Citat:
Jag håller mig till fallet:Ja, nu är det oerhört svårt att svara på frågan för en som faktiskt följt tråden (men som avstått från att läsa FUP till dess domen faller, av just den anledningen).
Tror att de vill fälla henne. Det kan vara viktigare än sakargumenten eftersom de, efter att ha utvecklat den känslan, ser allt med färgade glasögon. Åklagarna har gjort ett skickligt jobb här. Nu är de säkert ganska rutinerade men påverkade blir de. Försvararen har, som jag ser det, varit alltför passiv, särskilt då hon hört vittnen, och borde ha kunnat kalla flera egna (tex efter att ha läst slasken resp läst på om kiselalger).
Intresserad även av det större problemkomplexet, om relevant.
Tror att de vill fälla henne. Det kan vara viktigare än sakargumenten eftersom de, efter att ha utvecklat den känslan, ser allt med färgade glasögon. Åklagarna har gjort ett skickligt jobb här. Nu är de säkert ganska rutinerade men påverkade blir de. Försvararen har, som jag ser det, varit alltför passiv, särskilt då hon hört vittnen, och borde ha kunnat kalla flera egna (tex efter att ha läst slasken resp läst på om kiselalger).
Intresserad även av det större problemkomplexet, om relevant.
Medan jag satt och plitade på mitt första inlägg om saken formligen exploderade tråden med inlägg om kärnan i just detta, så jag är kanske sent ute.
Nåväl
Tillspetsat blir diskussionen som intressantast i inlägg # 21880 där letsdoit svarar develi (ta för allt i världen inte illa upp för den hänvisningen; 21:31 idag ifall mod gör ingrepp och numreringen går överstyr)
Develi "utgår från rå juridik och inte emotionell påslag" och betonar således gärningen, medan letsdoit påpekar att "han hamnade hos en utsugande, psyksjuk socialkärring av värsta sort som under täckmanteln av att vara "snäll" gav honom mer och allt starkare droger för att för egen vinning kunna utnyttja honom som ett underminerat och förvirrat mordredskap."
Just den karakteristiken kan de flesta av oss i tråden enas hyfsat om, men om det gäller att "om de enda tvivel som finns kvar kring huruvida den tilltalade agerat som åklagaren påstått är orimliga" blir frågan finns det tvivel på denna beskrivning som är rimliga? Det är också så, att" Det är dock oklart hur orimlig en eventuell bortförklaring ska vara för att anses ligga utom det rimligas gräns".
Jag ser det som en svår kvalitativ fråga, och undrar bl.a. om den är så svår att man inte kan/vill ta ställning till den?