Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag har fortfarande lite svårt att sätta mig in i MRs situation. Jag tycker att hans vittnesmål i går var storartat. Jag menar naturligtvis inte de brott han begått, men att han bad om att få berätta vad som hänt och gjorde det framför rätten under nästan 2,5 timma. Han beskrev enkelt men förståeligt hur han kommit hit, hamnat hos JM och vad som ledde till mord och mordförsök.
Att han inte berättade om misshandeln var säkert på uppmaning av hans advokat.
Ett inslag i hans relation till JM gör mig lite osäker. Aki var ordentligt rädd för JM, enligt flera vittnen. Var MR rädd för JM? Jag hörde inte honom säga något som tydde på det, men han har berättat om att han fått veta hur och varför Aki dog. Han berättade också om hur JM försökte övertyga honom om att ta sitt liv. Var JM farlig för MR? I så fall hur lång tid hade han kvar när dom greps i Norge? Insåg MR att hans dagar kanske var räknade och i så fall när insåg han det?
–
As usual....tänker halvhögt samtidigt som jag skriver mina spontana funderingar till frågorna.
Rätt eller fel är nåt helt annat....
MR ville ju, enligt sina egna ord, redan efter en vecka flytta från JM. Kanske hade en magkänsla om att "allt inte stod helt rätt till". Samtidigt befinner han sig i en extremt stark beroendeposition till den som "ska ta hand om honom", som kan systemet och dessutom är anlitad av svenska myndigheter. Bara där torde MR vaggats in i någon form av falsk trygghet.
MR är som de allra flesta unga - vill ha prylar. På ett sätt känns det som att duka upp ett buffébord inför Biafra-barn, som JM utsätter MR för. Dvs blir svårare att säga nej. Och mena det. Även om det ev sunda förnuftet och huvudet säger något annat. Här finns trots allt ett filter som JM saknar men som är starkt försvagat.
Skillnaden mellan AP och MR är delvis:
1) språket - AP förstod ju näst intill 100% vad hyndan sa. MR avsevärt mindre. Google translate känns ju inte som den absolut mest tillförlitliga källan mellan dari-svenska. Och vice versa. (lyssnade också en sväng på tolkens försvenskningar i gårdagens förhör....mjaaa...i mitt tycke lite knackigt är det att direktöversätta och få allt att låta förståeligt, bara där!).
Så inte konstigt att JM skrämde skiten ur AP!
2) kulturen - AP är uppvuxen i ett jämlikt Norden, MR erfarenhet/indoktrinerad av hederskultur, att man ser upp till kvinnan/matriarken mm. Därav tror jag att MR kände en skyldighet, pliktkänsla att dansa runt kjolfållarna på Magica de Hex.
3) åldern - AP var jämngammal med JM och hade därmed mer livserfarenhet än MR. Ergo: AP förstod bättre att tanten inte hade alla fladdermöss rätt radade i boet!
...och när väl MR hajade hur djupt han dragits ner i djupet så hade han ingen möjlighet att dra sig ur. Visst - kunde sagt nej, gått till polisen bla bla. Men helt ärligt tror jag att hans öde var beseglat samma sekund varelsen JM lade sin blick på MR första gången. Rätta mig om jag har fel: visst var det JM som INSISTERADE på att MR skulle komma just till hennes boende??? Och sedermera flytta in hos henne...
...han hade inte en chans!
EDIT Och som svar på sista frågan: tror att MR hade tur att polisens övervakning Sverige/Norge bidrog till att båda häktades. Med tanke på alla tidigare orala harskutt som ramlat ur munnen på JM om diverse människors liv och död/mord, i åtanke att JM pratat om att MR skulle överdosera heroin, så var det en tidsfråga innan denne man, som hon dessutom lovat gifta sig med (vad skulle HON ha för intresse av DET????? Eg????) andades sitt sista andetag....