2017-06-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nu tar du i från tårna och svänger kraftigt med ytterligheter så det blir inget. Ingen konspiration utan åklagare som inte ser objektivitet som sitt kall. Vilket du skrivit många gånger i tråden, du tom talar om medial häxjakt. Så vi tycker lika till skillnad mot dig svänger jag inte beroende vem som håller sin sakframställan utan det räcker med att läsa fup för att se vad åk håller på med.
JM skall in endast och så pass att man missar miljoner, försäljning av bolag, bokade möten med IF där pappa Göran ställer upp för sin dotter etc, etc. Och värre än annat man har inte ens tid att kolla upp MRs ålder för det är bara fokus på JM utan någon koll på sin objektivitet.

Se där, vi är överens. Svänger gör jag allteftersom bevisläget svänger och jag har nya fakta att ta ställning till. Jag är fullt beredd att omvärdera nuvarande position om Hikes tar fram nya fakta eller påpekar väsentliga fel eller orimligheter i åklagarnas bevisning. Och jag citerar väsentligheter här i tråden oberoende av vilken sida som för fram dem. Med viss fördel för försvararen möjligen eftersom så många andra citerar åklagaren. Däremot ogillar jag när felaktigheter skrivs och när en skribent agerar hejarklack. Det här är ingen fotbollsmatch med mig i den ena eller andra klacken. Däremot behöver man inte vara överens, bara argumentationen är saklig snarare än känslomässig / personangrepp. Just nu är bevisen i detta mord och mordförsök rätt överväldigande, enligt mig. Till skillnad från i fallet med AP.
Citera
2017-06-03, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nej, hon sitter definitivt inte i någon annans garn. Hon sitter fast i ett spindelnät. Sitt eget.
Inte det minsta. Hon styr och ställer och är själva Matrix till galenskaperna. Pratar hon krossade knäskålar, mord- eller misshandelbeställningar och söker kontakter är det lika trivialt för henne som att slöbläddra i en Elloskatalog.
Hon besitter nog inte ens förmågan att vara bekymrad/rädd/oroad även om kriminella grupperingar skulle vara i bakhasorna på henne.
Citera
2017-06-03, 16:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är ganska övertygad om att MR skulle ha ”omkommit”, alt. getts en överdos, i Norge, och att gripandet där faktiskt kom att bli hans räddning – liksom det fängelsestraff han får (kombinerat med drogavvänjning, utbildning och samtalsterapi) paradoxalt nog kan komma att innebära något positivt för honom; faktiskt också en välbehövlig trygghet. – Även om han så småningom utvisas ur Sverige har han då en betydligt mer solid grund att stå på än han skulle ha haft som drogdealare i Sverige.

MR:s försvarare tycks mig också vara rätt person att framöver hjälpa och vägleda honom på olika sätt. Flera av hans gamla kompisar verkar vara av det mer lojala slaget och kommer säkert inte heller att överge honom.

Hade inte MR haft oturen att träffa på JM kunde hans liv ha fått en helt annan inriktning: vilken vet vi inte, men vi vet att han är ung och därmed oerfaren, ett nästan tomt blad på vilket både goda och onda krafter kan lämna avtryck.

I stället för att hjälpa MR att komma på rätt köl utnyttjar JM hans drogmissbruk och ger honom pengar att köpa nya droger. Hon snärjer honom med allehanda finter; utnyttjar honom som barnvakt, städare, matlagare, utpressare, uppassare... och efter många månaders preparering som mördare: Han är rätt person, tycker hon; han har gått den hårda skolan; kan hantera både kniv och pistol, och han har mycket att vinna men bara sin själ att förlora.

MR:s kompisar fattade fullt ut varför han bodde hos denna välnärda madam (som genom hela livet stöttats av sina föräldrar, till skillnad från MR vars familj knappt kunde betala hyran); att han tog tillfället i akt och utnyttjade situationen för att genom ett giftermål få det hägrande uppehållstillståndet betydligt snabbare än han annars skulle ha fått.

MR utlovades guld och gröna skogar och mer därtill: JM skulle hjälpa hans familj, han skulle få ta hit sin käresta, hon skulle köpa ett hus där de kunde leva och bo, och han skulle också få hjälp med att starta och driva en liten strandrestaurang som hade en bar med fyra, fem biljardbord, osv. - JM målade upp en bild som var mycket svår att motstå för den fattige och drogberoende MR. - På dagarna klängde tvillingarna på honom och kom alltmer att tycka om honom: På bilder tagna i Norge ser vi att MR bär en sovande tvilling i sin famn, och vi ser också hur han tar hand om alla tunga väskor, springer ärenden, osv. - Jo, visst var han JM:s "hund".

