2017-06-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Japp, nu ska jag reta vissa igen och helt "fräckt" påstå att utan socionomutbildningen (eller åtminstone kurslitteraturen) så hade inte JM blivit denna supermästare på manipulation och osynlig för radar

Pratade med en sjukvårdsutbildad person om JM och berättade lite mer ingående om JM/fallet och att hon utbildade sig till socionom så pass sent som i 40-års ålder. Enligt hen var det värsta varningsflaggen med tanke på bakgrunden som JM har.

Håller med om att det eskallerade säkert vid den tidpunkten när hon utbildade sig.

Har JM haft något annat jobb innan och vilken utbildningsnivå har hon?
Citera
2017-06-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Mja, jag tänker också på möjligheten att när man i närmast paniskt tillstånd hugger och hugger (20-24 ggr?) så glömmer man av att vara lika noggran med båda offren om man inte är en förhärdad "assassin".
Han börjar med GM och hugger besinningslöst medan han sitter gränsle över honom, Anki hugger han mer "åt sidan" som det verkar och inte fullt med samma precision.
Någonstans tappar han uppdraget att vara den iskalle lönnmördaren som till 100% slutför sitt uppdrag.
Han är ingen van mördare som jobbar på uppdrag vanligtvis. Han är en förtappad knarkare som levt ett förmodat miserabelt liv. I sin panik att bara hugga och hugga så håller han sig inte kall nog att även gränsla Anki på samma sätt som han gjorde med Göran.
Han springer där ifrån uppjagad och med 150 hjärtslag per minut "ish"

Delar din syn på möjligt händelseförlopp i sovrummet avs huggandet. Och ja, assassinitetsgraden hos MR övervärderades klart av såväl JM som av honom själv.
Kanske tänkte den välbildade och spränglärde JM som så att eftersom MR vuxit upp i det gamla perserriket tillika assassinernas hemvist så var han ett säkert kort att satsa på; att man kunde tillskriva honom följande kvalitéer:'..att en assassin aldrig svek mördarorden när de väl invigts, och att de levde länge bland fiender för att sedan i ett obevakat ögonblick utföra morduppdraget utan minsta rädsla..' (wiki)

Tycker fö att det givetvis var bra att MR 'pratade ut' i TR men att han skall dömas till längsta möjliga straff, så helst livstid.
Att han samarbetat/visat ånger etc kan man kanske ev väga in i en senare bedömning om hans livstid skall omvandlas till tidsbestämt.
Citera
2017-06-03, 14:55
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har fortfarande lite svårt att sätta mig in i MRs situation. Jag tycker att hans vittnesmål i går var storartat. Jag menar naturligtvis inte de brott han begått, men att han bad om att få berätta vad som hänt och gjorde det framför rätten under nästan 2,5 timma. Han beskrev enkelt men förståeligt hur han kommit hit, hamnat hos JM och vad som ledde till mord och mordförsök.
Att han inte berättade om misshandeln var säkert på uppmaning av hans advokat.
Ett inslag i hans relation till JM gör mig lite osäker. Aki var ordentligt rädd för JM, enligt flera vittnen. Var MR rädd för JM? Jag hörde inte honom säga något som tydde på det, men han har berättat om att han fått veta hur och varför Aki dog. Han berättade också om hur JM försökte övertyga honom om att ta sitt liv. Var JM farlig för MR? I så fall hur lång tid hade han kvar när dom greps i Norge? Insåg MR att hans dagar kanske var räknade och i så fall när insåg han det?

As usual....tänker halvhögt samtidigt som jag skriver mina spontana funderingar till frågorna.
Rätt eller fel är nåt helt annat....

MR ville ju, enligt sina egna ord, redan efter en vecka flytta från JM. Kanske hade en magkänsla om att "allt inte stod helt rätt till". Samtidigt befinner han sig i en extremt stark beroendeposition till den som "ska ta hand om honom", som kan systemet och dessutom är anlitad av svenska myndigheter. Bara där torde MR vaggats in i någon form av falsk trygghet.

MR är som de allra flesta unga - vill ha prylar. På ett sätt känns det som att duka upp ett buffébord inför Biafra-barn, som JM utsätter MR för. Dvs blir svårare att säga nej. Och mena det. Även om det ev sunda förnuftet och huvudet säger något annat. Här finns trots allt ett filter som JM saknar men som är starkt försvagat.

