2017-06-03, 15:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Jag tänker att MR var ett perfekt vapen för JM. Han var i underläge från början, helt beroende av henne och han var enkel för henne att använda och styra. Jag ser honom som en svag person, en missbrukare med avtrubbat/skadat känsloliv. Om M.R var rädd för J.M dövade han nog rädslan med droger. Kanske var det även hon som försåg honom med dessa? Det jag tänker är att J.M och M.R tillsammans är/var en livsfarlig kombination. J.M:s manipulativa förmåga att styra M.R enligt hennes psykopatiska planer. M.R som en tickande bomb fylld av aggressivitet där ett mord och ett mordförsök "bara händer" utan att han riktigt fattar hur, att han gjort detta-efteråt. Är han ond? Kan man göra en sådan sak utan att vara det? Jag vet inte. Kanske M.R:s dröm om ett liv i rikedom och lyx i Sverige gjorde att han gick med på J.M:s mordplaner och gjorde detta fullt införstådd i vad han gjorde? Eller är han ett hjärntvättat offer som J.M manipulerat till detta? Jag tror på en kombination av båda. Jag tror att M.R lockades av J.M:s löften om pengar och giftemål, men att han troligtvis är en kille som inte hade gjort något liknande om han inte hade hamnat i hennes klor.

Ja, det är ju kombinationen som blir dödlig. Samtidigt så fanns inte MR i landet ett år tidigare, så JM kunde skapa dödliga kombinationer även utan MR. På något sätt kan jag inte släppa tanken på att hon är mer sofistikerad än vad den där "fjortisrösten med eskilstunadialekt" ger sken av.

Jag vet inte vad det är värt, men MR beskrev JM som intelligent. Jag tror att hon mycket ofta skapar den bild av sig själv hos människor som hon möter som hon vill att dom ska ha. Dessutom besitter hon en ovanlig förmåga att leda människor dit hon vill.

Citera
2017-06-03, 15:29
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag lutar åt samma håll som du. Han var väldigt utlämnad och därmed lättstyrd. Han har ju också beskrivit sina hälsoproblem som gjorde att hans ben krävde vård.

Jag gissar att han har känt sig mer trygg på häktet än han gjorde hos JM, trots avsaknad av iPhone och bil. Det har säkert hjälpt till att få honom att öppna sig.

Kanske också skönt att för en gångs skull tänka liiiite själv. Utan droger, JM, ständig ångest om morgondagen eller vad han nu kan ha levt med tidigare. Det kan inte ha varit helt lätt att försöka vara klok/vettig/fatta bra beslut med en ständigt surrande JM, antingen i det ena eller andra örat, med JMs egna twistade tankar/planer/projekt. Bara att lyssna på avlyssningarna från bilen. (WTF - ÄR MÄNNISKAN ALDRIG TYST?!?!?!?!)

Anser dock att MR självfallet ska ta konsekvenserna och ansvar för sina handlingar, vilket jag anser att han gör. Inget pjosk från min sida - låt killen avtjäna sitt straff som han blir tilldelad. Punkt.
Citera
2017-06-03, 15:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Den näringen lär han få när livstid utdöms. Piltarna får tala sött och bildande till honom så får du din solskenshistoria för du ser det är enda möjligheten för honom. Han har erkänt och som han säger erkännandet kom när polis pressade honom på repeat och malde i hans öra.
JM har "förrått dig". Erkännandet kan närmast ses som hämnd inget annat och det är inte det bästa när man har med anstiftan i åtalet. Vad gäller avlyssningarna, det finns fler än de åk spelade upp. Har du missat de Hikes spelade upp?
Är ganska övertygad om att MR skulle ha ”omkommit”, alt. getts en överdos, i Norge, och att gripandet där faktiskt kom att bli hans räddning – liksom det fängelsestraff han får (kombinerat med drogavvänjning, utbildning och samtalsterapi) paradoxalt nog kan komma att innebära något positivt för honom; faktiskt också en välbehövlig trygghet. – Även om han så småningom utvisas ur Sverige har han då en betydligt mer solid grund att stå på än han skulle ha haft som drogdealare i Sverige.