Samtidigt dras han med allehanda samvetsförebråelser, knarkar dagligen och försöker förgäves hitta en utgång i en tillvaro som mer eller mindre kommit att urarta till ett inferno. Kort sagt: Han är också ett offer: ett offer för fattigdom, krig, droger, manipulation, lögner (t.ex. JM:s tårdrypande historia om övergrepp från sin far; en kärlekslös, blundande mor) och falska förespeglingar.

Han erkände; han grät; han bad om förlåtelse; han ångrade sig bittert. Han ska inte dömas tillnärmelsevis lika hårt som den utstuderade anstifterskan.

Jag håller fullt och helt med dig
Citera
2017-06-03, 16:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt övertygad om det du skriver. När hon använt honom klart så hade han dumpats. Ordagrant.
Det fanns en slaktmeny att klara av och hade han krumbuktat så hade han gått hädan tidigt och hon hade letat ny partner in crime.
Hon är ju en loser, kränkt värre än nånsin där karma tar fel vägar: inget arv, inget Granliden och högriskfaktor att åka in.

Han är en brutal mördare och ska dömas därefter. Finns inga förmildrande omständigheter till hans oerhört grymma mord.
Däremot är hon värre i sig då hon 1) ville mörda sina föräldrar som han då inte hade familjeband till och 2) att det är hon som iscensätter det hela.
Utan JM vore det inte mord på Granliden överhuvudtaget.
Livstid på bägge, inget tidsbestämt på evigheter för hennes del.
Uppvisar han äkta vilja till bot och bättring, är äkta i sin ånger när han kommit ur drogdimmorna som dövar samvete kan det kanske finnas hopp.
Lurad blev han men han ska straffas utifrån handling, han hade val oavsett droger och en galen kärring på halsen som han ville mörda för att hon drivit honom dit han är idag.
Att Johanna enkelt grejade Akis död triggade något. Det var en bekräftelse på hennes förmåga att dupera polisen (inte bara de omkring sig), och en häxaktigt skrattande Johanna måste ha uppfyllts av en enorm känsla av kontroll. Inom kort så har hon byggt upp en extremt lukurativ verksamhet involverande Afghanska män som våra myndigheter beslutat vara ensamkommande stackars barn. Hon tjänar fantasibelopp, och väntar dessutom på payoff från den förfalskade livförsäkringen. Under samma tid fortsätter hon att grovt utnyttja sin far ekonomiskt.

Sen kommer fallet. Hon filmas ha sex med två Afghanpojkar, det blir skandal och hon förlorar sin inkomst av företagsverksamheten. Hon får avslag från If på hennes förfalskade försäkring. Fadern sätter ner foten, vill sälja Granliden och inte ge henne ett öre. Och föräldrarna misstänker dessutom med rätta att hon mördat Aki.
Från "top of the world" till mordmisstänkt och utan pengar. På 6 månader. Karma is a bitch.
Citera
2017-06-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, både systern och mamman levde lång tid med en kraftig hotbild omkring sig. Dom både familjerna inkl familj förflyttades utomlands under ständig bevakning och fick flytta runt mellan olika boendeorter och länder med ojämna intervaller. Så rädslan delades även av högre instanser.

Kontakten är nog totalt bruten. AM har funnits i rättsalen med JM närvarande tidigare som stöd till t.ex. Amanda.
Okej tack för svar!

Jag trodde alla varit i medhörningsrummet.

Undrar hur JM då tänker när hon ser på sin skadade och ärrade mor, på halsen, kinden, tungan/munnen. Tungan blev ju skadad, kluven av kniven så nu har hon även svårt med talet. Undrar vad som rör sig i JMs huvud när hon ser och hör sin mor tala.

Fruktansvärt.

Då är det bara systern som JM inte sett sedan mordet och mordförsöket.
Citera
2017-06-03, 17:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Även om MR är en mördare så var det JM som fick honom att mörda. Han var också i en utsatt situation. Visst kan man tycka att han borde ha lämnat, men det fanns också en rad skäl för honom att inte göra det. Han kommer att få sitt straff, men det kommer inte att bli lika hårt som det som JM får.

Varför skulle han inte få lika hårt straff?
Det är han som hugger en kniv i ögat på Göran så den går av.
Det är han som sitter grensle över hans bröstkorg då han förtvivlat försöker komma upp men dör på sängkanten.
Det är han som utdelar 24 knivhugg.

