Citat:
Du missar min poäng. Jag talar om att det fanns och finns två olika bilder av detta vittne, som också Dan refererar till i slutet av sin dokumentär.
Källa: Fallet Kevin, Del 2, 1 minut från slutet.
Notera att han säger "verkar", dvs en svagare form, med en viss osäkerhet. Dvs inte tydliga ja eller nej som du beskriver bör finnas.
Dessa två bilder (som jag beskrivit tidigare) går inte riktigt ihop, och därmed finns det skäl att djupare resonera kring dessa skillnader och inte ensidigt ta ett parti.
Sen kan vi förstås också diskutera den strikta definitionen av den juridiska termen "alibi". Det har jag inga invändningar emot. De senaste replikerna har jag dock uppfattat som att handla om vad som behövs för att göra en balanserad/korrekt dokumentär.
Källa: Fallet Kevin, Del 2, 1 minut från slutet.
Notera att han säger "verkar", dvs en svagare form, med en viss osäkerhet. Dvs inte tydliga ja eller nej som du beskriver bör finnas.
Dessa två bilder (som jag beskrivit tidigare) går inte riktigt ihop, och därmed finns det skäl att djupare resonera kring dessa skillnader och inte ensidigt ta ett parti.
Sen kan vi förstås också diskutera den strikta definitionen av den juridiska termen "alibi". Det har jag inga invändningar emot. De senaste replikerna har jag dock uppfattat som att handla om vad som behövs för att göra en balanserad/korrekt dokumentär.
Nej, jag missar ingenting. Låt oss punkta ner några få händelser
1. Den lillie pojken mördas.
2. Oavsett hur det gick till så misstänktes bröderna.
3. På detta stadium så räcker det med att någon, vem som helst inklusive deras vårdnadshavare, vittnar att de inte var på plats vid mord tillfället för att de skall ha alibi.
4. Nu vidtar förhörsledningens förhör och andra åtgärder för att spräcka detta alibi.
5. Och nu till huvudpunkten som jag inte missar. Så länge detta alibi inte prövats inför rätten så har de alibi.
6. Bröderna dömdes aldrig vilket är lättförståeligt. Spela upp förhören för vilken tingsrätt / hovrätt som helst så skall deras första reaktion bli att lagföra inblandade för rättsövergreppet mot bröderna.
7. Att förundersökningen hemligstämplades tills bröderna fick hjälp att få ut förhören förvånar mig inte. Det är ett fortsatt rättsövergrepp och frågan är om detta döljer en ännu större rättsskandal som inte kommit upp till ytan. Ännu.
PS Dan Josefssons värdering är irrelevant. Bröderna har blivit beprövade sin rätt av rättsväsendet. Horribelt.
Det är inte dokumentären som skall diskuteras. Det räcker tom att konstatera att bröderna förhördes utan ombud eller vårdnadshavare närvarande för att det skall vara ett rättsövergrepp.
Edit: För övrigt anser jag att hemligstämplingen är ett pågående rättsövergrepp tills den hävdes som borde kunna lagföras. Ur principiell synpunkt skulle jag vilja se en fulltalig Högsta Domstol med Stefan Lindskog som ordförande avgöra detta. Driv frågan dit är min uppmaning.
Senast redigerad av Utredaren 2017-06-03 kl. 14:09.
Senast redigerad av Utredaren 2017-06-03 kl. 14:09.