MR:s försvarare tycks mig också vara rätt person att framöver hjälpa och vägleda honom på olika sätt. Flera av hans gamla kompisar verkar vara av det mer lojala slaget och kommer säkert inte heller att överge honom.

Hade inte MR haft oturen att träffa på JM kunde hans liv ha fått en helt annan inriktning: vilken vet vi inte, men vi vet att han är ung och därmed oerfaren, ett nästan tomt blad på vilket både goda och onda krafter kan lämna avtryck.

I stället för att hjälpa MR att komma på rätt köl utnyttjar JM hans drogmissbruk och ger honom pengar att köpa nya droger. Hon snärjer honom med allehanda finter; utnyttjar honom som barnvakt, städare, matlagare, utpressare, uppassare... och efter många månaders preparering som mördare: Han är rätt person, tycker hon; han har gått den hårda skolan; kan hantera både kniv och pistol, och han har mycket att vinna men bara sin själ att förlora.

MR:s kompisar fattade fullt ut varför han bodde hos denna välnärda madam (som genom hela livet stöttats av sina föräldrar, till skillnad från MR vars familj knappt kunde betala hyran); att han tog tillfället i akt och utnyttjade situationen för att genom ett giftermål få det hägrande uppehållstillståndet betydligt snabbare än han annars skulle ha fått.

MR utlovades guld och gröna skogar och mer därtill: JM skulle hjälpa hans familj, han skulle få ta hit sin käresta, hon skulle köpa ett hus där de kunde leva och bo, och han skulle också få hjälp med att starta och driva en liten strandrestaurang som hade en bar med fyra, fem biljardbord, osv. - JM målade upp en bild som var mycket svår att motstå för den fattige och drogberoende MR. - På dagarna klängde tvillingarna på honom och kom alltmer att tycka om honom: På bilder tagna i Norge ser vi att MR bär en sovande tvilling i sin famn, och vi ser också hur han tar hand om alla tunga väskor, springer ärenden, osv. - Jo, visst var han JM:s "hund".

Samtidigt dras han med allehanda samvetsförebråelser, knarkar dagligen och försöker förgäves hitta en utgång i en tillvaro som mer eller mindre kommit att urarta till ett inferno. Kort sagt: Han är också ett offer: ett offer för fattigdom, krig, droger, manipulation, lögner (t.ex. JM:s tårdrypande historia om övergrepp från sin far; en kärlekslös, blundande mor) och falska förespeglingar.

Han erkände; han grät; han bad om förlåtelse; han ångrade sig bittert. Han ska inte dömas tillnärmelsevis lika hårt som den utstuderade anstifterskan.
Citera
2017-06-03, 15:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
När väl mordet var utfört så var han ju dock förbrukad. Frågan är hur hon planerat fortsättningen. Mohammed var ju i det läget farlig för JM ty han kunde ju rasera allt för henne. Antagligen så skulle han mutas och försvinna så snart hennes uppgjorda skyldigheter mot honom var avklarade. Hon hade ju lovat giftermål och det tänkte hon säkert genomföra också, men att hon tänkte sig en framtid med honom tvivlar jag på. Han skulle antagligen få en summa pengar och sen få bosätta sig vart sjutton han ville. Efter två års giftermål på pappret med JM så blir han väl svensk medborgare.
.

Citat:
Jag gissar att han har känt sig mer trygg på häktet än han gjorde hos JM, trots avsaknad av iPhone och bil. Det har säkert hjälpt till att få honom att öppna sig.–

JM hade nog inte gift sig med MR, inte ens betalat honom - för han hade aldrig överlevt! När tiden gick och JM fick ut föräldrararvet enligt planen hade RM redan varit "försvunnen", "drunknad" eller "dött av en överdos".