Skillnaden mellan AP och MR är delvis:
1) språket - AP förstod ju näst intill 100% vad hyndan sa. MR avsevärt mindre. Google translate känns ju inte som den absolut mest tillförlitliga källan mellan dari-svenska. Och vice versa. (lyssnade också en sväng på tolkens försvenskningar i gårdagens förhör....mjaaa...i mitt tycke lite knackigt är det att direktöversätta och få allt att låta förståeligt, bara där!).
Så inte konstigt att JM skrämde skiten ur AP!
2) kulturen - AP är uppvuxen i ett jämlikt Norden, MR erfarenhet/indoktrinerad av hederskultur, att man ser upp till kvinnan/matriarken mm. Därav tror jag att MR kände en skyldighet, pliktkänsla att dansa runt kjolfållarna på Magica de Hex.
3) åldern - AP var jämngammal med JM och hade därmed mer livserfarenhet än MR. Ergo: AP förstod bättre att tanten inte hade alla fladdermöss rätt radade i boet!

...och när väl MR hajade hur djupt han dragits ner i djupet så hade han ingen möjlighet att dra sig ur. Visst - kunde sagt nej, gått till polisen bla bla. Men helt ärligt tror jag att hans öde var beseglat samma sekund varelsen JM lade sin blick på MR första gången. Rätta mig om jag har fel: visst var det JM som INSISTERADE på att MR skulle komma just till hennes boende??? Och sedermera flytta in hos henne...

...han hade inte en chans!

EDIT Och som svar på sista frågan: tror att MR hade tur att polisens övervakning Sverige/Norge bidrog till att båda häktades. Med tanke på alla tidigare orala harskutt som ramlat ur munnen på JM om diverse människors liv och död/mord, i åtanke att JM pratat om att MR skulle överdosera heroin, så var det en tidsfråga innan denne man, som hon dessutom lovat gifta sig med (vad skulle HON ha för intresse av DET????? Eg????) andades sitt sista andetag....
Senast redigerad av snaffran 2017-06-03 kl. 15:12.
Citera
2017-06-03, 14:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Sitter Johanna i någon annans garn?
Jag har återkommande haft funderingar om Johannas kopplingar till Andra Chansen. Sitter hon i någon annans garn där man inte heller har några skrupler inför andra människor och liv?
Johanna har ju i förhör talat om att det brukar gå illa för dem som går emot henne och att man kan få sina knäskålar krossade. Kanske det inte är svärsonen och hans anhang som fixar sånt alla gånger. Det kan finnas andra i garnhärvan Johanna med trådar till andra verksamheter där hon är en tråd i tråden. Det lär vi nog aldrig få veta säkert eftersom jag inte tror att kallhamrade Johanna vill få sina knän skadade. Hon kommer vara tyst om saken.
Det som gör att man kan fundera i dessa banor är hotbilden mot Johannas mamma och syster. Om hotet mot dem bara kom från de misstänkta som inte är häktade, dvs Johannas son, dotter och svärson så borde det inte vara så svårt för polisen att skydda mamman och systern. Eftersom de fick flytta runt, till och med utomlands, så måste hotet ha kommit från betydligt fler och farligare personer.
Citera
2017-06-03, 14:58
Medlem
develis avatar
JM uppvisar empatistörning.
Hon förmår isf inte känna äkta kärlek till sina barn. Hon skulle kunna döda för dem (ingen betvivlar..), uttrycka att hon skulle gå över lik för deras skull i en melodramatisk utläggning och det är äkta.
.....men då utifrån att de är ägodelar och tillhör henne. Hon försvarar revir om hon har en personlighetsstörning.
Hon skulle reagera på samma sätt om nån stal hennes hårddisk, om hon upplevde kränkning, känt sig oförrättad.
Allt utgår från hennes störda perception, hennes mätstock, drifter och begär och utifrån detta faller domen och påföljande straffsats.
Som extremt manipulativ är det givetvis ett svårt lidande för barnen att börja förstå detta.
Det är en helvetes resa tillbaka från att ha levt i vad man trott varit relativt normalt familjeliv, en halvvild mamma eller pappa. Äventyrsfronten lider nog inga brister, pengarna flödar... det är full fart framåt.

JM är extrem, hon har försökt engagera barnen i mord och sen skyllt på dem, hon har märkligt nog inte ens spärren gällande dubbelliv som andra mördare kan ha (familjen som fasad, en vilsam oas, praktiskt att vila ut i mellan morden..).
Det är sekteriskt där hon satt sig i centrum att dirigera dem till precis vad som helst bara de är tillräckligt gamla.
AG invigdes inte men skulle springa mordärenden och sno nycklar, de andra äldre har hon inga skrupler inför.
Citera
2017-06-03, 14:59
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Delar din syn på möjligt händelseförlopp i sovrummet avs huggandet. Och ja, assassinitetsgraden hos MR övervärderades klart av såväl JM som av honom själv.
Kanske tänkte den välbildade och spränglärde JM som så att eftersom MR vuxit upp i det gamla perserriket tillika assassinernas hemvist så var han ett säkert kort att satsa på; att man kunde tillskriva honom följande kvalitéer:'..att en assassin aldrig svek mördarorden när de väl invigts, och att de levde länge bland fiender för att sedan i ett obevakat ögonblick utföra morduppdraget utan minsta rädsla..' (wiki)

Tycker fö att det givetvis var bra att MR 'pratade ut' i TR men att han skall dömas till längsta möjliga straff, så helst livstid.
Att han samarbetat/visat ånger etc kan man kanske ev väga in i en senare bedömning om hans livstid skall omvandlas till tidsbestämt.