Självklart ska hon dömas stenhårt och utan henne har inget mord skett men det fråntar inte MR den skuld han har till att Ulrika förlorat sin pappa, Anki sin man och barnen sin morfar.

Han har vett att visa ånger och bett Anki om ursäkt, vad i helvete det nu är värt.
Han får dock inga juridiska bonuspoäng.
Han sägs ha knivhuggit innan han kom till Sverige och han var redo att mörda JM.
...inte nån duvunge precis.
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 17:08.
Citera
2017-06-03, 17:06
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
För MR han öppnade minsann bildörr åt JM, chavalier som han är, det var en NYHET idag. Också hur han väckte JM i bilen är knappast rekonstruerat. Viktiga detaljer som framkom och likaså att han lutar sig mot bilen med sina blodiga kläder. NYHET?
Det där med blodfläckar på bilen stämmer väl överens från fupen? Minns att jag läste att en av de män som renoverade huset (eller var det en av JMs anställda?) som hade sett bruna fläckar på bilen. Kan dock inte säga var jag läste det.
Citera
2017-06-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Okej tack för svar!

Jag trodde alla varit i medhörningsrummet.

Undrar hur JM då tänker när hon ser på sin skadade och ärrade mor, på halsen, kinden, tungan/munnen. Tungan blev ju skadad, kluven av kniven så nu har hon även svårt med talet. Undrar vad som rör sig i JMs huvud när hon ser och hör sin mor tala.

Fruktansvärt.

Då är det bara systern som JM inte sett sedan mordet och mordförsöket.

JM har antisocial personlighetsstörning så hon bryr sig inte när hon ser sin skadade mamma.
Hon är inte diagnostiserad med det ännu men det kommer nog fram vid det RPU som kommer senare i sommar/höst om en sådan kommer göras.
Citera
2017-06-03, 17:12
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag snöar fortfarande in på de två (eventuellt) döda fosterbarnen.

Då de flesta av oss med två undantag (var är Ignore-knappen?!) anser att JM drivs av en enorm aptit på pengar så undrar jag om vi inte är fel ute i spekulationerna att hon även tagit dem av daga. Jag ser inte att hon skulle haft någon vinning av att de omkommer, snarare tvärtom.
Jag kan möjligen sträcka mig till vanvård (vilket hon säkerligen skulle vara kapabel till) men längre än så är inte jag villig att gå (i alla fall utan någon form av bevis).

När det kommer till Johannas biologiska barn så tror jag att framtiden ser ljus ut för den äldsta samt knattarna.
De senare slapp undan i rättan tid och med stöd framöver tror jag att deras uppväxt kan bli bra. Visst kommer de att sakna att ha en pappa närvarande men förhoppningsvis kan någon axla hans mantel. Modern ska de bara vara glada att sluppit bli uppfostrade av då vi vet vad denna går ut på dvs utnyttjande för hennes egen vinnings skull.

AB har lyckats kapa navelsträngen i tid. Hon kommer förmodligen att behöva professionellt stöd men hon verkar ha sunt förnuft och jag tror att hon kommer att klara det - tillsammans med den vettiga delen av familjen.

JB och DB tror jag dock sitter rejält i skiten. Jag är övertygad om att de vet vad som hände 2015 och har utnyttjats av sin mor för diverse "shady business". De har haft en uppväxt utan de sunda värderingar som en förälder ska överföra till sina barn. Att sitta och svara "inga kommentarer" i rätten tyder IMO på att framtiden inte kommer att bestå av att skaffa utbildning/jobb och bli väl fungerande samhällsmedborgare.
De är unga vuxna och får därmed redan anses vara formade in i sina framtida roller och hittills har de inte varit på rätt sida om lagen. Den inslagna stigen kommer de förmodligen forsätta att vandra på tyvärr.

Den jag är mest oroad för är dock AG. Han är i en mycket känslig ålder då tonårstiden även i normala fall är tuff.
Att då bli utnyttjad av sin mor så att hon ska kunna ta livet av hans morföräldrar är en enorm börda att bära på och som kommer att förfölja honom resten av livet. Tankar som att "om jag inte ställt upp som barnvakt kanske morfar fortfarande levt" kommer mala hela tiden.