MR var inte bara en person som hon var arg på, som ex företagspartnen som hon också ville döda. MR var någon som JM dels var tvungen att ge några miljoner som tack för hjälpen och som dels var fullkomligt livsfarlig för henne eftersom han visste för mycket. Han kunde pressa ut hur mycket som helst av henne för all framtid.

Han skulle aldrig fått chansen till detta om JM klarat sig - hon hade sett till att han gick åt!
Citera
2017-06-03, 15:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är ganska övertygad om att MR skulle ha ”omkommit”, alt. getts en överdos, i Norge, och att gripandet där faktiskt kom att bli hans räddning – liksom det fängelsestraff han får (kombinerat med drogavvänjning, utbildning och samtalsterapi) paradoxalt nog kan komma att innebära något positivt för honom; faktiskt också en välbehövlig trygghet. – Även om han så småningom utvisas ur Sverige har han då en betydligt mer solid grund att stå på än han skulle ha haft som drogdealare i Sverige.

MR:s försvarare tycks mig också vara rätt person att framöver hjälpa och vägleda honom på olika sätt. Flera av hans gamla kompisar verkar vara av det mer lojala slaget och kommer säkert inte heller att överge honom.

Hade inte MR haft oturen att träffa på JM kunde hans liv ha fått en helt annan inriktning: vilken vet vi inte, men vi vet att han är ung och därmed oerfaren, ett nästan tomt blad på vilket både goda och onda krafter kan lämna avtryck.

I stället för att hjälpa MR att komma på rätt köl utnyttjar JM hans drogmissbruk och ger honom pengar att köpa nya droger. Hon snärjer honom med allehanda finter; utnyttjar honom som barnvakt, städare, matlagare, utpressare, uppassare... och efter många månaders preparering som mördare: Han är rätt person, tycker hon; han har gått den hårda skolan; kan hantera både kniv och pistol, och han har mycket att vinna men bara sin själ att förlora.

MR:s kompisar fattade fullt ut varför han bodde hos denna välnärda madam (som genom hela livet stöttats av sina föräldrar, till skillnad från MR vars familj knappt kunde betala hyran); att han tog tillfället i akt och utnyttjade situationen för att genom ett giftermål få det hägrande uppehållstillståndet betydligt snabbare än han annars skulle ha fått.

MR utlovades guld och gröna skogar och mer därtill: JM skulle hjälpa hans familj, han skulle få ta hit sin käresta, hon skulle köpa ett hus där de kunde leva och bo, och han skulle också få hjälp med att starta och driva en liten strandrestaurang som hade en bar med fyra, fem biljardbord, osv. - JM målade upp en bild som var mycket svår att motstå för den fattige och drogberoende MR. - På dagarna klängde tvillingarna på honom och kom alltmer att tycka om honom: På bilder tagna i Norge ser vi att MR bär en sovande tvilling i sin famn, och vi ser också hur han tar hand om alla tunga väskor, springer ärenden, osv. - Jo, visst var han JM:s "hund".

Samtidigt dras han med allehanda samvetsförebråelser, knarkar dagligen och försöker förgäves hitta en utgång i en tillvaro som mer eller mindre kommit att urarta till ett inferno. Kort sagt: Han är också ett offer: ett offer för fattigdom, krig, droger, manipulation, lögner (t.ex. JM:s tårdrypande historia om övergrepp från sin far; en kärlekslös, blundande mor) och falska förespeglingar.

Han erkände; han grät; han bad om förlåtelse; han ångrade sig bittert. Han ska inte dömas tillnärmelsevis lika hårt som den utstuderade anstifterskan.

Du skriver målande, vältaligt och med inlevelse!
Som så ofta är det en fröjd att läsa det du skriver!

