM kan manipulera 13-åringar men inte 20-åringar? - Eller vill du på något sätt hävda att inte MR har stått i beroendeställning och befunnit sig i ett fruktansvärt stort underläge; givetvis också förstärkt av hans mångåriga och kostsamma drogberoende?

Anser du att det här rättsfallets huvudpersoner kan betraktas som likvärdiga när det gäller vars och ens insatser vad gäller mordet och mordförsöket?

JM var ute efter 10 milj; MR ville ha ett uppehållstillstånd, och det var bara genom JM han trodde sig kunna få ett sådant.

Han befann sig i underläge men hade kunnat ta sig ur sin beroendeställning, tex genom att tala med JMs kollega eller annan. Han var absolut tillräckligt gammal för att ta ansvar för sitt eget liv och, med sin bakgrund, sannolikt mer självständig än motsvarande genomsnittlig yngling. Han har konsekvent valt att agera torped.

Nej. Men livstid för JM och lagens strängaste straff för honom. Han är ett monster jag inte vill ha lös på gatorna.

Och vad får dig att tro att han inte var intresserad av pengarna. Allt tyder på motsatsen. Beteende och egna utsagor.

Edit: Även mördarna i Malmö är i beroendeställning. Kanske ännu värre eftersom de uppenbart riskerar avrättning om de "sviker". Han är en ganska typisk påtänd mördare med taskig bakgrund.
Senast redigerad av Refraktor 2017-06-03 kl. 22:14.
Citera
2017-06-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag håller mig till fallet:
Medan jag satt och plitade på mitt första inlägg om saken formligen exploderade tråden med inlägg om kärnan i just detta, så jag är kanske sent ute.
Nåväl
Tillspetsat blir diskussionen som intressantast i inlägg # 21880 där letsdoit svarar develi (ta för allt i världen inte illa upp för den hänvisningen; 21:31 idag ifall mod gör ingrepp och numreringen går överstyr)

Develi "utgår från rå juridik och inte emotionell påslag" och betonar således gärningen, medan letsdoit påpekar att "han hamnade hos en utsugande, psyksjuk socialkärring av värsta sort som under täckmanteln av att vara "snäll" gav honom mer och allt starkare droger för att för egen vinning kunna utnyttja honom som ett underminerat och förvirrat mordredskap."

Just den karakteristiken kan de flesta av oss i tråden enas hyfsat om, men om det gäller att "om de enda tvivel som finns kvar kring huruvida den tilltalade agerat som åklagaren påstått är orimliga" blir frågan finns det tvivel på denna beskrivning som är rimliga? Det är också så, att" Det är dock oklart hur orimlig en eventuell bortförklaring ska vara för att anses ligga utom det rimligas gräns".

Jag ser det som en svår kvalitativ fråga, och undrar bl.a. om den är så svår att man inte kan/vill ta ställning till den?

Åter igen tror jag att domstolen vill något. Efter MRs charmanta inlägg och ursäkt till modern tror jag att han får strafflindring. Sedan formulerar de sin motivering utifrån detta. För JM är det dåliga nyheter eftersom detta förvärrar hennes brott.
Citera
2017-06-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nån blodpropp som gjorde att JM tyckte att han skulle vara konvalescent hos henne...
Injektionsskada?
Förmodligen!

Tack för svar.
Citera
2017-06-03, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Tycker inte han ska frikännas... men näst intill, höll jag på att säga.

Det måste vara döden i grytan att som ensamkommande "flyktingbarn" eller ung kille hamna i klorna på JM. Det är hon som med olika makt- och manipulationskonster har drivit saker och ting till sin yttersta spets. - Till och med henne son säger att "Det är ju typ hennes grej att luras, att ljuga, ja."
Jag VET hur manipulativ hon är. Jag är fullt medveten om hennes agenda och varför hon väljer ut vissa med andakt.
Det finns inte en person i hennes krets som hon inte missbrukat för eget ändamål.
Han var perfekt i hennes ögon,: tillräckligt mordisk, drogberoende, vill ha medlemskap i mellanmjölklandet och tillräckligt snygg att kn*lla samtidigt.

Ingen betvivlar hennes rävspel, hon är fullständigt störd. Därav ska hon bestraffas. Däremot viker jag en millimeter på att han likaväl såg vinning i det hela inledningsvis och är inte det patetiska lilla knytte som han framställs som.
Det går dock rasande fort åt helvete för han inser inte vilken jävla häxa han hamnat i klorna på - förrän nu när det gått helt överstyr.