AG kommer att behöva all hjälp han kan få för att inte skuldbelägga sig själv. Jag hoppas verkligen att han har ett bra socialt skyddsnät på sin pappans sida men även snabbt fångas upp nu och får professionell hjälp. Det är mycket för honom att bearbeta. Han känner säkerligen en stor lojalitet med sin mor men samtidigt vet han att hon har gjort något enormt fel och att han själv ofrivilligt blev inblandad.
Jag tycker enormt synd om honom och undrar om han verkligen kommer att klara detta.
Stackars pojk!
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-06-03 kl. 17:19. Anledning: Stavfel
Citera
2017-06-03, 17:16
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Det är han som sitter grensle över hans bröstkorg då han förtvivlat försöker komma upp men dör på sängkanten.

Självklart ska hon dömas stenhårt och utan henne har inget mord skett men det fråntar inte MR den skuld han har till att Ulrika förlorat sin pappa, Anki sin man och barnen sin morfar.

Han har vett att visa ånger och bett Anki om ursäkt, vad i helvete det nu är värt.
Han sägs ha knivhuggit innan han kom till Sverige och han var redo att mörda JM.

Håller med om att båda bör dömas till stenhårda straff! M.R utförde det rent praktiskt, men hans agerande går delvis att förklara även om det är svårt att förstå ( styrd av J.M, i underläge på alla sätt, narkotikapåverkad m.m) och han verkar ångra sig och erkänner mordet/mordförsöket. J.M är hjärnan bakom, svårt att förklara hennes agerande och ännu svårare att förstå, visar ingen ånger och erkänner inte.
Citera
2017-06-03, 17:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att Johanna enkelt grejade Akis död triggade något. Det var en bekräftelse på hennes förmåga att dupera polisen (inte bara de omkring sig), och en häxaktigt skrattande Johanna måste ha uppfyllts av en enorm känsla av kontroll. Inom kort så har hon byggt upp en extremt lukurativ verksamhet involverande Afghanska män som våra myndigheter beslutat vara ensamkommande stackars barn. Hon tjänar fantasibelopp, och väntar dessutom på payoff från den förfalskade livförsäkringen. Under samma tid fortsätter hon att grovt utnyttja sin far ekonomiskt.

Sen kommer fallet. Hon filmas ha sex med två Afghanpojkar, det blir skandal och hon förlorar sin inkomst av företagsverksamheten. Hon får avslag från If på hennes förfalskade försäkring. Fadern sätter ner foten, vill sälja Granliden och inte ge henne ett öre. Och föräldrarna misstänker dessutom med rätta att hon mördat Aki.
Från "top of the world" till mordmisstänkt och utan pengar. På 6 månader. Karma is a bitch.
Helt enig. Hon tycks tro sig vara allsmäktig efter Akis död, allt karmasnack är ren hybris där hon inbillar sig ha vind i seglen och vara ouppnåelig på sin tron. En klassiker hos störda mördare och vägen mot förfall.
Ju högre piedestal, ju hårdare smäll...
Citera
2017-06-03, 17:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Han har vett att visa ånger och be Anki om ursäkt. Vad i helvete det nu är värt.

En fråga som tål att fundera på.

Jag kan inte exakt svara på frågan varför, men jag uppfattar som att rättssystemet fungerar så.
Åldern kan komma att vägas in, beroende på vad den fastställs till.
Jag läste inte domen mot Helge Fossmo noga och det var länge sedan, men jag har intrycket att det var i egenskap av initiativtagare och pådrivare som Helge dömdes hårdare än hon som höll i vapnet hade gjort, om hon dömts.
En annan faktor som kommer att vägas in är beroendeförhållande.

Vi får se, men jag tror att MR kommer att få ett lindrigare straff än JM.

I den beskrivning som MR gav av vad som hände innan han kom till Sverige så fanns det inget utrymme för att han avtjänat ett långt fängelsestraff i Turkiet. Vad som är sant har viss betydelse. Kanske inte för tingsrätten i Västerås, men för hur vi ser på honom.
Om jag minns rätt baserades uppgiften om knivhuggningen och fängelsestraffet i Turkiet på en uppgift från någon som var rädd för JM och som pratat med Aftonbladet (eller kanske Expressen).
Finns det någon uppgift från någon annan källa om fängelse i Turkiet?

Oberoende av vilket så är brottet mot Göran och Anki avskyvärt. MR borde ha stoppat det, men tillät sig bli JMs redskap. Men det var ändå det han var. JMs redskap.

Ska bli intressant att se vad tingsrätten kommer fram till när det gäller fördelningen av skuld och straff.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-03 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in