Även om MR är en mördare så var det JM som fick honom att mörda. Han var också i en utsatt situation. Visst kan man tycka att han borde ha lämnat, men det fanns också en rad skäl för honom att inte göra det. Han kommer att få sitt straff, men det kommer inte att bli lika hårt som det som JM får.

Citera
2017-06-03, 15:49
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Ja, det är ju kombinationen som blir dödlig. Samtidigt så fanns inte MR i landet ett år tidigare, så JM kunde skapa dödliga kombinationer även utan MR. På något sätt kan jag inte släppa tanken på att hon är mer sofistikerad än vad den där "fjortisrösten med eskilstunadialekt" ger sken av.

Jag vet inte vad det är värt, men MR beskrev JM som intelligent. Jag tror att hon mycket ofta skapar den bild av sig själv hos människor som hon möter som hon vill att dom ska ha. Dessutom besitter hon en ovanlig förmåga att leda människor dit hon vill.

Det ligger nog något i det M.R säger om att hon är intelligent. Jag tror också att hon nu spelar på "noll koll"-versionen av sig själv. Någon som inte ens kan hitta två likadana strumpor kan väl inte planera en massa mord eller?

Gällande intelligent eller inte: jag tror att hon är street smart i kombination av att hon kan anpassa sig efter situationen/manipulera folk och framstå som att hon kan mer än hon egentligen kan t ex i yrkeslivet osv.. ännu enklare- manipulera vilsna tonårs/20+ flyktingar med missbruksproblem och locka med guld och gröna skogar...

Men jag tror hon nått botten nu och den kan inte ens fröken J.M ta sig upp från! Hon har i alla fall inte tillräckligt med intelligens för att hålla reda på alla trådar i denna härva. Kanske har hon blivit sjukare i samband med den sk. 40-årskrisen? Det är en rätt omvälvande livskris för många och jag kan tänka mig att J.M påverkades mycket i och med hennes sk. skönhet, och ungdomlighet hotades. För att inte "Den Möllerska förbannelsen" skulle förfalla blev det ett stycke bröstimplantat, sex/förhållande med unga pojkar, några mord för att säkra hennes fortsatta liv med lyx och bubbel och "landet" (sommarstugan)....
Citera
2017-06-03, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Vacker solskenshistoria men skriver man en sådan som du just gjort måste man befinna sig i verkligheten och även lyssnat på uppspelningar av det andra lägret, försvaret t ex.
Hur lojal var Ghasem som drog på skattebetalarnas bekostnad tycker du?
Kontentan är att jag tror att Anki är skitsur på dig när hon läser just nu och vill sätta ögonen i dig och få dig att säga "förlåt", kommer du kolapsa eller skriva fler inlägg?
Citera
2017-06-03, 15:53
Medlem
lasternassummas avatar
Var finns pistolen?
Mitt i alla personanalyser och utredningar av skuldfördelning så kom jag att tänka på pistolen. En pistol användes vid misshandeln enligt pojkarna som JM hade sex med.
Vem hade en pistol? Var finns den nu? Vilka var dom övriga som var med vid misshandeln?

Citera
2017-06-03, 15:59
Bannlyst
Citat:
Du skriver målande, vältaligt och med inlevelse!
Som så ofta är det en fröjd att läsa det du skriver!

Även om MR är en mördare så var det JM som fick honom att mörda. Han var också i en utsatt situation. Visst kan man tycka att han borde ha lämnat, men det fanns också en rad skäl för honom att inte göra det. Han kommer att få sitt straff, men det kommer inte att bli lika hårt som det som JM får.

Du fattar väl att Letsdoit är ironisk?

Kul med gelikar till mig, har domaren och numera tre skribenter slagits ihop och blivit idioter kan man undra, men i samma tanke så blir jag lite förundrad att du inte förstår ironin.
Citera
2017-06-03, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
JM hade nog inte gift sig med MR, inte ens betalat honom - för han hade aldrig överlevt! När tiden gick och JM fick ut föräldrararvet enligt planen hade RM redan varit "försvunnen", "drunknad" eller "dött av en överdos".