De som har det överförjävligt nu är inte " alla ensamkommande barn", hon sitter inlåst tack och lov.
Det är hennes barn som genomgår en djävulsk process just nu och jag räknar med de missbrukande som jag tror innerst inne mår förbannat dåligt bakom fasaden, kanske med vetskap om ruggiga ting men sliter med lojalitet mot mamma.
Citera
2017-06-03, 22:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ I mina ögon är MR en typisk värsting och en ganska typisk påtänd mördare. Saknar spärrar i berusat tillstånd och agerar hela tiden med utgångspunkt i egennyttan. Ljuger när det gynnar honom och lägger sig närmare sanningen i lägen då det istället är bättre för honom. Intelligent och gatusmart. Tror han lika gärna hade kunnat bli en av de gatuskjutande mördarna i Malmö. En av dem som den närmaste omgivningen beskriver som en jättegullig, snäll och omtänksam kille, och som kan vara sådan i trygg miljö i nyktert tillstånd. Han är en skadskjuten kråka men det är nog för sent att hjälpa honom. Så jävlig är verkligheten.

Ingen man gärna möter på en mörk bakgata när han är med sina kompisar.

Jag ser inga omständigheter som motiverar annat än lagens strängaste straff.
Om han är skadskjuten så behöver han i första hand hjälp med att åtgärda sin skada. - Skadskjuten var han redan när han kom till Sverige, och han lär inte ha helats under JM:s tid. - Egennyttan, avsaknaden av spärrar, labilitet, lynnighet mm gäller alla drogmissbrukare. De kan därför också bli farliga verktyg i orätta händer. - Det är aldrig för sent att hjälpa någon; så ej heller JM: Hon behöver också hjälp; i första hand med sitt avtrubbande och känslobedövande pillerknaprande.
Citera
2017-06-03, 22:16
Medlem
Citat:
Om han är skadskjuten så behöver han i första hand hjälp med att åtgärda sin skada. - Skadskjuten var han redan när han kom till Sverige, och han lär inte ha helats under JM:s tid. - Egennyttan, avsaknaden av spärrar, labilitet, lynnighet mm gäller alla drogmissbrukare. De kan därför också bli farliga verktyg i orätta händer. - Det är aldrig för sent att hjälpa någon; så ej heller JM: Hon behöver också hjälp; i första hand med sitt avtrubbande och känslobedövande pillerknaprande.

För all del men prognoserna är mycket, mycket dåliga.
Citera
2017-06-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Han var i en grym beroendeställning till JM, glöm inte det. Det finns som brott i Svea Rikes Lag, men används alldeles för sällan!!!

Det var ju liksom inte så att JM och RM träffades på krogen........
Du är lite naiv.

MR ville ha sin del av miljonerna som JM sagt att de skulle få om föräldrarna mördas.

Han mördade i mångt och mycket för sin egen rövs skull.

Han fortsätter att ljuga och bedra om sin ålder, precis....för sin egen rövs skull!
Senast redigerad av Singoallaa 2017-06-03 kl. 22:25.
Citera
2017-06-03, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
För all del men prognoserna är mycket, mycket dåliga.
Han missbrukar droger och kan komma på fötter. Hon missbrukar människor och där ser jag då ingen ljus prognos.
Citera
2017-06-03, 22:34
Medlem
SmygarBerits avatar
ska bli intressant å läsa domen sen om hur de resonerar kring JMs beteende och skuld i detta. Sitta där, skriva en bra dom och formulera sig på ett bra sätt i text är nog fa-an inte enkelt.
Citera
2017-06-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men jeezuus... en hel novell för straffrabatt om ynklige MR. Fotboja blir skitbra.
Ibland blir det noveller som man knappt orkar läsa igenom.
Citera
2017-06-03, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
ska bli intressant å läsa domen sen om hur de resonerar kring JMs beteende och skuld i detta. Sitta där, skriva en bra dom och formulera sig på ett bra sätt i text är nog fa-an inte enkelt.
Mycket. En väl genomtänkt dom som är logisk, objektiv och utan drama är en fröjd och speciellt detta rättsfall ska bli intressant. De har en hel del att bita i, jösses vad turer det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in