2017-06-03, 19:08
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Stämmer! J.M:s har jag läst om.

Kan inte hjälpa dig tyvärr har inte denna FUP på den här datorn, men lasternassumma har säkert det och kan hjälpa dig.
Citera
2017-06-03, 19:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vill bara inflika det var nog MR,s p7a som efterfrågades.
Ja? Det var väl samma på bägge (inledning svar). Sen skrev jag om JM som är mer tydligt tossig.
Citera
2017-06-03, 19:15
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja? Det var väl samma på bägge (inledning svar). Sen skrev jag om JM som är mer tydligt tossig.

Tack! Då hänger jag med 👍
Citera
2017-06-03, 19:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tossig det var lindrigt skrivet.
Hahaha, ja ok. Supertossig då?

Men jag tvivlar på om nån av dem bedöms till rättspsykiatrisk vård såtillvida hon inte dansar on the edge of insanity (bipolär) men hon verkar snarare ha APS, NPS eller psykopati.
... varav sista är skattning, bäst att tillägga.
Citera
2017-06-03, 19:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Var finns pistolen?
Mitt i alla personanalyser och utredningar av skuldfördelning så kom jag att tänka på pistolen. En pistol användes vid misshandeln enligt pojkarna som JM hade sex med.
Vem hade en pistol? Var finns den nu? Vilka var dom övriga som var med vid misshandeln?

Oklart, oskrivet kapitel. - Att döma av avlyssningen så anskaffade MR en pistol i Danmark. (Protokollbil. 2017-02-09, Samtalsutskrifter, s. 93). - MR nämner ingen annan än sig själv och JM:s måltavlor B, S och N. - Se äv. Huvudprot., 2017-02-06, s. 603ff + JM:s version, s. 437ff. - Vill dock minnas att killarna som angreps i lägenheten sade sig ha blivit slagna med pistol. - Övriga som ska ha varit med vid angreppet tror jag inte att MR angett; ej heller vid förhöret 170302; Protokollbil. 2017-03-22, Förhör 3 (3), s. 306.

Här talar dock en avtänd MR (som är mer på det klara med vilka bevis som finns och att ev. pistol ej kommer att kunna spåras - i vart fall inte till honom):
Citat:
Ursprungligen postat av MR; förhör 170309
Kanske är det abstinens som jag, inte mådde bra. Alltid jag pratade med Kase*m, det var ju mest på skoj och jag tog tillbaka allt, kanske ni har inte hört det tidigare (ohörbart) sa det. Till och med i det förhör som jag tidigare sagt, jag har skjutit någon, vilket verkligen det finns inga beskjutning.
Tilläggsprot. II, 2017-03-13, s. 38.
Det som bl.a. talar för MR:s utsaga och skämtlynne är att B med största sannolikhet hade hojtat i högan sky om han beskjutits av MR...
Citera
2017-06-03, 19:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Oklart, oskrivet kapitel. - Att döma av avlyssningen så anskaffade MR en pistol i Danmark. (Protokollbil. 2017-02-09, Samtalsutskrifter, s. 93). - MR nämner ingen annan än sig själv och JM:s måltavlor B, S och N. - Se äv. Huvudprot., 2017-02-06, s. 603ff + JM:s version, s. 437ff. - Vill dock minnas att killarna som angreps i lägenheten sade sig ha blivit slagna med pistol. - Övriga som ska ha varit med vid angreppet tror jag inte att MR angett; ej heller vid förhöret 170302; Protokollbil. 2017-03-22, Förhör 3 (3), s. 306.

Här talar dock en avtänd MR (som är mer på det klara med vilka bevis som finns och att ev. pistol ej kommer att kunna spåras - i vart fall inte till honom)et som bl.a. talar för MR:s utsaga och skämtlynne är att B med största sannolikhet hade hojtat i högan sky om han beskjutits av MR...
Hade JM orkat åka till Danmark och hämta pistolen, vars ursprung väl var Tyskland, hade nog föräldrarna blivit skjutna. Eller om sonen lyckats fixa. Det är dock intressant att en pistol finns med vid misshandeln, då MR och JJ beger sig iväg på JMs order. Det får mig osökt fundera på om Aki hotades med en sådan mindre än året innan.
Citera
2017-06-03, 19:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hade JM orkat åka till Danmark och hämta pistolen, vars ursprung väl var Tyskland, hade nog föräldrarna blivit skjutna. Eller om sonen lyckats fixa. Det är dock intressant att en pistol finns med vid misshandeln, då MR och JJ beger sig iväg på JMs order. Det får mig osökt fundera på om Aki hotades med en sådan mindre än året innan.
En pistol är alltid bra att ha i de där kretsarna. Det var ju flera i gänget som stormade lägenheten så en eller flera av dessa killar kan väl ha tagit med sig en puffra (eller en attrapp). - Iofs tror jag inte en revolvermynning fått AP att drunkna självmant. Däremot kan han ju ha tvingats promenera till ett visst ställe.
Citera
2017-06-03, 19:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag snöar fortfarande in på de två (eventuellt) döda fosterbarnen.