MR var inte bara en person som hon var arg på, som ex företagspartnen som hon också ville döda. MR var någon som JM dels var tvungen att ge några miljoner som tack för hjälpen och som dels var fullkomligt livsfarlig för henne eftersom han visste för mycket. Han kunde pressa ut hur mycket som helst av henne för all framtid.

Han skulle aldrig fått chansen till detta om JM klarat sig - hon hade sett till att han gick åt!
Helt övertygad om det du skriver. När hon använt honom klart så hade han dumpats. Ordagrant.
Det fanns en slaktmeny att klara av efter mordet på sin pappa och hade han krumbuktat så hade han gått hädan tidigt och hon hade letat ny partner in crime.
Hon är ju en loser, kränkt värre än nånsin där karma tar fel vägar: inget arv, inget Granliden och högriskfaktor att åka in.

Han är en brutal mördare och ska dömas därefter. Finns inga förmildrande omständigheter till hans oerhört grymma mord.
Däremot är hon värre i sig då hon 1) ville mörda sina föräldrar som han då inte hade familjeband till och 2) att det är hon som iscensätter det hela.
Utan JM vore det inte mord på Granliden överhuvudtaget.
Livstid på bägge, inget tidsbestämt på evigheter för hennes del.
Uppvisar han äkta vilja till bot och bättring, är äkta i sin ånger när han kommit ur drogdimmorna som dövar samvete kan det kanske finnas hopp.
Lurad blev han men han ska straffas utifrån handling, han hade val oavsett droger och en galen kärring på halsen som han sen ville mörda för att hon drivit honom dit han är idag.
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 16:30.
Citera
2017-06-03, 16:04
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Sitter Johanna i någon annans garn?
Jag har återkommande haft funderingar om Johannas kopplingar till Andra Chansen. Sitter hon i någon annans garn där man inte heller har några skrupler inför andra människor och liv?
Johanna har ju i förhör talat om att det brukar gå illa för dem som går emot henne och att man kan få sina knäskålar krossade. Kanske det inte är svärsonen och hans anhang som fixar sånt alla gånger. Det kan finnas andra i garnhärvan Johanna med trådar till andra verksamheter där hon är en tråd i tråden. Det lär vi nog aldrig få veta säkert eftersom jag inte tror att kallhamrade Johanna vill få sina knän skadade. Hon kommer vara tyst om saken.
Nej, hon sitter definitivt inte i någon annans garn. Hon sitter fast i ett spindelnät. Sitt eget.
Citera
2017-06-03, 16:09
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Tack för dina infallsvinklar!
Det är inte så lätt att bli klok på JM. Det du skriver om att JM "brann för de ensamkommande" har ju vi att väga mot ett antal rasistiska uttalanden och svepande nedvärderande uttalanden om afghaner som JM har gjort enligt FUP. Det får mig och säkert fler att överväga vad det är som är äkta.

Om jag t.ex. gör övervägandet om jag ska tro att det var engemanget eller mångmiljonrullningen som fick JM att bli entreprenör i flyktingbranschen så är det, som jag tolkar det jag vet, tveklöst pengarna som ser ut att vara hennes drivkraft.

Då väger jag också in att jag ser en person med ansvar för att barn som ska tas om hand som inte drar sig för att ha sex med barnen och som inte drar sig för att utsätta personer som hon tycker finns i hennes väg för våld och mord.

Jag avrundar med ett par telesätt.
"– Allt är inte vad det ser ut att vara."
"– Handlingar väger tyngre än ord."

Ja nu i efterhand känns det verkligen som att det är en annan människa bakom den fasaden.

Hon son kritiserade socialtjänstens arbete med de ensamkommande och så behandlar hon dom på värsta sätt själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in