2017-06-03, 14:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Just inspelningen angående AA11 och hur lång tid det tar för flygledarna att hitta planet igen är 19 min in i filmen som jag kollar på, det finns ju lite olika uppladdningar så det kan nog slå på plus minus 30 sekunder beroende på vem som laddat upp den.

Vad skulle detta bevisa menar du?
De visste var planet var, de visste riktning och de hade radartäckning över det. Men att det går att hitta på en radar är ju inte detsamma som att komma fram med jaktflyg.
Och fortfarande - om du hade kunnat komma fram med jaktflyg - vad skulle du göra?
Citera
2017-06-03, 14:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ja, att frejdigt förstöra bevis i en brottsutredning eller "sanningskommission" är lite av en nationalsport i USA. Eller Big Business, som de själva föredrar att kalla det. Den i särklass allvarligaste scoop and dump av bevis i världshistorien är givetvis Giuliani's hantering av WTC-resterna med början direkt efter attackerna. I vilket annat sammanhang som helst hade det agerandet utgjort en kriminell handling.

Jaså? Är det Giuliani som är ansvarig nu? För ett år sedan hävdade du att rasmassorna INTE var hans ansvar utan att han stod under FBI.

Citat:
Guillano är under FBI i näringskedjan när det är fråga om ett federalt brott. Antingen var det FBI eller så var det högre upp i regeringen.

Varför har du ändrat dig i detta?

Citat:
Men eftersom 9/11 var en psy-op i syfte att "galvanisera det amerikanska folket" i "kriget mot terrorn" och därmed kunna fortsätta att beskatta det för kostnaden av världens i särklass dyraste militärapparat, så får det givetvis inte finnas några generande bevis kvarlämnade.

Återstår att bevisa förstås...

Citat:
Bra initiativ att punkta ner "The New Pearl Harbor", men det vore bra om du anger tiden var i filmen aktuell fråga diskuteras, så att läsaren själv kan gå in och se vad som ingår i frågeställningen.

Toppen 👍
Nej det är ett lika korkat initiativ som när du gjorde samma sak själv för ett år sedan - att mosa på med frågor i all oändlighet - och så fort man blir motbevisad hoppa vidare till nästa fråga - tills ingen orkar svara och sen tro att man har "vunnit debatten" är bara fånigt. Välj ut era argument som ni själva finner mest övertygande och stå för dem istället. Det finns hur mycket dumt som helst i de där filmen annars som man lätt kan angripa åt andra hållet - men det är ju också bara fånigt.
Citera
2017-06-03, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad skulle detta bevisa menar du?
De visste var planet var, de visste riktning och de hade radartäckning över det. Men att det går att hitta på en radar är ju inte detsamma som att komma fram med jaktflyg.
Och fortfarande - om du hade kunnat komma fram med jaktflyg - vad skulle du göra?
Det bevisar bara att dom hela tiden visste var planen var.
Tittar du vidare på filmen så spelas originalkonversationerna mellan flygledarna upp. Dom försöker desperat få tag på stridsflyg, så tydligen tyckte i alla fall flygledarna att det var viktigt att få dit stridsflygplan.
Men inga fanns att tillgå pga alla wargames (som även dom ställde till det för flygledarna vilket framgår väldigt tydligt när man lyssnar på samtalen mellan flygledarna).
Så bara det faktumet att det ställde till det något makalöst för flygledarna gör att det blir obegripligt att generalerna inte avbröt övningarna.
Citera
2017-06-03, 15:27
Avstängd
Citat:
Jaså? Är det Giuliani som är ansvarig nu? För ett år sedan hävdade du att rasmassorna INTE var hans ansvar utan att han stod under FBI.

Varför har du ändrat dig i detta?
Jag har inte ändrat mig. FBI eller någon annan federal myndighet hade kunnat gå in och stoppa det massiva förstörandet av crime scene evidence, men gjorde inte så. Giuliani var därmed den som ansvarade för brottsplatsen och hanteringen av bevismaterialet.

Ytterst ansvarig var Bush-administrationen. Givetvis.

Citat:
Återstår att bevisa förstås...
Ja, vilket inte blir lätt givet den massiva destruktionen av bevismaterial.

Citat:
Nej det är ett lika korkat initiativ som när du gjorde samma sak själv för ett år sedan - att mosa på med frågor i all oändlighet - och så fort man blir motbevisad hoppa vidare till nästa fråga
Snick snack. Jag lade ner det försöket eftersom slemkepsarna gick in i högspinn och trasade sönder varje spår av civiliserad diskussion. Jag litar på att eventuella läsare som inte har en slemkeps nerdragen över huvudet lätt inser det.

Citat:
- tills ingen orkar svara och sen tro att man har "vunnit debatten" är bara fånigt.
Exakt så opererar ni, ja. Argument by utmattning.

Citat:
Välj ut era argument som ni själva finner mest övertygande och stå för dem istället. Det finns hur mycket dumt som helst i de där filmen annars som man lätt kan angripa åt andra hållet - men det är ju också bara fånigt.
Kan du inte istället berätta för oss varför du är så förtjust i spoiler-funktionen. Tror du att det du skriver blir mer intressant om du blir lite hemlig?