Fullständigt enig med dig i allt ovanstående!
Citera
2017-06-03, 14:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Jag har fortfarande lite svårt att sätta mig in i MRs situation. Jag tycker att hans vittnesmål i går var storartat. Jag menar naturligtvis inte de brott han begått, men att han bad om att få berätta vad som hänt och gjorde det framför rätten under nästan 2,5 timma. Han beskrev enkelt men förståeligt hur han kommit hit, hamnat hos JM och vad som ledde till mord och mordförsök.
Ett inslag i hans relation till JM gör mig lite osäker. Aki var ordentligt rädd för JM, enligt flera vittnen. Var MR rädd för JM? Jag hörde inte honom säga något som tydde på det, men han har berättat om att han fått veta hur och varför Aki dog. Han berättade också om hur JM försökte övertyga honom om att ta sitt liv. Var JM farlig för MR? I så fall hur lång tid hade han kvar när dom greps i Norge? Insåg MR att hans dagar kanske var räknade och i så fall när insåg han det?

Anki berättade ju att när hon besökt JM så kunde det sitta fem afghaner där och fika i vardagsrummet. Alla dessa afghaner som hon lät bo där kan ha varit en form av sjuk mordaudition där hon ägnade tid åt att läsa av dom och lära känna dom för att se vem som var lättast påverkbar. Alla människor har ju svagheter som fungerar som öppningar för manipulation. JM kan ha valt ut Mohammed efter en tids analys som det mest lämpliga "föremålet".

När väl mordet var utfört så var han ju dock förbrukad. Frågan är hur hon planerat fortsättningen. Mohammed var ju i det läget farlig för JM ty han kunde ju rasera allt för henne. Antagligen så skulle han mutas och försvinna så snart hennes uppgjorda skyldigheter mot honom var avklarade. Hon hade ju lovat giftermål och det tänkte hon säkert genomföra också, men att hon tänkte sig en framtid med honom tvivlar jag på. Han skulle antagligen få en summa pengar och sen få bosätta sig vart sjutton han ville. Efter två års giftermål på pappret med JM så blir han väl svensk medborgare.

Frågan är hur hon tänkte sig hantera situationen om han kom och bad om mer hjälp och pengar. Han skulle ju också ha utgjort en fara för JM på så vis att hon kunde ju inte veta i vilken mån han går runt och snackar med sina kompisar om vad som hänt.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-06-03 kl. 15:01.
Citera
2017-06-03, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Tvillingarna. MR tyckte synd om dem - Aki var deras pappa, en helt annan bindning/hållhake som JM kunde utnyttja och skrämma honom halvt till vettet med.
JM var farlig för MR på sikt. När hon var klar med honom, hon hade ju mer mordönskningar relaterat till sexfilmen. Dem var hon inte klar med...
Senast redigerad av develi 2017-06-03 kl. 15:07.
Citera
2017-06-03, 15:01
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:

Jag tänker att MR var ett perfekt vapen för JM. Han var i underläge från början, helt beroende av henne och han var enkel för henne att använda och styra. Jag ser honom som en svag person, en missbrukare med avtrubbat/skadat känsloliv. Om M.R var rädd för J.M dövade han nog rädslan med droger. Kanske var det även hon som försåg honom med dessa? Det jag tänker är att J.M och M.R tillsammans är/var en livsfarlig kombination. J.M:s manipulativa förmåga att styra M.R enligt hennes psykopatiska planer. M.R som en tickande bomb fylld av aggressivitet där ett mord och ett mordförsök "bara händer" utan att han riktigt fattar hur, att han gjort detta-efteråt. Är han ond? Kan man göra en sådan sak utan att vara det? Jag vet inte. Kanske M.R:s dröm om ett liv i rikedom och lyx i Sverige gjorde att han gick med på J.M:s mordplaner och gjorde detta fullt införstådd i vad han gjorde? Eller är han ett hjärntvättat offer som J.M manipulerat till detta? Jag tror på en kombination av båda. Jag tror att M.R lockades av J.M:s löften om pengar och giftemål, men att han troligtvis är en kille som inte hade gjort något liknande om han inte hade hamnat i hennes klor.
Citera
2017-06-03, 15:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63
Pratade med en sjukvårdsutbildad person om JM och berättade lite mer ingående om JM/fallet och att hon utbildade sig till socionom så pass sent som i 40-års ålder. Enligt hen var det värsta varningsflaggen med tanke på bakgrunden som JM har.
Håller med om att det eskalerade säkert vid den tidpunkten när hon utbildade sig.

