2017-06-03, 18:45
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Att läsa Mein Kampf gör inte någon till nazist. Snarare tvärtom. Jag skaffade ett exemplar, för jag var nyfiken, men jag lyckades inte komma igenom skiten.

Det är tydligen en inhyrd spökskrivare som har åstadkommit alstret. Han intervjuade cykelbudet medan cykelbudet satt inne för brottet våldsamt upplopp.
Nja, jag läste skräpet för nästan 40 år sedan i svensk översättning. Lånad från bibilioteket.

Redan då insåg jag att boken var särskilt dåligt skriven. Det var dock mein kampf att komma igenom skräpet. Han dikterade till Rudolf Hess i fängelset.

Om alla tyskar som skaffat boken hade läst den, hade Europa kommit undan en hel del enklare.
Citera
2017-06-04, 15:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nja, jag läste skräpet för nästan 40 år sedan i svensk översättning. Lånad från bibilioteket.

Redan då insåg jag att boken var särskilt dåligt skriven. Det var dock mein kampf att komma igenom skräpet. Han dikterade till Rudolf Hess i fängelset.

Om alla tyskar som skaffat boken hade läst den, hade Europa kommit undan en hel del enklare.

Kort sagt, att läsa Mein Kampf tyder på ett samhällsintresse och att personen ifråga reflekterar över idé- och militärhistorien.

Det är ju precis sådant folk som Försvarsmakten vill ha. För även om det övas för krig så är ju med målet att landets 204-åriga historia av fred ska fortsätta.

De som inte håller måttet mentalt som soldater, det är de som inte kan skilja mellan dessa två tankar. Det finns både krigstokar och fredstokar. Dessa har det gemensamt att de inte kan skilja mellan mål och medel.
Citera
2017-06-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicolausVonWatts
Sedan såg jag nu också att att min planerade gu-f är "Endast pistolutb.". Dock verkar det som signalister är utrustade med ak4 enligt tidigare inlägg i denna tråd om har även läst det på annat håll.

När fick ni som gått gu-f bekräftelse om att ni var uttagna till kursen?

Det går två Guf samtidigt så det är väl inte svårare än att du placeras på den som går på P7 samma veckor. Som blivande signalist utbildas du på AK4, och det är inte "bara att ta pistolutbildning istället".

När du fick din utbildningsplan och ditt utbildningsavtal skrivet fick du väl frågan vilken guf som passade bäst och då är det ju märkligt om du skrevs in på en guf med endast pistolutbildning.

Antagningsbesked kommer 4-6 veckor innan kursstart.
Citera
2017-06-07, 11:20
Medlem
Hur är det med graderna i HV?

En gammal vpl-grad, får man den tillbaka eller börjar man på noll så att säga?
Citera
2017-06-07, 18:41
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Hur är det med graderna i HV?

En gammal vpl-grad, får man den tillbaka eller börjar man på noll så att säga?

Du behåller din gamla VPL-grad. Blev du t ex. furir under din VPL blir du Sergeant i HV. Blev du Sergeant vid VPL blir du 1:e Sergeant i HV.
Citera
2017-06-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Du behåller din gamla VPL-grad. Blev du t ex. furir under din VPL blir du Sergeant i HV. Blev du Sergeant vid VPL blir du 1:e Sergeant i HV.
Ok. En dum fråga kanske. Men var gruppchef i marinen (444dagar). Var korpral ett tag. Men det var inte så viktigt med grader. Och vi hade civila befäl som inte hade koll på detta.
Muckar man som korpral eller furir?
Stiger man en grad per automatik? Låter konstigt....
Citera
2017-06-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ok. En dum fråga kanske. Men var gruppchef i marinen (444dagar). Var korpral ett tag. Men det var inte så viktigt med grader. Och vi hade civila befäl som inte hade koll på detta.
Muckar man som korpral eller furir?
Stiger man en grad per automatik? Låter konstigt....

Om du var gruppbefäl, blev du furir samtidigt som du muckade, eftersom du lär ha gjort värnplikt före 2012 då gradsystemet gjordes om. Alltså är den nya graden i det nya systemet sergeant med tre vinklar på gradbeteckningen.
Citera
2017-06-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Om du var gruppbefäl, blev du furir samtidigt som du muckade, eftersom du lär ha gjort värnplikt före 2012 då gradsystemet gjordes om. Alltså är den nya graden i det nya systemet sergeant med tre vinklar på gradbeteckningen.
Ok. Så då kan man kalla sig sergeant alltså ;-)
Gjorde värnplikten 97-98. Så ett tag sedan.
Tack för svaret.
Citera
2017-06-08, 12:34
Medlem
Trollkarlen17s avatar
Citat:
Ok. Så då kan man kalla sig sergeant alltså ;-)
Gjorde värnplikten 97-98. Så ett tag sedan.
Tack för svaret.

Vart instruktör för ett HV-gäng på en skarpskjutning för ett tag sedan, graderna är ett jävla mörker. Kspskytten var Kapten, ladden var 1serg. Gruppchefen var Korpral och steffen var Löjtnant
Citera
2017-06-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlen17
Vart instruktör för ett HV-gäng på en skarpskjutning för ett tag sedan, graderna är ett jävla mörker. Kspskytten var Kapten, ladden var 1serg. Gruppchefen var Korpral och steffen var Löjtnant
Egentligen har ju graden inget att göra med tjänsten.
Det ena är en formell sak. Det andra en reell sak.

Rätt man på rätt plats är viktigare än streck och stjärnor!
Citera
2017-06-12, 01:49
Medlem
Trollkarlen17s avatar
Citat:
Egentligen har ju graden inget att göra med tjänsten.
Det ena är en formell sak. Det andra en reell sak.

Rätt man på rätt plats är viktigare än streck och stjärnor!

Där håller jag helt med dig, men det är en jävla circus!
Citera
2017-06-12, 23:11
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlen17

Det här låter absolut som en radlösning i PRIO.
Man ville ha in gubbarna i förbandet och gav dem de lediga raderna som fanns tillgängliga i PRIO på förbandet.
Jag ser det som tämligen underligt att man exempelvis använder en Kapten som KSP-skytt organisatoriskt i sitt förband.
Den Kaptenen har med stor sannolikhet ett helt annat uppdrag i bataljonen på "riktigt".
Menvafan! Osvuret är bäst och vansinniga lösningar/ kompetensutnyttjanden finns överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in