Citat:
Jag tänker att MR var ett perfekt vapen för JM. Han var i underläge från början, helt beroende av henne och han var enkel för henne att använda och styra. Jag ser honom som en svag person, en missbrukare med avtrubbat/skadat känsloliv. Om M.R var rädd för J.M dövade han nog rädslan med droger. Kanske var det även hon som försåg honom med dessa? Det jag tänker är att J.M och M.R tillsammans är/var en livsfarlig kombination. J.M:s manipulativa förmåga att styra M.R enligt hennes psykopatiska planer. M.R som en tickande bomb fylld av aggressivitet där ett mord och ett mordförsök "bara händer" utan att han riktigt fattar hur, att han gjort detta-efteråt. Är han ond? Kan man göra en sådan sak utan att vara det? Jag vet inte. Kanske M.R:s dröm om ett liv i rikedom och lyx i Sverige gjorde att han gick med på J.M:s mordplaner och gjorde detta fullt införstådd i vad han gjorde? Eller är han ett hjärntvättat offer som J.M manipulerat till detta? Jag tror på en kombination av båda. Jag tror att M.R lockades av J.M:s löften om pengar och giftemål, men att han troligtvis är en kille som inte hade gjort något liknande om han inte hade hamnat i hennes klor.
Ja, det är ju kombinationen som blir dödlig. Samtidigt så fanns inte MR i landet ett år tidigare, så JM kunde skapa dödliga kombinationer även utan MR. På något sätt kan jag inte släppa tanken på att hon är mer sofistikerad än vad den där "fjortisrösten med eskilstunadialekt" ger sken av.
Jag vet inte vad det är värt, men MR beskrev JM som intelligent. Jag tror att hon mycket ofta skapar den bild av sig själv hos människor som hon möter som hon vill att dom ska ha. Dessutom besitter hon en ovanlig förmåga att leda människor dit hon vill.
–