Spelar kanske inte så stor roll, men JM har uppgett att hon avlade examen 2007, vid 32 års ålder.
Jag vet inte hur skolbakgrunden innan socionomstudierna i Örebro såg ut, men hon har beskrivits som strulig från 13 års ålder och hon fick sitt första barn när hon var 18, 1993. Sedan barn igen när hon var 22, 1996 och 23, 1997. AG föddes ca 2003/2004. Om JM började i Örebro 2004 så var barnen då ca 7, 8 och 10 år plus en som kanske just började på dagis.

Citera
2017-06-03, 15:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63

Håller med om att det eskallerade säkert vid den tidpunkten när hon utbildade sig.

Några sidor bak i tråden av lasternassumma (tror jag) ett inlägg om att JM avlade socionomexamen år 2007, samt en del av de sockontor hon jobbat på, men glömde Hallstahammar tror jag, om inte just H-hammar är trådsanning bara.....

År 2007 var JM 32 år gammal, så i 10 år har hon kunnat härja som sochagga....

En ca 20 sidor bak i tråden nämns att JM före sociopatutbildningen var utbildad kock.
Citera
2017-06-03, 15:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaffran
As usual....tänker halvhögt samtidigt som jag skriver mina spontana funderingar till frågorna.
Rätt eller fel är nåt helt annat....

MR ville ju, enligt sina egna ord, redan efter en vecka flytta från JM. Kanske hade en magkänsla om att "allt inte stod helt rätt till". Samtidigt befinner han sig i en extremt stark beroendeposition till den som "ska ta hand om honom", som kan systemet och dessutom är anlitad av svenska myndigheter. Bara där torde MR vaggats in i någon form av falsk trygghet.

MR är som de allra flesta unga - vill ha prylar. På ett sätt känns det som att duka upp ett buffébord inför Biafra-barn, som JM utsätter MR för. Dvs blir svårare att säga nej. Och mena det. Även om det ev sunda förnuftet och huvudet säger något annat. Här finns trots allt ett filter som JM saknar men som är starkt försvagat.

Skillnaden mellan AP och MR är delvis:
1) språket - AP förstod ju näst intill 100% vad hyndan sa. MR avsevärt mindre. Google translate känns ju inte som den absolut mest tillförlitliga källan mellan dari-svenska. Och vice versa. (lyssnade också en sväng på tolkens försvenskningar i gårdagens förhör....mjaaa...i mitt tycke lite knackigt är det att direktöversätta och få allt att låta förståeligt, bara där!).
Så inte konstigt att JM skrämde skiten ur AP!
2) kulturen - AP är uppvuxen i ett jämlikt Norden, MR erfarenhet/indoktrinerad av hederskultur, att man ser upp till kvinnan/matriarken mm. Därav tror jag att MR kände en skyldighet, pliktkänsla att dansa runt kjolfållarna på Magica de Hex.
3) åldern - AP var jämngammal med JM och hade därmed mer livserfarenhet än MR. Ergo: AP förstod bättre att tanten inte hade alla fladdermöss rätt radade i boet!

...och när väl MR hajade hur djupt han dragits ner i djupet så hade han ingen möjlighet att dra sig ur. Visst - kunde sagt nej, gått till polisen bla bla. Men helt ärligt tror jag att hans öde var beseglat samma sekund varelsen JM lade sin blick på MR första gången. Rätta mig om jag har fel: visst var det JM som INSISTERADE på att MR skulle komma just till hennes boende??? Och sedermera flytta in hos henne...

...han hade inte en chans är, helt enkelt, min personliga slutkläm!

EDIT Och som svar på sista frågan: tror att MR hade tur att polisens övervakning Sverige/Norge bidrog till att båda häktades. Med tanke på alla tidigare orala harskutt som ramlat ur munnen på JM och diverse människors liv och död, i åtanke att JM pratat om att MR skulle överdosera heroin, så var det en tidsfråga innan denne man, som hon dessutom lovat gifta sig med (vad skulle HON ha för intresse av DET????? Eg????) andades sitt sista andetag....

Jag lutar åt samma håll som du. Han var väldigt utlämnad och därmed lättstyrd. Han har ju också beskrivit sina hälsoproblem som gjorde att hans ben krävde vård.

Jag gissar att han har känt sig mer trygg på häktet än han gjorde hos JM, trots avsaknad av iPhone och bil. Det har säkert hjälpt till att få honom att öppna sig.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in