Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
Hur förklarar ni pappans anteckningar? Varför erkände Christian för sin pappa? Eller varför ljuger pappan i sina anteckningar -- 60 sidor -- som han sedan överlämnar till utredningen?
Solglittret, din beskrivning att Christian och Robin 'likt yrkeskriminella' skulle ha toknekat(?) sig igenom 30h+ förhör emotsägs av Göran Lambertz som har 'läst delar av brottsutredningen', samtidigt som det i tråden spekuleras kring 'minnesimplantat' som förklaring till brödernas 'erkännanden'. Så jag undrar vad du grundar det påståendet på?
Tyvärr ger jag (inte längre) mycket för Lambertz påståenden. Han har haft mycket gott anseende tidigare, stått pall i motvind för förnuftiga rättsfall och alltid hållit fanan högt för rätt och rådighet. Men hans svammel i Quick-skandalen och hans vägran som JK att utreda sina vänner eller att ta till sig fakta, har gjort att åtminstone jag tycker att hans omdöme inte går att lita på.
Vi har verkligen inte sett allt material som finns - DJs dokumentär har ju tvunget klippt en hel del, partiskt eller inte.
Men om det verkligen finns klara tydliga erkännanden i slutet av 30 förhör - ja då hade vi nog fått oss dessa till livs de senaste veckorna. Dessutom - efter 30-tal förhör - hur mycket kan komma spontant från pojkarna själva? Finns det något kvar som inte först varit i förhörsledarnas munnar??
När det gäller föräldrarnas anteckningar är det svårt att veta vad som legat bakom. Hjärntvättade vuxna som vill vara polisen till lags? Inskrivna på psyk samtidigt?? Som inte förstår och kan se framåt vad polisen är ute efter - de kanske trodde barnen bara varit vittnen? Eller så är det lösryckta meningsstrofer som inte haft med fallet att göra??
Intressant skulle det ju vara att få höra pappans förklaring till detta idag.
Vi har dels RS&Co utsagor ställda mot DJs dokumentär och bröderna med familjs vittnesmål. Två läger. Därför måste det ju granskas igen.
Men oavsett vad granskning och förundersökning kommer fram till så gäller ju:
* det var felaktigt utförda hemska barnförhör och för många
* det var fel att avfärda alibin och inte utreda alternativa GM
* det var fel att inte kunna slå fast hur Kevin hamnade där han hittades, men ändå anse fallet löst
* det var fel att ta in SÅC och lyssna på hans idéer om att han snabbt "såg" att pojkarna var GM
* det var fel att avsluta och "döma" pojkarna och sedan lägga allt i hemlig malpåse utan Bevistalan
* det var fel att förvägra brödernas pappa FUP
* det var fel av RS att vitt och brett berätta om fallet och gå ut med att pojkarnas gärningar egentligen skulle varit mycket värre än man först uppgav.
Jag återkommer igen till tesen: det rör sig om två olika nödvändiga granskningar.
1. hur dog Kevin
2. hur gick denna utredning och dess slutsatser egentligen till.
Både ett och två måste utredas idag. Tills dess betraktar ialla fall jag bröderna som icke skyldiga, för det som hitintills kommit ut visar
inte på att de skulle vara skyldiga till mord på Kevin.