Nja ...
Citera
2017-06-03, 15:32
Avstängd
Citat:
Just inspelningen angående AA11 och hur lång tid det tar för flygledarna att hitta planet igen är 19 min in i filmen som jag kollar på, det finns ju lite olika uppladdningar så det kan nog slå på plus minus 30 sekunder beroende på vem som laddat upp den.
Tack, bra. Posta länk till din version varje gång du lyfter en fråga så går vi på den.
Citera
2017-06-03, 15:57
Bannlyst
23 min in och framåt så hörs bandinspelningarna från flygledarna angående frustrationen över att övningarna inte stoppades.
https://m.youtube.com/watch?v=8DOnAn_PX6M
Citera
2017-06-03, 17:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har inte ändrat mig. FBI eller någon annan federal myndighet hade kunnat gå in och stoppa det massiva förstörandet av crime scene evidence, men gjorde inte så. Giuliani var därmed den som ansvarade för brottsplatsen och hanteringen av bevismaterialet.

Ytterst ansvarig var Bush-administrationen. Givetvis.
Aha, när JAG säger att Giuliani var ansvarig så är det fel (då är det FBI)
men när DU säger att Giuliani är ansvarig, då är det rätt, (fast du har inte ändrat dig)

Citat:
Ja, vilket inte blir lätt givet den massiva destruktionen av bevismaterial.

FBI samlade in och analyserade över 150,000 bevis.
FBI sökte igenom rasmassorna efter sprängämnen/bomber.
NIST analyserade 236 bitar stål, 7000 videosekvenser och 7000 fotografier.
Paul Lioy och andra vetenskapsmän samlade in mängder av damm och rester från hela området.
R.J Lee Group samlade in och analyserade 100,000 dammprover.
Man kan antagligen fortsätta ett bra tag.. Men tyvärr verkar det förstås inte som om något av just dessa prover innehåller klara bevis på termit så därför räknas de väl inte i din "bok"..

Citat:
Kan du inte istället berätta för oss varför du är så förtjust i spoiler-funktionen. Tror du att det du skriver blir mer intressant om du blir lite hemlig?
Citera
2017-06-03, 17:32
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
23 min in och framåt så hörs bandinspelningarna från flygledarna angående frustrationen över att övningarna inte stoppades.
https://m.youtube.com/watch?v=8DOnAn_PX6M

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_government_operations_and_exercises_ on_September_11,_2001 uttrycker något helt annat. Enligt den stoppades övningen omedelbart när det gick upp för dem vad som hände.

Hade "dokumentärern" varit seriös hade vi fått höra dessa sambandssamtal från flygledare istället för en berättarröst som ska tala om hur vi ska tolka det.

Börjar se dåligt ut för denna film utifrån ett källkritiskt håll.
Citera
2017-06-03, 17:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det bevisar bara att dom hela tiden visste var planen var.
Och?

Citat:
Tittar du vidare på filmen så spelas originalkonversationerna mellan flygledarna upp. Dom försöker desperat få tag på stridsflyg, så tydligen tyckte i alla fall flygledarna att det var viktigt att få dit stridsflygplan.
Men inga fanns att tillgå pga alla wargames (som även dom ställde till det för flygledarna vilket framgår väldigt tydligt när man lyssnar på samtalen mellan flygledarna).
Så bara det faktumet att det ställde till det något makalöst för flygledarna gör att det blir obegripligt att generalerna inte avbröt övningarna.

De fjorton plan som normalt är stationerade på östkusten fanns kvar - inget konstigt med det - men NORAD hade helt enkelt inte uppgiften att göra sådana ingripanden över amerikansk mark. De hade inte ens radartäckning.

Det du kallar "wargame" pågick i Alaska och norra Kanada på sådant avstånd att det inte på något vis var relevant för vad som skedde i Washington, det fanns inga möjligheter att ta flygplan från den övningen, den övningen tog vidare inga flygplan från östkusten, radarövervakningen i Washington var givetvis helt oberörd av vad som pågick 680 mil därifrån.

Uttalandena om förvirring de fulklippt ihop med flygledarnas kommunikation var en ytterst kortvarig sekvens i verkligheten och finns fullt beskrivet i NIST och även 9-11 commission report om jag inte missminner mig - att påstå att det gjorde det svårt för flygledarna att följa planen är en lögn.

Och övningen avbröts direkt såväl från amerikansk som rysk sida..
Citera
2017-06-03, 18:03
Bannlyst
Citat:
Och?

De fjorton plan som normalt är stationerade på östkusten fanns kvar - inget konstigt med det - men NORAD hade helt enkelt inte uppgiften att göra sådana ingripanden över amerikansk mark. De hade inte ens radartäckning.

Det du kallar "wargame" pågick i Alaska och norra Kanada på sådant avstånd att det inte på något vis var relevant för vad som skedde i Washington, det fanns inga möjligheter att ta flygplan från den övningen, den övningen tog vidare inga flygplan från östkusten, radarövervakningen i Washington var givetvis helt oberörd av vad som pågick 680 mil därifrån.

Uttalandena om förvirring de fulklippt ihop med flygledarnas kommunikation var en ytterst kortvarig sekvens i verkligheten och finns fullt beskrivet i NIST och även 9-11 commission report om jag inte missminner mig - att påstå att det gjorde det svårt för flygledarna att följa planen är en lögn.

Och övningen avbröts direkt såväl från amerikansk som rysk sida..
Nej övningarna avbröts inte direkt.
Citera
2017-06-03, 18:11
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Nej övningarna avbröts inte direkt.
När skulle de ha varit framme om de hade lämnat Alaska när beskedet om ett tredje kapat plan kom?
Citera
2017-06-03, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
När skulle de ha varit framme om de hade lämnat Alaska när beskedet om ett tredje kapat plan kom?
Problemet var att övningarna som bl a simulerade kapade flygplan spred förvirring bland flygledarna.
Detta framgår tydligt om du lyssnar på originalbandningarna av kommunikationen dom emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in