Då de flesta av oss med två undantag (var är Ignore-knappen?!) anser att JM drivs av en enorm aptit på pengar så undrar jag om vi inte är fel ute i spekulationerna att hon även tagit dem av daga. Jag ser inte att hon skulle haft någon vinning av att de omkommer, snarare tvärtom.
Jag kan möjligen sträcka mig till vanvård (vilket hon säkerligen skulle vara kapabel till) men längre än så är inte jag villig att gå (i alla fall utan någon form av bevis).
Med tanke på vad AM berättat om t.ex. hur ofta hon sagt till JM att ta ansvar för sina minderåriga barn (inte släppa ut dem att leka nära trafikfarliga platser mm) blir den första reflektionen att JM kan ha försummat tillsynen. – Hon kan också i förtjänstsyfte ha åtagit sig fler fosterbarn än hon fårmått klara av. – Mord är här ”normalt” sett ingen lösning för henne eftersom det skulle ha skurit ned inkomsten. – Betr. AP och föräldrarna förhåller det sig helt annorlunda. – Snöd vinning snarare än lust tror jag gäller i hennes fall. Dock: Något ”jättekonstigt” erfordrar utredning. Det kan ju också vara så att hon ansåg att ett av hennes fosterbarn kostade mer än det smakade, så att säga, och då kan ju hennes val att lösa detta problem ha varit att helt sonika låta barnet drunkna i badkaret, för att sedan dra en av sina mer invecklade historier om hur allt gått till. – För en sådan person som JM måste det f.ö. vara lätt hänt att ”glömma” ett barn som badar: En av hennes eskortklienter kan ha ringt och hon fått fullt upp med sitt löshår och sin klistertub - och vad hon skulle ha på sig vid träffen. – Ett äldre syskon kanske inte fanns till hands just då – och det är ett ögonblicksverk för ett litet barn att drunkna. – Att en sådan person som JM har anförtrotts fosterbarn får mig att tänka på… Stephen King.
Citera
2017-06-03, 19:57
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Här talar dock en avtänd MR (som är mer på det klara med vilka bevis som finns och att ev. pistol ej kommer att kunna spåras - i vart fall inte till honom)et som bl.a. talar för MR:s utsaga och skämtlynne är att B med största sannolikhet hade hojtat i högan sky om han beskjutits av MR...

Att sitta i skamvrån såväl som självhävdelse - har uppdaterats... Det stavs P I S T O L.
Andra moderniteter som finns runt omkring oss, i största allmänhet och i synnerhet, här i tråden, är:
Fulsprit, heroin, hash, blå valium, medikamenter / mediciner för invärtes bruk, KONTANTER, bidrag, förfalskningar (olika slag), rattfylla, körkotslöshet, hot, misshandel, lögner, flertal telefoner och e-postadresser, språkförändringar mm. Har jag glömt nåt ?
Har myndigheterna, full koll ? Eller ?

Jag har medvetet undantagit klassiska svordomar och vanligt snus - sånt verkar vara på tillbakagång
Citera
2017-06-03, 20:02
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Pastor sitter inne än och Sarah är ute i det fria sen många år tillbaks
Det finns dock en stor skillnad mellan fallen:
Sarah Svensson trodde det var Gud som krävde att hon skulle utföra morden ( iaf vad hon påstod)
MR visste att det var JM som krävde morden och sannolikt även varför (pengar)
Barnflickan var ostraffad MR kommer ifrån gatan med bl.a. en polismisshandel i iran samt ett knivöverfall i turkiet, i bagaget Dessutom ser MR ut att vara minst 25, han saknar en ynglings spänst
Citera
2017-06-03, 20:06
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Med tanke på vad AM berättat om t.ex. hur ofta hon sagt till JM att ta ansvar för sina minderåriga barn (inte släppa ut dem att leka nära trafikfarliga platser mm) blir den första reflektionen att JM kan ha försummat tillsynen. – Hon kan också i förtjänstsyfte ha åtagit sig fler fosterbarn än hon fårmått klara av. – Mord är här ”normalt” sett ingen lösning för henne eftersom det skulle ha skurit ned inkomsten. – Betr. AP och föräldrarna förhåller det sig helt annorlunda. – Snöd vinning snarare än lust tror jag gäller i hennes fall. Dock: Något ”jättekonstigt” erfordrar utredning. Det kan ju också vara så att hon ansåg att ett av hennes fosterbarn kostade mer än det smakade, så att säga, och då kan ju hennes val att lösa detta problem ha varit att helt sonika låta barnet drunkna i badkaret, för att sedan dra en av sina mer invecklade historier om hur allt gått till. – För en sådan person som JM måste det f.ö. vara lätt hänt att ”glömma” ett barn som badar: En av hennes eskortklienter kan ha ringt och hon fått fullt upp med sitt löshår och sin klistertub - och vad hon skulle ha på sig vid träffen. – Ett äldre syskon kanske inte fanns till hands just då – och det är ett ögonblicksverk för ett litet barn att drunkna. – Att en sådan person som JM har anförtrotts fosterbarn får mig att tänka på… Stephen King.

Precis som i fallet AP, vet vi ju inte om och var. "Drunknade" AP och "fosterdottern". I, eller nära anslutning till vatten / JM, eller på annan plats. Hmm....
Citera
2017-06-03, 20:08
Medlem
Citat:
Är ganska övertygad om att MR skulle ha ”omkommit”, alt. getts en överdos, i Norge, och att gripandet där faktiskt kom att bli hans räddning – liksom det fängelsestraff han får (kombinerat med drogavvänjning, utbildning och samtalsterapi) paradoxalt nog kan komma att innebära något positivt för honom; faktiskt också en välbehövlig trygghet. – Även om han så småningom utvisas ur Sverige har han då en betydligt mer solid grund att stå på än han skulle ha haft som drogdealare i Sverige.

MR:s försvarare tycks mig också vara rätt person att framöver hjälpa och vägleda honom på olika sätt. Flera av hans gamla kompisar verkar vara av det mer lojala slaget och kommer säkert inte heller att överge honom.

Hade inte MR haft oturen att träffa på JM kunde hans liv ha fått en helt annan inriktning: vilken vet vi inte, men vi vet att han är ung och därmed oerfaren, ett nästan tomt blad på vilket både goda och onda krafter kan lämna avtryck.

I stället för att hjälpa MR att komma på rätt köl utnyttjar JM hans drogmissbruk och ger honom pengar att köpa nya droger. Hon snärjer honom med allehanda finter; utnyttjar honom som barnvakt, städare, matlagare, utpressare, uppassare... och efter många månaders preparering som mördare: Han är rätt person, tycker hon; han har gått den hårda skolan; kan hantera både kniv och pistol, och han har mycket att vinna men bara sin själ att förlora.

MR:s kompisar fattade fullt ut varför han bodde hos denna välnärda madam (som genom hela livet stöttats av sina föräldrar, till skillnad från MR vars familj knappt kunde betala hyran); att han tog tillfället i akt och utnyttjade situationen för att genom ett giftermål få det hägrande uppehållstillståndet betydligt snabbare än han annars skulle ha fått.

MR utlovades guld och gröna skogar och mer därtill: JM skulle hjälpa hans familj, han skulle få ta hit sin käresta, hon skulle köpa ett hus där de kunde leva och bo, och han skulle också få hjälp med att starta och driva en liten strandrestaurang som hade en bar med fyra, fem biljardbord, osv. - JM målade upp en bild som var mycket svår att motstå för den fattige och drogberoende MR. - På dagarna klängde tvillingarna på honom och kom alltmer att tycka om honom: På bilder tagna i Norge ser vi att MR bär en sovande tvilling i sin famn, och vi ser också hur han tar hand om alla tunga väskor, springer ärenden, osv. - Jo, visst var han JM:s "hund".

Samtidigt dras han med allehanda samvetsförebråelser, knarkar dagligen och försöker förgäves hitta en utgång i en tillvaro som mer eller mindre kommit att urarta till ett inferno. Kort sagt: Han är också ett offer: ett offer för fattigdom, krig, droger, manipulation, lögner (t.ex. JM:s tårdrypande historia om övergrepp från sin far; en kärlekslös, blundande mor) och falska förespeglingar.

Han erkände; han grät; han bad om förlåtelse; han ångrade sig bittert. Han ska inte dömas tillnärmelsevis lika hårt som den utstuderade anstifterskan.

Jag håller med om det du skriver, i stort. Men:

I mina ögon är MR en typisk värsting och en ganska typisk påtänd mördare. Saknar spärrar i berusat tillstånd och agerar hela tiden med utgångspunkt i egennyttan. Ljuger när det gynnar honom och lägger sig närmare sanningen i lägen då det istället är bättre för honom. Intelligent och gatusmart. Tror han lika gärna hade kunnat bli en av de gatuskjutande mördarna i Malmö. En av dem som den närmaste omgivningen beskriver som en jättegullig, snäll och omtänksam kille, och som kan vara sådan i trygg miljö i nyktert tillstånd. Han är en skadskjuten kråka men det är nog för sent att hjälpa honom. Så jävlig är verkligheten.

Ingen man gärna möter på en mörk bakgata när han är med sina kompisar.

Jag ser inga omständigheter som motiverar annat än lagens strängaste straff.
Senast redigerad av Refraktor 2017-06-03 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in